Daty:
5 czerwca 2019, 19:00
Radziejowice, Nowy Dom Sztuki
6 czerwca 2019, 19:00
Mikołów, Kościół Ewangelicko-Augsburski
Mikołowskie Dni Muzyki
7 czerwca 2019, 19:00
Polska, Piła, Sala Miejska
Muzyka Dawna – Persona Grata
9 czerwca 2019, 16:00
Niemcy, Ratyzbona, St.-Oswald-Kirche
TAGE ALTER MUSIK
Wykonawcy:
Marcin Świątkiewicz – klawesyn
Orkiestra Arte dei Suonatori
Program
G.F. Telemann – Concerto polonais G-dur TWV 43:G7
J.G. Goldberg – Koncert klawesynowy d-moll DürG 16
J.S. Bach – Suita Orkiestrowa nr 3 D-dur BWV 1068
O programie:
Inspiracją do powstania programu są związki z Polską trzech wspaniałych kompozytorów epoki baroku. Georg Philipp Telemann był w pierwszej połowie XVIII wieku bez wątpienia kompozytorem najbardziej poważanym i popularnym. Nawet Johann Sebastian Bach nie cieszył się taką renomą i był znany głównie w kręgach koneserów i melomanów. Z kolei Johann Gottlieb Goldberg, który należy do kolejnej generacji twórców, był szczególnie ceniony jako wirtuoz klawesynu. Ścieżki tych trzech indywidualności przecięły się zarówno w życiu osobistym, jak i muzycznym.
Telemann pracując w młodości jako Kapelmistrz dworu Księcia Erdmanna II Promnitza przebywał wielokrotnie w Pszczynie i Żarach, gdzie zetknął się z lokalną muzyką ludową. W Concerto Polonoise, bez wątpienia, słychać inspiracje polską muzyką ludową, z której czerpał motywy rytmiczne i melodyczne. Bach od 1736 roku posiadał tytuł nadwornego kompozytora Elektora Saksonii i Króla Polski. Jego Suita Orkiestrowa nr 3 jest dzisiaj najczęściej wykonywana z trąbkami, obojami i fagotem, ale jej pierwsza, oryginalna wersja najprawdopodobniej przeznaczona była na orkiestrę smyczkową. Ostatni z prezentowanych kompozytorów, Johann Gottlieb Goldberg, urodził się w Gdańsku, ale już jako dziesięciolatek udał się w podróż do Lipska, gdzie pobierał nauki u Johanna Sebastiana oraz jego najstarszego syna Wilhelma Friedmanna Bacha. Koncert klawesynowy d-moll to bezsprzecznie niezwykła kompozycja. Jego rozbudowana forma czyni go jednym z najdłuższych koncertów swojej epoki, ale nie powoduje to bynajmniej rozcieńczenia muzycznej treści. Napisany w stylu galant, trafia do dzisiejszego słuchacza pełnymi energii i wirtuozerii częściami zewnętrznymi i emocjonalnymi melodiami części środkowej.
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl