Pasja wg św. Jana w Krośnie

Jedno z najwspanialszych dzieł wokalno-instrumentalnych J. S. Bacha Pasja Janowa BWV 245 zostanie wykonane na instrumentach historycznych po raz pierwszy w Krośnie 29 września br. w sali widowiskowej RCKP. Na wydarzenie zapraszają Fundacja Krośnieńska im. Ignacego Paderewskiego oraz Regionalne Centrum Kultur Pogranicza. Partnerem wydarzenia jest Fundacja PZU.

Koncert poprowadzi światowej sławy wybitny włoski klawesynista, organista i dyrygent Fabio Bonizzoni. Dyrektor Artystyczny powołanej przez siebie orkiestry barokowej La Risonanza oraz dyrygent gościnny, w kwietniu 2011 roku poprowadził orkiestrę mediolańskiej La Scali w produkcji nowego baletu L’altro Casanova. W Polsce dyrygował m.in. Capellą Cracoviensis, z zespołem tym nagrał Motety J. S. Bacha. W 2010 roku wraz z zespołem La Risonanza ukończył projekt nagrania kompletu Kantat włoskich z instrumentami G.F. Händla, co zostało uznane przez magazyn „Gramophone” za najważniejsze wydarzenie nagraniowe ostatniej dekady, zaś 3 spośród 7 płyt cyklu otrzymały prestiżową Handel Stanley Sadie Prize. Ostatnio ukazała się jego nowa płyta z koncertami klawesynowymi J. S. Bacha.

W składzie Karpackiej Orkiestry Barokowej zagrają:
Judyta Tupczyńska, Alicja Sierpińska - skrzypce barokowe
Katarzyna Litwiniuk - altówka barokowa
Agnieszka Oszańca - wiolonczela barokowa
Michał Bylina - kontrabas
Mateusz Kowalski - viola da gamba
Magdalena Pilch, Konrad Oklejewicz - flet traverso
Patrycja Leśnik-Hutek, Jan Hutek - obój barokowy
Szymon Józefowski - fagot barokowy
Anna Wiktoria Swoboda - lutnia
Patrycja Domagalska-Kałuża – pozytyw

Partię chóru wykona zespół wokalny Cracow Singers, a solistami będą: Anna Zawisza (sopran), Helena Poczykowska (alt), Karol Kozłowski (tenor Ewangelista), Sebastian Szumski (bas, Jezus) i Dawid Biwo (bas, Piłat).

Pomysłodawcą koncertu jest pochodząca z Krosna klawesynistka Patrycja Domagalska – propagatorka muzyki dawnej na Podkarpaciu, laureatka stypendium MKiDN „Młoda Polska” 2016, absolwentka Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie klawesynu Fabio Bonizzoniego.


O artystach

Fabio Bonizzoni
Dyrygent, klawesynista i organista. Dyrektor Artystyczny powołanej przez siebie orkiestry barokowej La Risonanza. Jeden z czołowych włoskich klawesynistów i organistów swego pokolenia, ukończył studia w zakresie gry na organach, kompozycji oraz klawesynu w Królewskim Konserwatorium w Hadze w klasie Tona Koopmana. Występował przez wiele lat z kilkoma najważniejszymi orkiestrami specjalizującymi się w muzyce dawnej (Amsterdam Baroque, Le Concert des Nations, Europa Gallante) od 2004 roku artysta poświęca się wyłącznie działalności solistycznej i dyrygenckiej, którą prowadzi w szczególności z własną orkiestrą La Risonanza. Jest także profesorem klawesynu w Królewskim Konserwatorium w Hadze (Holandia), oraz w Konserwatorium w Novarze we Włoszech. Jest założycielem i prezesem Associazione Händel, stowarzyszenia zajmującego się studiami nad obecnością muzyki Händla we Włoszech. Jako solista nagrywał dla hiszpańskiej wytwórni Glossa. Jego dyskografia obejmuje dzieła C. Meruli, G. Salvatore, G. Picchiego, F. Geminianiego, B. Storace, D. Scarlattiego i J. S. Bacha (Wariacje Goldbergowskie, Sztuka fugi) oraz G. Frescobaldiego. W 2010 roku wraz z zespołem La Risonanza ukończył projekt nagrania kompletu Kantat włoskich z instrumentami G.F. Händla, co zostało uznane przez magazyn „Gramophone” za najważniejsze wydarzenie nagraniowe ostatniej dekady, zaś 3 spośród 7 płyt cyklu otrzymały prestiżową Handel Stanley Sadie Prize. Płyta „Apollo e Dafne”, zdobyła w 2011 roku nagrodę Gramophone Award. Artysta udziela się też jako dyrygent gościnny, w kwietniu 2011 roku poprowadził orkiestrę mediolańskiej La Scali w produkcji nowego baletu L’altro Casanova. W Polsce dyrygował m.in. Capellą Cracoviensis, z zespołem tym nagrał Motety J. S. Bacha. Ostatnio ukazała się jego nowa płyta z koncertami klawesynowymi J. S. Bacha.

Karpacka Orkiestra Barokowa
 
Orkiestra powstała w 2011 roku z inicjatywy klawesynistki Patrycji Domagalskiej oraz absolwentów Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Hadze. Od 2013 roku współpracuje z pedagogami łódzkiej Akademii Muzycznej. Wykonuje repertuar XVII i XVIII wieku ze szczególnym naciskiem na barokową muzykę taneczną zgodnie z założeniami epoki grając na instrumentach historycznych lub ich kopiach. Orkiestra współpracuje z Baletami Dworskimi: Cracovia Danza i Sotto le Stelle, realizując autorskie projekty, a członkowie orkiestry to czołowi polscy artyści specjalizujący się w muzyce dawnej, występujący także z wieloma orkiestrami i zespołami muzyki dawnej takimi jak: European Union Baroque Orchestra, Capella Cracoviensis, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Nova Silesia czy Collegium Musicum den Haag. Zespół był rezydentem Podkarpackiej Letniej Akademii Muzyki, koncertował także w Filharmonii Łódzkiej. W 2013 roku w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Nowe Interpretacje” orkiestra prawykonała Vespers D-dur A. Dankowskiego znajdujące się w muzykaliach jasnogórskich. Regularnie występuje podczas krośnieńskiej Kultury Wieków Dawnych gdzie poza koncertami i widowiskami taneczno-muzycznymi współtworzy programy lekcji artystyczno-edukacyjnych dla dzieci i młodzieży.

Cracow Singers
Zespół skupia doświadczonych śpiewaków, których wspólnym dążeniem jest realizacja projektów wysokiej próby zarówno pod względem konceptualnym jak i wykonawczym. Cracow Singers koncentruje swoją działalność na przedsięwzięciach autorskich, interdyscyplinarnych, wypracowuje nowe pomysły łącząc odległe obszary i interesujących Partnerów. Zespół wyróżnia konsekwentnie wypracowywana estetyka brzmienia oraz jakość interpretacji. Wysoki poziom artystyczny zespołu, docenił polski muzyk jazzowy, kompozytor i wokalista Stanisław Soyka, z którym zespół zrealizował autorski album pn. Soyka & Cracow Singers. Shakespeare a cappella. Na zaproszenie Internationale Musikverlage Hans Sikorski z Hamburga zespół realizował wspólnie z Rascher Saxophone Quartet polskie oraz węgierskie prawykonanie utworu pn. 72 Angels. In splendore lucis. Lery Auerbach. Zespół uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych miasta Krakowa m.in. Festiwal Muzyki Filmowej, Cracovia Sacra, zapraszany jest również do uczestnictwa w festiwalach w kraju i za granicą m.in.: Festiwal Misteria Paschalia, Miłosz Festiwal czy Festiwal Sacrum Profanum, L’Orgue de Chaoruce (Francja), Festiwale Szekspirowskie (Gdańsk, Erywań, Bitola), Classic Zagreb (Chorwacja), Festiwal Fide et Amore w Żorach, Festiwal Muzyczny „Dialog Kultur” w Chrzanowie, Gorczycki Festiwal, Międzynarodowe Festiwale Muzyki Organowej i Kameralnej w Wygiełzowie oraz Leżajsku. Cracow Singers przygotowuje obecnie programy z muzyka europejskiego średniowiecza we współpracy z dr Agnieszką Budzińską-Bennett oraz Ensemble Peregrina (Szwajcaria). W roku Jubileuszu 85 urodzin Krzysztofa Pendereckiego, Cracow Singers prezentuje program z utworami a cappella kompozytora pod artystycznym kierownictwem dr hab.Macieja Tworka. W tym również programie Cracow Singers podjął współpracę z Hover Chamber Choir of Armenia. Pierwszy z cyklu koncertów miał miejsce 7 maja 2018 w Aram Khachaturian Concert Hall w Erywaniu. Cracow Singers miał zaszczyt śpiewać podczas uroczystości otwarcia Muzeum Polaków Ratujących Żydów im. Rodziny Ulmów w Markowej w dniu 17 marca 2016 roku. Kierownikiem artystycznym Cracow Singers jest Karol Kusz.

Pomysłodawca i opiekun merytoryczny projektu
Patrycja Domagalska – klawesynistka pochodząca z Krosna, zamieszkała na stałe w Warszawie. Pomysłodawca wielu wydarzeń artystycznych, które koordynowała: Galicia Summer Music Academy (Podkarpacka Letnia Akademia Muzyki), Z Kulturą w Bieszczady, Kultura Wieków Dawnych. Powołała Karpacką Orkiestrę Barokową z którą realizowała szereg koncertów m.in. we współpracy i dofinansowanych z Instytutu Muzyki i Tańca z Warszawy. Współpracowała także z Muzeum Historii Polski (projekt „Bieszczadzka Inka”). Współtworzy zespoły muzyki dawnej: Ensemble Barocum i Filatura di Musica koordynując działania zespołów. Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie klawesynu i kameralistyki Fabio Bonizzoniego. Stażystka Academie Musicale de Villecroze oraz stypendystka międzynarodowych kursów mistrzowskich w Norwegii, Niemczech i Austrii. W 2010 roku reprezentowała Polskę w składzie "European Union Baroque Orchestra" odbywając szereg tournée w Europie. Za osiągnięcia i działania artystyczne otrzymała stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006/2009) oraz prestiżowe stypendium "Młoda Polska" 2016, a także Marszałka Województwa Podkarpackiego 2010. Zainicjowała już wiele koncertów na instrumentach historycznych w Krośnie m.in. "Telemann między sacrum a profanum", "Kantaty Bacha", "Już się zmierzcha". Tworzy także widowiska taneczno-muzyczne m.in.: "Serce nie sługa", „Mistrz i uczeń” czy "Z dworu Ludwika XIV". Gra na kopii instrumentu francuskiego Pascal/Taskin 1769 z pracowni Matthiasa Kramera.

Powiązane Video Wszystkie video

Master of Puppets (Metallica) - Rock Beatbox Flute
J.S.Bach - Pasja wed?ug ?w. Mateusza
J.S.Bach - Pasja wed?ug ?w. Mateusza 39. Aria A - Erbarme dich
J.S.Bach - Pasja wed?ug ?w. Mateusza Chorus I & II, Chorale

Instrumenty i sprzęt muzyczny

PWM Bach Johann Sebastian - Mae preludia na fortepian
Samson SE60x Mikrofon nagowny kardioidalny, beowy, 7.5mm kapsua, 4 redukcje kablowe, osony, Na jedno ucho
PWM Bach Johann Sebastian - Najpikniejszy Bach na fortepian, skrzypce z fortepianem i organy (+ partie instrumentw)
Bach (711808) Ustnik do flugelhornu Standard Seria 342 1CW

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl