ALESSANDRO SCARLATTI
SCENE BUFFE
Gl’inganni felici / Dafne / Il pastor di Corinto
Premiera, 24 kwietnia 2019, godzina 19.
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
Kolejne przedstawienia 25 kwietnia, 11 i 12 maja, godzina 19.
Choć Alessandro Scarlatti jest znany głównie z oper o poważnej tematyce, to nawet w nich nie stronił od komizmu. Ów słynny kompozytor częstokroć wplatał w dramatyczną fabułę parodystyczne sceny, co nadawało swoistą lekkość jego utworom. W katalogu twórczości Scarlattiego znajduje się również szereg niezależnych komicznych scen operowych. Pełniły one funkcję żartobliwego przerywnika, realizowanego w antraktach poważnego przedstawienia. Tego typu intermedia zakładały najczęściej uczestnictwo dwójki solistów, którym towarzyszyła niewielka orkiestra.
Te krótkie formy dramatyczne – mimo zmiany swej funkcji oraz warunków ich realizacji – nie straciły na aktualności. W żartobliwych scenach i dialogach odzwierciedlone zostają bowiem ludzkie charaktery i przywary. Zaś miłosne nieporozumienia, zazdrość, zdrada i podstęp to elementy, które nadają uniwersalny charakter tego typu twórczości.
„W końcu lat siedemdziesiątych […] dowiedziałem się o istnieniu rękopisu, zawierającego intermedia komediowe Alessandro Scarlattiego z przełomu wieku XVII i XVIII, w Sächsisch Landesbibliothek w Dreźnie. Szczęśliwym trafem, w niezbyt odległym czasie, bawiłem przejazdem w tym gościnnym mieście i dzięki uprzejmości miejscowych bibliotekarzy-muzykologów, otrzymałem, drogą wymiany na nieznane im rękopisy polskie, mikrofilm 10 intermediów na dwa głosy z towarzyszeniem zespołu smyczkowego i klawesynu”.
W taki oto sposób Stefan Sutkowski wspominał przywiezienie komediowych intermediów autorstwa Alessandra Scarlattiego do Polski w latach 70. XX wieku. Z dziesięciu utworów, składających się na otrzymany rękopis, wybrane zostały wówczas trzy. Są to: Gl’inganni felici, Dafne oraz Il pastor di Corinto. Tym samym to właśnie one stały się podstawą dla stworzenia przedstawienia pod tytułem Scene buffe. Powraca ono na teatralną scenę w realizacji Polskiej Opery Królewskiej, pod kierownictwem muzycznym Krzysztofa Garstki. Solistom towarzyszyć będzie zespół instrumentów dawnych Capella Regia Polona.
DYRYGENT
KRZYSZTOF GARSTKA
REŻYSERIA
JITKA STOKALSKA
SCENOGRAFIA
MARLENA SKONECZKO
CHOREGRAFIA
PRZEMYSŁAW ŚLIWA
OBSADA
GL’INGANNI FELICI (libretto APOSTOLO ZENO)
TISBE
IWONA LUBOWICZ / MARTA HUPTAS
BRENNO
ROBERT SZPRĘGIEL / KAROL SKWARA
DAFNI (libretto FRANCESCO MARIA PAGLIA wg. M. MANFREDIEGO)
SELVAGGIA
MARTA BOBERSKA / ANNA PARYSZ
DAMETA
SŁAWOMIR JURCZAK / PAWEŁ MICHALCZUK
IL PASTORE DI CORINTO (libretto FRANCESCO MARIA PAGLIA)
SERPILLA
AGNIESZKA KOZŁOWSKA / JULITA MIROSŁAWSKA
SERPOLLO
WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ / MICHAŁ JANICKI
CAPELLA REGIA POLONA
I skrzypce Michał Piotrowski, Joanna Gręziak, Ludmiła Piestrak
II skrzypce Kamila Guz, Alicja Sierpińska, Natalia Reichert
Altówka Katarzyna Rymuza
Wiolonczela Tomasz Frycz
Kontrabas Grzegorz Zimak
Theorba Filip Zieliński
Klawesyn / dyrygent Krzysztof Garstka
Bilety na: www.ebilet.pl, www.ewejsciowki.pl.
Więcej informacji na www.operakrolewska.pl.
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl