PREMIERA TRAVIATY W TEATRZE WIELKIM!

Już 27 kwietnia br. najbardziej pikantna opera Giuseppe Verdiego Traviata zagości na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi. W Roku Verdiowskim dokładnie w 200 – lecie urodzin kompozytora i 160 lat od premiery w weneckim Teatro La Fenice losy nawróconej miłością paryskiej kurtyzany będziemy mogli śledzić w spektaklu zrealizowanym przez: Eraldo Salmieriego, Janinę Niesobską, Waldemara Zawodzińskiego, Xymenę Zaniewską, Katarzynę Zbłowską i Waldemara Sutryka.

Obecna premiera jest trzecią realizacją ( poprzednie :1972 i 1987 ) tej opery w Teatrze Wielkim, tym ciekawszą, że realizatorzy postanowili zachować większość kostiumów projektowanych w 1987 roku przez ikonę scenografii telewizyjnej – Xymenę Zaniewską; wtedy, w 1987 roku już po podniesieniu kurtyny na widowni rozległy się ogromne brawa – tak, właśnie dla kostiumów!

Jaka będzie obecna realizacja przekonamy się niebawem; nie ma wątpliwości, że na scenie w partii tytułowej królować będę: Karina Skrzeszewska, Joanna Woś i Dorota Wójcik.



Zapraszamy: TRAVIATA – premiera 27 i 28 kwietnia br., a 12 maja – premiera z Expressem!

G. Verdi skomponował „Traviatę” w tzw. środkowym okresie swojej twórczości, a zapytany przez współczesnych, którą ze swych oper uważa za najlepszą, miał ponoć odpowiedzieć: jako zawodowiec - „Rigoletta”, a jako amator – „Traviatę”. Ta trochę zaskakującą dla nas odpowiedź wzięła się chyba stąd, że Traviatą Verdi spełnił swoje kompozytorskie marzenie: stworzył bowiem operę realistyczną i współczesną – jedyną w swoim bogatym przecież dorobku. Wszystkie wcześniejsze i późniejsze jego dzieła, życiowe prawdy i ludzkie dramaty skrywają pod coraz to innym kostiumem historycznym.
Tak czy inaczej czterdziestoletni wówczas Verdi dał publiczności najbardziej – jak byśmy to dziś powiedzieli – pikantną operę i to „ z życia wziętą”, z ariami i ansamblami, które do teraz – w 200 lat od urodzin kompozytora - wiodą samodzielne życie estradowych przebojów.

VIOLETTY VERDIEGO I… NASZE!
Aż trudno uwierzyć, że w blisko półwiecznej historii naszego Teatru, obecna premiera Traviaty jest trzecią dopiero ( pierwsze dwie: 1972 i 1987 ) realizacją tego operowego przeboju. Z drugiej jednak strony trudno się temu dziwić, gdyż każdy Teatr operowy wprowadzając muzyczną opowieść o nawróconej kurtyzanie do repertuaru musi liczyć się z tym, że trudno mu będzie się jej „pozbyć” – przeważnie nie pozwala na to publiczność. A jeśli jeszcze do partii Violetty dysponuje się śpiewaczkami o wiarygodnej aparycji, z głosem pozwalającym na wokalną ekwilibrystykę i aktorstwem potrafiącym oddać największe emocje – to długoletniość w repertuarze zapewniona.
Takich właśnie śpiewaczek oczekiwał dla swojej Violetty sam Verdi.

I wcale tego nie ukrywał; wszak miał ponoć powiedzieć, że do Violetty potrzebuje: una donna di prima forza ( śpiewaczkę najwyższej klasy)! Nie zawsze i nie wszystkie odtwórczynie roli Violetty, z różnych powodów, spełniały te kryteria; znakomicie bez wątpienia realizowała wymagania kompozytora pierwsza Violetta w Metropolitan Opera (1883) – Marcelina Sembrich – Kochańska , która na tej scenie przez wiele lat była „nie do pobicia”!
Nasz Teatr i łódzka publiczność też nie mogą mieć powodów do narzekania; Traviata na naszej scenie zawsze miała szczęście do wykonawczyń partii tytułowej. Wystarczy tu wymienić choćby, tej klasy śpiewaczki ( prima forza!), co m.in.: Delfina Ambroziak, Teresa May-Czyżowska, Danuta Salska, Krystyna Rorbach, Roma Owsińska czy obecne Violetty: Joanna Woś, Dorota Wójcik i Karina Skrzeszewska.



SŁOWO O GENEZIE I TREŚCI

Traviata powstała z inspiracji Damą Kameliową Aleksandra Dumasa, powieścią napisaną pod wpływem osobistych doświadczeń autora. Namówiony przez przyjaciela adaptował swą powieść dla potrzeb sceny. Początkowo cenzura nie wyrażała zgody na premierę. W końcu złagodziła swoje sankcje i Verdi, podczas wizyty w Paryżu w 1852 r., zobaczył ją w teatrze. Od razu uznał, że temat idealnie nadaje się na libretto jego nowej opery. Choć wybrany przez niego librecista, Francesco Piave, złagodził obyczajowy wątek i nadał operze nowy tytuł („traviata" oznacza zbłąkaną), premiera okazała się skandalem, bo ówczesna operowa publiczność nie akceptowała kobiet lekkich obyczajów jako bohaterek scenicznych.
Akcja spektaklu rozgrywa się w Paryżu, gdzie wiedzie swoje lekkie życie piękna kurtyzana Violetta, zakochana w młodym arystokracie Alfredzie Germoncie. Miłość ta jest solą w oku jego ojca, który żąda od Violetty zerwania z Alfredem hańbiącego ich ród związku. Violetta początkowo sprzeciwia się porzuceniu kochanka, ale wiedząc o swojej śmiertelnej chorobie, poświęca swą miłość i opuszcza Alfreda. Ten, nie znając powodu jej odejścia, pragnie się zemścić; obraża ją publicznie i lży barona Douphola, z którym Violetta pojawia się na balu maskowym u przyjaciółki Flory. Germont wyzywa też barona na pojedynek, rani go a sam ucieka za granicę. Violetta opuszcza paryskie salony i pozbawiona przyjaciół, w samotności, zmaga się z nieuleczalną chorobą. W końcu ojciec Alfreda wyznaje prawdę synowi, który odnajduje ją i błaga o przebaczenie...

Premiera w Teatrze Wielkim w Łodzi

TRAVIATA premiera – 27 i 28 kwietnia 2013
Giuseppe Verdi premiera z EXPRESSEM – 12 maja 2013
opera w trzech aktach
libretto: Francesco Maria Piane
wg „Damy kameliowej” Aleksandra Dumasa – syna
prapremiera – Teatro La Fenice w Wenecji – 6 marca 1853
premiera polska – Warszawa - 1856


realizatorzy:
kierownictwo muzyczne: ERALDO SALMIERI
reżyseria, inscenizacja: JANINA NIESOBSKA, WALDEMAR ZAWODZIŃSKI
choreografia: JANINA NIESOBSKA
scenografia: KATARZYNA ZBŁOWSKA
reżyseria światła: WALDEMAR ZAWODZIŃSKI
kostiumy: XYMENA ZANIEWSKA
przygotowanie chóru: WALDEMAR SUTRYK 

obsada:
Violetta Valery: KARINA SKRZESZEWSKA, JOANNA  WOŚ, DOROTA WÓJCIK
Flora Bervoix: AGNIESZKA MAKÓWKA, OLGA MAROSZEK
Alfred Germont: TOMASZ KUK, MIROSŁAW NIEWIADOMSKI, PAVLO TOLSTOY
Giorgio Germont: ANDRZEJ KOSTRZEWSKI, ZENON KOWALSKI, ADAM SZERSZEŃ
Gaston de Lètoriéres: PRZEMYSŁAW BAIŃSKI, DOMINIK SUTOWICZ
Baron Douphol: PIOTR HALICKI, ANDRZEJ KOSTRZEWSKI
Markiz d’Obigny: PRZEMYSŁAW REZNER, PATRYK RYMANOWSKI
Doktor Grenvil: GRZEGORZ SZOSTAK, ROBERT ULATOWSKI
Angina: AGNIESZKA BIAŁEK, SYLWIA NOWICKA
Józef: MARCIN CIECHOWICZ, KRZYSZTOF DYTTUS
Służący Flory: CEZARY SOCHA, MAREK TWARDOWSKI
Posłaniec ZBIGNIEW KUŹNIK, JÓZEF MITUTA

CHÓR, BALET i ORKIESTRA
Teatru Wielkiego w Łodzi
dyrygent ERALDO SALMIERI






Powiązane Video Wszystkie video

TURANDOT - Teatr Wielki w ?odzi
Grupa MoCarta w Teatrze - Jackson
Premiera teledysku Klezmafour i Orkiestry Filharmonii w Szczecinie
Imany – Wonderful Life (Stream Jockey Rework)

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Alice kostka gitarowa AP-100R1-CO Chinese Opera
Meinl Sonic Energy OG-12 12″ OPERA GONG INCL. bijak
Liszko Embroidery 07 pasek gitarowy skórzany, brązowy wzór
Schwarz Drumla Lakierowane kolor 65mm, Nr. 8

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl