Kompozytor i skrzypek wiedeński epoki klasycyzmu w swoim czasie zasłynął głównie z twórczości operowej oraz z singspieli, do których w większości sam napisał libretta. Komponował również muzykę instrumentalną, z której znany jest dzisiaj.
W sobotę, 23 marca 2019 roku, odbył się CIX koncert z cyklu „Wielka muzyka w Małej Auli” organizowany przez Politechnikę Warszawską. Pomimo, że koncert odbył się w Dużej Auli Politechniki, cykl koncertów ze względów historycznych zachował swoją nazwę.
„Każdy szeregowiec ma buławę marszałkowską w plecaku i myśli, że będzie generałem. Wiedziałem od razu, co napisałem w 1976 roku i teraz też wiem”, mówił o swojej III Symfonii – „Symfonii pieśni żałosnych” w 1993 roku Henryk Mikołaj Górecki. Dziś, niespełna rok po śmierci kompozytora, podczas koncert
Copyright © 2011-2025 CameralMusic.pl
Koncert kontrabasowy Dittersdorfa, wykonywany przez utalentowanego kontrabasistę Rinata Ibraghimova z towarzyszeniem pianistki Catherine Edwards, to niezwykłe dzieło muzyczne, które wprowadza słuchacza w świat klasycznego repertuaru kontrabasu. Carl Ditters von Dittersdorf, austriacki kompozytor, jest autorem tego koncertu, który powstał w XVIII wieku. Dittersdorf był jednym z najbardziej znanych kompozytorów swojej epoki, a jego twórczość obejmowała wiele gatunków muzycznych, w tym symfonie, opery i koncerty. Jego koncerty kontrabasowe szczególnie wyróżniają się w repertuarze kontrabasistów, ponieważ są rzadko wykonywane i wymagają dużego profesjonalizmu. Rinat Ibragimov, światowej klasy kontrabasista, wykonuje ten koncert z ogromnym kunsztem i wirtuozerią. Jego umiejętności techniczne i muzyczne wzbogacają interpretację tego dzieła, nadając mu nowego życia i znaczenia. Każde brzmienie, jakie Ibragimov wyciąga ze swojego instrumentu, jest pełne głębi i emocji, co sprawia, że koncert staje się niezapomnianym przeżyciem dla słuchaczy. Catherine Edwards, uznana pianistka znana ze swojego wyrafinowanego stylu interpretacji, doskonale współgra z Ibragimovem podczas tego wykonania. Jej eleganckie podejście do fortepianu i umiejętność tworzenia harmonijnego partnerstwa z kontrabasem nadają tej interpretacji wyjątkowego charakteru. Forma koncertu kontrabasowego jest tradycyjna, składająca się z trzech części: allegro, adagio oraz rondo. Każda z tych części prezentuje różne aspekty techniczne i ekspresyjne instrumentu, a także umożliwia soliście i akompaniatorowi pokazanie swoich umiejętności. Koncert kontrabasowy Dittersdorfa jest niezwykle ważnym utworem dla repertuaru kontrabasistów, a to wykonanie w wykonaniu Rinata Ibragimova i Catherine Edwards potwierdza znaczenie i piękno tego dzieła muzycznego. To arcydzieło klasycznego repertuaru kontrabasu, które warto poznać i docenić.