Kolejna odsłona cyklu o eksperymentalnej muzyce demoludów to surrealistyczna jazda bez trzymanki po krótkometrażowych filmach z lat 60. i 70.
Wydarzenie odbędzie się w czwartek, 11 października, o godz. 19:00, w FINA Wałbrzyska 3/5.
Przewodnikami podczas tej podróży będą dwaj kompozytorzy, mający szczególny talent do łączenia dźwięków konkretnych z prostymi efektami elektronicznymi w formie dowcipnych anegdot: Zdeněk Liška i Eugeniusz Rudnik. Ten pierwszy zasłynął współpracą z kultowym animatorem Janem Švankmajerem. Tego wieczoru pokażemy trzy jego krótkie filmy: Trumniarnię i Et cetera z 1966 roku oraz mającego premierę pięć lat później Dżabbersmoka. Po projekcji dzieł czechosłowackich pokażemy filmy, do których muzykę zrobił Eugeniusz Rudnik: Kosmogonię (1972) w reżyserii Danuty Adamskiej-Strus, Zupę (1974) Zbigniewa Rybczyńskiego oraz dwa filmy Jerzego Kaliny: Muszlę (1974) oraz Szychtę (1988).
Kosmogonia, fot. Bolesław Ciupiński
Gościem Jana Topolskiego będzie Jerzy Kalina – wybitny scenograf, rzeźbiarz i reżyser. Twórca między innymi głośnej instalacji Przejście, opraw papieskich pielgrzymek, Pomnika Ofiar Tragedii Smoleńskiej 2010 oraz filmów, do których muzykę komponowali m. in. Eugeniusz Rudnik i Bohdan Mazurek.
Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki, które będziemy wydawać od godziny 18:30. Jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 wejściówki. Osoby spóźnione mogą nie zostać wpuszczone na salę po rozpoczęciu wydarzenia. Liczba wejściówek jest ograniczona.
Od ponad dekady historia i muzyka powstała w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia są znów na fali, by wspomnieć wydawnictwa Bôłt i Requiem, leksykon Bęc! Zmiany i wystawy zagraniczne (Huddersfield, Karlsruhe). Futurystyczna muzyka elektroniczna powstawała przecież nie tylko w Warszawie, lecz także Pradze, Belgradzie, Pilźnie czy Bratysławie. Cykl Muzyczki organizowany przez FINA wraz z Fundacją 4.99 jest okazją, by przyjrzeć się twórczości pracujących tam artystów. Zapraszamy do spotkań z różnymi obliczami eksperymentu w Europie Środkowowschodniej, także w odsłonie filmowej (science fiction, animacja), teatralnej (słuchowiska, monodramy) oraz genderowej i gatunkowej. Zapewnimy kino dla uszu, jak i dla oczu, spotkania z gośćmi i przystępne wprowadzenia!
Tej jesieni odbędą się jeszcze dwa spotkania w ramach cyklu. 9 listopada przybliżymy twórczość filmowca i kompozytora Arsenija Jovanovica oraz prace kompozytora, artysty wizualnego i literata – Vladana Radovanovica. 20 grudnia porozmawiamy o muzyce eksperymentalnej w Związku Radzieckim i jej obecności na srebrnym ekranie ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Eduarda Artiemjewa.
Więcej
----------------------------------------------
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA) to nowoczesna instytucja kultury, która została powołana 1 czerwca 2017 roku w wyniku połączenia Filmoteki Narodowej i Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Jej misją statutową jest digitalizacja, gromadzenie, restaurowanie i udostępnianie, a także promocja polskiego dziedzictwa audiowizualnego oraz upowszechnianie najbardziej wartościowych przejawów kultury filmowej. FINA jest też koproducentem nowych materiałów audiowizualnych (filmów, audycji radiowych i telewizyjnych oraz wydawnictw filmowych i muzycznych).
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny ul. Wałbrzyska 3/5 | 02-739 Warszawa
www.fina.gov.pl
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl