Życie i twórczość prof. Krystyny Moszumańskiej - Nazar
sobota, 26.10.2013, godz.17:00
Sala Koncertowa im. prof. Krystyny Moszumańskiej–Nazar
Akademia Muzyczna w Krakowie, ul. św. Tomasza 43
W programie: Na scenie życia – suita dialogów z udziałem ważnych Postaci z życia Krystyny Moszumańskiej-Nazar
Koncert: B a g a t e l e
Michał Babiarz fortepian
K o n s t e l a c j e Andrzej Pikul fortepian
S o n a t a p e r d u e v i o l e Aneta Dumanowska altówka
Janusz Pisarski altówka
M o m e n t s M u s i c a u x Teresa Kamińska wiolonczela
K o n f i g u r a c j e Grażyna Kulka fortepian
Zdzisław Łapiński wiolonczela
F a n t a z j e na temat Moszumańskiej-Nazar Jan Pilch perkusja
WSTĘP WOLNY
Krystyna MOSZUMAŃSKA-NAZAR
5 IX 1924 Lwów, †27 XI 2008 Kraków
Rektor AM (1987-93). Kompozytor i pedagog. Doktor Honoris Causa Akademii Muzycznej
w Krakowie
W latach 1950-55 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie w klasie kompozycji Stanisława Wiechowicza oraz grę na fortepianie pod kierunkiem Jana Hoffmana. Wśród kompozycji prof. Moszumańskiej-Nazar wyróżnić należy przede wszystkim utwory orkiestrowe – m.in. Hexaedre 1960; Muzyka na smyczki 1962; Exodus na orkiestrę symfonicznà i taśmę 1964; Variazioni concertanti na flet i orkiestrę kameralną 1966; Pour orchestre 1969; Rapsod I 1975; Rapsod II 1980; Sinfonietta na
orkiestrę smyczkową 1983; Koncert na orkiestrę 1986; cykl Fresków (I 1988; II 1991; III 1991; IV
„Lwowski” 1997); Koncert na perkusję i orkiestrę 1998; Koncert skrzypcowy 2000. Twórczość kameralna obejmuje m.in. 3 kwartety smyczkowe (I 1974, II 1980, III 1995); utwory na różne zestawy instrumentalne oraz solowe, w tym na perkusję solo. Inne dzieła Krystyny Moszumańskiej-Nazar, to Intonacje na dwa chóry mieszane i orkiestrę 1968; Bel canto na sopran, czelestę i perkusję 1972; Madonny polskie na chór mieszany i orkiestrę 1974; Wyznanie na baryton i orkiestrę kameralną 1977; Pieśń nad pieśniami na sopran, głos recytujący, chór męski i orkiestrę kameralną 1984 oraz Pater noster na chór męski i organy 1997. Jako pedagog kompozycji wykształciła grono liczących się osobowości kompozytorskich, m.in. Magdalenę DΠugosz, Aleksandrę Grykę, Marzenę Korzeniowską, Jerzego Kluzowicza, Michała Kluzowicza, Adriana Konarskiego, Annę Mikulską, Annę Zawadzką-Gołosz.
Funkcję rektora Krystyna Moszumańska-Nazar pełniła w trudnym okresie ustrojowej transformacji,
który przyniósł Akademii Muzycznej zdobycie nowej siedziby w budynku przy ul. św. Tomasza 43, powstanie Katedry Interpretacji Muzyki Współczesnej (1991), zainicjowanie cyklu dorocznych Kursów Wykonawstwa Muzyki Dawnej prowadzonych przez holenderskich specjalistów muzyki XVII i XVIII wieku z Konserwatorium w Amsterdamie (1991). Czas ten był także okresem przygotowania i wdrożenia istotnych unowocześnień programu nauczania.
Za całokształt twórczości i wszechstronną działalność kulturalną Krystyna Moszumańska-Nazar została wyróżniona: pięciokrotnie nagrodami Ministra Kultury i Sztuki, Nagrodą Miasta Krakowa, Złotym Krzyżem Zasługi, Nagrodą Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich, Odznaką Zasłużonego dla Kultury Narodowej, Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, z okazji jubileuszu 75-lecia urodzin i 45-lecia pracy artystycznej – Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, Nagrodą Honorową Fundacji Kultury Polskiej w Krakowie, Medaille de l’Officier de l’ordre des Arts et des Lettres.