XIII Tydzień języka włoskiego na świecie

W dniach 14-20 października Katedra Italianistyki US wraz z Istituto Italiano di Cultura di Varsavia po raz szósty przygotowuje wydarzenia kulturalne w ramach obchodów międzynarodowego Tygodnia Języka Włoskiego objętego patronatem Prezydenta Republiki Włoskiej, obchodzonego od trzynastu lat w krajach, w których działają Włoskie Instytuty Kultury.

W Szczecinie oprócz imprez dla studentów i uczniów szkolnych (w naszym mieście realizowany jest autorski projekt nauczania języka włoskiego na wszystkich poziomach edukacji w PP nr 66 i 54, w SP 45 i 7, ZSO nr 4) przewidziano także wydarzenia skierowane do szerszej publiczności. XIII Tydzień języka włoskiego na świecie rozpocznie się 14 października o godzinie 20:00 „Spotkaniem z kulturą, kuchnią i muzyką Włoch” w Rocker Club; 16 października o godzinie 17:00 zapraszamy na pokaz filmu „Pane e tulipani” w Inkubatorze Kultury; 17 października o godzinie 19:00 w Klubie 13 Muz wystąpi gitarzysta Luigi Attademo z projektem pt. Progetto Paganini: Paganini i muzyka współczesna; 18 października o godzinie 21:00 w Klubie Odra Zoo odbędzie się impreza pt. Italian Youtube Party; 19 października w Muzeum Narodowym na Wałach Chrobrego o godzinie 17:00 wystąpi Baltic Neopolis Quartet ze standardami włoskiej muzyki klasycznej. Na zakończenie XIII TJW, 20 października w Muzeum Techniki o godzinie 18:00 w projekcie LiberTango wystąpi duet tancerzy Roberta Beccarini i Pablo Moyano, któremu akompaniował będzie znany włoski pianista Rosario Mastroserio.

Tydzień Języka Włoskiego jest współfinansowany przez Gminę Miasto Szczecin, sponsorem jest firma Espol Warszawa, partnerami są Filharmionia Szczecińska, Muzeum Techniki, Muzeum Narodowe, Klub 13 Muz, Szczeciński Inkubator Kultury, Rocker Club oraz Klub Odra Zoo.

Bilety na koncerty w dniu 17, 19, 20 października: ulgowy 10 pln, normalny 20 pln. Bilety do nabycia w miejscu wydarzenia.

Koncerty, które odbędą się z okazji XIII Tygodnia języka włoskiego na świecie:

  1. Progetto Paganini, Luigi Attademo - gitara – 17/10/2013 godz. 19:00
Klub 13 MUZ, Pl. Żołnierza Polskiego 2

Luigi Attademo
Progetto Paganini


Koncert organizowany w ramach XIII Tygodnia języka włoskiego promującego na całym świecie język włoski w różnych barwach wybierając co roku tematykę związaną z językiem i kulturą włoską. Jest to inicjatywa promowana przez włoskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Konsulaty Włoskie, Accademia della Crusca, Instytuty Kultury Włoskiej oraz Katedry Italianistyki.

Luigi Attademo
Wybitny włoski gitarzysta, uczęszczał do klasy gitarzysty i kompozytora Angelo Gilardino. Pod jego opieką ukończył Accademia Internazionale "L.Perosi"di Biella w roku 1993. Z imponującym wynikiem rok wcześniej ukończył także Conservatorio "G. Verdi" di Torino. Był członkiem licznych masterclass współpracując ze znaczącymi gitarzystami (Dusan Bogdanovic, David Russell, Thomas Müller-Pering, Tilmann Hoppstock), w szczególności nad repertuarem z epoki baroku i XX wieku. Jest laureatem wielu konkursów międzynarodowych m.in Konkurs Międzynarodowy Muzyki Gitarowej XX wieku w Lagonegro w 1992, oraz konkursu „De Bonis” odbywającego się w Coscienzy. Jednym z najważniejszych sukcesów w jego karierze było zajęcie trzeciego miejsca w „Concours International d'Exécution Musicale" di Ginevra.”
Oprócz kariery muzycznej rozwija swój talent dziennikarski publikując artykuły o tematyce muzycznej. Jego prace pojawiały się również na łamach czasopism w Hiszpanii i USA.
Jego dyskografia obejmuje dzieła zadedykowane Domenico Scarlatti oraz utwory z muzyką J.S. Bacha, które zostały jednomyślnie uhonorowane przez krytyków włoskich oraz zagranicznych. Na początku 2001 roku ukazała się jego trzecia płyta zatytułowana „Folias”.
Jego kariera obejmuje liczne występy na największych włoskich festiwalach gitarowych, wykonując utwory pochodzące z XX wieku i współczesne.
Obecnie współpracuje z artystami takimi jak: Cristiano Rossi (skrzypce), Quartetto di Cremona, Trio Albatros, Simone Gramaglia ( altówka), Francesco Gesualdi (akordeon), z którym zrealizował orginalny projekt tworząc duet gitara – akordeon.
W programie koncertu - Paganini and the contemporary music
 
Niccolò Paganini (1782-1840) 
Grande Sonata in A major 
Allegro risoluto
Romanza
Andantino variato

°°°°°°°°

Niccolò Paganini : Ghiribizzo n. 33 - Allegretto 

Matteo D’Amico (1955) : Paganini 33 (ghiribizzo clandestino) 
Alessandro Solbiati (1956) Le sei corde di Niccolò: IV - Vivace (dal Ghiribizzo 33)

Mauro Cardi (1955) : Bagatella 

Niccolò Paganini : Ghiribizzo n. 43 
Alessandro Magini(1955): Quarantatrè (ghiribizzo intorno al La) 
Daniele Bravi (1974): Minus 43

Michele Tadini (1964): Hands

Niccolò Paganini : Ghiribizzo n. 38 - Vivace 
Fabrizio Festa (1960) : Zighirib

Bilety: ulgowy 10 pln; normalny 20 pln (do nabycia w Klubie 13 Muz)

  1. BALTIC NEOPOLIS QUARTET
Standardy muzyki włoskiej

Miejsce: Muzeum Narodowe w Szczecinie
Data: 19.10.2013
Godzina: 17:00


Artyści:

Baltic Neopolis Quartet:
Filip Lipski (skrzypce)
Izabela Milewska (skrzypce)
Emilia Goch (altówka)
Tomasz Szczęsny (wiolonczela)

Program:
Giuseppe Verdi - Kwartet smyczkowy e-moll
I Allegro
II Andantino
III Prestissimo
IV Scherzo Fuga. Allegro assai mosso
Giacomo Puccini - Crisantemi
Antonio Vivaldi - Sinfonia D-dur RV 122
I Allegro
II Largo
III Presto

O Baltic Neopolis Quartet:
Baltic Neopolis Quartet powstał w 2008 roku z inicjatywy muzyków-solistów szczecińskiej Baltic Neopolis Orchestra – absolwentów wyższych uczelni muzycznych w Berlinie, Londynie, Wrocławiu i Szczecinie. Pasją muzyków jest przede wszystkim klasyczny repertuar XX i XXI wieku, aczkolwiek ich indywidualizm pozwala zespołowi tworzyć i angażować się w niekonwencjonalne projekty artystyczne. Kwartet nie stroni od eksperymentów w przestrzeniach muzealnych, studiach radiowych, kościołach, budynkach przemysłowych i plenerach. Repertuar, który wykonuje Baltic Neopolis Quartet, cechuje odwaga, świeżość i pomysłowość w aranżowaniu wykonań najbardziej uznanych kompozytorów muzyki klasycznej i wykonawców muzyki rozrywkowej.

Zespół wystąpił między innymi na: Międzynarodowym Festiwalu Organowym w Szczecinie (2009), Międzynarodowym Festiwalu w Trzęsaczu Sacrum non profanum (2012), I Gorzowskim Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara (2013), 42. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna (2013). Muzycy są regularnie zapraszani do współpracy studyjnej zarówno przy projektach teatralnych jak i rozrywkowych. Zrealizowali między innymi partie smyczkowe na płytach Joli Szczepaniak Baba Gada oraz Katarzyny Nosowskiej 8.
 
Zespołowi dedykowane zostały dwa kwartety Piotra Klimka oraz II Kwartet smyczkowy Orestes Michała Dobrzyńskiego. Muzycy współpracowali z takimi artystami jak: Kevin Kenner, Tomasz Tomaszewski, Wiesław Prządka, Piotr Kałużny, Adam Skrzypek, Barbara Drążkowska, Sławomir Wilk, Agata Szymczewska, Anna Maria Staśkiewicz i Bartłomiej Nizioł.

Jako samodzielni artyści, muzycy pracują na stanowiskach koncertmistrzów orkiestr, wykładowców akademickich, komponują oraz koncertują solistycznie. Daje im to szeroki pogląd na nowoczesne trendy wykonawcze i interpretacyjne, co przenosząc na grunt kameralistyki owocuje koncertami o niepowtarzalnej atmosferze i wyjątkowym indywidualizmie połączonym z profesjonalizmem wykonawczym.

Baltic Neopolis Quartet jest grupą otwartą na oryginalne przedsięwzięcia, chłonie i rozwija nowoczesne idee i pomysły. Wspiera promowanie Szczecina jako miasta kultury. Świeże spojrzenie kwartetu na muzykę klasyczną pozwala muzykom robić rzeczy niepowtarzalne, dzięki czemu na koncertach możliwe jest łączenie muzyki różnego rodzaju z innymi obszarami artystycznej ekspresji. Dzięki współpracy ze znakomitymi artystami i ogromnym talencie członków zespołu Baltic Neopolis Quartet jest znakomitym, otwartym na świat, nowoczesnym kwartetem smyczkowym na Pomorzu Zachodnim.

O utworach:


Giuseppe Verdi - Kwartet smyczkowy e-moll
Verdi skomponował Kwartet w Neapolu, w ciągu trzech tygodni marca 1873 roku, podczas przerwy w próbach do Aidy. Przyjaciele kompozytora usłyszeli go 1 kwietnia w wykonaniu muzyków z orkiestry teatru San Carlo. Publiczności został przedstawiony dopiero w 1876 roku w Mediolanie.

Kwartet smyczkowy e-moll jest jedynym czysto instrumentalnym dziełem Verdiego, gdyż inne pisane we wczesnej młodości zostały przez kompozytora zniszczone. Unosi się nad nim melodyka Aidy i retoryka operowych gestów muzycznych. Pomimo akademickich i nieco konwencjonalnych cech zdradza mistrzowskie opanowanie gatunku. Wszystkie części powiązane są motywicznie i częściowo kształtowane według ściśle polifonicznych zasad. Na jego temat kompozytor ironizował: „Nie wiem czy jest to dobry czy zły kwartet, lecz wiem, że jest to kwartet”.

Część pierwszą (Allegro) rozpoczyna śpiewny temat, w którego żarliwej emocjonalności usłyszeć można echo motywów Aidy. Drugi, kontemplacyjny temat również poprowadzony jest wokalnie. Jego polifoniczny akompaniament przypomina ansamble operowe. Wejścia tematów rozdziela kontrapunktyczny epizod. Klasyczna forma sonatowa potraktowana jest tu z fantazją: nie posiada przetworzenia. Technika przetworzeniowa pojawia się natomiast w ekspozycji i repryzie.

Część druga (Andantino) ma budowę zbliżoną do ronda sonatowego. Temat główny rozwija się w rytmie stylizowanego walca. Przeważa w nim ton melancholijny, lecz pojawiają się też akcenty natarczywe. W kontrastowych epizodach powracają motywy tematu drugiego i epizodu z pierwszej części.

Część trzecia (Prestissimo) jest błyskotliwym scherzem, w którym odzywają się rytmy włoskiej taranteli. W środkowym trio wiolonczela wyśpiewuje pogodną, quasi ludową canzonę na tle akompaniamentu naśladującego mandolinę.

Część ostatnia (Scherzo Fuga. Allegro assai mosso) to kunsztowna fuga. Jej zwiewny charakter ewokuje temat grany staccato, w dynamice piano. Wartki przebieg muzyczny prowadzi do kilku krótkich kulminacji forte, hamujących jego motorykę. W kodzie temat nabiera cech wokalnej śpiewności. Brawurowa kulminacja o wzmożonym tempie (Poco piú presto) kończy dzieło.

Bilety: ulgowy 10 pln; normalny 20 pln

  1. LiberTango
Magia Tanga Astora Piazzolli

LiberTango – 20/10/2013, godz. 18:00
Muzeum Techniki, ul. Niemierzyńska 18a


Koncert organizowany w ramach XIII Tygodnia języka włoskiego promujacego na całym świecie język włoski w różnych barwach, wybierając co roku tematykę związaną z językiem i kulturą włoską. Jest to inicjatywa promowana przez włoskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Konsulaty Włoskie, Accademia della Crusca, Instytuty Kultury Włoskiej oraz Katedry Italianistyki.

W programie: występ tancerzy Tango w wykonaniu Roberty Beccarini oraz Pablo Moyano przy akompaniamencie pianisty Rosario Mastorserio.

Roberta Beccarini i Pablo Moyano
Profesjonalni tancerze tango salon i tango escenario, które charakteryzują się stylem eleganckim i wyrafinowanym. Pracują w najważniejszych włoskich teatrach i uczestniczą w wielu artystycznych wydarzeniach na poziomie międzynarodowym. Uczestniczyli w tournee „Momenti di Tango”, angażując się w spektakl Miguel Angel Zotto pod nazwą „ Zotto in Concerto”. Jako soliści występują na deskach największych teatrów we Włoszech i na całym świecie. Na co dzień zajmują się prowadzeniem kursów w swojej szkole tańca „Tango al Piso” w Rzymie.

Rosario Mastorserio
Ukończył studia “Conservatorio di Foggia” w klasie Rinaldy Tassinari Skubikovsky, a następnie kształcił swoje umiejętności na kursach muzycznych pod kierunkiem m.in.: Rodolfo Caporali, Michele Campanella czy Malcolma Fragera. W swoim dorobku dyskograficznym może pochwalić się pokaźną liczbą płyt, nagrań radiowych i telewizyjnych dla Rai, Tele-Montecarlo, Radio Vaticana, RTL Luxemburg, TV Moskwa, Radio Cultura w Brazylii. Obecnie koncertuje na całym świecie m.in. w Nowym Yorku, Waszyngtonie, Amsterdamie, Wiedniu, San Petersburgu, Abu Dhabi, Dubaju, Singapurze, Meksyku, Buenos Aires. Ponadto występował w Moskwie z „ Moscow Kremlin Orchestra” w podwójnej roli, jako pianista oraz dyrygent. Jest profesorem w klasie fortepianu w Conservatorio Piccini w Bari (Włochy) oraz profesorem wizytującym na University Middlebury (USA).

W programie występu: Musica e danza: il fascino del tango Astora Piazzolli

Pierwsza część:
Otono porteno
Tanti anni prima
Milonga de l' angel
Violentango
Chiquiline de bachin
---------------------------------------------
Druga część:
Adios nonino
Jeanne y Paul
Romanza del duende
Oblivion
Mumuki

Bilety: ulgowy 10 pln; normalny 20 pln (do nabycia w kasie Filharmonii Szczecińskiej oraz w Muzeum Techniki)


Wszelkie informacje: [email protected] lub 507 64 72 94

Powiązane Video Wszystkie video

Imany – Wonderful Life (Stream Jockey Rework)
Cappella Gedanensis Crato Büthner - Aria Sunamithica
Ta?ce ?redniowieczne - Barry Hall (Vielle)
1. Festiwal Muzyki Crossover (Bielsko-Bia?a 2016)

Instrumenty i sprzęt muzyczny

UDG SlingBag/Trolley Deluxe Gold / Bronze
Ibanez DS 7 Distortion efekt gitarowy
Sabian 18″ B8 Medium Crash 41808
Ortofon Digitrack OM Set wkł.gr.+ igła +etui

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl