Dziewięć miesięcy, dziewięć niepowtarzalnych koncertów i jedna nadzwyczajna projekcja filmowa. Od października do czerwca unikatowe wnętrza Filharmonii w Szczecinie staną się areną wyjątkowych wydarzeń pod wspólną nazwą SoundLab.
Idea cyklu polega na sugestywnej synergii formy i funkcji, tradycji i nowoczesności, muzyki i architektury: biała bryła budynku Filharmonii w Szczecinie posłuży jako miejsce wzajemnego przenikania się dźwięku i kształtu. Muzyczno-architektoniczne przedsięwzięcie, jakim jest SoundLab, pozwoli na prezentację rozmaitych propozycji, które rzucą nowe światło na wydawałoby się już znane aspekty muzyki oraz przybliżą zarówno nietuzinkowe postacie twórców, jak i fascynujące korelacje między dźwiękiem a przestrzenią, w której ów dźwięk rozbrzmiewa. Warto więc wytężyć wzrok, nadstawić uszu i wziąć udział w ekscytujących eksperymentach przeprowadzanych w dźwiękowym laboratorium Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie.
LAB 0: El-prologue – pokaz filmu dokumentalnego „15 Corners of the World”
15 października 2015 r., godz. 19.00
Zuzanna Solakiewicz – reżyseria
Produkcja: 2014, Polska, Niemcy
Film jest wizją muzyki tworzonej przez Eugeniusza Rudnika, który zrewolucjonizował pojęcie o samej muzyce za pomocą pary nożyczek i taśmy magnetycznej. W ramach legendarnego Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, ujawnił ukryte wartości dźwięków szorstkich i odrzuconych na długo przed erą didżejów.
W erze muzyki elektronicznej tworzonej w warsztacie przypominającym laboratorium naukowe skomponował muzykę o silnym przekazie emocjonalnym i wartości estetycznej. Film w roku 2014 zdobył liczne nagrody i wyróżnienia na międzynarodowych festiwalach filmowych, m.in w Locarno, Paryżu, Belgradzie, Bratysławie i Wrocławiu.
LAB 1: El-symphony
16 października 2015 r., godz. 19.00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie
Adam Kośmieja – fortepian
Kamil Kęska – elektronika
Kuba Jakowicz – skrzypce
Szymon Bywalec – dyrygent
Patryk "NASA" Brodniewicz – live video
W programie:
Eugeniusz Rudnik – „Martwa natura z ptakiem, zegarem, strzelcem i panną” (1997)
Kazimierz Serocki – „Pianophonie” na fortepian, elektroniczne przetworzenie dźwięku i orkiestrę (1978)
Philip Glass – Koncert skrzypcowy nr 2 „Amerykańskie cztery pory roku” na skrzypce, orkiestrę smyczkową i syntezator (2009)
Pierwsza odsłona projektu to spotkanie z prekursorami elektroniki. 15 tysięcy kilometrów taśmy radiowej przeszło przez ręce Eugeniusza Rudnika podczas jego 50-letniej pracy muzycznej. Dziś Rudnik jest żywą legendą, inspiracją dla artystów eksperymentalnego techno, ambientu, nurtu industrialno-bruitystycznego czy włączania elektroniki do muzyki klasycznej.
Kazimierz Serocki jest znany przede wszystkim jako jeden z organizatorów „Warszawskiej Jesieni”. „Pianophonie” to jego ostatnia kompozycja i pierwsza z użyciem środków muzyki elektronicznej. Elektronika w tym utworze jest potraktowana jako jeden z instrumentów orkiestry. Zdaniem Zygmunta Krauze, pianisty, Serocki jest „najbardziej wysublimowanym polskim kompozytorem w dziedzinie instrumentacji. Jego pomysły brzmieniowe były wyjątkowo nowatorskie, a zarazem wygodne dla wykonawców”.
Eksperymenty brzmieniowe tego pokolenia twórców umożliwiły nowej generacji spojrzenie na muzykę w nowym wymiarze. Skupienie się na brzmieniowości ubranej w minimalistyczną formę stały się znakiem rozpoznawczym jednego z popularniejszych twórców muzyki w XX wieku – Philipa Glassa. Muzyka z filmów „Godziny”, Truman Show” czy jego „Amerykańskich czterech pór roku” to pokaz indywidualnego języka głęboko osadzonego w kulturze popularnej.
LAB 2: El-pionieer
11 listopada 2015 r., godz. 19.00
Marek Biliński
W programie:
Koncert monograficzny Marka Bilińskiego
Kolejny koncert w ramach cyklu SOUNDLAB, to nie tylko spotkanie z muzyczną legendą polskiej muzyki elektronicznej jaką jest niewątpliwie Marek Biliński. To również z spotkanie z muzyką autonomiczną: wolną od treści, narracji, poetyki i przypisanej jej ekspresji. To czysta forma bez określonych kategorii emocjonalnych.
Król polskiej elektroniki pochodzi ze Szczecina i po raz kolejny wraca do rodzinnego miasta. Pod dłońmi multiinstrumentalisty zabrzmią elektroniczne instrumenty klawiszowe. W kompozycjach usłyszymy brzmienia muzyki klasycznej i romantycznej, połączone z nowoczesną wizją świata dźwięków: rocka progresywnego, muzyki klubowej i industrialnej.
LAB 3: El-Rock
13 grudnia 2015 r., godz. 19.00
Orkiestra Filharmonii w Szczecinie
SBB
Józef Skrzek – śpiew, klawisze, gitara basowa
Apostolis „Lakis” Anthimos – gitara, perkusja
Jerzy „Keta” Piotrowski – perkusja
Piotr Komorowski – dyrygent
W programie:
Utwory SBB w aranżacji na orkiestrę. Koncert w rocznicę Grudnia ‘70
Koncert poświęcony wydarzeniom z grudnia 1970 roku (w 34. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego), opowiada o odwadze ludzi, którzy mieli siłę przeciwstawić się dyktaturze. Na scenie trzech muzyków, którzy zrewolucjonizowali polską scenę rockową.
Legendarne SBB, czyli Józef Skrzek, Apostolis Anthimos i Jerzy Piotrowski w towarzystwie szczecińskich Filharmoników. Nie zabraknie pulsujących bębnów, rozdzierających powietrze solówek na klawiszach i pełnych pasji partii basowych. Diament rodzimej sceny muzycznej jak zawsze „Szuka. Burzy. Buduje”.
Aranżacji utworów SBB na orkiestrę dokonał Miłosz Wośko – kompozytor rezydent Filharmonii w Szczecinie w sezonie 2014/2015.
LAB 4: El-acoustic
14 stycznia 2016 r., godz. 19.00
Brand Brauer Frick Ensemble
W programie:
Autorskie kompozycje nawiązujące do muzyki klubowej w aranżacjach na instrumenty akustyczne
LAB 5: El-silence
4 lutego 2016 r., godz. 19.00
Atom String Quartet/ Andrzej Smolik
Dawid Lubowicz – skrzypce
Mateusz Smoczyński – skrzypce
Michał Zaborski – altówka
Krzysztof Lenczowski – wiolonczela
Andrzej Smolik – elektronika
LAB 6: El-design
10 marca 2016 r., godz. 19.00
Richard Devine – sound designer
W programie:
Muzyka Richarda Devine'a
LAB 7: El-modern
7 kwietnia 2016 r., godz. 19.00
Sound Factory Orchestra:
Sebastian Ładyżyński – elektronika / live electronics
Paweł Lisek – video
Robert Kurdybacha – dyrygent
W programie:
Michael Beil – Exit to enter na ensemble, video & live electronics
Sebastian Ładyżyński – Boroughs na ensemble, video & live electronics
Tallis / Kurdybacha / Ładyżyński / Lisek – Lamentacje Jeremiasza na ensemble, video & live electronics
LAB 8: El-pop
12 maja 2016 r., godz. 19.00
Tomasz Makowiecki/Józef Skrzek
Tomasz Makowiecki – śpiew, syntezatory, gitary,
Józef Skrzek – syntezatory
Władysław Komendarek – syntezatory
Daniel Bloom – syntezatory
W programie:
Autorskie kompozycje Tomasza Makowieckiego z płyty „Moizm”
LAB 9: El-klassik
9 czerwca 2016 r., godz. 19.00
Klaus Schulze – syntezatory
W programie:
Muzyka Klausa Schulze
Bilety na wszystkie koncerty w cyklu SoundLab w cenie 20 – 120 zł do nabycia w kasach Filharmonii w Szczecinie oraz na stronie www.filharmonia.szczecin.pl.
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl