Prace uczestników warsztatów Muzyczny Kurier 2019 | Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Przelewicach

fot. mat. promocyjne
Anastazja Skawińska – uczennica klasy VI

Wraz z uczniami z klasy szóstej, siódmej i ósmej brałam udział w fantastycznych warsztatach muzyczno-taneczno-dziennikarskich pod tytułem ,,Muzyczny Kurier". W pierwszy dzień był u nas Pan Paweł Osuchowski, który ciekawie i barwnie opowiadał o muzyce. Bardzo dużo się dowiedziałam o polskich kompozytorach, instrumentach dawnych i tańcach narodowych. Następnego dnia były warsztaty taneczne, na których poznawaliśmy rytm i melodie polskich tańców narodowych. Pani Artemida Ikonomu nauczyła nas tańczyć trojaka i poloneza. Polonez jest bardzo ciekawym tańcem. Sprawiło mi ogromną przyjemność zatańczenie go z figurami. W ostatni dzień warsztatów odbył się koncert kwartetu smyczkowego. Był on bardzo interesujący i inny niż koncerty, na których bywam. Byłam pod wielkim wrażeniem, kiedy artyści zaczęli grać. To były najciekawsze i najlepsze warsztaty, w jakich brałam udział. Wszystkie dni warsztatów były świetne ,ale najbardziej podobał mi się dzień drugi.

Oliwia Banasiewicz – uczennica klasy VII
W dniach od 25 do 26.11.2019 r. do NSP w Przelewicach zawitał Muzyczny Kurier.
Pierwszego dnia warsztatów przyjechał do naszej szkoły Pan Paweł Osuchowski. Opowiedział nam o różnych ciekawostkach muzycznych, wybitnych polskich kompozytorach i dawnych instrumentach. Drugiego dnia warsztatów przyjechała do nas instruktorka tańca dawnego Pani Artemida Ikonomu. Na początku odsłuchiwaliśmy różnych melodii i musieliśmy odgadnąć, jaki był ich takt, uczyliśmy się też liczyć te takty, to było dla mnie coś nowego. Następnie uczyliśmy się dwóch tańców. Był to: polonez oraz trojak. Nie myślałam, że aż tak mi się spodobają te tańce. Po zajęciach tanecznych udaliśmy się do Pałacu w ogrodzie w Przelewicach. Odbył się tam cudowny koncert kwartetu smyczkowego. Mieliśmy okazję posłuchać pięknych pieśni. Moim zdaniem warsztaty były naprawdę ciekawe. Mogliśmy nauczyć się 2 tańców oraz zapamiętać wiele ciekawych rzeczy na temat muzyki. Bardzo mi się podobało. :))

Michał Kosno – uczeń klasy VIII
W listopadzie 2019 r. w NSP w Przelewicach odbyły się zajęcia "Muzyczny Kurier" , były one zorganizowane dzięki Fundacji Akademia Muzyki Dawnej. Były to warsztaty trzydniowe. Pierwszego dnia zajęcia przeprowadził Pan Paweł Osuchowski. Mogliśmy wtedy poznać nazwiska wielkich kompozytorów polskich i posłuchać brzmienia instrumentów sprzed dwustu lat. Drugiego dnia odbyła się główna atrakcja zajęć, czyli nauka tańców: poloneza i trojaka. Ta część zajęć najbardziej mnie zachwyciła, ponieważ było to bardzo ciekawe doświadczenie, ale i zarówno wyzwanie. Mnie najbardziej przypadł do gustu polonez. Zadziwiające było też to, że na szkolnej zabawie andrzejkowej uczyliśmy poloneza tych, którzy w zajęciach nie uczestniczyli i zatańczyliśmy go wspólnie. Podczas zajęć warsztatowych najbardziej zdziwiło mnie to, że mimo iż grupa była bardzo zróżnicowana wiekowo, to i tak wszystko wyszło wspaniale. To pokazuje, jaką wspaniałą instruktorką jest Pani Artemida Ikonomu. Natomiast trzeciego dnia mieliśmy szczęście pójść do Pałacu w Przelewicach na koncert kwartetu smyczkowego. Mieliśmy okazję wysłuchać kompozycji największych polskich kompozytorów. Najwięcej emocji wzbudził przynajmniej u mnie polonez Ogińskiego "Pożegnanie ojczyzny”. Po koncercie chętni uczniowie przeprowadzili wywiad z muzykami. Mnie osobiście zajęcia przypadły do gustu i mam nadzieję, że jeszcze kiedyś doświadczymy podobnych.





Adam Margiel – uczeń klasy VII

Podczas warsztatów Muzyczny Kurier, w których brałem czynny udział, miałem zaszczyt i przyjemność przeprowadzić wywiad z Panem Grzegorzem Lalkiem, skrzypkiem.

Adam Margiel: Dzień dobry, czy mógłbym zadać Panu kilka pytań?
Grzegorz Lalek: Tak, oczywiście.
AM: Dlaczego wybrał Pan akurat skrzypce?
GD: Historia jest bardzo prosta, kiedy byłem mały, moi rodzice zauważyli, że mam słuch muzyczny, stwierdzili, że muszę pójść w kierunku szkoły muzycznej. Ładne 30 lat temu wybór był bardzo prosty, gdyż dzieci uczono grać na fortepianie lub na skrzypcach. Wybraliśmy skrzypce, dlatego że nie mieliśmy fortepianu lub pianina w domu. Był to zupełny przypadek, ale zadziałało.
AM: Wiemy już dlaczego skrzypce, ale dlaczego akurat taki typ muzyki?
GL: Większość muzyków wykonuje muzykę w sposób, którego uczy się w szkołach. Mnie w pewnym momencie mojej nauki zaciekawiła muzyka dawna, koniec renesansu głównie barok. Byłem i nadal jestem zadziwiony tym, że jest to muzyka tak pomijana w szkołach, z baroku uczy się tam tylko Bacha. Barok trwał 150 lat w tym czasie tworzyło wielu wspaniałych kompozytorów, których dzieła zaniedbujemy. Uważam, że granie muzyki dawnej w taki sposób, w jaki była wykonywana, jest po prostu ciekawe.
AM: Czy mimo tego, że gra Pan już długo, miewa Pan stres przed występami?
GL: Zawsze jest jakieś lekkie zdenerwowanie, ale to raczej mobilizuje. Już na tyle długo gram w różnych okolicznościach, że w zasadzie już po chwili jest to tylko przyjemność.
AM: Woli Pan być prowadzącym czy raczej akompaniować?
AM: Staram radzić sobie w roli prowadzącego, lecz dużą przyjemnością dla mnie jest akompaniowanie komuś, kto gra znakomicie. Oczywiście ważną umiejętnością jest współpraca, bez której nic się nie uda. Nie ukrywam też, że lubię prowadzić i sprawia mi to radość. Cieszy mnie możliwość posiadania większego wpływu na muzykę, niż tylko słuchanie się kogoś.
AM: Jaki jest Pański ulubiony kompozytor?
GL: Trudno mi to określić.
AM: Może być kilku.
GL: Oczywistą sprawą jest to, że największym gigantem jest Bach, ale z drugiej strony Bach nie byłby Bachem, gdyby sam nie inspirował się całą masą muzyków włoskich: Corelli, Vivaldi. Gram bardzo dużo Mozarta, moim zdaniem był to geniusz. Jego dzieła operowe to jest coś absolutnie fenomenalnego. Graliśmy dzisiaj dużo muzyki polskiej, koniecznie trzeba tutaj napomknąć, że Moniuszko jest znany, Chopin, ale Dobrzyński to ten kompozytor, który nie jest znany i w ogóle niedoceniony. Dzisiaj graliśmy tylko fragmenty jego kwartetów, ale niestety mało ocalało z jego twórczości. Moim zdaniem jest to kompozytor, który powinien wyjść z tego zapomnienia.
AM: Dziękuję bardzo serdecznie za wywiad.
GL: Dziękuję również.














Anastazja Cupak – uczennica klasy VIII

Wywiad z Panią Gertrud Ohse
Od 25.11. do 26.11.2019 r. w naszej szkole odbywały się warsztaty muzyczno-taneczne w ramach projektu "Muzyczny Kurier", podczas których zdobyliśmy wiedzę teoretyczną na temat dawnych, polskich kompozytorów i ich utworów, a także umiejętności praktyczne z dziedziny tańców dawnych takich jak trojak i polonez. Warsztaty zakończyły się koncertem kwartetu smyczkowego, w skład którego wchodzi wiolonczelistka Gertrud Ohse, z którą miałam przyjemność przeprowadzić wywiad. Było to dla mnie wyjątkowe doświadczenie, ponieważ uczę się grać na wiolonczeli w Szkole Muzycznej.

Anastazja Cupak: Co zainspirowało panią do grania na wiolonczeli?
Gertrud Ohse: Więc, po pierwsze zainspirowali mnie moi rodzice, ponieważ również są muzykami. Słyszałam dużo koncertów na które zapraszali oni innych muzyków żeby grali. Tak właśnie wyglądało moje pierwsze spotkanie z wiolonczelą.
A.C: Gra pani muzykę polską co zachwyca panią w tym gatunku muzycznym?
G.O: Myślę, że energia. Macie pełno energii i temperamentu. Również ta wyróżniająca się struktura muzyczna.
A.C: Ile lat temu zakochała się pani w muzyce polskiej i który utwór jest pani ulubionym?
G.O: Szczerze mówiąc pierwszy, jakikolwiek kontakt z polską muzyką miałam kiedy przeprowadziłam się bliżej granicy, ponieważ mieszkam blisko Szczecina po stronie niemieckiej. Myślę, że było to pięć lat temu i poprzez wspólna pracę z Kolegami w Szczecinie po raz pierwszy poznałam tę muzykę. Miałam szczęście, że mogłam mieć kontakt z tym rodzajem muzyki. Moim ulubionym polskim utworem... To jest trudne pytanie, ponieważ wszystkie są bardzo dobre. Właściwie bardzo lubię tańce, bo, jak wiesz, gram muzykę dawną i mamy również tańce narodowe w Niemczech, więc tak, myślę, że tańce.
A.C: Dziękuję pani za wywiad. Życzę miłego dnia i dalszych sukcesów w grze na wiolonczeli.
G.O: Dziękuję i nawzajem







 
fot. archiwum FAMD

Powiązane Video Wszystkie video

Don Airey - Solo z polskimi motywami - Kraków 2019
Avale Koan – 10 miniatur fortepianowych nr 3
Metoda Suzuki, czyli metoda ma?ych kroczków - Jak i kiedy zacz?? nauk? gry na instrumencie?
Chopin 3 Kolory - Tango

Instrumenty i sprzęt muzyczny

PG Music Band-in-a-Box UltraPAK 2019 PL dla Windows, wersja elektroniczna
AN DVD 10 Szkoła na Cajon
AN DVD 12 Szkoła na Cajon
PG Music Band-in-a-Box UltraPAK 2019 PL dla Windows BOX

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl