Pierwsze polskie kompletne wydanie Partit klawesynowych J.S.Bacha - premiera płyty Małgorzaty Sarbak

Komplet Partit klawesynowych Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Małgorzaty Sarbak, klawesynistki i pedagog młodego pokolenia, wydało warszawskie Lado ABC przy wsparciu Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA). Będzie to pierwsze polskie, kompletne wydanie Partit wykonanych na klawesynie. Premierę płyty zaplanowano na 17 czerwca, zaś premierę koncertową na 26 czerwca.

„Partity klawesynowe“ Jana Sebastiana Bacha to kunsztowny zbiór afektów ubranych w tańce, lamenty i popisy - zwiewne menuety, namiętne sarabandy, skoczne gigi i przekorne couranty. Wszystkie poukładane, bez przypadku i błędu w wyliczeniach, bo Bach był też naukowcem. Wszystkie rewolucyjne, wyznaczające nową jakość, bo Bach był też wynalazcą.- mówi Małgorzata Sarbak.

Bach skomponował Partity na przestrzeni kilku lat, uszeregował według tonacyjnego klucza i wydał jako Clavir Übung. Opus I w 1731 roku w Lipsku, gdzie był kantorem u św. Tomasza. Tam właśnie komponował kantaty co niedzielę i animował życie kulturalne koncertując z prowadzonym przez siebie Collegium Musicum w kawiarni Zimmermanna. Tam też słuchacze cotygodniowych koncertów mieli szczęście podziwiać Partity w wykonaniu samego autora.   

Partity klawesynowe Bacha w wykonaniu Małgorzaty Sarbak zarejestrowane zostały w niewielkim kościółku w podwarszawskich Urlach. Wyjątkowa akustyka tego miejsca pozwoliła na uzyskanie przejrzystego, bogatego w niuanse i detale, jednak z wyczuwalnym dystansem, nagrania.

Partity, będące poważnym wyzwaniem dla każdego klawesynisty, to muzyczny traktat podsumowujący osiągnięcia Bacha w dziedzinie formy suitowej. Niezwykle wymagające, różnorodne i nade wszystko nowatorskie, zostały wydane przez samego kompozytora i oznaczone jako opus 1 - pierwsze wydane dzieło. Ich ukazanie się w 1731 roku, jako pierwsza część cyklu Clavir Übung, wywołało sensację w świecie muzycznym. Nikolaus Forkel (pierwszy biograf Bacha), opisywał je następująco: Nigdy dotąd nie widziano i nie słyszano tak znakomitych kompozycji klawesynowch. I każdy, kto nauczył się dobrze kilku takich utworów, mógł z ich pomocą zrobić w świecie karierę.

Album do nabycia w sklepach internetowych Lado ABC i Narodowego Instytutu Audiowizualnego na nina.gov.pl - partnera płyty, a także, od 4 lipca - w salonach Empik.

26 czerwca o godz. 21.00 w Bar Studio w Warszawie odbędzie się koncert promujący wydawnictwo. Wstęp wolny.


Więcej na www.nina.gov.pl oraz ladoabc.com


Małgorzata Sarbak, klawesynistka, pedagog, absolwentka Akdemii Muzycznej im. F. Chopina, studiowała również w Bostonie (New England Conservatory, J. Gibbons). Uczestniczyła w rozmaitych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez H. Dreyfus, B. van Asperen, J. Van Imerseel,
K. Haugsand, J. Ogg, M. van Delft, R. Hill, W. Kłosiewicz. Dokonała nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia, które wytypowało ją do reprezentowania Polski na międzynarodowym konkursie EBU „New Talent” 2005 w Bratysławie. Jako solistka koncertowała i nagrywała z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Morphing Chamber Orchestra (współpraca z Andreasem Schollem) podczas wielu festiwali w Polsce i za granicą (m.in. Nantes, Bilbao, Tokio, Berlin). Oprócz typowego dla klawesynu repertuaru XVII i XVIII wieku, interpretuje również dzieła klawesynowej muzyki współczesnej. W 2010 roku dokonała światowej prapremiery utworu Pawła Szymańskiego na klawesyn solo Les Poiriers en Pologne ou une Suite de Pieces Sentimentales de Clavecin faites par Mr Szymanski. Tworzy rówież muzykę do spektakli teatralnych, pracuje podczas Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie. Uwielbia koncertować także w miejscach nietypowych dla muzyki klasycznej docierając w ten sposób do zupełnie innej publiczności i przekonując ją jednocześnie, że muzyka ta nie musi być poważna i nudna.

Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) to państwowa instytucja kultury powołana w celu digitalizacji, udostępniania i promocji polskiego dziedzictwa audiowizualnego. Misją statutową NInA jest digitalizacja, gromadzenie, archiwizacja, rekonstrukcja i udostępnianie najbardziej wartościowych przejawów kultury filmowej, muzycznej i teatralnej. W ramach swojej działalności NInA koordynuje realizację programów wspierających cyfryzację zasobów kultury oraz archiwizację i upowszechnianie zbiorów audiowizualnych. Instytut inicjuje i współtworzy festiwale, koncerty, konferencje i wystawy, podejmując współpracę zarówno z uznanymi jak i alternatywnymi twórcami rodzimymi i zagranicznymi. NInA realizuje projekty wykorzystujące możliwości Internetu i skierowane do szerokiego grona odbiorców. Prowadzi działania z zakresu edukacji medialnej oraz badań dotyczących edukacji audiowizualnej i kultury 2.0, współpracując z ekspertami w zakresie nowych mediów, prawa autorskiego i archiwizacji.


Powiązane Video Wszystkie video

„Pierwsze Kroczki” – Mama Dada
Justyna Philipp i kwartet z?o?ony z profesorów Akademii Muzycznej w Gda?sku
Miko?aj Go?recki - Jasno?ci promieniste
Premiera teledysku Klezmafour i Orkiestry Filharmonii w Szczecinie

Instrumenty i sprzęt muzyczny

AN Polskie Karaoke vol. 10 DVD
AN Polskie Karaoke vol. 13 DVD
AN Polskie Karaoke vol. 9 DVD
AN Polskie Karaoke vol. 4 DVD

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl