Wieczór z mistrzami | ŚWIĘTO WIOSNY/ KRZESANY

Teatr Wielki w Łodzi – premiera 18, 19, 21 czerwca 2016
spektakle w sezonie 2016/2017 – 14, 15, 16 października 2016

Martha Graham i Henryk Konwiński
ŚWIĘTO WIOSNY i KRZESANY – legendy i mistrzowie!

Nie było chyba w historii światowego baletu rewolucji większej i głośniejszej niż prapremiera Święta wiosny w Théâtre des Champs-Elysées 29 maja 1913 roku. I można dyskutować, co szokowało bardziej: nowatorska muzyka Igora Strawińskiego, zaskakująca choreografia Wacława Niżyńskiego czy dalekie od baletowej tradycji dekoracje i kostiumy Nikołaja Roericha. Jedno stało się jasne i pewne – co odważnie ogłosił znany ówczesny krytyk Jacques Riviere – tego wieczoru, czy ktoś tego chciał czy nie, narodziła się nowa estetyka tańca i spektaklu baletowego. Muzyka nie tworzyła już tylko bajkowej opowieści i tła dla popisów tancerzy, dekoracje nie były sielskimi obrazkami spod pędzla, kostiumy nie miały nic wspólnego z lśniącymi łabędziami a ciała i ruchy tancerzy uwolnione z klasycznych gorsetów służyły już tylko jak najpełniejszemu wyrażeniu emocji. Jak istotna i głęboka była rewolucja może świadczyć fakt, że wszystkie kolejne pokolenia choreografów nie odżegnując się od elementów klasyki, garściami korzystały z odkryć Niżyńskiego rozwijając je i uzupełniając swoim talentem i osobowością. Wśród bliższych nam fascynatów filozofii baletu Niżyńskiego i Strawińskiego wypada wymienić: Maurice’a Béjarta, Pinę Bausch, Johna Neumeiera, Kennetha McMillana, Hansa van Manena, Imre Ecka, Jiři Kylián oraz Marthę Graham. Wszyscy oni – a zwłaszcza Graham – sięgając po Święto wiosny – swoją wyobraźnią, wiedzą a i po trosze intuicją odcisnęli piętno na tym balecie, tym samym podnosząc poprzeczkę jeszcze wyżej.
Świętem wiosny Martha Graham zainteresowała się w późniejszym okresie swojej twórczości, wcześniej jej choreografie bardziej odwoływały się do stanów emocjonalnych i uczuciowych zawiłości niż do konkretnych tematów fabularnych. Jej technika tańca skupiająca się na udziale całego ciała w tworzeniu, przekazywaniu i komentowaniu uczuciowych dylematów – nawet kosztem estetyki i gracji ruchu – niezwykle trafnie i sugestywnie oddawała stan ducha bohaterów spektaklu. U Graham każdy grymas twarzy tancerza, każda część ciała i każdy jego ruch, choćby toporny i brutalny oraz praca mięśni – im bardziej widoczna tym lepiej – służyły wyrażaniu emocji i były swoistym zapisem wewnętrznych dylematów człowieka. Tej „ideę cielesności” podkreślać także mają u Graham kostiumy – często skąpe i symboliczne, przylegające do ciała, innym razem zwiewne tuniki dynamizujące ruch tancerzy.
Takie też jest Święto wiosny Marthy Graham, będące jej osobistą interpretacją tematu. I czy bardziej skusiła ją legenda tego baletu, czy partytura Igora Strawińskiego tak bardzo korespondująca z jej filozofią tańca – trudno dziś powiedzieć. Faktem jest, że Święto wiosny Marthy Graham fascynuje i zachwyca do dziś, a stworzona przez artystkę technika tańca przemawia do widza niezmiennie i jest wielką inspirację dla kolejnych pokoleń choreografów i tancerzy.
Nie ma wątpliwości, że był nią zafascynowany także Conrad Drzewiecki – legendarny polski choreograf – twórca pierwszego w Polsce scenicznego Krzesanego Wojciecha Kilara z 1977 roku. Może nie był wielkim rewolucjonistą, ale nie ma najmniejszych wątpliwości, że to właśnie on zmienił polski balet. Henryk Konwiński twórca premierowego w Teatrze Wielkim w Łodzi Krzesanego wcale nie ukrywa: Conrad przywiózł nam z Zachodu współczesną technikę tańca, otworzył nam oczy, a mnie zaraził choreografią. I dobrze się stało.
Zanim jednak pochłonęła Konwińskiego choreografia był wybitym tancerzem, który po swoim debiucie w roli Merkucja w Romeo i Julii na scenie Opery Poznańskiej na swoje konto wpisywał kolejne sukcesy tańcząc u boku takich gwiazd polskiego baletu, jak m.in. Olga Sawicka, Barbara Karczmarewicz czy Anna Deręgowska. Jako tancerz pracując pod okiem takich mistrzów polskiej choreografii, jak: Feliks Parnell, Teresa Kujawa, Witold Borkowski, Eugeniusz Papliński i Conrad Drzewiecki miał świetną okazję by zbierać doświadczenia choreograficzne. Po raz pierwszy wykorzystuje je debiutując własną choreografią do Operetki Gombrowicza zrealizowanej z Januszem Nyczakiem w Teatrze NURT w 1965 roku. Później były: Noc Walpurgii w Fauście Gounoda i Aida Verdiego w Operze Śląskiej w Bytomiu, telewizyjne programy Alfabet rozrywki i Żywoty instrumentów; pierwszy pełnospektaklowy balet Henryka Konwińskiego to Stworzenie świata Andrieja Pietrowa w Operze Śląskiej w Bytomiu. Trudno policzyć wszystkie realizacje choreograficzne Henryka Konwińskiego, realizowane na niemal wszystkich polskich scenach muzycznych; choć niektórzy twierdzą, że jest blisko dwieście, to ważniejsze jest to, że ów spis obejmuje pozycje od klasyki jak m.in. Romeo i Julia Prokofiewa, Jezioro łabędzie i Dziadek do orzechów Czajkowskiego, Córka źle strzeżona Hérolda/ Lanchbery’ego po balety autorskie, jak: Epitafium na śmierć Karola Szymanowskiego Szeligowskiego, Stabat Mater i Harnasie Szymanowskiego, Symfonia g-moll Mozarta, Czar Straussa, Pieśni Karłowicza, Zderzenia Miliana i Liszta oraz dziesiątki choreografii dla teatrów muzycznych i dramatycznych.
Istotne znaczenie dla myślenia choreograficznego Konwińskiego miały spotkania z „wielkimi tego świata”: Maurice Béjartem, Alicją Alonso czy Jiří Kyliánem, których miał okazję osobiście obserwować przy pracy; jednak jak sam przyznaje: Mój styl choreografii zawsze wynika z muzyki. Opieram się na klasyce i staram się łączyć ją swobodnie z innymi rodzajami ruchu.
Krzesany w Teatrze Wielki w Łodzi jest trzecim spotkaniem Konwińskiego z jego - jak sam mówi- ulubionym kompozytorem Wojciechem Kilarem. Dwa poprzednie miały miejsce na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu. Balety W górę – w dół (z utworami: Riff, Generique i Upstairs-Down Stairs) oraz Ad Montes – Balety Tatrzańskie (z utworami: Preludium chorałowe, Kościelec, Krzesany i fragment Siwej mgły) są dowodem niekonwencjonalnej wyobraźni choreograficznej Konwińskiego i jego harmonijnej „krzyżówki” klasyki z technikami tańca współczesnego. Stały się przykładem spójności interpretacji tematu przez wielkie osobowości kompozytora i choreografa. Wojciech Kilar tak powiedział kiedyś o pracach choreografa: W sztuce choreograficznej Henryka Konwińskiego szczególnie cenię to, co bliskie mi jest w sztuce w ogóle – zdolność tego artysty do przekazywania najistotniejszych, skomplikowanych znaczeń w formach bogatych i wyrafinowanych, lecz w sposób prosty, bezpośredni i przekonywujący. To rzadko spotykane połączenie głębi wyrazu z komunikatywnością. Czy potrzebna piękniejszej rekomendacji?...
W Teatrze Wielkim w Łodzi zapowiada się niezwykły wieczór: sceniczne spotkanie dwóch wyjątkowych kompozytorów – Igora Strawińskiego i Wojciecha Kilara oraz dwóch legend baletu, światowego i polskiego – Marthy Graham i Henryka Konwińskiego.
ŚWIĘTO WIOSNY i KRZESANY- w wykonaniu zespołu baletowego i orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi pod niezawodną batutą Tadeusza Kozłowskiego – już 18 czerwca!

Zestawienie Święta wiosny Igora Strawińskiego z Krzesanym Wojciecha Kilara, jest – naszym zdaniem – trafne i wyjątkowe, a wynika z wielu czynników, którymi przy tym wyborze się kierowaliśmy. Przede wszystkim zależało nam na zaprezentowaniu najwybitniejszych osiągnięć kompozytorskich, zarówno z repertuaru światowego, jak i polskiego, spójnych w swym wyrazie i emocjonalnie zrównoważonych, które by ze sobą korespondowały a nie konkurowały.
Bez wątpienia taki właśnie dialog wywiązuje się pomiędzy utworami dwóch znakomitych kompozytorów, którzy zainspirowani: wierzeniami i obrzędami pogańskiej Rusi – Święto wiosny i niepowtarzalnością polskiego folkloru góralskiego – Krzesany (poprzedzony Siwą mgłą), stworzyli dwa jakże różne stylistycznie, a zarazem spójne klimatycznie dzieła muzyczne. To właśnie dlatego w naszej mentalności kompozycja Kilara określana jest jako polski odpowiednik dzieła Strawińskiego.
Nie mniej ważne w naszym spektaklu jest zestawienie choreografów. Martha Graham – jedna z najważniejszych postaci światowego baletu, której nazwisko po raz pierwszy pojawia się w repertuarze zespołu baletowego w tej części Europy i Henryk Konwiński – kontynuator baletowych tradycji polskiego tańca, kreują uniwersalne, niezależne od siebie dwie wizje choreograficzne, których połączenie wyzwala u widzów eksplozję emocji. Zderzenie tak silnych osobowości obojga choreografów jest istotne także ze względu na dopełnianie się obu realizacji, bez dominacji żadnej ze stron.
 

Paweł Gabara









ŚWIĘTO WIOSNY/ KRZESANY
Balet

Choreografia: Martha Graham/ Henryk Konwiński
Kompozytor: Igor Strawiński/ Wojciech Kilar
Data premiery: 18 czerwca 2016 r.
Kolejne spektakle: 19 i 21 czerwca 2016 r.
W sezonie 2016/2017 zapraszamy: 14, 15 i 16 października 2016 r.

Realizatorzy:
ŚWIĘTO WIOSNY
choreografia: MARTHA GRAHAM
inscenizacja: MARTHA GRAHAM DANCE COMPANY
kierownictwo muzyczne: TADEUSZ KOZŁOWSKI
scenografia: EDWARD MORRIS
kostiumy: PILAR LIMOSNER
reżyseria świateł: GRZEGORZ POLICIŃSKI
producent: ŁUKASZ MITKA

KRZESANY
choreografia: HENRYK KONWIŃSKI
kierownictwo muzyczne: TADEUSZ KOZŁOWSKI
scenografia: IRENEUSZ DOMAGAŁA
reżyseria świateł: GRZEGORZ POLICIŃSKI
producent: ŁUKASZ MITKA

Prawdziwe baletowe święto szykuje Teatr Wielki w Łodzi. Trudno bowiem inaczej określić spotkanie z Marthą Graham – światowej sławy tancerką, pedagogiem i choreografem oraz Henrykiem Konwińskim – legendą polskiego baletu. Rzecz tym bardziej godna jest odnotowania, że na scenie Teatru Wielkiego choreografie tych znakomitych artystów pojawią się po raz pierwszy.

Dwuczęściowy wieczór z muzyką baletową dwóch znakomitych kompozytorów – Igora Strawińskiego i Wojciecha Kilara, którzy zainspirowani: wierzeniami i obrzędami pogańskiej Rusi – Święto wiosny i niepowtarzalnością polskiego folkloru góralskiego – Krzesany, stworzyli dwa jakże różne stylistycznie i klimatycznie dzieła muzyczne. Ich wspólny mianownik to powrót do korzeni, ludowej tradycji i fascynacja tym, co w kulturach narodów ważne i bezcenne – tożsamości i oryginalności.

Premiera Święta wiosny w choreografii Marthy Graham miała miejsce 28 lutego 1984 roku w New York State Theater i wzbudziła ogromne zainteresowanie krytyki i aplauz publiczności, stając się drugim – obok tego samego dzieła w choreografii Maurice Béjarta – wzorem współczesnego języka baletowego i nowoczesnej interpretacji „starych” tematów.

Henryk Konwiński po raz kolejny sięga po muzykę Kilara. Pierwszy Krzesany tego wybitnego polskiego choreografa pojawił się w spektaklu baletowym Ad montes – Balety tatrzańskie w Operze Śląskiej w Bytomiu w 1994 roku i pokazał jak bardzo popularna i ceniona jest muzyka Wojciecha Kilara; kiedy jeszcze staje się ona inspiracją dla twórcy z taką wyobraźnią sceniczną i inwencją choreograficzną jak Henryka Konwińskiego, to efekt musi być imponujący i poruszający wrażliwość każdego widza.

Muzycznie spektakl przygotowuje i poprowadzi Tadeusz Kozłowski.


18.06 sobota, 19:00 – PREMIERA
Bilety: strefa I - 100 zł strefa II - 90 zł strefa III - 80 zł

19.06 niedziela, 19:00 – PREMIERA II
Bilety: strefa I - 75 zł strefa II - 65 zł strefa III - 50 zł

21.06 wtorek, 18:30 – Premiera z Expressem
Bilety: normalne 32-55 zł, ulgowe 27-45 zł
Bilety

Bilety do nabycia w kasie Teatru (tel. 42 633 77 77),
dzięki aplikacjom mobilnym
bądź na stronie: www.operalodz.com

Powiązane Video Wszystkie video

Johann Strauss - Odgłosy Wiosny - Bogna Sokorska
Premiera teledysku Klezmafour i Orkiestry Filharmonii w Szczecinie
TURANDOT - Teatr Wielki w Łodzi
Dyrygent – rezydent - film dokumentalny

Instrumenty i sprzęt muzyczny

AN Wielki piewnik Rockowy
AN Wielki piewnik Rockowy 2
PWM Osiecka Agnieszka - Wielki piewnik, tom IX ″Zielono mi″
PWM Osiecka Agnieszka - Wielki piewnik, tom I

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce Artykuły sponsorowane
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
forum muzyczne
kultura w sieci

Copyright © 2011-2020 CameralMusic.pl