15.04.2012
Niedziela, godz. 18:00
Muzeum Pana Tadeusza
Trio Solistów Leopoldinum:
Christian Danowicz – skrzypce
Michał Micker – altówka
Marcin Misiak – wiolonczela
L. van Beethoven – Trio smyczkowe D-dur op. 9 nr 2
K. Penderecki – Trio smyczkowe
E. Ysaÿe – Le Chamaye op. posth.
Trzy tria smyczkowe Ludwiga van Beethovena ujęte w op. 9 powstały jeszcze zanim kompozytor stworzył swoją I Symfonię. Często uważa się, że te utwory kameralne stanowiły pewnego rodzaju preludium jego późniejszych wielkich dzieł orkiestrowych. W czasie, gdy zostały napisane, Beethoven wciąż jeszcze próbował ugruntować w Wiedniu swoją pozycję kompozytora. Do tej pory wśród austriackiej arystokracji znany był bardziej jako doskonale improwizujący pianista-wirtuoz. Był to trudny dla niego okres, ponieważ ostatnie lata XVIII wieku stanowiły czas kultu muzyki Josepha Haydna oraz niedawno zmarłego Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wszystkie tria zostały opublikowane w 1798 roku i dedykowane jednemu z patronów niemieckiego kompozytora, oficerowi Armii Rosyjskiej, Johannowi Georgowi von Browne. Na koncercie zostanie zaprezentowane Trio smyczkowe D-dur op. 9 nr 2.
Usłyszymy również dzieła twórców przełomów XIX i XX oraz XX i XXI wieku – Eugène’a Ysaÿe’a oraz Krzysztofa Pendereckiego. Lata 60. dla polskiego kompozytora były okresem fascynacji atonalnością i różnorodnymi efektami sonorystycznymi, dzięki którym powstały takie dzieła, jak Tren pamięci ofiar Hiroszimy czy Wymiary czasu i ciszy. W latach 70. i 80. twórca powrócił do brzmień inspirowanych tradycyjną orkiestracją i harmonią, nawiązując do niemieckiej symfoniki XIX wieku. Trio smyczkowe napisane w latach 1990–91 stanowi połączenie elementów stylu kompozytora pochodzących z obu okresów.
Belg Eugène Ysaÿe znany jest głównie jako autor cyklu sześciu sonat na skrzypce solo i wirtuoz gry skrzypcowej, którego umiejętności wprawiały w zachwyt współczesną mu publiczność. Na koncercie zabrzmi napisane w 1927 roku, a odkryte dopiero po śmierci Ysaÿe’a, trio smyczkowe Le Chimay.