Ostatni, 12. tom „Encyklopedii Muzycznej PWM” trafił do sprzedaży 12 lutego br. Tym samym zamknięta zostaje 33-letnia historia jednego z najbardziej ambitnych przedsięwzięć Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Dla tych wszystkich melomanów, dla których historia muzyki rozpoczyna się od Jana Sebastiana Bacha, mamy dwie wiadomości: jedną – bardzo dobrą, drugą – też dobrą, choć może nienajlepszą.
Jest rok 2012. Mimo że już siedem lat upłynęło od premiery Juliusza Cezara na festiwalu w Glyndebourne, eksperci od reklamy i marketingu nie poprzestają. Egzotyczna realizacja Händla Davida McVicara wróciła...
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl
W audycji nr 111 z dnia 27 lutego 2014 r. o Historii Muzyki Polskiej, skupiono się na epoce baroku, konkretnie na latach 1697-1795. Artyści tego okresu eksplorowali różnorodne aspekty muzyki religijnej, zwracając szczególną uwagę na jej barokowe modus operandi. Ważnym elementem tego okresu był kompozytor Jan Dismas Zelenka. Urodzony w 1679 roku w Czechach, był jednym z najważniejszych twórców muzyki barokowej, jednak przez wiele lat pozostawał niedoceniony. Jego muzyka o charakterze religijnym cechuje się głębokim ekspresjonizmem i bogactwem harmonii. Zelenka zyskał rozgłos dzięki popularyzacji swoich dzieł przez innych kompozytorów, takich jak Bach czy Telemann. Ważnym aspektem baroku w Polsce była również muzyka religijna. Kościoły pełniły wówczas ogromną rolę w życiu społecznym i były ważnym ośrodkiem kulturalnym. Kompozytorami, których dzieła cieszyły się popularnością w tym okresie, byli m.in. Józef Zeidler i Franciszek Lilius. Utwory tych artystów pełne są bogactwa harmonii i kontrapunktu, a także szczególnej emocjonalności, charakterystycznej dla epoki baroku. Forma muzyczna, która dominowała w tym okresie, to m.in. kantata. Była to kompozycja wokalna z towarzyszeniem instrumentów, często nawiązująca do treści religijnych. Kantaty często przybierały formę dialogu między chórem, a solistami, co podkreślało dramaturgię i emocjonalność utworu. Epoka baroku była również ważnym okresem rozwoju technik kompozytorskich. Kompozytorzy eksperymentowali z różnymi technikami kontrapunktycznymi, harmonijnymi i formalnymi, wpływając na dalszy rozwój muzyki klasycznej. Audycja nr 111 o Historii Muzyki Polskiej z 27 lutego 2014 roku pozwala nam lepiej zrozumieć bogactwo i różnorodność muzyki tego okresu. Była to epoka pełna twórczej innowacji, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, która pozostawiła trwały wpływ na muzykę dalszych epok.
To jest super film! Bardzo dobrze przedstawione jest tutaj, jak wyglądała muzyka w Polsce w czasach baroku. Bardzo ciekawe było poznanie różnych kompozytorów i ich twórczości. To jest ważne, że mogę się dowiedzieć o historii polskiej muzyki. Teraz rozumiem, jak wpływał barokowy styl na muzykę religijną. Mam nadzieję, że będzie jeszcze więcej takich audycji, bo bardzo mnie to interesuje!