Przestrzenie dźwięku i wyobraźni
W środę 4 grudnia 2024 roku o godzinie 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi spotkają się dwie wyjątkowe formacje: Orkiestra Muzyki Nowej (OMN) oraz SoundCheck – New Music Ensemble Akademii Muzycznej w Łodzi. To wyjątkowe wydarzenie odbywające się w ramach 12. edycji AŻ Festiwalu, nosi tytuł „Przestrzenie” i zabierze publiczność w świat dźwięków, które eksplorują granice muzyki, technologii i teatru.
Orkiestra Muzyki Nowej, najstarszy polski zespół wykonujący muzykę współczesną, i młody, dynamiczny SoundCheck z łódzkiej Akademii Muzycznej, udowodnią, że różne pokolenia artystów mogą harmonijnie współpracować, tworząc muzyczne widowisko pełne emocji i zaskoczeń. Koncert poprowadzą dyrygenci Szymon Bywalec i Maciej Koczur, a wieczór uświetni obecność profesora Mariana Oslislo, który weźmie udział w improwizacji kolektywnej „Kalki”, oraz solisty Tomasza Szczepaniaka, który będzie głównym bohaterem w utworze „Black Box Music”. Na koncercie obecny będzie również kompozytor „Black Box Music” Simon Steen-Andersen, zaliczany do najważniejszych postaci współczesnego świata kompozytorskiego.
Wieczór wypełni muzyka, która angażuje wszystkie zmysły publiczności! To nie tylko koncert, ale także eksperyment, w którym publiczność staje się częścią akcji. Szczególną uwagę przyciąga „Black Box Music” Simona Steena-Andersena – dzieło, które stało się jednym z najczęściej wykonywanych utworów współczesnych na świecie. To spektakularna fuzja dźwięku, teatru i wizualizacji. Scena staje się instrumentem, a solista – dyrygentem, aktorem i twórcą akcji toczącej się w tytułowym czarnym pudle. Za pomocą rąk, rekwizytów i gestów performer tworzy narrację wyświetlaną na ekranie, która w czasie rzeczywistym synchronizuje się z grą rozstawionych wokół publiczności muzyków. Każdy gest, nawet najbardziej subtelny, ma swoje brzmieniowe odpowiedniki. To fascynujące połączenie precyzyjnej partytury, teatru i muzyki wywołuje zarówno śmiech, jak i głęboką refleksję.
Kompozycja Zbigniewa Rudzińskiego „Studium in C”, jak wskazuje nazwa, oparta jest wyłącznie na dźwięku „c”, jednak granym przez różne instrumenty, w różnych rejestrach, z rozbudowaną dynamiką oraz efektami szmerowymi i przestrzennymi. Podobne rozwiązania wykorzystuje utwór Georga Friedricha Haasa – „Rondeau”. Jego dźwięki otoczą publiczność ze wszystkich stron, za sprawą nietypowego rozmieszczenia grup wykonawców w Sali Koncertowej. Dynamika tego utworu przypomina falowanie, a barwy instrumentów przenikają się i łączą, dzięki zestawieniom alikwotów.
W kolektywnej improwizacji muzyków i artysty grafika Mariana Oslislo „Kalki” akcja jest realizowana na żywo. Instrument to przezroczysty oświetlony stół. Pod stołem znajdują się kamery przenoszące na ekran obraz przedmiotów i akcji dziejącej się na jego powierzchni. Muzycy, chodząc po estradzie, obserwują ekran: ich partie instrumentalne powstają w reakcji na graficzne zdarzenia.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt sfinansowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy przez Unię Europejską Next Generation EU.
Koncert jest częścią 12. AŻ Festiwalu Akademii Muzycznej w Łodzi odbywającego się w Sali Koncertowej uczelni (ul. Żubardzka 2a). Bilety: 50 zł (normalne) i 30 zł (ulgowe) w kasie AM oraz na platformie ticket.
Więcej informacji:
https://www.amuz.lodz.pl/index.php/pl/wydarzenia/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/2153-12-az-festiwal-2024-12-04
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl