Ostatni, 12. tom „Encyklopedii Muzycznej PWM” trafił do sprzedaży 12 lutego br. Tym samym zamknięta zostaje 33-letnia historia jednego z najbardziej ambitnych przedsięwzięć Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Urodził się w 1948 roku w Rydze, gdzie przez krótki czas uczył się w miejskim konserwatorium. Następnie wyjechał do Leningradu i tam w wieku 17 lat dostał pierwszą nagrodę na Krajowym Konkursie Wiolonczelowym.
Jakiś czas temu takie właśnie pytanie zadałem moim uczniom w klubie osiedlowym, w którym uczyłem gry na instrumentach klawiszowych. I bynajmniej nie chodziło mi o proste stwierdzenie – muzyka jest ładna miła i przyjemna...
Copyright © 2011-2025 CameralMusic.pl
Komentarz do audycji nr 106 z dnia 20 lutego 2014 r. pt. "Historia Muzyki Polskiej - III cz. druga: 1697-1795" dotyczącej muzyki religijnej i jej barokowego charakteru. W trzeciej części drugiej odcinka "Historii Muzyki Polskiej" prezentowane są kompozycje religijne z okresu baroku według opracowania Aliny Mądry. W tym czasie, w XVII i XVIII wieku, barokowe dziedzictwo muzyczne Polski było nad wyraz bogate i różnorodne. W audycji poznajemy kompozytorów jakie Jan Długosz, Grzegorz Gerwazy Gorczycki czy Marcello Innocenzo Frischa i ich prace tworzone dla kościoła. To właśnie w kościele barokowa sztuka muzyczna rozkwitła najbardziej, stając się ważnym elementem liturgii. Barokowa muzyka religijna charakteryzuje się bezpośrednim oddziaływaniem na słuchacza oraz bogactwem efektów dźwiękowych. Kompozytorzy często wykorzystywali techniki kontrapunktu i polifonii, tworząc wielogłosowe kompozycje. Dodatkowo, w utworach barokowych często stosowano akompaniament organowy oraz inne instrumenty, nadając im bogate brzmienie. Okres baroku był również związany z rozwiniętą formą muzyczną, a w audycji zostają przedstawione zarówno krótsze utwory, jak także missy, rekwiemy czy pasje. Często także wykorzystywano chóry lub solistów, aby jeszcze bardziej podkreślić wyrazistą treść tekstów religijnych. Muzyka religijna baroku przyczyniła się do rozwoju polskiej kultury muzycznej, a jej znaczenie jest widoczne do dziś. Kompozycje prezentowane w audycji ukazują, jak wiele piękna i emocji tkwi w tych dziełach, które powstawały dla oddania czci Bogu. Podsumowując, trzecia część drugiej odcinka "Historii Muzyki Polskiej" prezentuje barokową muzykę religijną, której twórcy, jak Jan Długosz czy Grzegorz Gerwazy Gorczycki, przyczynili się do rozwoju polskiego dziedzictwa muzycznego. Audycja ta daje szansę na odkrycie piękna i bogactwa dźwięków barokowych, które wciąż mają silne oddziaływanie na słuchaczy.
brzmienie zapiera dech w piersiach! To niesamowite, jak rozwijała się muzyka religijna w okresie baroku. Nie tylko piękne melodyjki i bogate aranżacje, ale też głębokie emocje, które przekazywane są przez te utwory. To jest coś więcej niż tylko muzyka, to jest duchowa podróż. Cieszę się, że mogłem poznać tę część historii muzyki polskiej i dowiedzieć się o tak utalentowanych kompozytorach. Naprawdę inspirujące!