X Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej Improwizowanej „All’improvviso” w Gliwicach

X Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej Improwizowanej „All’improvviso” w Gliwicach
12 września – 22 października 2017

Jordi Savall | Arianna Savall | Feran Savall | Hesperion XXI | Hirundo Maris
Max Emanuel Cencic | Michaela Kustekova | {oh!} Orkiestra Historyczna
Quadro Nuevo | Łukasz Kuropaczewski Trio
Woytek Mrozek | Gliwicka Orkiestra Kameralna

Festiwal All’Improvviso, organizowany przez Towarzystwo Kulturalne FUGA i Samorząd Miasta Gliwice, przez ostatnie 10 lat na stałe wpisał w kulturalną tkankę regionu. Mając już swoją stałą publiczność, a także uznaną pozycję na festiwalowej mapie Polski co roku przedstawia słuchaczom wyjątkowe koncerty gwiazd światowego formatu w programach przygotowywanych specjalnie dla gliwickiego Festiwalu. Imprezę wysoko cenią sami artyści, a dowodem na to jest obecność w projekcie Arianny Savall – Honorowego Dyrektora Artystycznego Festiwalu.
Towarzystwo Kulturalne FUGA zaprasza we wrześniu i październiku 2017 roku na X Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej Improwizowanej All’Improvviso. Temu niezwykle ważnemu dla nas i naszych słuchaczy jubileuszowi przyświecać będzie idea zawarta w tytule „Muzyka wszystkich stron świata”. Koncepcja ta w pełni oddaje najistotniejsze dla festiwalu przekonanie o uniwersalności muzyki oraz sile ekspresji twórców zdolnych do łączenia różnych tradycji kulturowych, form klasycznych z popularnymi, dzieł twórców znanych i anonimowych. Aby w pełni zrealizować ideę dziesiątej edycji festiwalu organizatorzy zaplanowali bogaty program wydarzeń muzycznych i towarzyszących im działań o charakterze edukacyjnym i popularyzatorskim.
Do najważniejszych wydarzeń artystycznych zaplanowanych podczas dziesiątej edycji festiwalu należy z pewnością zaliczyć koncert „ojca” europejskiej szkoły muzyki dawnej improwizowanej – Jordi Savall’a, który wraz z muzykami z grupy Hesperion XXI przedstawi przygotowany specjalnie na jubileuszową edycję festiwalu premierowy program, zatytułowany „Czas odnaleziony” – ukazujący bogactwo kultury orientu i jej wpływ na cywilizację zachodnią. Wydarzenie to wzbogacone będzie o udział Arianny i Ferrana Savall oraz grupy Hirundo Maris, co pozwoli uczestnikom na odbycie podróży także na południe i północ muzycznej Europy. Kolejną festiwalową gwiazdą będzie chorwacki kontratenor Max Emanuela Cenčić, który z towarzyszeniem {oh!} Orkiestry Historycznej wykona arie operowe z dzieł Vivaldiego i Handla. Gliwicki festiwal zaprosi swoich gości także do odbycia podróży do dalekiej Argentyny, gdzie grupa Quadro Nuevo szukała inspiracji do swojego najnowszego programu „Tango”. Utwory z płyty „Tango”, która otrzymała nagrodę „German Jazz Award”, również zostaną zagrane w Polsce po raz pierwszy. Muzyka wielkich mistrzów wybrzmi także podczas koncertu znakomitych polskich artystów – Łukasza Kuropaczewskiego (gitara), Macieja Frąckiewicza (akordeon) i Bartka Milera (cajon).
Podczas dziesiątej edycji festiwalu nie mogliśmy zapomnieć o niezwykle ważnej rocznicy przypadającej w 2017 r. - w związku z obchodami 500-lecia Reformacji nie zabraknie muzyki J. S. Bacha i innych wielkich mistrzów baroku europejskiego, która zaprezentowana będzie między innymi w trakcie koncertu reformacyjnego {oh!} Orkiestry Historycznej. Śląscy muzycy wraz ze słowacką sopranistką Michaelą Kuštekovą wystąpią w Gliwicach z programem muzyczno-edukacyjnym „Muzyka i słowo”. Ponadto na scenie festiwalu zaprezentuje się Gliwicka Orkiestra Kameralna oraz wspaniały klarnecista Woytek Mrozek w brawurowym programie „Vivaldi Goes Jazz”.
Bilety na koncert dostępne na portalu ticketpro.pl, w punktach sprzedaży oraz bezpośrednio przez koncertami. Więcej informacji na stronie www.allimprovviso.pl.

Kalendarium:
• 12.09.2017 godz. 18.30 / Ruiny Teatru Victoria w Gliwicach, Al. Przyjaźni 18
KONCERT NA 500-lecie REFORMACJI {oh!} ORKIESTRA HISTORYCZNA , Michaela Kušteková – sopran.

• 16.09.2017 godz. 18.30 / Ruiny Teatru Victoria w Gliwicach, Al. Przyjaźni 18.
VIVALDI GOES JAZZ GLIWICKA ORKIESTRA KAMERALNA I WOYTEK MROZEK (klarnet) Z ZESPOŁEM JAZZOWYM

• 30.09.2017 (PREMIERA POLSKA ) 2017 godz. 18.30 / Ruiny Teatru Victoria w Gliwicach, Al. Przyjaźni 18
MAX EMANUEL CENCIC & {oh!} ORKIESTRA HISTORYCZNA (PREMIERA PROGRAMU W POLSCE)

• 4.10.207 godz.18.30 / CKS Mrowisko w Gliwicach, ul. Pszczyńska 85.
TANGO QUADRO NUEVO (PREMIERA PROGRAMU W POLSCE)

• 14.10.2017 godz. 19.00 / Centrum Edukacji i Biznesu Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju, ul. Bojkowska 37.
ŁUKASZ KUROPACZEWSKI TRIO: MACIEJ FRĄCKIEWICZ –AKORDEON, BARTŁOMIEJ MILER – INSTRUMENTY PERKUSYJNE, ŁUKASZ KUROPACZEWSKI – GITARA

• 22.10.2017 godz.18.30/ Teatr Miejski w Gliwicach, ul. Nowy Świat 55.
KONCERT RODZINY SAVALL z towarzyszeniem zespołów Hesperion XXI i Hirundo Maris W PROGRAMIE „CZAS ODNALEZIONY” STWORZONYM SPECJALNIE NA 10-lecie FESTIWALU (PREMIERA ŚWIATOWA)


WYKŁADY I IMPREZY TOWARZYSZĄCE
• 5.09.2017 godz.18.00 - „Poetyka barokowej kantaty” – wykład sala parafii ewangelicko-augsburskiej
w Gliwicach, ul. Jagiellońska 19 A, wstęp bezpłatny
• 21.09.2017 godz. 18.00 - „Muzyka Reformacji na Śląsku”- wykład sala parafii ewangelicko-augsburskiej w Gliwicach, ul. Jagiellońska 19 A, wstęp bezpłatny
• 25.09.2017 godz. 18.30 - „Czarować głosem” – XVIII-wieczni kastraci i ich popisowe arie – wykład Miejska Biblioteka Publiczna w Gliwicach, ul. Kościuszki 17, wstęp bezpłatny
• 01.10.2017 godz. 18.00 „Tango według Carlosa Saury” – wykład z prezentacją medialną Restauracja Siedlisko w Gliwicach, ul. Jaracza 13, wstęp bezpłatny
• 12.10.2017 godz.18.30 „Reformacja – potrzebna odnowa czy niepotrzebna rewolucja” Film „Luter” –historia Lutra i Reformacji w przestrzeni kinowej Kino Amok w Gliwicach, ul. Górnych Wałów 3.
Bilety do nabycia w kasie kina.
• 17.10.2017 godz. 18.30 „Mowa dźwięków improwizowanych” – wykład jubileuszowy Miejska Biblioteka Publiczna w Gliwicach, ul. Kościuszki 17, wstęp bezpłatny
• 11.11.2017 godz. 20.00 „Kolory i barwy dźwięku” – koncert promujący nową płytę zespołu NIVEL
z degustacją Restauracja Siedlisko w Gliwicach, ul. Jaracza 13; rezerwacja biletów: tel. 508 339 185
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do dokonywania zmian w programie z przyczyn od nich niezależnych



O artystach

Jordi Savall – hiszpański muzyk i kompozytor, jeden z najwybitniejszych interpretatorów muzyki dawnej, zwłaszcza renesansu i baroku. Wybitny instrumentalista, grający na violi da gamba. Nagrał blisko 200 autorskich projektów muzycznych. Jego ponad 40-letnia kariera przyniosła mu dziesiątki wyróżnień i prestiż-owych nagród. Jordi Savall rozpoczął swoje muzyczne studia gdy miał 6 lat jako chórzysta dziecięcego chóru w rodzinnej miejscowości Igualada (Katalonia). Następnie rozpoczął naukę gry na wiolonczeli i ukończył studia na konserwatorium w Barcelonie (1964). Rok później rozpoczął, jako samouk, studiowanie violi da gamba i muzyki dawnej i postanowił rozpocząć zaawansowane studia w Bazylei w słynnej Schola Cantorum Basiliensis. Tam również od 1973 wykładał przez jakiś czas. Stworzył trzy orkiestry muzyki dawnej: Hespèrion XXI (1974), La Capella Reial de Catalunya (1987) oraz Le Concert des Nations (1989), które prowadził wraz z żoną Montserrat Figueras (zm. w 2011 r.).


Arianna Savall – Honorowy Dyrektor Artystyczny Festiwalu, harfistka, sopranistka, kompozytorka. Urodzona w Bazylei w katalońskiej rodzinie muzyków, rozpoczęła naukę gry na harfie w wieku 10 lat i kontynuowała ją w Barcelonie pod okiem Magdaleny Barrera. Jednocześnie rozpoczęła naukę śpiewu w konserwatorium w Terassie. Była słuchaczką konserwatorium w Tuluzie i innych uczelni europejskich gdzie kształciła się pod kierownictwem takich sław lutnictwa i śpiewu jak Rolf Lislevand, Hopkinson Smith, Monserat Figueras czy Jordi Savall. Od 1997 roku koncertowała i nagrywała z grupami takimi jak: Hesperion XXI, La Capella Reial de Catalunya, Malapunica, Ricercar Consort, podróżując po całym świecie. Jednocześnie od kilku lat rozwija swoją niezależną działalność artystyczną w ramach zespołu Hirundo Maris.


Petter Udland Johansen – urodzony w Oslo tenor, absolwent Norges Musikk Hoyskole oraz Scola Cantorum Basiliensis. Muzyk znany jest nie tylko z interpretacji muzyki dawnej lecz także ze scen operowych w Niemczech, Hiszpanii i Szwajcarii. Brał udział w opracowanym przez Jordi Savalla „Orfeuszu” Monteverdiego, grał w „Ariannie” Haendla czy w „Uprowadzeniu z Seraju” Motzarta. Występował także jako tenor w mszach i oratoriach Bacha, Schutza i Mozarta. Petter Udland Johansen nagrywał z takimi grupami i muzykami jak Ferrara, Lucidarium, Dominique Vellard, Sagene Ring oraz Pratum Musicum.


Ferran Savall – urodzony w Bazylei, syn Montserrat Figueras i Jordiego Savalla, już od najmłodszych lat miał możliwość stykać się z muzyką wszechobecną w życiu jego rodziny. W trakcie swojej edukacji muzycznej kształcił umiejętność śpiewu, gry na skrzypcach, gitarze barokowej, fortepianie, teorbie i lutni. Jego nauczycielami byli m.in. Rolf Lislevand, Xavier Coll, Andrew Lawrence-King. Od 2004 roku rozpoczął profesjonalną karierę u boku swojej rodziny, z którą zrealizował projekt Du temps & de l’instant, oraz koncertował na całym świecie. Od 2005 roku współpracuje przy wielu projektach z indyjskim tancerzem i choreografem Shantalą Shivalingappą. W 2014 roku Ferran Savall przedstawił swój najnowszy projekt zatytułowany IMPRO.


David Mayoral – urodzony w Madrycie perkusjonista, kształcił się w Konserwatorium im. Padre Antonio Solera. Po ukończeniu studiów oddał się nauce gry na instrumentach perkusyjnych pod kierunkiem słynnego Pedro Estevana. Miał też okazję kształcić swoje umiejętności gry na instrumentach orientalnych, czerpiąc z doświadczenia muzyków marokańskich, egipskich czy irańskich. Jest stałym wykonawcą w szeregach takich zespołów muzyki dawnej jak: L’Arpeggiata, Hesperion XXI, Kapsberger Consort, Camerata Iberia, Mudéjar, Sacqueboutiers, Orphenica Lyra, La Trulla de Bozes, Pulcinella Ensemble, Hirundo Maris.


Miquel Angel Cordero - kontrabasista wykonujący niezwykle szerokie spektrum muzyki dawnej i współczesnej. Uzyskał wyższe wykształcenie muzyczne w Conservatori Liceu Barcelona. Wyższe studia muzyczne z zakresu muzyki współczesnej i jazzu ukończył na ESMUC w Barcelonie. Brał udział w lekcjach mistrzowskich z muzyki klasycznej u takich mistrzów jak: Ferran Sala , Wolfgang Güttler oraz Thomas Martin. Jazzu uczył go osobiście Christian McBride. Miquel gra w kilku klasycznych i współczesnych grupach muzycznych: Jove orquestra de Catalunya, Orquestra Acadèmia del Liceu. Orquestra de St.Cugat, Orquestra simfònica del Vallès, Orquestra J.Carbonell Terres de Lleida, Orquestra de càmara Gonçal Comelles, Banda municipal de Barcelona and Grup instrumental Barcelona 216. Grał z takimi muzykami jak: Lídia Pujol, Marina Rossell, Alfonso Vilallonga, J.M.Serrat, Noah, Miguel Poveda, Mark Isham, Sílvia Pérez Cruz i Arianna Savall. Nagrał muzykę do filmu: My life without me (Coixet) oraz Transiberian (Alfonso Vilallonga). Obecnie wykłada muzykę jazzową jako profesor na Taller de Músics de Barcelona.


Meritxell Neddermann – urodzona w Barcelonie utalentowana młoda pianistka. W zakresie muzyki klasycznej ukończyła z wyróżnieniem Konserwatorium w Barcelonie, a następnie podjęła naukę w Taller de Musics w zakresie muzyki współczesnej i jazzu. Jest stypendystką Berklee College of Music w Bostonie. Pobyt w Stanach Zjednoczonych poszerzył jej horyzonty na muzykę gospel, soul i jazz. Studiując w Bostonie miała okazję współpracować z wieloma muzykami amerykańskiej sceny muzyki współczesnej i rozrywkowej tj. Valerie Simpson, Jetro Da Silva, John Blackwell, George Massenburg, Joanne Brackeen, Jeff Lockhart i Tia Fuller. Występuje także w ramach własnego Meritxell Neddermann Trio. Obecnie mieszka w Barcelonie, gdzie studiuje kompozycję i przygotowuje swój pierwszy album studyjny.


Max Emanuel Cencic – kontratenor, muzyk będący jednym z najbardziej fascynujących i wszechstronnych śpiewaków współczesnego świata, jednocześnie artystą oddanym całkowicie idei przywracania do życia muzyki XVIII wieku. Za pomocą swojego zjawiskowego mezzosopranu Max Emanuel udowadnia, że śpiew barokowy może być zarówno doskonały pod względem techniki wykonania jak nosić w sobie wymiar nowoczesnego zaangażowania emocjonalnego. Przez ponad dwie dekady Max Emanuel Cencic występuje na deskach najznamienitszych oper i teatrów, włączając w to wiedeńską Staatsoper, teatr w Wiedniu, Operę w Zürichu, Opéra Royal w Wresalu, Opera Unter den Linden w Berlinie, Gran Teatro del Liceu w Barcelonie, Théâtre des Champs-Elysées. Artysta występował także w wielkich salach koncertowych tj. Laeiszhalle (Hamburg), Carnegie Hall (Nowy Jork), Barbican Center (Londyn), Concertgebouw (Amsterdam).W swojej karierze artystycznej współpracował z takimi dyrygentami jak William Christie, René Jacobs, Ottavio Dantone, Diego Fasolis, George Petrou, Emmanuelle Haïm czy Riccardo Muti. Max Emanuel Cencic dzieli się z publicznością licznymi projektami artystycznymi i nagraniami. Jest częstym gościem ważnych festiwali w Europie i na świecie, odnosi także sukcesy na polu reżysera spektakli operowych.


Quadro Nuevo
skład: Mulo Francel: saksofony, klarnety , D.D. Lowka: bas akustyczny, perkusja, Andreas Hinterseher: akoredeon, Evelyn Huber: harfa.
Quadro Nuevo to miłośnicy tanga, arabeski, flamenco i zapomnianej muzyki filmowej oraz Włoch – tak scharakteryzować można po krótce zespół, który od 1996 roku dał już ponad 2000 koncertów w całej Europie i obu Amerykach. Wszystkie wydane przez nich albumy muzyczne (a jest ich ponad 10) otrzymały Niemiecką Nagrodę Jazzową oraz osiągały wysokie miejsca w pierwszej dziesiątce wydawnictw jazzowych na świecie. Latem 2005 roku zespół otrzymał prestiżową nagrodę fonograficznego przemysłu europejskiego Impala. W 2010 i 2011 zespół został nagrodzony nagrodą niemieckiej Akademii Fonograficznej Echo. Po wspaniałej podróży do Argentyny kwartet nagrał kolejną płytę pt. Tango, którą po raz pierwszy zaprezentują w Polsce. Quadro Nuevo założono w 1996 roku. Czterech muzyków spotkało się pewnego styczniowego dnia w Salzburgu: gitarzysta Robert Wolf (który do tego momentu stale koncertował z zespołem Paco de Lucia), saksofonista Mulo Francel (uznany jazzman i członek większych zespołów filharmonicznych), D.D. Lowka basista wprawiony w muzyce latynoamerykańskiej, oraz Andreas Hinterseher kultywujący ludową muzykę akordeonową Paryża. To przypadkowe spotkanie będące wynikiem sesji na potrzeby telewizji dało początek niezwykle egzotycznemu i oryginalnemu projektowi muzycznemu. miał okazję koncertować na uznanych imprezach tj.: Montreal Jazz Festival, Internationale Jazzwoche Burghausen, „Meraner Musikwochen”, „Saalfelden Jazztage” oraz Festiwal w Quebec.


Michaela Kustekova – sopran
Słowacka sopranistka, ukończyła Konserwatorium w Bratysławie pod kierunkiem Dagmary Podkamenskej – Bezačinskej. Do swoich największych dotychaczasowych sukcesów młoda sopranistka może zaliczyć zwycięstwa w międzynarodowym konkursie wokalnym Imricha Godina w Vrábľoch (2004, 2012), Konkursie Słowackich Konserwatoriuów w Žiline (2007) oraz najwyższe nagrody w międzynarodowych konkursach im. A. Dvořáka w Karlovych Varach (2008) oraz konkursie Rudolfa Petráka w Žiline (2012). W trakcie studiów miała okazję występować w operach m. in. Haydn’a Il mondo della luna oraz Xerxes autorstwa G. F. Handel’a. Gliwicka publiczność może znać ją z przedstawień operowych „Didone abbandonata” D. Sarriego i „Arminio” J. A. Hassego, realizowanych w ubiegłych latach.


Woytek Mrozek – klarnet
Należy do grona najwybitniejszych współczesnych klarnecistów. Wykształcenie zdobył w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem) oraz w Hochschule für Musik w Monachium (dyplom mistrzowski z wyróżnieniem). Jest laureatem wielu prestiżowych konkursów, m. in. III Nagrody w Międzynarodowym Konkursie Klarnetowym we Włoszakowicach oraz I Nagrody w Międzyuczelnianym Konkursie Klarnetowym w Monachium. Otrzymał także nagrodę specjalną Rektora Akademii Poznańskiej za najlepsze wykonanie utworu polskiego, oraz nagrodę specjalną dziennikarzy i krytyków Województwa Kujawsko-Pomorskiego "Złota Trąbka Eustachiusza". W latach 1992 - 1998 roku związany był z organizacją Yehudi Menuhin Live Music Now. Artysta słynie z niekonwencjonalnych pomysłów i nieposkromionej wyobraźni. Nieustannie poszukuje nowych środków wyrazu, konsekwentnie przekraczając tradycyjne podejście do profesji muzyka-instrumentalisty. Wciąż poszerza zakres swej twórczej aktywności. Z właściwą sobie dynamiką wykracza poza schematy dzielące muzykę na popularną i elitarną. W swoich zaskakujących projektach łączy role wszechstronnego instrumentalisty, kompozytora, aranżera i dyrygenta. Wojciech Mrozek koncertuje na całym świecie (Europa, Azja, Australia, Afryka, Ameryka Południowa, Ameryka Północna). Bierze udział w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych, w programach TV oraz nagraniach dla rozgłośni radiowych. Współpracuje z licznymi polskimi i zagranicznymi orkiestrami filharmonicznymi, a także z orkiestrami: Sinfonia Varsovia, Amadeus Chamber Orchestra, Leopoldinum, Capella Bydgostiensis, Wielka Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, International Orchestra of European Union, oraz z kwartetami: Camerata, Henschel, Rodin. Współpracuje także z artystami takimi jak: Krzesimir Dębski, Konstanty Andrzej Kulka, Michał Nesterowicz, Nigel Kennedy, Wolfgang Meyer, Bill Prince, Eddie Daniels, Charles Naidich, Andrzej Ratusiński, Ingolf Turban, Konstanty Vileński, Krzysztof Herdzin, Zbigniew Namysłowski, Andrzej Jagodziński, Ewa Bem.W latach 2002 – 2006 pełnił funkcję głównego dyrygenta Chamber Philharmonic Orchestra Leopolis. Jego dyrygencki debiut miał miejsce w Paryżu. Wkrótce po nim pojawiły się liczne propozycje koncertowe oraz oferta nagrania dla paryskiej firmy fonograficznej EROL płyty CD „Dworzak i Czajkowski - Serenady na orkiestrę smyczkową”. Od 2003 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego międzynarodowego festiwalu „Muzyka w Sandomierzu”, gdzie w roku 2007 za skomponowanie Missa Solemnis Sandomiriensis „Beati Mundo Corde" otrzymał zaszczytny tytuł „Honorowego Obywatela i Mecenasa Kultury Ziemi Sandomierskiej”. Od 2013 roku pełni również funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Ełckie Krople Dźwięków. Od 2010 roku na stanowisku adiunkta prowadzi klasę klarnetu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku. Wojciech Mrozek ma w swoim dorobku nagranie 28 płyt CD i 9 płyt DVD. Wśród jego kompozycji na szczególną uwagę zasługują: Missa Solemnis Sandomiriensis, Kantata Culmiensis, Gaude Mater Polonia, Totus Tuus, Koncert na klarnet nr 1, Humoresque na 3 klarnety i orkiestrę oraz cykle kilkudziesięciu Tańców na klarnet solo i orkiestrę symfoniczną, kameralną lub smyczkową.


Łukasz Kuropaczewski Trio
Łukasz Kuropaczewski – jeden z najwybitniejszych polskich gitarzystów klasycznych, ceniony za nieprzeciętne zdolności techniczne i interpretacyjne. Zdobywca wielu prestiżowych nagród, wykonywał premiery najwybitniejszych światowych kompozytorów.


Maciej Frąckiewicz - młody, zdolny, ciągle doskonalącym się akordeonista. Jego kompozycje i aranże uznawane są za jedne z piękniejszych. Zdobył uznanie krytyków i został nagrodzony wieloma prestiżowymi nagrodami, (np. Paszport Polityki 2013). Zwycięzca hiszpańskiego konkursu akordeonowego Arrasate Hiria. Regularnie występuje na scenach całego świata, zachwycając publiczność perfekcją wykonań.


Bartłomiej Miler - zdobywca pierwszych nagród na światowych festiwalach perkusyjnych. Ponadprezciętnie wrażliwy muzyk. W swoich kompozycjach nie boi się improwizacji i mieszania stylów – jest pewny siebie i ma świadomość swoich umiejętności. Chętnie zapraszany do większych projektów muzycznych.


Gliwicka Orkiestra Kameralna
Gliwicka Orkiestra Kameralna założona została na początku maja 2000 roku celem uświetnienia 750 lat istnienia Gliwic. Powstała dzięki inicjatywie prof. Jana Ballarina – dyrektora PSM I i II st. w Gliwicach, Andrzeja Rosoła – dyrygenta, Waldemara Staniczka – skrzypka i menadżera oraz przedstawicieli władz samorządowych Gliwic. Koncert inauguracyjny odbył się 27 maja 2000 roku. Orkiestra w latach 2000-2010 działała pod patronatem Gliwickiego Towarzystwa Muzycznego założonego w 2001 roku z siedzibą w PSM I i II st. im. L. Różyckiego w Gliwicach uczestnicząc jednocześnie w promocji młodych artystów i wzbogacając ofertę kulturalna miasta. W 2011 roku została powołana Fundacja Gliwickiej Orkiestry Kameralnej która obecnie wspiera jej działalność wraz z Agencją Artystyczną WENA.W 2015 roku Fundacja Gliwickiej Orkiestry Kameralnej została laureatem Nagrody Prezydenta Miasta Gliwice za osiągnięcia w dziedzinie upowszechniania kultury. W składzie orkiestry znajdują się wybitni muzycy wywodzący się z Gliwic i Śląska którzy stale pracują i współpracują z takimi instytucjami artystycznymi jak m.in.: Sinfonia Varsovia, NOSPR w Katowicach, Filharmonia Śląska , oraz Teatr Muzyczny w Gliwicach. To swoiste połączenie wielu wybitnych i doświadczonych muzyków zaowocowało stworzeniem niezwykle sprawnego i dojrzałego zespołu który w krótkim czasie osiągnął wysoki poziom artystyczny. Podczas swojej dotychczasowej działalności koncertowej Gliwicka Orkiestra Kameralna wykonała wiele bardzo zróżnicowanych programów sięgających od muzyki baroku do współczesności wykonanych najczęściej w gliwickich świątyniach, Centrum Edukacyjnym im. J. Pawła II, Politechnice Śląskiej w sali Gliwickiego Teatru Muzycznego oraz w Ruinach Teatru Victoria jak również na koncertach wyjazdowych m.in. w Warszawie, Katowicach, Wrocławiu, Częstochowie, Knurowie, Strzelcach Opolskich, Przemyślu, Wodzisławiu Śląskim, Bieruniu, Raciborzu oraz w Tychach.


{oh!} Orkiestra Historyczna została założona w 2012 r. w Katowicach przez grupę instrumentalistów - entuzjastów i miłośników muzyki dawnej, skupionych wokół koncertmistrzyni Martyny Pastuszki oraz menedżera Artura Malke.
Poświęcając się wykonawstwu historycznemu, członkowie {oh!} Orkiestry nie zapominają o możliwie bliskim docieraniu z muzyką do słuchaczy. Praca nad każdym elementem dzieła, podkreślająca znaczenie muzyki w wymiarze retorycznym, owocuje koncertami, których celem jest nie tylko znakomita komunikacja między wykonawcami, ale przede wszystkim pomiędzy muzykami a słuchaczami. 
Już od pierwszego koncertu ten rodzaj korespondencji został dostrzeżony i doceniony przez krytyków, a także zapraszanych do współpracy solistów. 
W 2017 r. {oh!} obchodzi pięciolecie swojego istnienia. W tym czasie dynamicznie i konsekwentnie rozwijający się zespół, przy wsparciu Miasta Katowice, wypracował sobie pozycję jednej z najważniejszych orkiestr muzyki dawnej w Polsce. W 2015 r. nakładem wydawnictwa DUX zespół zadebiutował na rynku fonograficznym płytą „{oh!} Schreyfogel/Schaffrath/Visconti”, zawierającą koncerty skrzypcowe i klawesynowe ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Dreźnie; w 2016 r. ukazała się płyta z utworami o. A. Ivanschiza w ramach cyklu „Jasnogórska Muzyka Dawna” (Musicon), która otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2017 w kategorii Album roku/Muzyka dawna. W bieżącym roku pojawiła się kolejna płyta – album „live” pt. „Muzyka Francuskich Mistrzów” (DUX), zawierająca utwory Campry, Lully’ego, Corette’a, Couperin’a i Marais’a. Orkiestra Historyczna ma także za sobą międzynarodowe realizacje dwóch współczesnych premier scenicznych oper: „Didone abbandonata” D. Sarriego (2014) oraz „Arminio” J. A. Hassego we współpracy z czeskimi artystami, prezentując się w Pradze, Ostrawie, Brnie, a także Gliwicach, Katowicach i Warszawie. Dzięki współpracy z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia od 2015 r. {oh!} regularnie koncertuje w ramach cyklu Muzyka Dawna, mając możliwość realizacji najambitniejszych programów przy udziale znakomitych solistów, takich jak Andreas Staier, Lars Urlik Mortensen czy Julien Chauvin.


Źródła tekstów:
www.gliwickaorkiestra.pl
orkiestrahistoryczna.pl
www.akademiagitary.pl
tallerdemusics.com
avip.pl/avip-grupa/artysci-orkiestry/instrumentalisci/clarinet/woytek-mrozek-virtuoso-concert-clarinetist
www.cencic.com/, tłumaczenie z j. angielskiego: Paweł Ciepliński
www.bach-cantatas.com/Bio/Kustekova-Michaela.htm, tłumaczenie z j. angielskiego: Paweł Ciepliński
www.quadronuevo.de, tłumaczenie z j. angielskiego: Paweł Ciepliński
www.ismfestival.org, tłumaczenie z języka angielskiego: Paweł Ciepliński
www.fundaciocima.org/, tłumaczenie z języka angielskiego: Paweł Ciepliński

źródło: mat. prasowe

Powiązane Video Wszystkie video

All Improvviso 2011
Gabriel Fauré - Pavane - 15 fletów
Reporta?: Muzyka na Szczytach 2015
1. Festiwal Muzyki Crossover (Bielsko-Bia?a 2016)

Instrumenty i sprzęt muzyczny

PDP X7 2207LM All Maple Pearlescent Black shell set, zestaw perkusyjny
PWM Rni - Greatest guitar solos of all time. Play guitar with... (utwory na gitar + CD)
PWM Rni - All time greatest movie songs (utwory na fortepian, wokal i gitar)
Fender CD 60 All Mahogany DS gitara akustyczna

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl