Ostatni, 12. tom „Encyklopedii Muzycznej PWM” trafił do sprzedaży 12 lutego br. Tym samym zamknięta zostaje 33-letnia historia jednego z najbardziej ambitnych przedsięwzięć Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Dla tych wszystkich melomanów, dla których historia muzyki rozpoczyna się od Jana Sebastiana Bacha, mamy dwie wiadomości: jedną – bardzo dobrą, drugą – też dobrą, choć może nienajlepszą.
„Każdy szeregowiec ma buławę marszałkowską w plecaku i myśli, że będzie generałem. Wiedziałem od razu, co napisałem w 1976 roku i teraz też wiem”, mówił o swojej III Symfonii – „Symfonii pieśni żałosnych” w 1993 roku Henryk Mikołaj Górecki. Dziś, niespełna rok po śmierci kompozytora, podczas koncert
Copyright © 2011-2025 CameralMusic.pl
Historia Muzyki Polskiej, audycja nr 107, poświęcona tematowi "Barok 1697-1795" jest fascynującą podróżą przez okres jednego z najważniejszych i najbardziej twórczych etapów w historii muzyki polskiej. Barok to epoka, w której artyści szukali nowych form wyrazu i eksperymentowali z różnymi stylami muzycznymi. Wśród najważniejszych kompozytorów baroku, polska muzyka wydała takie nazwiska jak Karol Kurpiński, którego twórczość stanowiła połączenie stylów klasycystycznych i barokowych. Jego kompozycje, jak "Niedokonane małżeństwo" czy "Zamek na Czorsztynie", charakteryzują się bogactwem melodyjnym i różnorodnością harmonii. Innym znaczącym kompozytorem baroku był Jan Stefani. Jego najbardziej znane dzieło, operetka "Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale", to prawdziwa perełka polskiej muzyki. Stefani w swoich utworach wykorzystywał charakterystyczne dla baroku techniki kompozytorskie, takie jak ornamentacja i kontrastujące dynamiki. Ważnym aspektem muzyki barokowej jest również forma, w jakiej była tworzona. Charakterystycznym gatunkiem tego okresu był koncert barokowy, który składał się z trzech części: allegro, adagio i menuetto. Pomiędzy kolejnymi odcinkami solista miał możliwość zaprezentować swoje umiejętności wirtuozowskie, co nadawało koncertom barokowym niezwykłe walory artystyczne. Często w muzyce baroku pojawiały się prace o tematyce religijnej. Przykładem może być "Missa paschalis" Marcin Kacprzak, która łączyła tradycję polskiej muzyki kościelnej oraz wpływy związane z nowoczesnymi barokowymi strumieniami muzycznymi. Epoka baroku, choć przeminęła, pozostawiła niezatarte ślady w historii muzyki polskiej. Jej wpływ jest widoczny w twórczości kolejnych pokoleń kompozytorów i stanowi nieodłączną część naszego kulturowego dziedzictwa. Audycja nr 107 "Barok 1697-1795" jest doskonałym przykładem, jak ważne jest zgłębianie historii i docenianie osiągnięć artystycznych poprzednich epok.
Super interesujące video! Zaczynamy podróż od baroku w polskiej muzyce i to naprawdę fascynujące. Dowiedziałem się wielu ciekawych faktów o tym okresie, takich jak popularność muzyki kościelnej czy narodziny opery w Polsce. Bardzo mi się podobało słuchać przykładów barokowej muzyki polskiej, były one naprawdę piękne. Chciałbym dowiedzieć się więcej o kompozytorach z tego czasu i ich twórczości. Bardzo polecam to video wszystkim, którzy interesują się historią muzyki polskiej!