Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej, dyr. Zbigniew Pilch
13.04.2012
Piątek, godz. 19:00
Sala koncertowa Filharmonii
Zbigniew Pilch – dyrygent
Tomaš Král – bas
Janusz Musiał – kontrabas wiedeński
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej
Program:
J.W. Wilms – VI Symfonia d-moll op. 58
W.A. Mozart – Aria Hai gia vinta la causa z opery Wesele Figara KV 492
W.A. Mozart – Aria Per questa bella mano KV 612 na bas, kontrabas wiedeński i orkiestrę
J. Sperger – Aria Selene, del tuo fuoco non mi parlar na bas, kontrabas wiedeński i orkiestrę
W.A. Mozart – Symfonia g-moll KV 550
„Nie jest Beethovenem, ale to nic złego” – napisał jeden z krytyków „New York Timesa” o twórczości symfonicznej najpopularniejszego kompozytora holenderskiego przełomu XVIII i XIX wieku, Johanna Wilhelma Wilmsa. Z jednej strony jego utwory są wynikiem silnych inspiracji twórczością Beethovena, z drugiej jednak noszą wyraźny ślad indywidualnego stylu Holendra. Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Zbigniewa Pilcha wykona VI Symfonię d-moll op. 58 Wilmsa. Na koncercie zabrzmi również jedno z najbardziej popularnych dziś dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta, rozpoznawane przez wszystkich już po kilku pierwszych dźwiękach – Symfonia g-moll nr 40 KV 550.
Niewątpliwą atrakcją wieczoru będą XVIII-wieczne utwory wokalno-instrumentalne. Usłyszymy arię Hrabiego Hai gia vinta la causa z opery Mozarta Wesele Figara, arię Selene, del tuo fuoco non mi parlar austriackiego kompozytora i kontrabasisty Johanna Matthiasa Spergera oraz miłosną arię koncertową Per questa bella mano Mozarta. Ostatnie dwa dzieła przeznaczone są na głos basowy, kontrabas wiedeński i orkiestrę. Aria Per questa bella mano została skomponowana przede wszystkim z myślą o ówczesnym wirtuozie kontrabasu – Friedrichu Pischelbergerze, nauczycielu Spergera. Kontrabas wiedeński, dziś prawie zapomniany, był w XVIII wieku instrumentem nowoczesnym i bardzo popularnym czego dowodzą powyższe arie. To właśnie na nim grano w orkiestrach epoki klasycyzmu.