Alexandre Tansman (1897-1986): Sonatine Transatlantique (1930).
cz. 1. Foxtrot
cz. 2. Spiritual and blues
cz. 3. Charleston
Daniel Blumenthal - fortepian
Zespół wybitnych instrumentalistów - solistów i kameralistów założony w 1986 roku przez wiolonczelistę Andrzeja Wróbla. Jest jedynym w Polsce i jednym z niewielu w Europie zespołów zajmujących się wykonywaniem muzyki kameralnej w tak oryginalnym składzie.
Urodził się w 1986 roku we Wrocławiu. Ukończył wrocławską Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego w klasach: prof. Grzegorza Kurzyńskiego (fortepian), prof. Lidii Grzanki-Urbaniak (wiolonczela) oraz prof. Marka Pijarowskiego (dyrygentura), otrzymując dyplom z wyróżnieniem.
Arnaud Alexandre Kaminski i Krzysztof Tymendorf – Duo del Gesu
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl
Sonatina Transatlantique composed by Alexandre Tansman in 1930 is a significant piece that showcases the composer's mastery of musical composition. Tansman, born in 1897 and died in 1986, was a prominent Polish composer and pianist of the 20th century. He was a versatile artist who successfully embraced different styles and genres, making a significant contribution to the musical world. The Sonatina Transatlantique consists of three movements: Foxtrot, Spiritual and Blues, and Charleston. Each movement represents a different musical style, demonstrating Tansman's innovative approach to composition. The first movement, Foxtrot, captures the lively and rhythmic elements of the popular dance style, featuring syncopated rhythms and catchy melodies that reflect the spirit of the Roaring Twenties. The second movement, Spiritual and Blues, introduces a more introspective and soulful atmosphere. Tansman incorporates elements of African-American spiritual music and blues, creating a unique fusion of emotions. The expressive qualities of the piano convey a sense of longing and contemplation, immersing the listener in a deeply introspective experience. The final movement, Charleston, showcases Tansman's ability to capture the energy and excitement of the popular dance of the 1920s. The fast-paced rhythms and joyful melodies evoke a sense of exuberance and celebration. The piano's agility and virtuosity further enhance the liveliness of the composition, inviting the listener to embrace the spirit of the Charleston dance. Daniel Blumenthal's interpretation on the piano brings this remarkable piece to life. Blumenthal's skills and sensitivity allow him to express the nuances and emotions embedded in Tansman's composition. His dynamic performance captures the essence of each movement, showcasing the contrasting styles and moods with precision and artistry. Sonatina Transatlantique by Alexandre Tansman is a testament to the composer's ability to unite different musical styles and create a diverse and captivating musical experience. Through the skillful interpretation of Daniel Blumenthal, the audience can fully appreciate Tansman's artistic vision and the brilliance of his composition. This piece stands as a remarkable contribution to the world of classical music, highlighting the significance of Tansman's role in the musical landscape of the 20th century.
"To jest cholernie fajne! Muzyka Alexandre'a Tansmana wprowadza nas w świetny nastrój i pozwala oderwać się od rzeczywistości. Ta sonatina ma w sobie wszystko - od energetycznego foxtrotu po mistyczną i wzruszającą część spiritual and blues. Nie mogę też zapomnieć o dynamice i radosnym rytmie charlestonu. Daniel Blumenthal na fortepianie doskonale oddaje wszystkie emocje tego utworu. To prawdziwa uczta dla uszu i doskonała podróż w czasie. Polecam wszystkim, nie tylko fanom muzyki klasycznej!"