PASZPORTY POLITYKI 2019 – jedna z najważniejszych nagród kulturalnych w Polsce!

14 stycznia już po raz 27. wręczymy doroczne nagrody kulturalne tygodnika POLITYKA, jedne z najważniejszych i najbardziej prestiżowych nagród w świecie kultury w Polsce, ogromnie cenione w środowiskach twórczych – PASZPORTY POLITYKI.
W pierwszym etapie eliminacji niezależni krytycy z różnych redakcji i instytucji kultury zgłosili najciekawsze osobowości minionego roku w 7 kategoriach: film, literatura, teatr, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna i kultura cyfrowa. Nazwiska tych młodych artystów
i twórców nominowanych do PASZPORTÓW POLITYKI 2019 zostaną opublikowane w środę 4 grudnia 2019 roku, w najnowszym wydaniu tygodnika POLITYKA (nr 49/2019).
W kolejnym etapie Kapituła składająca się z dziennikarzy tygodnika POLITYKA wyłoni tegorocznych laureatów. Poznamy ich 14 stycznia 2020 roku podczas uroczystej 27. Gali PASZPORTÓW POLITYKI
w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. Gala będzie w całości transmitowana przez Telewizję TVN, szeroko relacjonowana w Radiu TOK FM oraz komentowana przez ponad setkę akredytowanych dziennikarzy z całej Polski.
PASZPORTY zostały wymyślone dla twórców, których talent przekracza średnie normy krajowe. Na pewno nie ogranicza naszych nominowanych przestrzeń. Nie po raz pierwszy potwierdza się, że twórcy z roczników 80. i 90. swobodniej się przemieszczają, żyjąc w spełnionej wizji globalnej wioski. Sceną jest tu raczej cały kontynent niż kraj. Nie znaczy to, że nie ma w ich sztuce odniesienia do naszych czasów i bliskiej nam przestrzeni.
Nie da się uśrednić wybitnych osiągnięć artystycznych, można jednak stwierdzić, że statystycznie nominowana(ny) do Paszportu 2019 artyst(k)a ma niespełna 34 lata i z całą pewnością nadszedł jej (lub jego) czas.

POZNAJMY NOMINOWANYCH DO PASZPORTÓW POLITYKI 2019


FILM



foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

BARTOSZ BIELENIA
Ukończył Akademię Sztuk Teatralnych w Krakowie. Był związany z krakowskim Starym Teatrem. Dołączył do zespołu Nowego Teatru Krzysztofa Warlikowskiego w styczniu 2018 r. Niepokojący, androgyniczny, niezdefiniowany, osobny. Trudno opisać fenomen tego młodego aktora. Znany był do tej pory z drugoplanowych ról kinowych. Dopiero brawurowy występ w „Bożym Ciele” Jana Komasy w pełni ujawnił jego ogromny potencjał. Mówi się o nim, że to aktorski kameleon i, że z pewnością nie będzie bohaterem jednego sezonu filmowego. Jest laureatem nagród na festiwalach w Sztokholmie i Chicago.

O TWÓRCZOŚCI BARTOSZA BIELENI
Od czasów Seweryna i Ogrodnika w »Ostatniej rodzinie« najwybitniejsza kreacja w polskim kinie.
Jakub Majmurek

Gra duszą i ciałem, słowem i spojrzeniem. Tej twarzy się nie zapomina.
Anita Piotrowska



foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

BARTOSZ KRUHLIK
Absolwent Szkoły Filmowej Mastershot we Wrocławiu, a następnie łódzkiej Filmówki. Mimo gruntownego wykształcenia uważa, że „nie ma lepszej szkoły robienia kina, niż je robić”. Jest autorem jedenastu krótkich metraży, które łącznie zdobyły blisko 150 nagród i wyróżnień. Interesuje go tematyka przemocy młodocianych. O jego filmie „Supernova” zrobiło się głośno, gdy wraz z trzema innymi filmami nie dostał się do gdyńskiego konkursu. Na skutek protestów środowiska przywrócono go na listę, po czym wygrał w kategorii najlepszy debiut.

O TWÓRCZOŚCI BARTOSZA KRUHLIKA
Polska wieś, którą reżyser pokazuje, (…), widoczna tu jest jak na dłoni, z całą złożonością podziałów i ograniczeń trapiących nasze społeczeństwo. Uderza przy tym, zwłaszcza jak na dzieło debiutanta, mocne tło, wydobywające wyrazistość wielu aktorów drugoplanowych.
prof. Tadeusz Lubelski



foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

MATEUSZ PACEWICZ
Ukończył Kolegium Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych na UW. Aż trudno uwierzyć, że tak dojrzały i wielowymiarowy scenariusz „Bożego Ciała” napisał debiutant. Na pomysł zajęcia się tą historią Mateusz Pacewicz wpadł osiem lat temu, gdy usłyszał od kolegi o podszywającym się pod kapłana 18-latku. W styczniu 2014 r. opublikował o nim reportaż w „Gazecie Wyborczej”, a następnie książkę „Kazanie na dole”. Wtedy producent kreatywny Krzysztof Rak wyszedł z propozycją napisania scenariusza.

O TWÓRCZOŚCI MATEUSZA PACEWICZA
Mateusz Pacewicz napisał scenariusz najgłębiej ewangelicznego polskiego filmu. Nie wierzyliśmy, że może dziś powstać kino oddziałujące terapeutycznie z taką siłą. Jan Komasa ma rację: Mateusz Pacewicz to jedno z największych odkryć polskiego kina trudnych czasów.
Tadeusz Sobolewski
 

KRYTYCY NOMINUJĄCY DO PASZPORTÓW POLITYKI 2019 W KATEGORII FILM

Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Tadeusz Lubelski (Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Onet.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Michał Oleszczyk (Uniwersytet Warszawski, Warszawska Szkoła Filmowa), Karolina Pasternak („Newsweek”), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Tadeusz Sobolewski („Gazeta Wyborcza”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej, „EKRANy”), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi)
 

ARTYŚCI ZGŁOSZENI DO PASZPORTÓW POLITYKI 2019 W KATEGORII FILM

Piotr Adamski (reżyser), Jacek Borcuch (reżyser), Sebastian Fabijański (aktor), Małgorzata Imielska (reżyserka), Marek Lechki (reżyser), Damian Nenow (reżyser), Eliza Rycembel (aktorka), Tomasz Sekielski (dokumentalista), Tadeusz Śliwa (reżyser), Łukasz Żal (operator)

 

TEATR



foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

MAGDALENA DRAB
Aktorka, dramatopisarka i reżyserka. Jest absolwentką Wydziału Aktorskiego łódzkiej Filmówki. Drab postrzega teatr jako „miejsce szalenie demokratyczne”. Jest autorką dziewięciu sztuk i doceniana jest za ich różnorodność stylistyczną. Na co dzień występuje w teatrze w Legnicy oraz przemierza kraj z autorskim monodramem „Curko moja ogłoś to – rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk”. Spektakl przyniósł jej m.in. ubiegłoroczną wygraną w ogólnopolskim konkursie Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best OFF”. Za dramat „Słabi – ilustrowany banał teatralny” otrzymała prestiżową Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną. Sztukę „Wyzwolenia” w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy wyreżyserował Piotr Cieplak, a sama autorka brawurowo zagrała w nim Kobietę Obsadzoną Jako Konrad. Drab po zdobyciu kilku nagród nie wpadła w samouwielbienie, tylko potraktowała to jako zachętę do dalszej pracy i rozwoju.

O TWÓRCZOŚCI MAGDALENY DRAB
Olśniewająco wszechstronny talent, jaki wykwitł nam na teatralnej glebie.
Jacek Sieradzki



foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

MONIKA FRAJCZYK
Absolwentka krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych. Jest jedną z wiodących aktorek w zespole krakowskiego Starego Teatru, gdzie dała się zapamiętać jako Petra we „Wrogu ludu” Ibsena w reżyserii Klaty, Yoga Śmiechu w „Triumfie woli” Demirskiego i Strzępki oraz Panna Młoda w „Weselu”. Obecnie dołączyła do zespołu TR Warszawa, gdzie m.in. brawurowo wciela się w rolę położnej w „Cząstkach kobiety” Katy Wéber w reż. Kornéla Mundruczó. Występuje w „Podróżach Guliwera” wystawionych w Starym Teatrze przez Pawła Miśkiewicza i w „Długu” wyreżyserowanym przez Jana Klatę w Teatrze Nowym Proxima, gdzie wraz z Małgorzatą Gorol, Marcinem Czarnikiem i Bartoszem Bielenią tworzą genialny kwartet performerski.

O TWÓRCZOŚCI MONIKI FRAJCZYK
Jedna z najważniejszych aktorek młodego pokolenia, obdarzona wybitną inteligencją, sceniczną, i nie tylko, charyzmą, oryginalnością i precyzją formy.
Witold Mrozek


foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

WERONIKA SZCZAWIŃSKA
Absolwentka reżyserii w warszawskiej Akademii Teatralnej, posiadaczka doktoratu obronionego w Instytucie Sztuki PAN jest dziś nie tylko reżyserką, dramaturżką i performerką w swoich spektaklach, ale też wykładowczynią Akademii Teatralnej, kuratorką sezonu w Komunie Warszawa i współzałożycielką kolektywu działającego w ramach Instytutu Sztuk Performatywnych. Szczawińska to artystka-instytucja. W 2014 r. krytycy docenili jej „Geniusza w golfie” z krakowskiego Starego Teatru oraz „wywrotowy koncert o mieszczańskiej neurozie i wyparciu” na podstawie „Jeżycjady” Małgorzaty Musierowicz (Komuna Warszawa). Rok temu uwagę nominujących zwróciły jej „Lawrence z Arabii” oraz adaptacja bestsellerowej powieści Eleny Ferrante „Genialna przyjaciółka” z Wrocławskiego Teatru Współczesnego. W tym sezonie doceniono „Nigdy więcej wojny” i „Rozmowę o drzewach” (Komuna Warszawa) oraz „Po prostu” (Instytut Sztuk Performatywnych).
To jej trzecia nominacja do Paszportu POLITYKI.

O TWÓRCZOŚCI WERONIKI SZCZAWIŃSKIEJ
Cechują ją rzadko spotykana konsekwencja, szczerość, umiejętność współpracy i zaangażowanie, które wykraczają znacznie poza kształtowanie własnej »ścieżki kariery«.
Monika Kwaśniewska-Mikuła
 

KRYTYCY NOMINUJĄCY DO PASZPORTÓW POLITYKI 2019 W KATEGORII TEATR

Michał Centkowski („Newsweek”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, Uniwersytet Jagielloński), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, Uniwersytet Jagielloński), Wojciech Majcherek (TVP Kultura), Witold Mrozek („Gazeta Wyborcza”, OKO.press), Jacek Sieradzki („Dialog”), Joanna Targoń („Gazeta Wyborcza”, „Didaskalia”), Jacek Wakar (PAP), Kalina Zalewska („Teatr”)
 

ARTYŚCI ZGŁOSZENI DO PASZPORTÓW POLITYKI 2019 W KATEGORII TEATR

Bartosz Bielenia (aktor), Andrzej Błażewicz (reżyser, pisarz), Alina Czyżewska (aktorka, aktywistka społeczna), Małgorzata Gorol (aktorka), Katarzyna Kalwat (reżyserka), Anna Karasińska (reżyserka, dramaturżka), Dominika Knapik (choreografka, reżyserka), Paweł Sakowicz (choreograf), Justyna Sobczyk (reżyserka), Radosław Stępień (reżyser), Katarzyna Szyngiera (reżyserka, dramaturżka), Paweł Świątek (reżyser), Cezary Tomaszewski (reżyser, choreograf), Justyna Wasilewska (aktorka), Małgorzata Warsicka (reżyserka)
 

LITERATURA



foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

WERONIKA MUREK
Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego, ale od dłuższego czasu związana jest z teatrem i pisze dramaty. To jej druga nominacja do Paszportu POLITYKI. W 2015 r. nominowana za brawurowy debiut - zbiór opowiadań „Uprawa roślin południowych metodą Miczurina”, za który otrzymała w 2016 r. Nagrodę Literacką im. Witolda Gombrowicza i nominację do nagrody Nike. Nominowana w tym roku do Paszportu POLITYKI książka „Feinweinblein” (Wydawnictwo Czarne) to zbiór trzech sztuk teatralnych. Jedna z nich to właśnie rozszerzona wersja tytułowego dramatu, za który autorka otrzymała Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną. Na podstawie tej sztuki powstał m.in. spektakl w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. Forma dramatu odpowiada skłonności Murek do szybkiego dialogu, groteski i przede wszystkim niesłychanej wyobraźni językowej.

O TWÓRCZOŚCI WERONIKI MUREK
Materią jej literatury staje się wszystko, co składa się na polską podświadomość traumatyczną: zwłaszcza niedopowiedzenia i przemilczenia, którym potrafi nadać wyraz i temperaturę emocjonalną.
Eliza Kącka



foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

Urszula Zajączkowska URSZULA ZAJĄCZKOWSKA
Poetka, artystka wizualna i botaniczka. Jest adiunktem w Samodzielnym Zakładzie Botaniki Leśnej SGGW w Warszawie. Bada wzrost, anatomię i ruchy roślin, studiuje ich aerodynamikę oraz biomechanikę. Jej debiutancka książka poetycka „Atomy” (Wyd. Zeszyty Poetyckie) była nominowana do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius w 2015 r. Za tom wierszy „minimum” (Wyd. Warstwy) z 2017 r. otrzymała Nagrodę Kościelskich. Zajączkowska szuka nowych języków opisu relacji człowieka z przyrodą. Tym się zajmuje też w zbiorze esejów „Patyki, badyle” (Wydawnictwo Marginesy), za który otrzymała nominację do Paszportu POLITYKI.

O TWÓRCZOŚCI URSZULI ZAJĄCZKOWSKIEJ
Zajączkowska udziela nam swoich oczu, zmysłów i uczuć dla wykazania, że do istot żywych (przy czym »istot« jest tu słowem najistotniejszym) należą także Osoby przynależne do świata roślinnego. Ta proza nie popularyzuje nauki – ona upowszechnia tajemnicę życia.
Eliza Kącka



foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

DOMINIKA SŁOWIK
Uznana za jedną z najciekawszych pisarek młodego pokolenia. Zadebiutowała, mając 26 lat, powieścią „Atlas: Doppelganger”. Otrzymała wtedy nominację do Literackiej Nagrody Gdynia. Niespełna po 4 latach od debiutu nominację do Paszportu POLITYKI przyniosła jej powieść „Zimowla” (Wydawnictwo Znak). Ten thriller z elementami opowieści grozy daje bardzo ciekawy obraz historii najnowszej – lat 80. i 90. Polska jest tutaj krainą cudów i oczekiwania na cuda, myślenie magiczne okazuje się zasadą istnienia całego kraju. Przewrotność tej książki polega również na tym, że za zagadkami niekoniecznie kryją się siły nadprzyrodzone. Jedna z bohaterek mówi: „W tym kraju przeszłość to najlepszy kapitał na przyszłość”.

O TWÓRCZOŚCI DOMINIKI SŁOWIK
Tworzy prozę, która zachłannie pożera czas czytelnika, a wnioski i diagnozy, które stawia, nie przynależą do literatury popularnej, a tej wysokoartystycznej, krytycznej wobec dominujących narracji. Można tylko życzyć, by za kilka lat odniosła te same sukcesy, które święci dziś na świecie Olga Tokarczuk. Bo ją na to stać.
Wojciech Szot

KRYTYCY NOMINUJĄCY DO PASZPORTÓW POLITYKI 2019 W KATEGORII LITERATURA

Piotr Bratkowski („Newsweek”), Paweł Dunin-Wąsowicz („Lampa”), Anna Kałuża (Uniwersytet Śląski), Eliza Kącka (Uniwersytet Warszawski), Zofia Król (Dwutygodnik.com), Juliusz Kurkiewicz („Gazeta Wyborcza”, „Książki. Magazyn do Czytania”), Paulina Małochleb (Uniwersytet Jagielloński, blog Książki na ostro), Michał Nogaś („Gazeta Wyborcza”, Radio Książki), Wojciech Szot (blog Zdaniem Szota) i Olga Wróbel (blog Kurzojady)
 

ARTYŚCI ZGŁOSZENI DO PASZPORTÓW POLITYKI 2019 W KATEGORII LITERATURA

Justyna Bargielska, Maciej Bielawski, Joanna Gierak-Onoszko, Grzegorz Kwiatkowski, Szczepan Kopyt, Robert Małecki, Jakub Michalczenia, Malwina Pająk, Maria Reimann, Adam Robiński, Barbara Sadurska, Szymon Słomczyński, Natalka Suszczyńska, Grzegorz Uzdański, Tomasz Wiśniewski
 

SZTUKI WIZUALNE



foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

ALEX BACZYŃSKI-JENKINS
Studiował w berlińskim Universität der Künste na kierunku Contemporary Dance, Choreography, Context, a następnie w londyńskim Goldsmith University na kierunku Aural and Visual Cultures. Najczęściej pracuje w Warszawie i Londynie. Swoje projekty realizował także w Bazylei, Berlinie, Nowym Jorku i Bejrucie. W 2019 r. pokazywał performans „Untitled (Holding-Horizon)” w ramach programu performatywnego na otwarcie Biennale Sztuki w Wenecji. Działa choreograficznie na pograniczu tańca i performansu wokół polityki queerowego pożądania i relacyjności. W swych choreografiach skupia się na mikrogestach, wspólnotowości i dotyku. Baczyński-Jenkins to pierwszy choreograf nominowany w kategorii Sztuki wizualne w całej historii Paszportów POLITYKI.

O TWÓRCZOŚCI ALEXA BACZYŃSKIEGO-JENKINSA
Jego projekty artystyczne niosą dużą dawkę eksperymentu i odświeżających choreografię formalnych poszukiwań. Są medytacyjne, magnetyczne i opowiadają o sprawach najprostszych i najważniejszych: przyjaźni, bliskości, stracie, pożądaniu.
Anna Theiss



foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

WERONIKA GĘSICKA
Zawodowe podstawy zdobyła na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie oraz w Akademii Fotografii. Mijający rok był dla niej bardzo udany; jej prace pojawiły się na indywidualnych i zbiorowych wystawach w prestiżowych galeriach w Niemczech, Austrii, Japonii czy Luksemburgu, a ceny na rynku sztuki wyraźnie zwyżkują. Laureatka prestiżowej nagrody EMOP Arendt Award. Od lat głównym motywem jej dzieł pozostaje pamięć. Interesują ją ludzkie wspomnienia, a właściwie ich zaburzenia i nieświadome zafałszowania. Weronika Gęsicka korzysta przede wszystkim z tzw. materiałów zastanych: starej fotografii prasowej, archiwów internetowych i policyjnych oraz z banków zdjęć. Niekiedy projektuje obiekty przestrzenne, ale jej podstawowym żywiołem artystycznym pozostaje fotografia.

O TWÓRCZOŚCI WERONIKI GĘSICKIEJ
Analizuje, demaskuje i błyskotliwie wykpiwa wizualne normy, które narzucają nam współczesne modele konsumpcji i społecznego awansu.
Iwo Zmyślony



foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

ROMAN STAŃCZAK
Należy do legendarnego już pokolenia absolwentów słynnej Kowalni, czyli pracowni Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej ASP. Po dyplomie miał kilka znaczących indywidualnych wystaw, m.in. w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie czy PGS w Sopocie. W 1997 r. zniknął ze świata sztuki, zajął się m.in. konserwacją rzeźb sakralnych i podróżami po świecie. Do art worldu powrócił dopiero w 2013 r., gdy Paweł Althamer zaproponował mu wykonanie pracy do Parku Rzeźby na warszawskim Bródnie. Tak powstał trzymetrowy drewniany „Anioł Stróż”. Znakiem rozpoznawczym jego przestrzennych prac stało się przenicowywanie przedmiotów użytku codziennego, ukazywanie ich na co dzień niewidocznej, drugiej strony. Na tym zamyśle oparł też swój projekt „Lot”, który reprezentował Polskę na tegorocznym Biennale Sztuki w Wenecji. Realizacja zebrała we Włoszech bardzo dobre recenzje.

O TWÓRCZOŚCI ROMANA STAŃCZAKA
Dokonał niemożliwego: połączył awangardzistów i konserwatystów, lewicę i prawicę. W dobie partykularyzmów i populizmów jego sztuka jawi się jako eksces – jest uniwersalna.
Kuba Banasiak

KRYTYCY NOMINUJĄCY DO PASZPORTÓW POLITYKI 2019 W KATEGORII SZTUKI WIZUALNE

Jakub Banasiak („Magazyn Szum”), Rafał Kamecki (Artinfo.pl), Paweł Łubowski („Artluk”), Piotr Policht (Culture.pl), Joanna Ruszczyk („Newsweek”), Piotr Rypson (krytyk niezależny), Karol Sienkiewicz („Gazeta Wyborcza”), Karolina Staszak („Arteon”), Anna Theiss (krytyczka niezależna), Iwo Zmyślony (krytyk niezależny)

ARTYŚCI ZGŁOSZENI DO PASZPORTÓW POLITYKI 2019 W KATEGORII SZTUKI WIZUALNE

Ewa Axelrad, Agata Bogacka, Piotr Bosacki, Martyna Czech, Zuza Golińska, Tomasz Górnicki, Ewa Juszkiewicz, Dominika Kowynia, Sebastian Krok, Tomasz Kręcicki, Laura Makabresku, Angelika Markul, Tomasz Mróz, Dominika Olszowy, Liliana Piskorska, Aleksandra Pulińska, Janek Simon, Mikołaj Sobczak oraz inicjatywa Rok Antyfaszystowski
 

MUZYKA POWAŻNA



foto ⓒ POLITYKA/ Leszek Zych

KRYSTIAN LADA
Reżyser, dramaturg i librecista. Udziela się na polu opery, teatru muzycznego i sztuk performatywnych. W latach 2013–2016 był szefem działu dramaturgii i promocji w brukselskiej operze La Monnaie/De Munt. Założyciel The Airport Society – stowarzyszenia wędrownych artystów, aktywistów i działaczy społecznych, którzy inicjują nowe projekty łączące najnowsze dokonania na polu opery, technologii i aktualnych zjawisk społecznych. Jest pierwszym laureatem Mortier Next Generation Award. Wyreżyserował dwa spektakle w Operze Wrocławskiej: „I Capuleti e i Montecchi” Vincenza Belliniego oraz superwidowisko „Nabucco”. Autor instalacji „Unknown, I live with you” zaprezentowanej w Brukseli na kanwie poezji anonimowych Afganek, uczestniczek Afghan Women Writing Project.

O TWÓRCZOŚCI KRYSTIANA LADY
Spektakl, na którym ludzie płakali, zasłaniali oczy, po czym wracali, żeby obejrzeć i usłyszeć to wszystko raz jeszcze. Nominuję go za wiarę w żywotność formy operowej: za przeświadczenie, że opera przemawiająca językiem muzyki współczesnej i nowoczesnego teatru trafi do serc publiczności równie celnie, jak dobry film albo powieść.
Dorota Kozińska



foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

MARTYNA PASTUSZKA
Ukończyła katowicką Akademię Muzyczną w klasie skrzypiec współczesnych. Nawiązała współpracę z czołowym polskim zespołem barokowym Arte dei Suonatori. Jako kameralistka, solistka lub gościnny koncertmistrz współpracowała z liczącymi się francuskimi orkiestrami. Prowadzi klasę skrzypiec barokowych w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Akademii Sztuk Muzycznych im. L. Janačka w Brnie. W 2017 r. obroniła doktorat. Od 2012 r. z sukcesem prowadzi {oh!} Orkiestrę Historyczną, której najnowszym osiągnięciem jest współczesne prawykonanie opery Leonarda Vinciego „Gismondo re di Polonia”. Zespół nagrał kilka dobrze przyjętych płyt, pracuje nad kolejnymi.

O TWÓRCZOŚCI MARTYNY PASTUSZKI
Artystka wielowymiarowa, z talentem łączy też wyjątkowe umiejętności przywódcze, dzięki czemu jej zespół wysunął się na lidera wśród polskich orkiestr grających na instrumentach z epoki.
Marlena Wieczorek



foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

JAKUB JÓZEF ORLIŃSKI
Studiował na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Anny Radziejewskiej. Uczęszczał do Akademii Operowej przy Operze Narodowej, a dzięki stypendium otrzymanym od Fulbright Polska odbył studia podyplomowe w nowojorskiej The Juilliard School of Music. Laureat wielu międzynarodowych konkursów. Właśnie ukazała się nakładem firmy Erato (Warner) druga jego płyta – „Facce d’amore”. Otrzymał tytuł Młodego Artysty Roku od brytyjskiego „Gramophone” oraz Koryfeusza Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość roku. Nazwisko 29-letniego kontratenora pojawia się w naszych nominacjach po raz drugi; niektórzy nominujący powtarzali nawet swoje zeszłoroczne uzasadnienia. Inni, jak Marlena Wieczorek, piszą po prostu: „za całokształt”.

KRYTYCY NOMINUJĄCY DO PASZPORTÓW POLITYKI 2019 W KATEGORII MUZYKA POWAŻNA

Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Dorota Kozińska (publicystka niezależna), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”), Jakub Puchalski (publicysta niezależny), Adam Rozlach (Polskie Radio Jedynka), Adam Suprynowicz („Ruch Muzyczny”), Jan Topolski („Glissando”), Marlena Wieczorek (Meakultura.pl), Kinga A. Wojciechowska („Presto”)

ARTYŚCI ZGŁOSZENI DO PASZPORTÓW POLITYKI 2019 W KATEGORII MUZYKA POWAŻNA

Robert Bachara (skrzypek barokowy), Krzysztof Bączyk (bas), Tymoteusz Bies (pianista), Wojciech Blecharz (kompozytor), Bożena Bujnicka (sopran), Piotr Buszewski (tenor), Aleksander Dębicz (pianista), Andrzej Filończyk (baryton), Anna Karpowicz (flecistka), Szymon Komasa (baryton), Robert Łaguniak (skrzypek), Szymon Mechliński (baryton), Dariusz Przybylski (kompozytor), Teoniki Rożynek (kompozytorka), Agnieszka Stulgińska (kompozytorka), Ewa Tracz (sopran), Andrzej Wierciński (pianista), Jan Żądło (baryton), Atom String Quartet, proMODERN (zespół wokalny)
 

MUZYKA POPULARNA



foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

BŁAŻEJ KRÓL
Kompozytor, autor tekstów, gitarzysta i wokalista. Jest dziś najbardziej znaną postacią ważnego w ostatnich latach gorzowskiego środowiska muzycznego. Król (tak podpisuje swoje płyty) był laureatem Nagrody im. Grzegorza Ciechowskiego (2015 r.), nominowanym także do Paszportu POLITYKI za rok 2015. Artysta bywał już porównywany zarówno z Ciechowskim, jak i Lechem Janerką, do którego stylistyki nawiązywał mocniej w albumie „Wij”. Pisze utwory o zwartej, nawet lapidarnej formie, nierzadko bardzo lekkim, melodyjnym charakterze, z zaskakującymi, surrealistycznymi, często dość niepokojącymi tekstami. Słowa jego piosenek biorą się, jak sam mówi, z kartek, które zbiera i przechowuje jego żona Iwona. Jest ona zresztą kluczową partnerką muzyczną Błażeja Króla.

O TWÓRCZOŚCI BŁAŻEJA KRÓLA
Rozwój muzyczny i kariera na scenie niezależnej wokalisty, gitarzysty, kompozytora i autora tekstów Błażeja Króla to prawdziwy fenomen.
Jacek Skolimowski



foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

PIERNIKOWSKI
Raper, autor tekstów i kompozytor. Wyrósł z hip-hopu, ale jest zjawiskiem na naszej scenie muzycznej zupełnie osobnym, a niektórzy powiedzieliby – osobliwym. Ma też na koncie muzykę pisaną do spektakli teatralnych, m.in. „Króla Edypa” i „Termopil polskich” w reż. Jana Klaty. Krytyka muzyczna zwraca na niego uwagę od lat, nominacja do Paszportu POLITYKI wydawała się kwestią czasu. Przełomem okazała się tu płyta „The Best of moje getto”. Powstała jasna w przekazie opowieść z oblężonego miasta, którego mieszkańcy powierzyli swój los fałszywemu bogowi. Na tym albumie Piernikowski zaskoczył choćby szerokim gronem gości – od rapera Hadesa, przez Kachę Kowalczyk, po Monikę Brodkę. Świadczy to o tym, że owa osobliwość działań Piernikowskiego spotyka się z coraz szerszym zrozumieniem, bez względu na podziały środowiskowe i gatunkowe.

O TWÓRCZOŚCI PIERNIKOWSKIEGO
Wyczucie polszczyzny lokuje tego artystę raczej w rejonach poetyckich niż muzycznych.
Jędrzej Słodkowski



foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

HANIA RANI
Prywatnie: Hanna Raniszewska. Jest pianistką, kompozytorką i wokalistką. Mieszka w Warszawie, ale pomieszkuje też w Berlinie, gdzie studiowała, i w Amsterdamie, gdzie nagrywa, a z koncertami objeżdża cały świat. Ma za sobą klasyczne wykształcenie muzyczne, co nie pozostaje bez wpływu na jej twórczość. W 2015 r. wydała nagraną wspólnie z wiolonczelistką Dobrawą Czocher płytę „Biała flaga” z klasycznymi aranżacjami instrumentalnych wersji piosenek Grzegorza Ciechowskiego i Republiki uzupełnioną o kompozycje autorskie. Przełomem w twórczości artystki wydaje się być tegoroczna solowa płyta Hani „Esja”. Ten album to niebanalna próbka muzyki fortepianowej, prywatne odkrywanie możliwości instrumentu w zestawieniu z możliwościami aparatury nagraniowej i ukłon w stronę tradycji pianistycznej.

O TWÓRCZOŚCI HANI RANI
Jej kariera to nie przypadek: Hania jest nie tylko utalentowana, ale też doskonale przygotowana.
Jarek Szubrycht

KRYTYCY NOMINUJĄCY DO PASZPORTÓW POLITYKI 2019 W KATEGORII MUZYKA POPULARNA

Jan Błaszczak (Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, „Tygodnik Powszechny”, „Przekrój”), Tomasz Doksa (Red Bull Muzyka, „Gazeta Magnetofonowa”), Marcin Flint (Red Bull Music, CGM.pl, „Gazeta Magnetofonowa”), Tomasz Gregorczyk i Janusz Jabłoński (Polskie Radio Dwójka, typują wspólnie), Rafał Księżyk (Dwutygodnik.com), Jacek Skolimowski („Newsweek”), Jędrzej Słodkowski („Gazeta Wyborcza”), Jarek Szubrycht („Gazeta Wyborcza”, „Gazeta Magnetofonowa”), Agnieszka Szydłowska (Polskie Radio Trójka), Hirek Wrona (Polskie Radio Trójka)

ARTYŚCI ZGŁOSZENI DO PASZPORTÓW POLITYKI 2019 W KATEGORII MUZYKA POPULARNA

Ola Bilińska, Taco Hemingway, Tomo Jacobson, Magiera, Nagrobki, Nene Heroine, Maciej Obara, Quebonafide, Resina, Siksa, Sokół, Małgorzata Tekla Teklińska, Trupa Trupa, Tuzza Globale, Kuba Więcek, Krzysztof Zalewski, Zamilska
 

KULTURA CYFROWA



foto ⓒ Agata Wrońska, POLITYKA / Leszek Zych

JACEK BRZEZIŃSKI, ARTUR GANSZYNIEC (DIFFERENT TALES) 

Na pomysł gry „Wanderlust: Travel Stories” wpadł Jacek Brzeziński. Globtroter, który odwiedził ponad sto krajów i zapisał się w historii rodzimej sceny interaktywnej jako współtwórca takich gier wideo, jak „Wiedźmin”, „Dead Island: Riptide” czy „Dying Light”. Tą ideą Brzeziński zaraził Artura Ganszyńca, z wykształcenia analityka danych, z zawodu i zamiłowania scenarzystę oraz projektanta gier o również imponującym dorobku. Ganszyniec pracował w CD Projekt RED przy cyklu „Wiedźmin”, w ATGames nad „Puzzle Craft” i „Another Case Solved”, a także w 11 bit studios – nad prototypem gry, o której wciąż nie wolno mu mówić.
„Wanderlust: Travel Stories” wpisuje się w koncepcję slow games. Są to gry nieśpieszne, refleksyjne, inspirujące, skierowane do dojrzałego odbiorcy. I dodajmy, że w tym przypadku także oczytanego. Gra bazuje na słowie pisanym, składa się z ponad 300 tys. słów, czyli pod względem objętości sytuuje się gdzieś między „Ulissesem” a „Wojną i pokojem”. Intencją „Wanderlust: Travel Stories” było sprawić, by odbiorca poczuł nastrój miejsca i chwili, co w dużej mierze się udało.



foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

DAWID CIŚLAK (POLYSLASH)
Dawid Ciślak ukończył produkcję filmową i telewizyjną na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Tam zaczęła się przygoda z kinem, etiudami i opowiadaniem historii poprzez formy audiowizualne. Za swoje prace otrzymał kilka nagród, ale jako absolwent postanowił utrudnić sobie życie, zmieniając branżę na gry wideo.
Grom wideo zdarza się mieć wydźwięk polityczny, pełnić rolę krytycznej analizy doczesności. „We. The Revolution”, małego, niezależnego studia Polyslash z Krakowa, jest jednak głosem wyjątkowym. To jeden z najważniejszych artystycznych komentarzy do sytuacji współczesnej Polski. Dawid Ciślak umiejscowił akcję w czasach rewolucji francuskiej i bezpośrednio ją poprzedzających. W ten sposób, niewątpliwie w pełni świadomie, wpisał się w linię polskich artystów (Przybyszewska, Wajda, Klata), którzy właśnie w tamtych zdarzeniach szukali odniesień do czasów im współczesnych.



foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

ALEKSANDRA JAROSZ
Aleksandra Jarosz studiowała zarówno psychologię, jak i projektowanie graficzne. Jest jedną z najciekawszych polskich artystek wykorzystujących gry wideo jako formę wypowiedzi. W pełni wykorzystuje to interaktywne medium do zabierania głosu na tematy, które uważa za istotne. Jak deklaruje, jej hobby to psychologia osobowości, linoryt, filozofia, sztuka i projektowanie. Nominację do Paszportów POLITYKI zapewniła Jarosz gra przeglądarkowa „Fantastic Fetus”. Sama Jarosz mówi wprost, że grę zainspirowała ogólnopolska akcja zbuntowanych kobiet, znana jako Czarny Protest. Gra może być odczytana jako głos przeciw odbieraniu kobietom prawa do decydowania o swoim ciele, w tym prawa do aborcji.

O TWÓRCZOŚCI ALEKSANDRY JAROSZ
Fantastic Fetus” to „symulator ciąży, a zarazem odważna gra polityczna, która kontrastuje »niepoważną« oprawę z poważnym tematem”.
Marzena Falkowska

KRYTYCY NOMINUJĄCY DO PASZPORTÓW POLITYKI 2019 W KATEGORII KULTURA CYFROWA

Marek Czerniak (Fundacja Indie Games Polska), Anna Desponds (podcast Odbiornik, Fundacja Pełne Zanurzenie), Marzena Falkowska (Altergranie), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS, „Pixel”), Maria B. Garda (University of Turku, Polskie Towarzystwo Badania Gier), Adam Mazur (Blokmagazine.com), Izabela Pogiernicka („CD-Action”, twitch.tv/9kier), Paweł Schreiber (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, „Pixel”), Jerzy Z. Szeja (Polskie Towarzystwo Badania Gier), Michał Radomił Wiśniewski („Pixel”, Dwutygodnik.com)

ARTYŚCI ZGŁOSZENI DO PASZPORTÓW POLITYKI 2019 W KATEGORII KULTURA CYFROWA

11 bit studios, Bloober Team, Jakub Bukała, Failcore (Jan Cieślar, Oliwia Ziębińska), Krzysztof Garbaczewski i Dream Adoption Society, Illusion Ray Studio (Łukasz Smaga), Laboratorium Narracji Wizualnych w łódzkiej Filmówce, Mateusz Marcinkowski, Jacek Nagłowski i Patryk Jordanowicz, Pixelated Milk, Mateusz Sadowski, Konstanty Kalicki (Thing Trunk), WRO Biennale

PASZPORTY POLITYKI 2019 – jedna z najważniejszych nagród kulturalnych w Polsce!

KRÓTKA HISTORIA PASZPORTÓW POLITYKI
PASZPORTY POLITYKI to nagroda przyznawana przez tygodnik POLITYKA od 1993 r. Wymyślił ją wieloletni szef działu kultury Zdzisław Pietrasik. Od 27 lat wręczana jest każdego roku młodym twórcom i artystom za wybitne osiągnięcia artystyczne. Twórcy nagradzani są w następujących kategoriach: film, teatr, literatura, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna oraz, od 2016 r., kultura cyfrowa. Od 2002 r. przyznawana jest także nagroda specjalna dla KREATORA KULTURY. To wyróżnienie otrzymują osoby lub instytucje, które w sposób szczególny i niestandardowy przyczyniają się do krzewienia kultury polskiej w kraju i na świecie.
Przez 26 lat istnienia nagrody Kapituła PASZPORTÓW POLITYKI uhonorowała 161 laureatów, w tym 204 artystów i twórców (licząc zespoły), oraz wyróżniła 21 Kreatorów Kultury. Widoczna jest dominacja stolicy jako miejsca urodzenia i wykształcenia nagrodzonych (ponad 36%). Dla porównania – Gdańsk 11%, Kraków 7%, Poznań 6%, Łódź 4%. Warto zauważyć też sporą grupkę zwycięzców urodzonych zagranicą, m. in. w Rosji, na Litwie, we Francji, czy w Szwajcarii. Paszporty przyznawane są na ogół młodym twórcom między 30. a 40. rokiem życia, ale wśród laureatów zdarzali się też dojrzali artyści – 50 i 60-latkowie oraz nastolatkowie. Najniższą średnią wieku odnotowano w kategorii muzyka poważna (29 lat). W ostatnich latach wiek laureatów we wszystkich kategoriach zdecydowanie się wyrównuje (30+).
Kapituła dwa razy przyznała nagrody ex aequo i raz nagrodę specjalną pozaregulaminową, którą uhonorowano Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny w Polsce. Wielu nagrodzonych w latach 90. to dzisiaj uznani twórcy, którzy wychowali nowe pokolenie artystów nagrodzonych PASZPORTAMI POLITYKI już w XXI w.

Powiązane Video Wszystkie video

Rachel Barton Pine zaprasza na swoje koncerty w Polsce
Don Airey - Solo z polskimi motywami - Kraków 2019
Avale Koan – 10 miniatur fortepianowych nr 3
Wyst?p zespo?u Das Kleine Wien Trio

Instrumenty i sprzęt muzyczny

PG Music Band-in-a-Box UltraPAK 2019 PL dla Windows, wersja elektroniczna
PG Music Band-in-a-Box UltraPAK 2019 PL dla Windows BOX
PG Music Band-in-a-Box Audiophile Edition WIN BOX 2019- upgrade z dowolnego Audiophile
PG Music Band-in-a-Box UltraPAK 2019 dla Mac, wersja elektroniczna

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl