Spektakl PSALM/TEATR OPERA MODERN

„PSALM”
spektakl Teatru OPERA MODERN


Premiera: 31 sierpnia 2017, godz.19
oraz 1 września 2017 godz. 19.

Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Pl. Defilad 1


Libretto, inscenizacja i reżyseria: Jerzy Lach,
Muzyka: Krzysztof Kozłowski
Ruch sceniczny: Bartłomiej Ostapczuk,
Scenografia: Sławomir Szondelmajer,
Kostiumy: Studentki Wydz. Scenografii ASP w Warszawie - Klaudia Klimka, Olga Mazur, Aleksandra Seges
Obsada/soliści:
Hasmik Sahakyan (Ona),
Jasin Rammal-Rykała (On),
Monika Łopuszyńska (Żona),
Artur Janda (Prezes),
Grzegorz Hardej (Śmierć)
oraz mimowie z Warszawskiego Centrum Pantomimy
Muzyka na żywo w wykonaniu zespołu Hashtag Ensemble w składzie:
Marta Grzywacz głos, elektronika, Paweł Janas akordeon, Wojciech Psiuk saksofony, Aleksandra Demowska - Madejska altówka, Krzysztof Kozłowski syntezatory.

W nowatorskiej formie modernistycznego spektaklu operowego zostanie przywołany podstawowy mit ideologii chrześcijańskiej – opowieść o wypędzeniu z raju Adama i Ewy. Pod postaciami pary kochanków, którzy próbują szukać zrozumienia i akceptacji w świecie zewnętrznym, kryją się dzisiejsi uchodźcy. Dla tych, co utracili „raj”, podstawową wartością jest miłość, ale dla świata zewnętrznego – wierność dogmatom. „Psalm” ma zwrócić uwagę na pojawiający się problem ksenofobii i nietolerancji. Ma też uświadomić nam, że choć wolności pragniemy wszyscy, to często tylko dla siebie. Łatwo zapominamy o drugich, a oni, niezależnie od koloru skóry i wyznawanej religii, też mają prawo do wolności.
Inspiracją i źródłem tekstów, które zostały wykorzystane w oryginalnym scenariuszu, były dla autora opowiadanie „My, marzyciele” Mbue Imbolo oraz wybrane fragmenty biblijne z Księgi Koheleta, Apokalipsy św. Jana oraz Psalmów 3, 23.

Premiera: 31.08.2017 i 1.09.2017 godz. 19. Teatr Studio, Pl. Defilad 1.
Projekt dofinasowany przez m. st. Warszawa.

Więcej informacji: Beata Bierońska Lach [email protected] lub [email protected]
tel. 603-855-678;
Strona Fb: www.facebook.com/Teatr-Opera-MODERN-347461625688354;
Wydarzenie: www.facebook.com/events/301148326962226/

PSALM - Informacja o realizatorach
JERZY LACH - LIBRETTO, INSCENIZACJA, REŻYSERIA
Menedżer, reżyser, poeta, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej (2012-2016). Założył Teatr im. Alberta Tison w Żninie (1986-98), z którym zrealizował ok 20 spektakli teatralnych, widowisk plenerowych i ulicznych oraz etiud filmowych. Uczestniczył w wielu festiwalach teatralnych m.in. Łódzkich Spotkaniach Teatralnych, Krakowskich Reminiscencjach Teatralnych, Festiwalu Teatrów Młodości w Grenoble oraz Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Uniwersyteckich w Casablance.
Za stworzenie tej instytucji i upowszechnianie kultury teatralnej został uhonorowany Nagrodą Wojewody Bydgoskiego oraz Nagrodą Artystyczną Młodych im. S. Wyspiańskiego.
W 2000 roku założył w Warszawie Studio Teatr Office Box, z którym zrealizował 5 spektakli, prezentowanych m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym MALTA w Poznaniu, Festiwalu Teatralnym w Avignon we Francji oraz Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Edynburgu.
W 2012 roku objął funkcję Dyrektora Naczelnego Warszawskiej Opery Kameralnej. W WOK-u wyreżyserował opery: „Operetkę” Michała Dobrzyńskiego według dramatu W. Gombrowicza prezentowaną na Festiwalu Armel w Wiedniu oraz „Immanuela Kanta” Leszka Możdżera według dramatu T. Bernharda. Z zespołem artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej przygotował dwa operowe widowiska plenerowe na dziedzińcu Pałacu w Wilanowie – „Don Giovanniego” oraz „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta. W 2015 roku dla Opery Bałtyckiej wyreżyserował „Olimpię
z Gdańska” Zygmunta Krauzego.
W swoim dorobku reżyserskim posiada łącznie przeszło trzydzieści spektakli teatralnych. W 2014 roku został nagrodzony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
KRZYSZTOF KOZŁOWSKI - MUZYKA
Kompozytor i pianista. Ukończył studia pianistyczne na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Anny Jastrzębskiej Quinn w 2013 roku oraz studia podyplomowe
w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego. Jest laureatem I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Miosza Magina w Łodzi 2015, "Estrady Młodych" na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku w 2013. W 2011 zdobył II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Miłosza Magina w Paryżu. Kilkukrotny laureat ogólnopolskich konkursów kompozytorskich. Absolwent Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej. Jego pracą dyplomową była audiowizualna instalacja pt. "Dendrofonia" (zaprogramowana w środowiskach Processing i Pure Data), przedstawiająca generowany na żywo wizerunek drzewa rosnącego dzięki napływającym do komputera dźwiękom muzycznej uczelni, nagrywanym przez mikrofony umiejscowione w kilku jej punktach. Równocześnie z obrazem można doświadczyć "brzmienia" tego dźwiękowego drzewa dzięki wielokanałowej projekcji. Od ponad dwóch lat Krzysztof Kozłowski zajmuje się tworzeniem wizualizacji dla zespołu "Sonofrenia", w którym improwizuje i wykonuje premierowe kompozycje wraz
z kompozytorami Bartoszem Kowalskim i Wojciechem Błażejczykiem. Od 2013 przygotowuje klipy
i improwizuje w zespole „Brzdęk Ferajna”. Jest także autorem wizuali zrealizowanych w ramach rezydentury Ignacego Zalewskiego przy Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus. Występował m.in. na festiwalach „Warszawskie Spotkania Muzyczne”, „Ogrody Muzyczne”, „Poznańska Wiosna”, „Musica Electronica Nova”, "Audio Art", "Musica Moderna", "Warszawska
Jesień", "Świętokrzyskie Dni Muzyki" w Filharmonii Świętokrzyskiej, oraz w „Solti Hall" w Budapeszcie, Filharmonii Narodowej w Mińsku.
BARTŁOMIEJ OSTAPCZUK - CHOREOGRAFIA
Aktor-mim, reżyser przedstawień teatru pantomimy, autor mimoografii, ruchu scenicznego, konsultacji ruchowych i działań pantomimicznych w przedstawieniach teatrów dramatycznych
i filmach, nauczyciel. Od 2005r. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Mimu odbywającego się w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Pomysłodawca i założyciel Warszawskiego Centrum Pantomimy oraz Teatru Pantomimy Mimo. Współzałożyciel Europejskiej Federacji Pantomimy (PL/CZ/D). Współtwórca projektów i produkcji artystycznych w zakresie teatru pantomimy oraz teatru ruchu. Od 2005 roku prowadzi w Warszawie własne Studio Pantomimy. Prowadzi również warsztaty teatralne dla Mazowieckiego Instytutu Kultury. Swoją wiedzą dzielił się również ze studentami szkół teatralnych w Czechach, Korei Płd i USA. W latach 1998-2001 aktor Warszawskiego Teatru Pantomimy oraz Studia Mimów. Wielokrotny stypendysta „The School for Mime Theatre” w USA (lata 2001, 2003, 2004). Sztuki Mimu uczył się również w Hiszpanii. Autor scenariuszy i reżyserii do spektakli: „Wesoła Opowieść o Miłości…”(2017), „Lombard” (2009) „Przedwczorajsze Historie”(2012), „Komedianci” (2011), „Pierrotów Dwóch”(2013), „Pan Bam i Ptak Agrafka”(2015), „Opowieść o Piotrusiu i Wilku” (2017). Autor ruchu scenicznego, konsultacji pantomimicznych w teatrach i filmach. Występuje na scenach warszawskich teatrów repertuarowych m.in. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Teatrze Na Woli, Teatrze Powszechnym, Och-Teatrze, Teatrze Dramatycznym m.st W-wy. Od 2005 roku gościnnie – aktor amerykańskiego teatru pantomimy „Alithea Mime Theatre”. Występował w spektaklach i projektach reżyserowanych m.in.przez Roberta Wilsona, Lionela Menard, Leszka Mądzika, Krzysztofa Warlikowskiego, Mariusza Trelińskiego, Petra Bochaca, Mikołaja Grabowskiego, Tomasza Koninę, Waldemara Raźniaka, Achima Freyera, Jana Buchwalta, Laco Adamika. Występował na scenach teatralnych Japonii, Puerto Rico, Stanów Zjednoczonych, Anglii, Niemiec, Chin, Litwy, Rosji, Francji, Izraela, Korei Południowej, Czech, Szwecji, Hiszpanii, Słowacji, Nowej Zelandii.
SŁAWOMIR SZONDELMAJER - SCENOGRAFIA
Absolwent Wydziału Scenografii ASP w Warszawie (2015) oraz Autorskiej Szkoły Muzyki Rozrywkowej i Jazzu I i II st. im. Krzysztofa Komedy w Warszawie (2014).
Zajmuje się scenografią teatralną i filmową, projektowaniem kostiumów, grafiką, muzyką i poezją. Prowadzi zajęcia ze studentami na macierzystej uczelni z komputerowego wspomagania projektów scenograficznych. Autor scenografii do dokumentu fabularyzowanego „Radosław II” (2014), oraz „Leski” (2016).
Współpraca scenograficzna przy filmie „Baby Bump” (2015). Projektant scenografii wystawienniczej
w firmie „Kłaput Project” (styczeń – lipiec 2016).
Asystent Leszka Mądzika: Opera „Cavalleria rusticana”, Teatr Wielki, Poznań (2015). Spektakle:
„Z mroku”, Łazienki Królewskie, Warszawa (2015), „Czas kobiety”, Teatr Stary, Lublin (2015), spektakl plenerowy „Brama”, Łódź (2016), „Gorset”, Scena Plastyczna KUL, Łódź (2016). Asystent Jarosława Kiliana: Opera „Halka”, Teatr Wielki, Łódź (2017).
Autor scenografii do spektaklu pantomimy "Opowieść o Piotrusiu i Wilku” (2017) Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach. Wyróżnienie w konkursie o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala, Festiwal Nowej Scenografii, Katowice (2015).


HASHTAG ENSEMBLE - grupa założona przez flecistkę Anię Karpowicz w 2013 roku. Tworzą ją na zasadzie synergii mniejsze zespoły kameralne z sukcesami propagujące twórczość polskich kompozytorów, także tych młodego pokolenia. Inicjatywa łączy wybitnych młodych wykonawców i kompozytorów stale zaangażowanych w pracę z Hashtag Ensemble (Dariusz Przybylski, Ignacy Zalewski, Wojciech Błażejczyk). Członkowie Hashtag Esnemble mają w dorobku łącznie 72 prawykonania, 103 nagrody w konkursach jako wykonawcy muzyki klasycznej oraz występy na 78 polskich i międzynarodowych festiwalach muzycznych. Pierwsza dedykacja dla zespołu, utwór „Warsaw Music” Wojciecha Błażejczyka łączący brzmienia akustyczne i elektroniczne, znalazł się w gronie 6 najlepszych europejskich kompozycji elektronicznych w konkursie European Broadcasting Union (Genewa, 2015).
Grupa Hashtag Ensemble występowała na festiwalach Poznańska Wiosna (2016), Musica Electronica Nova (2015), Ogrody Muzyczne (2015), Warszawskie Spotkania Muzyczne (2014), a także koncertowała w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (2016), Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN (2016), Solti Hall w Budapeszcie (2016), Filharmonii Narodowej w Mińsku (2106), Sali Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej (2014), Sali Koncertowej UMFC w ramach Studium Muzyki Nowej (2014, 2015), w klubie Meskalina w Poznaniu (2016), Boogaloo w Warszawie (2016), Skwer w ramach DUX brzmi w Trzcinie (2013). Hashtag Ensemble ma w repertuarze utwory klasyków muzyki XX wieku: Petera Maxwella Daviesa, Louisa Andriessena, Georga Crumba, Gerarda Griseya, Steva Reicha, a także współpracuje z kompozytorami poszerzając repertuar o nowe pozycje (m.in. Dariusz Przybylski, Wojciech Błażejczyk, Adam Porębski, Mikołaj Majkusiak). Ważną sferą działalności Hashtag Ensemble jest improwizacja, co znajduje swój wyraz na pierwszej płycie zespołu "Visegrad Songs" wydanej przez Requiem Records Opus Series (2015). Płyta zebrała znakomite recenzje od portalu Polskiego Radia, magazynów muzycznych Lizard i HiFi Muzyka. Materiał z płyty zabrzmiał podczas 7 koncertów promocyjnych w Polsce, na Węgrzech i na Białorusi. Poza „Piosenkami Wyszehradzkimi” grupa Hashtag Ensemble improwizowała do muzyki Bartoka, tradycyjnych piosenek warszawskich, do wystawy senegalskiego artysty sztuk wizualnych El Sy, a także w cyklu Partytury Fotograficzne zrealizowała program #WITKACY do autoportretów Stanisława Ignacego Witkiewicza. Hashtag Ensemble angażuje się w edukację artystyczną, w roku 2016 realizuje cykl warsztatów z muzyką współczesną w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, w ramach serii Smykowizje prezentuje muzykę nową
w odniesieniu do współczesnych sztuk wizualnych. Hashtag Ensemble nagrywa dla Polskiego Radia oraz współpracuje z polskimi scenami teatralnymi. Muzyka Ignacego Zalewskiego do spektaklu Polskiego Radia "Raj" Dantego w wykonaniu zespołu, została nagrodzona na XV Festiwalu Polskiego Radia
i Telewizji Polskiej Dwa Teatry w Sopocie (2015), muzyka Wojciecha Błażejczyka do spektaklu „Księga Dżungli” została nominowana do nagordy Złota Maska 2015. Hashtag Ensemble zagra w składzie: Wojciech Psiuk – saksofon, Paweł Janas – akordeon, Krzysztof Kozłowski - fortepian, syntezator, Marta Grzywacz – głos, Aleksandra Demowska-Madejska – altówka,

TEATR WARSZAWSKIEGO CENTRUM PANTOMIMY jest grupą tworzoną przez aktorów od lat związanych z Warszawskim Centrum Pantomimy. Spektakle Teatru realizują międzynarodowi twórcy sztuki pantomimy. Dzięki połączeniu umiejętności aktorów oraz wyobraźni i doświadczenia zapraszanych twórców zespół ukazuje, jak wiele sztuka Pantomimy ma do zaoferowania współczesnemu widzowi. Widzowi, dla którego pomimo wieloletniej tradycji sztuka poza słowami często potrafi stanowić wspaniałe artystyczne odkrycie. Aktorzy: Bartłomiej Ostapczuk, Ireneusz Wojaczek, Paweł Kulesza, Ewelina Grzechnik, Marta Grądzka, Paulina Szczęsna, Paulina Staniaszek, Kinga Wojaczek.
ARTUR JANDA - bas-baryton, pianista. Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu Anny Radziejewskiej i w klasie fortepianu Kazimierza Gierżoda. Laureat Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Franciszki Platówny we Wrocławiu oraz Konkursu Wokalnego im. J.E.J. Reszków
w Częstochowie. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów, Prezydenta Miasta Częstochowy i Rządu Dolnej Austrii. Jako solista występował na większości polskich scen filharmonicznych pod batutami znakomitych dyrygentów. Współpracuje m.in. z zespołem muzyki dawnej La Tempesta, z którym regularnie koncertuje i nagrywa.
Od 2008 r. jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie występuje w partiach: Orbazzana
(w Tankredzie, G. Rossiniego), Alidora (w Kopciuszku, G. Rossiniego), Imeneo (w Imeneo, J. F. Händla), Figara (w Weselu Figara, W. A. Mozarta), Masetta (w Don Giovanim, W. A. Mozarta), Dulcamary
(w Napoju miłosnym, G. Donizettiego), Marszałka (w wileńskiej wersji Halki, S. Moniuszki), Azariasza (w The Burning Fiery Furnace B. Brittena), Sewera (w Polyeuctusie, Z. Krauzego), Profesora
(w Operetce, M. Dobrzyńskiego). W roli Sewera wystąpił również w Théâtre du Capitole w Tuluzie (2011). W maju 2011 r.zadebiutował w Nationaltheater Mannheim rolami un Passante i un Poliziotto w premierze Superfluminy, Salvatore Sciarriny.
Ponadto, współpracując ze Stowarzyszeniem „Dramma per Musica”, wystąpił na deskach Teatru Stanisławowskiego w Warszawie w roli Pallante`go w Agrippinie, J. F.Händla).
Artysta posiada również bogaty repertuar oratoryjny. Występował w takich operach, jak: Pasja wg św. Jana, Pasja wg św. Mateusza, Msza h-moll, Oratorium Na Boże Narodzenie J.S. Bacha, Msza
B-dur Theresienmesse J. Haydna, Requiem, Msza Koronacyjna W. A. Mozarta, Requiem G. Faurégo,
Te Deum K. Kurpińskiego, Te Deum W. Kilara.
Jako pianista pełni funkcję kierownika artystycznego zespołu operowego występującego w koncertach edukacyjnych Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Będąc członkiem Sekstetu Wokalnego Muzyki Współczesnej proMODERN (2012-2015) otrzymał dwie nagrody Fryderyk 2015, m.in. w kategorii „Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej” za album WHERE ARE YOU. PIECES FROM WARSAW.

GRZEGORZ HARDEJ - kontratenor, działacz społeczno-kulturalny. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof Anny Radziejewskiej . Pomysłodawca i realizator licznych projektów artystycznych w tym Scena Młodych i Mozart Off przy Warszawskiej Operze kameralnej. Naukę muzyki rozpoczął w dzieciństwie w Towarzystwie Śpiewaczym "Lutnia" w Warszawie, później realizował się w telewizyjnym zespole fasolki, w teatrze Słowa i jako aktor dubbingowy. W 2007 roku jako stypendysta „Fundazione Romualdo del Bianco” ukończył "V Międzynarodowy Kurs Muzyki Barokowej we Florencji", pod kierunkiem Paula Esswooda. Zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej partią Mingone w operze L’amante di tutte B. Galuppiego. Występował między innymi w Teatrze Wielkim Opery Narodowej w operze "Sen Nocy Letniej" B.Brittena, Teatrze Wielkim w Łodzi w operze " Juliusz Cezar w Egipcie" G.F. Haendla, w Teatrze Rozmaitości w spektaklu TitAnik Warszawie. Pod koniec 2015 roku wziął udział w prawykonaniu opery "Immanuel Kant" Leszka Możdżera w Warszawskiej Operze Kameralnej a marcu 2016 roku w premierze "Out at Sea" Blanki Stachelek w The Crescent Theatre w Birmingham w Anglii.

Powiązane Video Wszystkie video

„Calling of Memories” na sekstet waltorniowy
A. Vivaldi - Cztery pory roku: Wiosna
A. Vivaldi - Cztery pory roku: Zima
A. Vivaldi - Lato, Burza na akordeonie

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Alice kostka gitarowa AP-100R1-CO Chinese Opera
Meinl Sonic Energy OG-12 12″ OPERA GONG INCL. bijak
Fender Modern Player Marauder RW BLK gitara elektryczna
Gibson SG Modern Trans Blue Fade gitara elektryczna

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl