Wojtek Mazolewski Quintet | KRÓL | KUTZ | Rusza TRANSATLANTYK

Transatlantyk to jedyny w Polsce festiwal łączący muzykę i film. Od 10 lat program każdej edycji wypełniają premiery filmów z całego świata oraz znakomite koncerty. Przypomnijmy, że w uprzednich latach na Festiwalu koncertowała Yoko Ono, jego gościem był Krzysztof Penderecki, a zeszłoroczną Galę Zamknięcia zwieńczył zaś koncert Hani Rani, odkrytej podczas Instant Composition Contest pianistki i wokalistki.

KRZYSZTOF KOMEDA BY WOJTEK MAZOLEWSKI
Muzycznym wydarzeniem Festiwalu będzie koncert w Muzeum Śląskim w Katowicach, której jest współorganizatorem jubileuszowego Transatlantyku. W sobotę 3 października o 20:00. Festiwalowi widzowie usłyszą skład, którego przedstawiać nie trzeba, czyli Wojtek Mazolewski Quintet! Podczas koncertu z materiałem z ostatniej płyty „When Angels Fall” zabrzmią nowe wykonania kompozycji legendarnego Krzysztofa Komedy. Po światowym sukcesie wcześniejszego albumu „Polka” Mazolewski i jego grupa – czyli Oscar Török (trąbka), Marek Pospieszalski (saksofon), Grzegorz Tarwid (pianino), Kuba Janicki (perkusja), Wojtek Mazolewski (bass) – postanowili przypieczętować sukces, sięgając po ikoniczne utwory, wśród których nie zabrakło „Kołysanki” z „Dziecka Rosemary”, „Crazy Girl”, Astigmatic”, „Ja nie chcę spać” czy tematu muzycznego z kultowego filmu Romana Polańskiego „Dwaj ludzie z szafą”. Muzycy Wojciech Mazolewski Quintet przefiltrowali jednak klasyczne tematy Komedy przez własną wrażliwość, swoje muzyczne fascynacje i doświadczenia, dając im zupełnie nowe, odkrywcze brzmienie. Mazolewski i jego zespół odnaleźli doskonałą równowagę pomiędzy klasycyzującym i bardzo zdyscyplinowanym brzmieniem zespołów Komedy, a swoim unikalnym, autorskim graniem – pełnym improwizacji, energii oraz czerpiącym z tego, co wydarzyło się w jazzie w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat.
Krytycy zauważają: „Mazolewskiemu udało się przenieść muzykę Komedy do XXI wiek […] w rozkołysanej zmysłową bosa novą kompozycji „Ja nie chcę spać” można usłyszeć zarówno szelest kloszowych spódnic i tupot szpilek dziewczyn, które tańczyły w klubach w latach 60. XX wieku, jak i szelest balerinek młodych kobiet, które dzisiaj chcą się zapomnieć na parkiecie”.
Sam Wojtek Mazolewski wspomina „Przygotowując się do tej płyty, czytałem nuty Komedy, książki i wspomnienia o nim, spotykałem się z ludźmi, którzy go znali, i odwiedzałem miejsca, gdzie mieszkał – od Poznania po Los Angeles. Chciałem poczuć, kim był i jak żył Krzysztof Komeda. To wszystko wzbogaciło ten projekt o świadomość, uczucia i emocje i powoli przynosiło efekty. Aby stworzyć oryginalny materiał, pracowaliśmy z zespołem trzy lata.”
Jak podsumowuje frontman Wojtek Mazolewski Quintet: „To płyta o życiu i śmierci, o przemijaniu i nietrwałości wszystkich rzeczy, a jednocześnie o radości i pięknie świata”.
Publiczność 10. Transatlantyk Festival będzie mogła usłyszeć muzykę z tego albumu na żywo. Doświadczenie temperamentu i scenicznej energii, jaka jest znakiem rozpoznawczym kwintetu Wojciecha Mazolewskiego połączy się doskonale z odrobiną nostalgii i nieprzemijającym pięknem kompozycji Krzysztofa Komedy.
Bilety na koncert w cenie 40 zł dostępne są w kasach oraz na stronie Muzeum Śląskiego.

ALL THAT JAZZ...
Natomiast w środę 7 października o 20:00 w wyjątkowych przestrzeniach budynku Łaźni w Muzeum Śląskim o zagra jedyny w Polsce profesjonalny big band jazzowy, czyli powstały przy Teatrze Rozrywki w Chorzowie Big Band Śląski. Złożony z wirtuozów skład pod kierownictwem znakomitego puzonisty Grzegorz Nagórskiego to zespół, który czerpie z najlepszej tradycji jazzowego grania.Sam Grzegorz Nagórski, uznany w Polsce i na świecie puzonista, ma w dorobku kilkadziesiąt nagranych płyt, niezliczone trasy koncertowe w Polsce i za granicą, a od roku 1996 regularnie zajmuje pierwsze miejsce w ankietach JAZZ TOP magazynu „Jazz Forum” w kategorii „najlepszy polski puzonista jazzowy”. Jest profesorem sztuk muzycznych, wykładowcą katowickiej Akademii Muzycznej. Nie dziwi zatem, że Nagórski zgromadził w Big Bandzie Śląskim niezwykle utalentowanych i doświadczonych muzyków, w większości absolwentów legendarnego już „V Wydziału” (obecnie Wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach). Nagradzani na międzynarodowych konkursach, uczestniczący w prestiżowych festiwalach jazzowych, nagrywający liczące się w środowisku jazzowym płyty – oto członkowie tej orkiestry. Jazzowo i filmowo – koncert Big Bandu Śląskiego będzie gratką dla wszystkich miłośników dobrego kina i równie dobrej muzyki. Znakomite tematy filmowe zabrzmią pełnym pięknem swoich kompozycji, a widzowie Festiwalu Transatlantyk będą mogli oklaskiwać zespół, któremu, jeśli chodzi o energię i maestrię jazzowego grania w dużym składzie, w Polsce nie dorównuje nikt.
Bilety na to wydarzenie w cenie 10 zł dostępne są w kasach Muzeum Śląskiego w Katowicach oraz na stronie Muzeum Śląskiego.

KRÓL JEST TYLKO JEDEN
Szczególnym wydarzeniem w ramach programu dyskursywnego 10. edycji Transatlantyk Festival będzie przygotowane we współpracy z Canal+ spotkanie z twórcami serialu “Król” w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego na podstawie bestsellerowej powieści Szczepana Twardocha pod tym samym tytułem.
O tym, jakie są TWARZE KRÓLA, jak zmieniała się postać głównego bohatera od kart powieści, poprzez scenariusz aż po serialowe sceny, rozmawiać będą w Katowicach twórcy koncepcji serialu: autor książki, scenarzysta oraz współautor koncepcji serialu, – Szczepan Twardoch, główny scenarzysta – Łukasz M. Maciejewski oraz producent, współautor koncepcji serialu – Leszek Bodzak. Spotkanie poprowadzi dziennikarz i krytyk filmowy Artur Zaborski.
Premiera ekranizacji „Króla” odbędzie się w listopadzie tego roku, a wszyscy niecierpliwie oczekujący serialu mogą w ramach 10. Festiwalu Transatlantyk spotkać się z jego twórcami w Kinoteatrze Rialto w środę 7 października o godzinie 18:00.

DEBATY FESTIWALU TRANSATLANTYK
Kuratorem debat tradycyjnie już towarzyszących festiwalowi jest od kilku lat Rafał Woś, publicysta „Tygodnika Powszechnego”. Tego roku dziennikarz zaprosi widzki i widzów do rozmów o możliwych scenariuszach w trzech obszarach: Transformacja Polski – w piątek 2 października godz. 16.00 wraz z m.in. Sławomirem Mentzenem, i prof. Adamem Gierkiem zastanowić się będzie można Czy nasze elity polityczne stają na wysokości zadania w czasie koronakryzysu (i nie tylko). Z kolei z prof. Grzegorzem Kołodko i Prof. Moniką Kosterą publiczność rozważać będzie kwestie Transformacji ekonomii. Między dochodem podstawowym a widmem recesji (3 października godz. 17.00), by wreszcie wraz z Ziemowitem Szczerkiem przeanalizować Transformację świata. Między geopolitycznym napięciem a Polską od morza do morza (4 października godz. 17:00). Wszystkie debaty odbędą się w zaprzyjaźnionym z Transatlantykiem Rondzie Sztuki.

KAZIMIERZ KUTZ A ŚLĄSK – CO DALEJ?
Pierwsza edycja Transatlantyku w województwie śląskim nie mogłaby odbyć się bez wydarzeń poświęconych jednemu z najwybitniejszych Ślązaków ostatniego wieku, czyli Kazimierzowi Kutzowi. W ramach pokazów specjalnych podczas Festiwalu pokazany zostanie jego „Zawrócony” – absolutny klasyk polskiego kina, a gościem Transatlantyku będzie Zbigniew Zamachowski, odtwórca głównej roli w tym filmie.
Jak twórczo wykorzystać na Śląsku dziedzictwo Kazimierza Kutza? W jaki sposób upamiętnić reżysera i jego dorobek? Jak połączyć w podjętych działaniach historię Śląska i polskiego kina z nowoczesnym, świeżym podejściem do tematu? O tym w ramach jubileuszowego Transatlantyku debatować będzie można podczas spotkania w Kinoteatrze Rialto (5 października o 17:00). Swoimi pomysłami na upamiętnienie Kazimierza Kutza dzielić się będą m.in. Robert Talarczyk – dyrektor Teatru Śląskiego i pomysłodawca Nagrody im. Kazimierza Kutza, Olgierd Łukaszewicz – aktor odkryty przez Kutza, katowicki radny Jarosław Makowski, postulujący m.in. powołanie rady społecznej, która przygotowałaby szeroko zakrojony program upamiętnienia reżysera oraz Aleksandra Klich – autorka biografii Kazimierza Kutza. Spotkanie poprowadzi Marcin Zasada, dziennikarz Dziennika Zachodniego.

BILETY I AKREDYTACJE
W sprzedaży są akredytacje na Festiwal, które umożliwiają zobaczenie wszystkich tytułów (online i offline) oraz udział w spotkaniach i wielu wydarzeniach towarzyszących. Akredytacje dla widzów dostępne są za pomocą serwisu filmowa.net, a ich odbiór możliwy będzie w październiku w centrum festiwalowym. Cena akredytacji dla widzów to 120 zł (normalna) i 80 zł (ulgowa – dla seniorów, uczniów i studentów).
Bilety indywidualne na seanse offline, w Katowickich kinach studyjnych Rialto i Światowid, czekają w kasach tych kin oraz online (zapraszamy na naszą stronę www oraz do serwisu filmowa.net). Pojedynczy bilet normalny kosztować będzie 15 zł, ulgowy zaś 12 zł. 
________________________________________
Bilety indywidualne na seanse online, które odbędą się na platformie MOJEeKINO.pl, dostępne są w cenie 15 zł na platformie MOJEeKINO.pl.

Powiązane Video Wszystkie video

Król Swingu - flash mob - Maciej Stuhr
Rachel Barton Pine zaprasza na swoje koncerty w Polsce
Piotr Lachert - XX Sonata
Quintessence Saxophone Quintet - Vivaldi "Jesień"

Instrumenty i sprzęt muzyczny

AN Seweryn Wojtek ″Gitara rockowa″
Gitarzysta 02/2009 + CD
Jem I fog Long Lasting 5l pyn do wytwornicy dymu
TC electronic BH 250 wzmacniacz basowy head 250 W

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce Artykuły sponsorowane
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.

Copyright © 2011-2020 CameralMusic.pl