Ruszyła sprzedaż biletów i karnetów na 15. Święto Niemego Kina!

Święto Niemego Kina od 15 lat jest stałą i rozpoznawalną pozycją na festiwalowej mapie Warszawy. Flagowe wydarzenie Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego odbędzie się w dniach 19-22 kwietnia w kinie Iluzjon przy ulicy Narbutta 50A. W trakcie 4 dni zaprezentujemy filmy z epoki kina niemego z akompaniamentem muzyki jazzowej, klasycznej, klubowej i eksperymentalnej, wykonywanej na żywo przez wybitnych artystów: Włodka Pawlika, Gabę Kulkę, Drekoty, Resinę czy Sutari.

Główną bohaterką tegorocznej edycji Święta Niemego Kina będzie ikona kina przedwojennego – Pola Negri, czyli urodzona w Polsce Barbara Apolonia Chałupiec. Odkryła ją rodzima wytwórnia „Sfinks”, a talent rozwinęła niemiecka „UFA”, dzięki której Negri stworzyła znakomity duet z reżyserem Ernstem Lubitschem. Ich współpraca zaowocowała amerykańskim kontraktem z wytwórnią „Paramount”, otwierając Poli najjaśniejszy rozdział jej kariery i stawiając ją w jednym szeregu z takimi gwiazdami jak chociażby Greta Garbo, Gloria Swanson czy Mary Pickford. Negri magnetyzowała na ekranie swoją nietuzinkową urodą i skalą talentu. Potrafiła równie dobrze wcielić się w rolę cyganki, rozbójniczki, hiszpańskiej tancerki czy robotnicy.

Ambicją tegorocznej edycji festiwalu jest przybliżenie widzom fenomenu tej gwiazdy poprzez ukazanie jak najszerszego spektrum jej kreacji. Zaprezentujemy cały wachlarz wcieleń Poli Negri w wydaniu melodramatycznym, komediowym, a nawet futurystyczno-groteskowym. Specjalnie w tym celu sprowadziliśmy unikatowe kopie filmowe z Murnau Stiftung w Wiesbaden, EYE Filmmuseum w Amsterdamie oraz Deutsche Kinemathek w Berlinie. Obok filmów z udziałem naszej bohaterki, pokażemy „Przepaść“ Urbana Gada (1910) z dunką Astą Nielsen, do której Pola była wielokrotnie porównywana, „Puszkę Pandory“ Georga W. Pasta (1929) z Loise Brooks, która stworzyła w kinie bardzo podobny typ kobiety fatalnej czy film „Patsy“ Kinga Vidora (1928), w którym Marion Davis fenomenalnie parodiuje archaiczną grę aktorską polskiej gwiazdy.

Polska repremiera filmu „Bestia” otworzy 15. Święto Niemego Kina

Na otwarcie (czwartek 19.04) pokażemy film prezentujący narodziny gwiazdy – „Bestia“ z 1917 roku. Produkcja zachowała się jedynie w amerykańskiej wersji eksportowej pt. „The Polish Dancer“. Jest obecnie najstarszym obrazem z udziałem Poli Negri i jedynym przykładem najwcześniejszego, polskiego okresu jej kariery. Pokaz „Bestii“ będzie równocześnie polską premierą filmu po zakończonej w 2017 roku restauracji cyfrowej w rozdzielczości 4K. Filmowi towarzyszyć będzie koncert Włodka Pawlika na fortepian i taśmę. Nagradzany w Polsce i za granicą pianista jest nie tylko jednym z najgłośniejszych obecnie nazwisk polskiego jazzu, ale także autorem świetnie przyjętych przez krytykę ścieżek filmowych. Muzykę autorstwa Pawlika można usłyszeć m.in. w „Rewersie” Borysa Lankosza, „Pora umierać” Doroty Kędzierzawskiej czy „Nightwatching” Petera Greenawaya. Podczas solowego występu w kinie Iluzjon usłyszymy utwór, którego równoważnymi elementami będą precyzyjnie rozpisana kompozycja i spontaniczna improwizacja.

FRAGMENT FILMU

Program muzyczny

Podczas Święta Niemego Kina film spotyka się z muzyką, a przeszłość z teraźniejszością. Dlatego wszystkie pokazy wybranych przez nas „zabytków” polskiej i światowej kinematografii wzbogacone będą o graną na żywo ścieżkę dźwiękową autorstwa wyjątkowych reprezentantów polskiej sceny muzycznej. Wybierając artystów, stawialiśmy przede wszystkim na różnorodność. Zagrają więc artyści doświadczeni w materii filmowej oraz twórcy, dla których jest to nowe wyzwanie. Na scenie pojawią się muzycy utożsamiani z jazzem, elektroniką, popem oraz folkiem. Niektórzy instrumentaliści zamierzają zawierzyć improwizacji, inni – cyzelują premierowe kompozycje. Układając program, szukaliśmy relacji pomiędzy fabułą filmu a specyfiką wykonawcy: mechaniczna „Lalka” Ernesta Lubitscha (1919) doczeka się więc elektronicznej oprawy, losy „Hiszpańskiej tancerki” Herberta Brenona (1923) będziemy śledzić przy akompaniamencie gitary, a o oprawę muzyczną rozgrywającej się w górskiej scenerii „Dzikiej kotki” Ernesta Lubitscha (1921) zadba folkowa Sutari. Podobnych związków jest więcej, aby je odnaleźć, wystarczy spędzić długi weekend ze Świętem Niemego Kina.

Więcej

Wydarzenia towarzyszące

Dla miłośników muzyki rodem z przedwojennej Warszawy – piosenek i pieśni Wiery Gran, Mieczysława Fogga czy Adama Astona – przygotowaliśmy potańcówkę z Warszawską Orkiestrą Sentymentalną (Piątek, 20.04). Najmłodszym widzom zaproponujemy wydarzenia familijne połączone z interaktywnym pokazem archiwalnych filmów animowanych z muzyką na żywo. Do projektu zaprosiliśmy artystów: Annę Ługowską, Jakuba Pałysa, Aleksandrę Nykowską Bartosza Ługowskiego oraz Piotra Jarosza.

Festiwalowi towarzyszyć będzie również zaproponowana przez Muzeum Kinematografii wystawa o Poli Negri, która jest jak dotąd najbardziej wyczerpującą i bogatą w archiwalia ekspozycją jaka powstała na temat aktorki. Powstała 10 lat temu we współpracy z wieloma archiwami światowymi, z udziałem osób i instytucji zajmujących się twórczością Negri i niewątpliwie zwraca uwagę na jej niepodważalną wartość merytoryczną.

Spróbujemy również opisać fenomen Poli Negri, jej kariery i zmitologizowanej biografii podczas międzynarodowej konferencji „Pola Negri – aktorka, ikona, legenda”, którą organizujemy przy wsparciu polskich filmoznawców z czołowych ośrodków akademickich, we współpracy z festiwalem Le Giornate del Cinema Muto w Pordenone i EYE Filmmuseum w Amsterdamie.

Dodatkowo filmy prezentowane podczas Święta Niemego Kina staną się pretekstem dla prelekcji pełnych nieznanych zakulisowych historii i pikantnych stuletnich skandali z pierwszych stron gazet!

Więcej

Pola Negri – fenomen gwiazdy

Czy można mówić o charakterystycznym stylu gry i tańca Poli Negri? Dlaczego jej urokowi ulegali reżyserzy i partnerzy filmowi? Dlaczego wielbiły ją tłumy? Odpowiedź na te pytania będzie można znaleźć w filmach, które zostały włączone do sekcji otwierającej jubileuszowe święto „Bestii", egzotycznej „Hiszpańskiej tancerce", groteskowej „Dzikiej kotce", produkcji „Gdy serce nienawiścią pała" – prezentowanej z unikatowej kopii 35 mm wykonanej w systemie Desmetcolor (jest to dawna, jeszcze analogowa technologia rekonstrukcji koloru w filmach niemych) – oraz „Mani", pochodzącej z najwcześniejszego okresu niemieckiej kariery Negri, którą będzie można zobaczyć poza przeglądem, w czasie niedzielnych seansów „Retrokino” w warszawskim kinie Iluzjon.

Obok Poli Negri dwa znamienne hasła tegorocznego Święta Niemego Kina to: kobieta i taniec. Kobietom poświęcamy dwie kolejne sekcje programu.

Poprzedniczki, rywalki, parodystki – jak określić gwiazdy pojawiające się na ekranie równolegle z Polą Negri? Kto inspirował Polę Negri? Asta Nielsen, Ossi Oswalda, Marion Davies – która z nich grała jak Pola Negri, a która ją prześmiewczo kopiowała? W sekcji „Poprzedniczki, rywalki, parodystki” znalazły się cztery filmy: „Nie chcę być mężczyzną", „Przepaść", „Lalka" i „Patsy", która zwieńczy przegląd.

Aktorki kina niemego swoją ekspresyjną grą fascynowały całe rzesze ludzi. Wielkie, podkreślone czarną kredką oczy, wężowe ruchy, zmysłowe pozy – to wszystko będzie można znaleźć w filmach z sekcji „Niewolnice zmysłów". W jej skład wchodzą skandalizująca „Puszka Pandory” oraz inspirowany zabójstwem aktorki Marii Wisnowskiej film „Ludzie bez jutra”, który zostanie pokazany w czasie specjalnej edycji „Retrokina”.

Taniec, nieodłącznie związany z postacią Poli Negri, stanie się tematem filmów ostatniej sekcji: „Taniec, eksperyment na ekranie". Pokażemy „Niemą z Portici", film, w którym niezapomnianą kreację stworzyła primabalerina Anna Pawłowa. Program uzupełnia siedem etiud tanecznych z początku XX wieku – pierwsze próby zatrzymania tańca na ekranie.

Więcej

Bilety w cenie 12 i 14 zł są już dostępne na stronie: www.iluzjon.fn.org.pl

Karnety w cenie 50 zł (nie dotyczy Repremiery), dostępne są tylko w kasie Kina Iluzjon.

ZOBACZ PROGRAM
 


Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA) to nowoczesna instytucja kultury, która została powołana 1 czerwca 2017 roku w wyniku połączenia Filmoteki Narodowej i Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Jej misją statutową jest digitalizacja, gromadzenie, restaurowanie i udostępnianie, a także promocja polskiego dziedzictwa audiowizualnego oraz upowszechnianie najbardziej wartościowych przejawów kultury filmowej. FINA jest też koproducentem nowych materiałów audiowizualnych (filmów, audycji radiowych i telewizyjnych oraz wydawnictw filmowych i muzycznych).

Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny ul. Wałbrzyska 3/5 | 02-739 Warszawa

www.fina.gov.pl

Powiązane Video Wszystkie video

Flying Steps - Red Bull Flying Bach - Eurowizja 2011
Miko?aj Go?recki - Jasno?ci promieniste
1. Festiwal Muzyki Crossover (Bielsko-Bia?a 2016)

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Yamaha NS777 + NS333 + NSC444 zestaw kolumn 5.0 do kina domowego, czarny
Yamaha NS-50 zestaw kolumn do kina domowego, czarny
Yamaha NS555 + NS333 + NSC444 zestaw kolumn 5.0 do kina domowego, czarny
Monitor Audio BX5, BX1, BXCenter zestaw głośników do kina domowego (Black)

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl