Z radością informujemy, że dziś swoją premierę ma nowy album Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego Moniuszko inaczej śpiewany, nagrany przez chóry projektu Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska oraz NFM Orkiestrę Leopoldinum pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny. Na płycie zrealizowanej we współpracy z Teatrem Wielkim – Operą Narodową z okazji 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki znalazły się utwory tego kompozytora opracowane przez Romana I. Drozda. Reżyseria nagrania, montaż i mastering: Wojciech Marzec, Agnieszka Szczepańczyk. Płyta jest dostępna w Kasie NFM i w księgarni Niskie Łąki.
Tytuł: Moniuszko inaczej śpiewany
Wykonawcy:
Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent
Paulina Boreczko-Wilczyńska – sopran
Aleksandra Sosna – alt
Sebastian Mach – tenor
Jerzy Butryn – bas-baryton
Katarzyna Neugebauer-Jastrzębska – fortepian
Chóry projektu Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska:
Chór „Clave de Sol” Samorządowego Centrum Kultury i Bibliotek w Szczucinie
Ilona Mach – kierownictwo artystyczne
Chór „Gaudeamus” Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Bełżycach
Marzena Goc – kierownictwo artystyczne
Chór Gimnazjum im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Rzekuniu
Agnieszka Majewska – kierownictwo artystyczne
Chór „Kamerton” Szkoły Podstawowej w Haczowie
Marta Sobota – kierownictwo artystyczne
Chór Kameralny „Portamento” Młodzieżowego Domu Kultury w Starachowicach
Bożena Magdalena Mrózek – kierownictwo artystyczne
Maria Wiech – pomoc w przygotowaniu chóru
NFM Orkiestra Leopoldinum
Program:
Stanisław Moniuszko (1819–1872)
Opracowanie Roman I. Drozd
Krakowiaczek 2’15
Śpiewnik domowy, t. 3
Chochlik 2'21
Śpiewnik domowy, t. 10
Kum i kuma 3'08
Śpiewnik domowy, t. 2
Kozak 5'57
Śpiewnik domowy, t. 12
Prząśniczka 2'32
Śpiewnik domowy, t. 3
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska, Sebastian Mach
Dziad i baba 4'27
Śpiewnik domowy, t. 1
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska, Jerzy Butryn, Aleksandra Sosna
Ruina (Bakczysaraj) 3'57
z kantaty Sonety krymskie
Jak lilija, co rozwija 2'43
Chór z opery Verbum nobile
Modlitwa w kościółku 5'54
Chór z IV aktu opery Halka
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska
Szumią jodły na gór szczycie 5'52
Aria Jontka z IV aktu opery Halka
solo: Sebastian Mach
Spod igiełek kwiaty rosną 4'56
Chór z II aktu opery Straszny dwór
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska, Aleksandra Sosna
12. Ten zegar stary 4'02
Aria Skołuby z III aktu opery Straszny dwór
solo: Jerzy Butryn
13. Mazur 6'01
Finał IV aktu opery Straszny dwór
solo: Paulina Boreczko-Wilczyńska, Aleksandra Sosna, Sebastian Mach, Jerzy Butryn
Nagrania dokonano w sali dawnej Filharmonii Wrocławskiej w dniach 27–29 czerwca 2018 oraz 26 czerwca 2019 r.
Reżyseria nagrania, montaż i mastering: Wojciech Marzec, Agnieszka Szczepańczyk
Wydawcy: NFM, CD Accord (NFM 63, ACD 265)
Współpraca: Teatr Wielki – Opera Narodowa
Patronat medialny: Program II Polskiego Radia
© 2018, 2019 Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego
[…] Moniuszko komponował zarówno krótkie piosenki zwrotkowe, przeznaczone dla amatorów o ograniczonych możliwościach wykonawczych, jak i wieloczęściowe utwory balladowe, tworzone z myślą o śpiewakach zawodowych. Według opinii Stefana Kisielewskiego: „Trafił nie tylko do szlacheckich dworków czy mieszczańskich domów, ale też «pod strzechy»”. A że był doskonałym melodystą, jego pieśni „weszły w krew społeczeństwa, stały się składową częścią klimatu, atmosfery, stylu polskiego życia […]”. Tym samym Moniuszko zatarł granicę między sztuką elitarną a popularną, tzn. atrakcyjną dla szerszego grona odbiorców. Żadne z jego dzieł nie straciło przy tym walorów artystycznych.
Podobna idea przyświeca projektowi Akademii Chóralnej, którego celem jest rozpowszechnianie śpiewu, w tym przede wszystkim śpiewu zbiorowego, mającego nie tylko wartość artystyczną, ale przynoszącego również korzyści psychologiczne i społeczne. Tym razem na warsztat zostały wzięte najbardziej znane melodie Stanisława Moniuszki. Roman Ilia Drozd przetworzył je na język współczesny, zdecydowanie bliższy młodym wykonawcom i odbiorcom.
Powstał zatem zbiór niezwykłych utworów zaczerpniętych z moniuszkowskich oper, Sonetów krymskich i Śpiewników domowych, napisanych do słów wybitnych polskich poetów. W nowym opracowaniu zostały przeznaczone na głosy solowe, chóry jednorodne, fortepian, orkiestrę smyczkową oraz instrumenty perkusyjne z elementami body percussion.[…]
Współczesne opracowanie znanych od niemal dwóch wieków melodii tchnęło w nie nowe życie i nadało im zupełnie inną energię. O tym, jak wiele wzbudzają pozytywnych emocji wśród publiczności i zaangażowania ze strony młodych wykonawców, miałam okazję przekonać się podczas jednego z koncertów, w którym, oprócz solistów i NFM Orkiestry Leopoldinum pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, udział wzięło kilkanaście chórów dziecięcych i młodzieżowych. Tę samą energię i radość muzykowania odnajdą Państwo w niniejszym nagraniu Moniuszko inaczej śpiewany.
Agata Adamczyk, fragment eseju zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty
AKADEMIA CHÓRALNA
Akademia Chóralna to projekt, którego celem jest propagowanie śpiewu, m.in. poprzez stworzenie spójnego programu rozwoju chórów – od przedszkola do zespołu zawodowego. Dbałość o obecność śpiewu w życiu każdego człowieka od najmłodszych lat to główna misja tego projektu.
Akademia Chóralna wychodzi naprzeciw zmieniającym się – w zależności od wieku – oczekiwaniom, ponieważ różne są potrzeby dzieci, dorosłych, amatorów i zawodowych śpiewaków. A że właśnie śpiew zespołowy jest najlepszą formą obecności śpiewu w codziennym życiu, dającą korzyści nie tylko artystyczne, lecz także psychologiczne oraz społeczne – to przede wszystkim chóry są sposobem na realizację głównej misji projektu, który w zakresie swoich działań ma także wspieranie dyrygentów chóralnych i młodych śpiewaków.
Cele szczegółowe projektu to m.in. zwiększenie liczby chórów dziecięcych w wieku przedszkolnym i szkolnym oraz poprawienie poziomu artystycznego już istniejących zespołów; umożliwienie chórom i chórzystom wymiany doświadczeń podczas wspólnych projektów; doskonalenie umiejętności wykonawczych młodych śpiewaków, przede wszystkim przez organizowanie szkoleń, warsztatów i lekcji z najlepszymi teoretykami oraz światowej sławy śpiewakami i dyrygentami; organizowanie wspólnych występów młodych śpiewaków z zawodowymi muzykami; organizowanie warsztatów i szkoleń dla dyrygentów; wydawanie materiałów (merytorycznych i nutowych) niezbędnych do pracy z chórami na różnych poziomach; zamawianie nowego repertuaru dla chórów.
Wszystkie wymienione zadania są realizowane w ramach przyjętego na dany rok tematu, jednocześnie dotyczą tematów uniwersalnych, związanych z metodyką prowadzenia chóru. Akademia Chóralna obejmuje także działania podejmowane w ramach macierzystych projektów Narodowego Forum Muzyki – Śpiewająca Polska i Polski Narodowy Chór Młodzieżowy. Opiekę merytoryczną nad projektem sprawuje dr hab. prof. nadzw. Agnieszka Franków-Żelazny, jako jego dyrektor programowy.
CD ACCORD
Wydawnictwo płytowe CD Accord współpracowało z wybitnymi zespołami i artystami takimi jak m.in. Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia, zespoły Narodowego Forum Muzyki, NOSPR, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Chamber Orchestra of Europe, Piotr Anderszewski, Dang Thai Son, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Aleksandra Kurzak, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Penderecki, Olga Pasiecznik, Ewa Pobłocka, Ewa Podleś, Grigory Sokolov, Antoni Wit, Frank Peter Zimmermann, Witold Lutosławski, Jerzy Semkow i Stanisław Skrowaczewski. Nagrania Andrzeja Sasina i Aleksandry Nagórko zostały wydane m.in. przez Polskie Nagrania, CD Accord, Polskie Radio, Deutsche Grammophon, Virgin Classics, Warner Music Poland, Bridge Records, JVC Victor, Pony Canyon, EMI, Sony, Naxos i ECM.
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl