Ballady Chopina nie stanowią zamkniętego cyklu, powstawały w różnym czasie i okolicznościach, nie znaleziono także zaleceń kompozytora, by wykonywać je razem. A jednak wysłuchanie ich po kolei to ogromne przeżycie – historia o życiu twórcy, opowiedziana jego najintymniejszym muzycznym językiem, odbijająca całe bogactwo i doświadczenie krótkiego, lecz niezwykle owocnego życia. Żadna kompozycja Chopina nie przewyższa jego ballad ani mistrzostwem formy, ani pięknością poezji.
Uznawany za najwybitniejszego po Chopinie polskiego kompozytora, Karol Szymanowski, Metopami i niewiele późniejszymi Maskami, otwierał nowy okres swej twórczości, nieodwołalnie odchodząc od stylistyki neoromantycznej ku własnemu niepowtarzalnemu językowi muzycznemu, zanurzonemu, zarówno w uniwersalnych europejskich korzeniach kulturowych, jak i w polskich idiomach muzycznych.
Na dwupłytowy album Justyny Gabzdyl, rezydującej w Kanadzie polskiej pianistki, składa się bardzo subiektywny ale i niezwykle trafny, syntetyczny wybór z tego, co w polskiej muzyce fortepianowej najciekawsze i może najbardziej charakterystyczne.
Justyna Gabzdyl piano
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl