Studiowała kompozycję w ówczesnej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu początkowo u prof. Stefana Bolesława Poradowskiego (1966-1967), a następnie w klasie prof. Tadeusza Natansona (1967-1971).
Dla tych wszystkich melomanów, dla których historia muzyki rozpoczyna się od Jana Sebastiana Bacha, mamy dwie wiadomości: jedną – bardzo dobrą, drugą – też dobrą, choć może nienajlepszą.
Gry na skrzypcach uczył się u swojego ojca Krzysztofa Jakowicza, pod którego kierunkiem studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Był również ostatnim uczniem jednego z twórców polskiej szkoły skrzypcowej, prof. Tadeusza Wrońskiego.
Copyright © 2011-2025 CameralMusic.pl
W audycji nr 28 poświęconej historii muzyki polskiej pod redakcją Stefana Sutkowskiego, Katarzyna Morawska omawia okres średniowiecza, datowany na lata 1320-1500. Jest to fascynujący okres w historii muzyki, charakteryzujący się różnorodnością kompozytorów, artystów i form muzycznych. W tym okresie, wielki wpływ na rozwój muzyki polskiej miała polifonia, czyli technika polegająca na komponowaniu wielu równoległych lini melodycznych. Muzycy, jak choćby Mikolaj z Radomia czy Wojciech z Płocka, tworzyli utwory o złożonej strukturze i harmonii. Ich kompozycje charakteryzują się bogactwem dźwięków oraz rozmachem emocjonalnym. Ważnym aspektem tego okresu jest również rola kościoła katolickiego w rozwoju muzyki. Liturgia katolicka miała szczególne znaczenie w tworzeniu muzyki religijnej, która była najważniejszym nurtem muzycznym tego czasu. Kompozytorzy tacy jak Mikołaj z Ryńska tworzyli wspaniałe utwory chorałowe, podkreślając bogactwo tradycji religijnej. W audycji można również usłyszeć o popularnych formach muzycznych tego okresu, takich jak organum czy motet. Organum, będący jedną z najstarszych form polifonicznych, jest przedstawiany jako przykład techniki dodawania nowej linii melodycznej do już istniejącej. Motet natomiast, wykorzystujący kilka tekstów wykonywanych jednocześnie, był powszechnie stosowany w kościele jako forma wyrazu religijnego. Nie można zapomnieć również o wpływach europejskich na muzykę polską w tym okresie. Polska była częścią europejskiego kręgu kulturalnego, co wpływało na muzyczne zjawiska występujące w kraju. Na przykład, w audycji wspomina się o formie muzycznej courante, która była popularna we Francji i Niemczech, a także w Polsce. Podsumowując, audycja nr 28 poświęcona historii muzyki polskiej w okresie średniowiecza daje nam wgląd w różnorodność kompozytorów, artystów i form muzycznych tego czasu. Dzięki niej możemy lepiej rozumieć i doceniać unikalne piękno muzyki tego okresu oraz jej znaczenie w rozwoju kultury polskiej i europejskiej.
Super interesująca audycja! Bardzo ważne jest poznanie historii muzyki polskiej, a ta audycja to świetne wprowadzenie. Katarzyna Morawska przekazuje wiele ciekawych informacji o muzyce w Polsce w okresie średniowiecza. Ciekawie opowiada o wpływach obcych kultur na naszą muzykę i o tym, jak rozwijała się przez wieki. Chciałabym posłuchać kolejnych części tej serii. Polecam wszystkim, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę muzyczną!