1. Start
  2. Artykuły
  3. Muzycy, dyrygenci, orkiestry, zespoły
  4. Opium String Quartet
ARTYKUŁ: Muzycy, dyrygenci, orkiestry, zespoły - Opium String Quartet

Opium String Quartet

szukaj w artykułach:
Barbara Piotrowska/Vidoq
Opium String Quartet (O.S.Q) powstał wiosną 2004 roku. Niespełna trzy miesiące później zadebiutował podczas letniego festiwalu im. Jerzego Waldorfa w Radziejowicach zdobywając entuzjastyczne recenzje.

Od tego czasu kwartet wyrobił sobie silną pozycję wśród polskich zespołów kameralnych, biorąc udział w wielu festiwalach oraz wydarzeniach muzycznych na terenie całego kraju (Warszawska Jesień, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Wielokulturowy Festiwal „Galicja”, Portrety Kompozytorów, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Festiwal Chopiniana, Sygnowano – Fabryka Trzciny, Festiwal Witolda Lutosławskiego, Festiwal Kultury Żydowskiej “Warszawa Singera”, Międzynarodowy Festiwal Gwiazd Forte – Piano w Toruniu, Gala Fryderyków 2011 i inne).
Poza obszernym repertuarem klasycznym, O.S.Q ma na swoim koncie liczne wykonania, w tym prawykonania dzieł polskich kompozytorów, zarówno młodego jak i starszego pokolenia: D. Przybylskiego, B. Kowalski-Banasewicza, S. Czarneckiego, W. Kilara, A. Krzanowskiego, M. Małeckiego, P. Mossa, S. Radwana. Pierwsza płyta kwartetu nominowana do nagrody Fryderyk 2011 zatytułowana „Back to Melody”, została poświęcona właśnie muzyce polskiej (W. Kilar, M. Małecki, S. Czarnecki).

Zespół promuje rodzimą twórczość nie tylko na estradzie, nagraniach płytowych czy antenie radiowej. Ambicją kwartetu jest zachęcanie kompozytorów do pracy twórczej, zamawianie nowych kompozycji oraz poszukiwanie ciekawych aranżacji (np: Suita Polska na kwartet smyczkowy, Sen Fryderyka oraz III Kwartet smyczkowy M. Małeckiego, Orawa W. Kilara w ar. K. Urbańskiego).

O.S.Q jako jeden z nielicznych zespołów kameralnych jest także twórcą autorskich programów koncertowych. Fascynacja sztuką, literaturą i historią – stała się dla zespołu motorem do poszukiwania nowych form wyrazu oraz łączenia muzyki ze słowem. Stąd częsta współpraca kwartetu z aktorami (m. in: Teresą Budzisz-Krzyżanowską, Janem Nowickim, Anną Seniuk, Jerzym Zelnikiem). Wśród licznych programów autorskich (wg scenariuszy Magdaleny Małeckiej), warto wyróżnić: Tango Therapy – projekt audiowizualny bazujący na tangach Astora Piazzolli, Krzyż – Drzewo Kwitnące – koncert pasyjny poświęcony poezji religijnej od czasów średniowiecza po współczesność, czy Ocalone Dźwięki – program pamięci kompozytorów i ofiar obozu koncentracyjnego w Teresinie.

O.S.Q występował w wielu renomowanych salach (mi. in. Filharmonia Narodowa w Warszawie, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Studio Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej, Zamek Królewski w Warszawie, Stocznia Gdańska, Fabryka Trzciny, Opera Krakowska, Teatr Wielki w Łodzi, Zamek w Łańcucie).

W ostatnich latach zespół nawiązał współpracę z polskimi wytwórniami fonograficznymi: CD Accord (płyta: Back to Melody, 2010 r.) oraz Acte Prealable (płyta: Maciej Małecki, The Dream of Frédéric, String Quartets Nos. 1-3, 2012r.).

O.S.Q tworzy czwórka kameralistek – absolwentek Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w składzie: Agnieszka Marucha – I skrzypce, Anna Szalińska – II skrzypce, Magdalena Małecka – altówka, Olga Łosakiewicz-Marcyniak – wiolonczela.

Więcej o kwartecie na stronie internetowej: www.opium.art.pl
fot. Barbara Piotrowska/Vidoq







© CameralMusic 2011 by programista | design: studiobaklazan.pl