1. Start
  2. Artykuły
  3. Wywiady
  4. Wywiad z dr. hab. Gajuszem Kęską | Małopolska Akademia Talentów
ARTYKUŁ: Wywiady - Wywiad z dr. hab. Gajuszem Kęską | Małopolska Akademia Talentów

Wywiad z dr. hab. Gajuszem Kęską | Małopolska Akademia Talentów

szukaj w artykułach:
fot. materiały prasowe

Ideą Małopolskiej Akademii Talentów jest stworzenie kursów muzycznych, które przyczynią się do edukacji młodych ludzi, proponując inne od tradycyjnych sposoby pracy.

Na nasze pytania odpowiedział dyrektor artystyczny kursów Gajusz Kęska.

1. To już czwarta edycja Małopolskiej Akademii Talentów. Co było inspiracją do zorganizowania pierwszej edycji kursów dla młodych muzyków?

Tak, to już czwarta edycja Kursów i cieszymy się, iż udało nam się je stworzyć i z roku na rok rozwijać zarówno pod względem liczby specjalności, na których prowadzone są zajęcia, jak i stale rosnącej ilości uczestników. Inspiracją do zorganizowania kursów była znana przez nas (i tak jak MAT łącząca kurs z festiwalem) impreza artystyczno-edukacyjna w Austrii. Naszym marzeniem i pierwotnym planem była organizacja kursów różnych specjalności w kilku miejscowościach regionu a następnie przemieszczanie i swoista wymiana koncertów uczestników kursu. I choć pierwsza edycja Małopolskiej Akademii Talentów nie była tego pełnym odzwierciedleniem, to jednak „ziarno zostało zasiane” a nasze działania dostrzeżone przez lokalnych włodarzy, animatorów kultury oraz mieszkańców regionu. Kolejne edycje odbyły się już w zupełnie innym formacie - kurs zyskał rangę międzynarodową (zarówno ze strony kursantów jak i wykładowców) a koncerty uczestników i wykładowców odbyły się w kilkunastu miejscowościach w regionie (Stary Sącz, Nowy Sącz, Żegocina, Szczawnica, Krościenko, Łącko, Krynica, Muszyna, Limanowa, Jaworki itd.). Kurs od początku odbywa się pod patronatem Marszałka Województwa Małopolskiego oraz Wójta Gminy Łącko. Warto w tym miejscu podkreślić nieocenioną pomoc i wsparcie ze strony Pana dr. hab. Stanisława Strączka, dyrektora Szkoły Muzycznej I st. w Łącku, który dzieląc naszą wizję, rokrocznie użycza swojej szkoły na czas kursów, przez co śmiało można Go nazwać ojcem chrzestnym naszego projektu.

2. Kim są tegoroczni nauczyciele? Na jakich instrumentach będzie można się szkolić?
Kurs stale się rozwija i w każdej edycji oprócz najbardziej popularnych specjalności, takich jak forte-pian czy skrzypce, wprowadzamy inne specjalności aby dać możliwość uczestnictwa w kursach kolejnej grupie młodych muzyków. W drugiej edycji mieliśmy w naszej ofercie kursy fletowe i kompozytorskie, w zeszłym roku wprowadziliśmy orkiestrę smyczkową. Tegoroczna edycja będzie najbogatszą do tej pory pod względem specjalności, a będą to: fortepian (dr hab. Gajusz Kęska i dr hab. Marek Szlezer), skrzypce (dr Oriana Masternak i dr Małgorzata Wasiucionek), altówka (dr Maria Dutka), wiolonczela (dr hab. Jan Kalinowski), organy (dr Arkadiusz Bialic), trąbka (Michał Bylica), klarnet (dr hab. Piotr Lato), kameralistyka (dr hab. Beata Urbanek - Kalinowska), a Jadwiga Bialic poprowadzi (tak jak w zeszłym roku) orkiestrę smyczkową.

3. Kto może zgłosić się do udziału w 4. Małopolskiej Akademii Talentów? Do kiedy można nadsyłać zgłoszenia?
Do udziały w kursach zapraszamy dzieci i młodzież uczęszczającą do szkół muzycznych I i II st. a także studentów i absolwentów uczelni muzycznych. Termin zgłoszeń upływa 31. maja 2018 roku.

4. Co zyskuje młodzież biorąca udział w warsztatach?
Poza oczywistym aspektem edukacyjnym, jaki stanowią lekcje z wybranym pedagogiem, uczestnicy mają możliwość występowania podczas koncertów i uczestniczyć w Festiwalu towarzyszącemu Kur-sowi. Nie do przecenienia jest także specyficzna atmosfera panująca podczas warsztatów - piękno natury ziemi łąckiej, brak pośpiechu i stresu często towarzyszącego uczniom i studentom podczas roku szkolnego a z drugiej strony skupienie i chęć nauczenia się czegoś nowego i jak najlepszego występu podczas koncertów. Takie połączenie często przynosi nadspodziewanie dobre efekty, a świeży, wypoczęty umysł łatwiej przyswaja wiedzę i jest podatny na artystyczną inspirację.

5. Jak będzie wyglądał dzienny plan zajęć uczestnika warsztatów?
Plan zajęć jest „dobierany” dla każdego uczestnika indywidualnie i z reguły jest zdeterminowany przez stopień przygotowania poszczególnych utworów. Oprócz ram czasowych wytyczonych przez godziny posiłków, każdy kursant ma zagwarantowane 4 lekcje, których termin jest ustalany przez pedagoga w porozumieniu z uczestnikiem. Oprócz tego jest czas na samodzielne ćwiczenie, próby i koncerty. W zależności od pogody organizowane są także wycieczki w góry, spotkania przy ognisku i inne zajęcia integracyjne.

6. Gdzie i kiedy będzie można usłyszeć owoc pracy uczestników kursów?
Koncerty uczestników będą odbywały się podczas kursu (1-8 lipca 2018) a także w ramach festiwalu w różnych miejscowościach regionu (Nowy Sącz, Łącko, Limanowa, Żegocina itd.). Warto nadmienić, iż tradycją stało się, że uczestnicy występują razem z pedagogami, co dodatkowo wytwarza specyficzny charakter i nastrój wzajemnego wsparcia.



kategoria: Wywiady




© CameralMusic 2011 by programista | design: studiobaklazan.pl