1. Start
  2. Artykuły
  3. Kompozytorzy
  4. Stephen Michael Reich
ARTYKUŁ: Kompozytorzy - Stephen Michael Reich

Stephen Michael Reich

szukaj w artykułach:
Kompozytor amerykański, jeden z głównych przedstawicieli minimalizmu w muzyce urodził się w 1936 roku w Nowym Jorku. Studiował na Uniwersytecie Cornella, Julliard School oraz w Mills College. Wiele z jego pierwszych dzieł jak „It's gonna rain” czy „Come out” skomponowane zostały, by zostać nagrane na taśmę magnetofonową. Posiadają one niedługie fragmenty mówione, które powtarzają, łączą oraz przeplatają się, przez co rytm staje się najbardziej charakterystyczną częścią tych kompozycji. Kontrapunkt również bazuje na walorach rytmicznych. Taki rodzaj muzyki nazywa się minimalizmem i rozwinął się w latach 60' XX wieku w Nowym Jorku, a to głównie za sprawą Terry'ego Rileya, którego twórczość w znacznym stopniu wpłynęła na Reicha. Pod koniec lat '60 artysta bardzo interesował się instrumentami perkusyjnymi i dzięki pomocy Instytutu Edukacji Międzynarodowej mógł wyjechać do Afryki, gdzie kontynuował swoją naukę na Uniwersytecie w Ganie. To właśnie wtedy kompozytor rozwinął technikę zwaną „techniką zapętlonych fraz”, w której dwa bądź więcej instrumentów miało wykonywać identyczne frazy w różnym tempie. Metodę tę słychać w „Piano phrase” oraz przede wszystkim w „Drumming” na bongo, marimby i czelesty. W latach 70' kompozytor zmodyfikował tę technikę, używając fraz w tym samym tempie, jednak w formie kanonu, by stworzyć złożony utwór z prostego materiału. Środki te użyte zostały w „Music for 18 Musicians”, Vermount Counterpoint” i w „The Desert Music”. Natomiast „Tehellim”, zbiór psalmów po hebrajsku, zestawia rytm, przedłużone akordy oraz melodię zainspirowaną folklorem żydowskim.
W swoich ostatnich dziełach Reich wraca do głosów z taśmy magnetofonowej, jednak teraz ich melodia, która wydłuża się oraz rytm są używane jako motyw przez instrumenty akompaniujące. Technika ta użyta została w „Different trains” oraz „The Cave”, multimedialnym dziele, które zrealizował we współpracy ze swoją małżonką Beryl Corot, specjalistką w dziedzinie tworzenia video.
Steve Reich jest cenionym artystą, został nazwany „naszym najwspanialszym żyjącym kompozytorem” (The New York Times), „najwspanialszym żyjącym kompozytorem Ameryki” (The Villige VOICE), „najoryginalniejszym myślicielem muzycznym naszych czasów” (The New Yorker). Natomiast The Guardian stwierdził, że „jest tylko garść żyjących kompozytorów, którzy w uzasadniony sposób mogą stwierdzić, że zmienili bieg historii muzyki i wśród nich znajduje się Steve Reich”.
Rok 2006, w którym artysta obchodził 70 urodziny, został świętowany w wielu miejscach na Ziemi festiwalami oraz koncertami. W tym samym roku Reich otrzymał nagrodę Praemium Imperiale, ważną międzynarodową nagrodę, która obejmuje dziedziny nienagradzane Nagrodą Nobla. Jest również zdobywcą nagrody Polar Music Prize, członkiem Akademii Franciszka Liszta w Budapeszcie. W 2009 roku za utwór „Double Sextet” otrzymał Nagrodę Pulitzera.
Steve Reich zajął się nie tylko aspektami zachodniej muzyki klasycznej, ale i również strukturą, harmonią oraz rytmem muzyki niezachodniej oraz swej rodzimej muzyki, w szczególności jazzu.

"The Cave"


"Double sextet" w wykonaniu Eighth Blackbird


Ciekawie zaprezentowany utwór "Clapping Music"- Lee Marvin i Angie Dickison. Pomysł Georg Manak, edycja Peter van der Ham.




kategoria: Kompozytorzy




© CameralMusic 2011 by programista | design: studiobaklazan.pl