1. Start
  2. Artykuły
  3. Felietony o muzyce klasycznej
  4. Opera Wrocławska: Sztuczny świat Violetty Valery. „Traviata”
ARTYKUŁ: Felietony o muzyce klasycznej - Opera Wrocławska: Sztuczny świat Violetty Valery. „Traviata”

Opera Wrocławska: Sztuczny świat Violetty Valery. „Traviata”

szukaj w artykułach:

Podczas minionego weekendu odbyło się w bardzo dobrej atmosferze towarzyskie spotkanie miłośników sztuki operowej, na które zaprosiła Opera Wrocławska oraz główna bohaterka opery „Traviata” Giuseppe Verdiego, wystawianej na letniej scenie zbudowanej przy budynku opery. Sprzyjała temu wspaniała pogoda, świetna organizacja całego wydarzenia oraz nastroje przybyłych gości.

Wszyscy byliśmy ciekawi nowej realizacji tej sztandarowej pozycji w wielu teatrach operowych świata zaprojektowanej w formie widowiska plenerowego.
W „Traviacie” w reżyserii Grażyny Szapołowskiej dominantę stanowi motyw zabawy, na ten motyw położono szczególny nacisk przez co motyw miłości i cierpienia zarówno w muzyce, jak i w wyrażanych emocjach, przeżyciach bohaterów zszedł na dalszy ukryty plan. Ważne było okazywanie nonszalancji przez sztuczną grzeczność wobec siebie nawzajem, epatowanie bogactwem, pozycją społeczna, strojem (Ewa Kochańska). Ta powierzchowność miała zakryć prawdziwe intencje, prawdziwe odczuwane emocje, nawet zadawanie cierpienia Violetcie przez ojca Alfreda też odbyło się przez zabawę, przez flirt.

Tłem do fascynacji – prawdziwej lub nie, dążeniem do osiągnięcia własnych celów, podstępnych działań i do wybuchu miłości pomiędzy parą głównych bohaterów (którą w premierowy wieczór można było odczuć dopiero w duecie „Parigi a cara”) było kasyno w mocnym dominującym kolorze Royal Blue nadającym pewną wizualną sztuczność. Ważność i pierwszoplanowość zdarzeń pomiędzy parą głównych bohaterów reżyser podkreślała zatrzymaniem w kadrze pozostałych uczestników balu, przyjęcia, co dawało efekt braku życia na scenie, bacznej obserwacji, przyglądaniem się temu, co dzieje się pomiędzy ludźmi okazującymi sobie wzajemnie zainteresowanie. 

W premierowy wieczór publiczność przyniosła własne emocje, świetnie potrafiła wydobyć prawdę z tego spektaklu nagradzając artystów, którzy potrafili pokazać prawdziwe piękno muzyki Giuseppe Verdiego.

Renata Vari i David Baños w emocjonalnym wykonaniu „Parigi a cara” doprowadzili publiczność do łez wzruszenia i być może do refleksji, że uczucie daje poczucie prawdziwego życia i prawdziwego szczęścia.

Premierowa obsada:
Violetta Valery – Renata Vari, Alfredo Germont – David Baños, Giorgio Germont – Adam Kruszewski, Flora Bervoix – Jadwiga Postrożna, Annina – Dorota Dutkowska, Gastone – Aleksander Zuchowicz, Barone Douphal – Łukasz Rosiak, Marchese d'Obigny – Jakub Michalski,
Dottore Grenvil – Tomasz Rudnicki, Giuseppe – Edward Kulczyk, Służący u Flory – Paweł Walankiewicz, Posłaniec – Kacper Grzelak Dziewczynka – Anna Rybak.
Balet, Chór, Orkiestra Opery Wrocławskiej , Akademicki Chór Politechniki Wrocławskiej, Chór „Ars Cantandi” Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Całość spójnie poprowadził dyrygent Simone Valeri.

Iwona Karpińska
Wrocław







© CameralMusic 2011 by programista | design: studiobaklazan.pl