Program 53. edycji Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans

53. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego
Tytuł: Wyzwolenie
7–16.09.2018
Wrocław i Dolny Śląsk


Andrzej Kosendiak – dyrektor generalny
Giovanni Antonini – dyrektor artystyczny


„Przeważnie racjonalistyczny Europejczyk znajduje w sobie coś, co jest mu obce, i szczyci się tym, nie zdając sobie sprawy, że swoją racjonalność osiągnął kosztem własnej witalności, a prymitywna część jego osobowości jest w konsekwencji skazana na mniej lub bardziej podziemną egzystencję”.
Carl Gustav Jung Wspomnienia, sny, myśli

„Opada na tron. Ukrywa twarz w dłoniach. Wyczuwa się w nim straszliwą wewnętrzną walkę”.
„Prześniony sen! Stargany łańcuch złud!”
Karol Szymanowski Król Roger (tekst: Jarosław Iwaszkiewicz)

Punktem wyjścia edycji festiwalu zatytułowanej Wyzwolenie jest inauguracyjny Król Roger Karola Szymanowskiego, opera ukazująca próbę wyzwolenia się od kultury, jej norm moralnych, społecznych i obyczajowych. Dzieło polskiego kompozytora opisuje konflikt dwóch aspektów człowieczeństwa, racjonalności i instynktu, oraz próbę uwolnienia się od dramatycznego rozdarcia między tymi przeciwstawnymi sobie żywiołami. W roku setnej rocznicy zakończenia I wojny światowej oraz stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości festiwal podejmuje także temat wolności w kontekście politycznym i społecznym. Usłyszymy wyśmienitą „Paukenmesse” Josepha Haydna, mszę z okresu wojen napoleońskich, czasów tuż po rewolucji francuskiej, kiedy formował się model funkcjonowania naszego współczesnego świata.
Do postaci Bonapartego nawiązuje także wspaniała Oda do Napoleona Arnolda Schönberga, skomponowana podczas II wojny światowej, do słów wiersza George’a Byrona – miażdżącej krytyki pokonanego imperatora. Napoleon sprzeniewierzył się ideałom wolnościowym, które wyniosły go do władzy, i stał się dyktatorem podobnym do wielu tyranów obecnych na kartach historii. Postawę władcy totalitarnego celnie wyśmiał w Der Tribun Mauricio Kagel. Na tym samym koncercie zabrzmi Sześć bagatel Antona Weberna, uznanego – podobnie jak Schönberg – za kompozytora zdegenerowanego i z tego powodu zakazanego w III Rzeszy. Z obłędem trybuna kontrastuje piękno twórczości Claude’a Debussy’ego, którego setna rocznica śmierci przypada w tym roku. Paradoksalnie to ludzie oddają totalną władzę jednostce, która następnie ich tyranizuje. Mechanizm ten opisał już w XVI wieku Étienne de la Boétie w Rozprawie o dobrowolnej niewoli, z której pochodzi tytuł koncertu. Podobnie żołnierz z powstałego dokładanie sto lat temu utworu Igora Strawińskiego: walczy o odzyskanie osobistej wolności, ale potem sam oddaje się w niewolę diabłu, ulegając żądzy posiadania.
Na festiwalu Wratislavia Cantans nie może zabraknąć znakomitych ansambli wokalnych. Narodowy Chór Ukrainy Dumka wykona utwory a cappella Henryka Mikołaja Góreckiego oraz ukraińską muzykę ludową i sakralną. Collegium Musicale z Estonii – również świętującej stulecie niepodległości – wraz z NFM Orkiestrą Leopoldinum przedstawi polską i estońską muzykę współczesną. Do Wrocławia z programem podejmującym tematykę snu – rozumianego jako chwilowe wyzwolenie się od zmęczenia i trosk – powróci znany z niezwykle oryginalnego brzmienia zespół Graindelavoix. Włoska La Compagnia del Madrigale wykona arcydzieła z fundamentalnej dla historii muzyki Księgi VIII Madrygałów Claudia Monteverdiego. W doskonałych dramaturgicznie utworach pojawia się motyw wojny, jednak u Monteverdiego są to potyczki serca – dużo mniej zgubne w skutkach niż zmagania militarne.
W roku polskiego jubileuszu zaprezentujemy operę niezmiernie interesującej kompozytorki Elżbiety Sikory, traktującą o jednej z najważniejszych Polek i jednocześnie jednej z największych postaci w historii nauki – Marii Skłodowskiej-Curie. Tytułowa Madame Curie musiała wywalczyć sobie wolność wyboru drogi życiowej, mierząc się z szeregiem stereotypów i uprzedzeń wobec kobiet. Tak jak w poprzednich latach zapraszamy na koncert poświęcony wyjątkowemu polskiemu kompozytorowi baroku i początków klasycyzmu – postać Marcina Józefa Żebrowskiego przybliży niestrudzony w zgłębianiu rodzimej spuścizny muzycznej Andrzej Kosendiak. Usłyszymy dzieła, które powstały dzięki mecenasowi istotnego w historii kraju sanktuarium na Jasnej Górze. Jak w każdej edycji czeka nas też typowo wrocławski koncert złożony z zabytków muzycznych przechowywanych w tutejszej bibliotece – tym razem będą to nie tylko kompozycje aktualnie znajdujące się w Bibliotece „Na Piasku”, lecz także dzieła z manuskryptu pochodzącego z Wrocławia i przechowywanego obecnie w Berlinie, zawierającego rzadko spotykane w początkach XVII wieku solowe utwory skrzypcowe, autorstwa m.in. Stephena Nau, Giovanniego Bassano i Francesca Rognoniego.
Festiwal zwieńczy wielkie dzieło oratoryjne – Messa da Requiem Giuseppe Verdiego w wykonaniu sir Johna Eliota Gardinera i jego Monteverdi Choir oraz Orchestre Révolutionnaire et Romantique. Z tym cenionym utworem związana jest ogromna tradycja wykonawcza, tymczasem słynny angielski maestro proponuje nam spojrzeć na niego tak, jak patrzymy na muzykę dawną, i zadać sobie pytanie, jakiej interpretacji tej genialnej mszy żałobnej chciałby sam kompozytor. Verdi, tak jak Szymanowski, któremu poświęcona jest inauguracja, był wielkim patriotą – zaangażował się w budowanie zjednoczonego za jego życia państwa włoskiego; podobnie Szymanowskiemu bliska była idea odbudowy państwowości polskiej.
Program festiwalu przywołuje dramatyczne wydarzenia z historii, z których każde w jakimś stopniu jest związane z dążeniem do wolności – państw, grup społecznych, jednostek. Program jest zaproszeniem do zastanowienia się nad tematem niezależności, samostanowienia – czy naprawdę chcemy być wolni? Od czego pragnijmy się wyzwolić? Ile wysiłku jesteśmy w stanie włożyć w wywalczenie niezależności? Niech do refleksji natchnie nas muzyka będąca zawsze przestrzenią wolności.

Giovanni Antonini
dyrektor artystyczny
Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans
im. Andrzeja Markowskiego


 

PROGRAM



7.09.2018, piątek, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Główna
Król Roger


Jacek Kaspszyk – dyrygent
Mariusz Kwiecień – Król Roger (baryton)
Arnold Rutkowski – Pasterz (tenor)
Krystian Adam Krzeszowiak – Edrisi (tenor)
Soliści
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
Chór Chłopięcy NFM
Małgorzata Podzielny – kierownictwo artystyczne
NFM Filharmonia Wrocławska

Program:
Karol Szymanowski Król Roger – wersja koncertowa op. 46

BILETY: VIP – 350 ZŁ* / 250 ZŁ, I – N 200 ZŁ / U 180 ZŁ, II – N 160 ZŁ / U 140 ZŁ, III – N 110 ZŁ / U 90 ZŁ
BILETY W PRZEDSPRZEDAŻY: VIP – 350 ZŁ* / 250 ZŁ, I – N 180 ZŁ / U 160 ZŁ, II – N 140 ZŁ / U 120 ZŁ, III – N 110 ZŁ / U 90 ZŁ


8.09.2018, sobota, godz. 17:00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Historia żołnierza


Simone Bernardini – dyrygent
Ensemble1918
Claudia Gambino – narrator
Francesco Meola – aktor
Matteo Moglianesi – aktor
Piera Mungiguerra – reżyser

Program:
Igor Strawiński Trzy utwory na klarnet solo, Historia żołnierza

BILETY: VIP 90 ZŁ, N 70 ZŁ / U 50 ZŁ
BILETY W PRZEDSPRZEDAŻY: VIP 90 ZŁ, N 60 ZŁ / U 40 ZŁ


8.09.2018, sobota, godz. 21:00
Wrocław, kościół Uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
Duchowa stolica Polski


Andrzej Kosendiak – dyrygent
Soliści
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
Chór Chłopięcy NFM
Małgorzata Podzielny – kierownictwo artystyczne
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne

Program:
Marcin Józef Żebrowski Rorate caeli, Magnificat, Missa pastoritia

BILETY: VIP 70 ZŁ, N 50 ZŁ / U 30 ZŁ


9.09.2018, niedziela, godz. 17:00
Wrocław, Oratorium Marianum
Młodzi Mistrzowie – Motety


Benjamin Bayl – dyrygent
Soliści – uczestnicy 43. Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej
Zespół instrumentalny

Program:
Jean Gilles Motets à l'usage des dames religieuses
TBC

BILETY: VIP 50 ZŁ, N 30 ZŁ / U 20 ZŁ


9.09.2018, niedziela, godz. 20:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Media vita in morte sumus


Björn Schmelzer – kierownictwo artystyczne
graindelavoix

Program:
I. Si dedero somnum oculis meis
Alexander Agricola Si dedero somnum oculis meis
Ludwig Senfl In pace / Si dedero
Josquin des Prés In pace in idipsum / Que vous ma dame
Alessandro Coppini Agnus Dei I z Missa „Si dedero”
Jacob Obrecht Agnus Dei II z Missa „Si dedero”
Antonius Divitis Agnus Dei III z Missa „Si dedero”
Josquin des Prés Agnus Dei I, II, III z Missa „Hercules dux Ferrariae”

II. Media vita in morte sumus
Jacobus de Kerle Media vita in morte sumus – motet
Nicolas Gombert Media vita in morte sumus – motet
John Sheppard Media vita in morte sumus – motet
Orlando di Lasso Media vita in morte sumus – motet

BILETY: VIP 90 ZŁ, N 70 ZŁ / U 50 ZŁ
BILETY W PRZEDSPRZEDAŻY: VIP 90 ZŁ, N 60 ZŁ / U 40 ZŁ


10.09.2018, poniedziałek, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Czarna
Love is(n’t) in the air
Koncert w ramach MusMA


Ex Novo Ensemble

Program:
Katarzyna Krzewińska, Eliott Delafosse, Raffaele De Giacometti, Joris Blanckaert, William Sundman Sääf – nowe kompozycje na flet, altówkę, harfę i sopran inspirowane fragmentami Ars amandi Owidiusza

BILETY: VIP 50 ZŁ, N 30 ZŁ / U 20 ZŁ


11.09.2018, wtorek, godz. 19:00
Wrocław, kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
In Paradisum


Endrik Üksvärav – dyrygent
Collegium Musicale
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:
Paweł Szymański In Paradisum
Henryk Mikołaj Górecki Szeroka woda op. 39
Tõnu Kõrvits Stabat Mater
***
Henryk Mikołaj Górecki Trzy utwory w dawnym stylu
Erkki-Sven Tüür Igavik in memoriam Lennart Meri, Requiem in memoriam Peeter Lilje

Koncert jest częścią programu obchodów stulecia niepodległości Estonii
BILETY: VIP 70 ZŁ, N 50 ZŁ / U 30 ZŁ


12.09.2018, środa, godz. 19:00
Wrocław, Synagoga pod Białym Bocianem
Monteverdi – Madrigali guerrieri et amorosi


La Compagnia del Madrigale

Program:
Claudio Monteverdi Madrigali guerrieri et amorosi – VIII księga madrygałów

BILETY: VIP 90 ZŁ, N 70 ZŁ / U 50 ZŁ
BILETY W PRZEDSPRZEDAŻY: VIP 90 ZŁ, N 60 ZŁ / U 40 ZŁ


13.09.2018, czwartek, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Główna
Madame Curie


Wojciech Michniewski – dyrygent
Anna Mikołajczyk – Madame Curie (sopran)
Paweł Skałuba – Pierre Curie (tenor)
Tomasz Rak – Paul Langevin (baryton)
Leszek Skrla – Einstein (baryton)
Monika Fedyk-Klimaszewska – Missy Maloney (mezzosopran)
Elżbieta Czajkowska-Kłos – taniec
Polski Chór Kameralny Polish Chamber Choir Schola Cantorum Gedanensis
Jan Łukaszewski – kierownictwo artystyczne
NFM Filharmonia Wrocławska
Marek Weiss – reżyser

Program:
Elżbieta Sikora Madame Curie

BILETY: VIP – 200 ZŁ* / 110 ZŁ, I – N 80 ZŁ / U 60 ZŁ, II – N 60 ZŁ / U 40 ZŁ, III – N 45 ZŁ / U 25 ZŁ
BILETY W PRZEDSPRZEDAŻY: VIP – 200 ZŁ* / 110 ZŁ, I – N 70 ZŁ / U 50 ZŁ, II – N 50 ZŁ / U 30 ZŁ, III – N 45 ZŁ / U 25 ZŁ


14.09.2018, piątek, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Główna
In tempore belli


Giovanni Antonini – dyrygent
Il Giardino Armonico
Sandrine Piau – sopran
TBA – alt
Krystian Adam Krzeszowiak – tenor
Fulvio Bettini – baryton
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
Program:
Joseph Haydn Missa in tempore belli C-dur „Paukenmesse” H. XXII:9
TBC

BILETY: VIP – 250 ZŁ* / 150 ZŁ, I – N 110 ZŁ / U 90 ZŁ, II – N 80 ZŁ / U 60 ZŁ, III – N 50 ZŁ / U 30 ZŁ
BILETY W PRZEDSPRZEDAŻY: VIP – 250 ZŁ* / 150 ZŁ, I – N 90 ZŁ / U 70 ZŁ, II – N 70 ZŁ / U 50 ZŁ, III – N 50 ZŁ / U 30 ZŁ


15.09.2018, sobota, godz. 17:00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Rozprawa o dobrowolnej niewoli


David Moss – narrator
Quartetto di Cremona:
Cristiano Gualco – skrzypce
Paolo Andreoli – skrzypce
Simone Gramaglia – altówka
Giovanni Scaglione – wiolonczela

Andrea Lucchesini – fortepian

Program:
Anton Webern Sześć bagatel op. 9
Mauricio Kagel Der Tribun
***
Claude Debussy Kwartet smyczkowy g-moll op. 10
Arnold Schönberg Ode to Napoleon Buonaparte op. 41
BILETY: VIP 90 ZŁ, N 70 ZŁ / U 50 ZŁ
15.09.2018, sobota, godz. 21:00
Wrocław, kościół pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława
Moc ukraińskiego śpiewu

Roman Rewakowicz – dyrygent
Jewhen Sawczuk – dyrygent
Narodowy Chór Ukrainy Dumka

Program:
Henryk Mikołaj Górecki Pieśni Maryjne op. 54, Totus Tuus op. 60, Amen op. 34
***
Kyryło Stecenko, Mykoła Leontowycz, Oleksandr Koszyc, Walentyn Sylwestrow, Jewhen Stankowycz, Dymitr Bortniański, Wołodymyr Zubycki – ukraińska muzyka sakralna i ludowa

BILETY: VIP 80 ZŁ, N 60 ZŁ / U 40 ZŁ
BILETY W PRZEDSPRZEDAŻY: VIP 80 ZŁ, N 50 ZŁ / U 30 ZŁ


16.09.2018, niedziela, godz. 12:00
Wrocław, Oratorium Marianum
Vaghezze e ricercari – muzyczne skarby Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu


Ensemble Imaginarium:
Enrico Onofri – skrzypce, kierownictwo muzyczne
Luca Guglielmi – klawesyn
Simone Vallerotonda – arcylutnia

Program:
Giovanni Bassano Ricercata seconda z Ricercate, passaggi et cadentie (Wenecja, 1585; wersja z Breslau manuscript)
Giulio Mussi da Lodi La Spelada – canzona z Il primo libro delle canzoni op. 5 (Wenecja, 1620)
Biagio Marini La Orlandina – symfonia, La Gardana – symfonia i La Caotorta – galiarda z Affetti musicali op. 1 (Wenecja, 1617)
Giovanni Bassano Ricercata terza z Ricercate, passaggi et cadentie (Wenecja, 1585; wersja z Breslau manuscript)
Bartolomé de Selma y Salaverde Canzon terza z Canzoni, Fantasie et Correnti (Wenecja, 1638)
Giovanni Battista Fontana Sonata terza z Sonate a 1, 2, 3 (Wenecja, 1641)
Stephen Nau Fantasia 7, Fantasia 6 (Breslau manuscript, Mus. MS 114)
Dario Castello Sonata prima z Sonate concertate in stil moderno (Wenecja, 1640)
Stephen Nau Ballet Mercury i Berg[a]masca [von] Nürrnberg bekommen (Breslau manuscript, Mus. MS 114)
Giovanni Legrenzi La Colloreta – sonata z Sonate a due e tre (Wenecja, 1655)
Stephen Nau Fantasia 47 (Breslau manuscript, Mus. MS 114)
Biagio Marini Sonata variata z Sonate, symphonie, canzoni (…) op. 8 (Wenecja, 1629)
Francesco Rognoni Vestiva i colli del Palest[r]ina – Modo di passeggiar con diverse inventioni non regolate al canto z Selva de varii passaggi (…) (Mediolan, 1620; wersja z Breslau manuscript)

BILETY: VIP 90 ZŁ, N 70 ZŁ / U 50 ZŁ


16.09.2018, niedziela, godz. 19:00
Wrocław, NFM, Sala Główna
Verdi – Requiem


Sir John Eliot Gardiner – dyrygent
Corinne Winters – sopran
Ann Hallenberg – mezzosopran
Edgaras Montvidas – tenor
Gianluca Buratto – bas
Monteverdi Choir
Orchestre Révolutionnaire et Romantique

Program:
Giuseppe Verdi Messa da Requiem

BILETY: VIP – 350 ZŁ* / 250 ZŁ, I – N 200 ZŁ / U 180 ZŁ, II – N 160 ZŁ / U 140 ZŁ, III – N 110 ZŁ / U 90 ZŁ
BILETY W PRZEDSPRZEDAŻY: VIP – 350 ZŁ* / 250 ZŁ, I – N 180 ZŁ / U 160 ZŁ, II – N 140 ZŁ / U 120 ZŁ, III – N 110 ZŁ / U 90 ZŁ


Przedsprzedaż biletów trwa do 31 maja 2018 r. lub do wyczerpania się puli objętej promocją.

Powiązane Video Wszystkie video

Rhapsody on Moldavian Themes – Mieczys?aw Weinberg
F.Schubert - Litania - Dorota Sok
49 edycja Wratislavia Cantans
Moniuszko & Chopin – Interpretacje cz. 1

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Sibelius 7 Photo|Audio program do edycji nut + program PhotoScore Ultimate 7 + program AudioScore Ultimate 7
Sibelius 7 Photo|Audio EDU program do edycji nut + program PhotoScore Ultimate 7 + program AudioScore Ultimate 7, wersja edukacyjna dla nauczycieli i instytucji (szkoy, domy kultury)
Sibelius 7 Photo program do edycji nut + program PhotoScore Ultimate 7
Sibelius 7 Audio program do edycji nut + program AudioScore Ultimate 7

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl