NFM l Debata „Biznes w kulturze. Kultura w biznesie" – podsumowanie

Podczas 57. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans zorganizowana została debata Biznes w kulturze. Kultura w biznesie, która odbyła się 12 września w Narodowym Forum Muzyki.

Idea debaty
Podczas debaty poruszone zostały najważniejsze zagadnienia dotyczące rozwoju jednostek kultury w kontekście ich środowiska gospodarczego oraz synergii trzech obszarów: kultury, samorządu i biznesu.
Ponadto rozmawiano o odpowiedzialności biznesu za lokalną kulturę, roli mentorów i mecenasów oraz dobrych przykładach działalności biznesu na rzecz rozwoju kultury w kontekście koncepcji CSR.
Coraz popularniejszym sposobem pozyskiwania środków przez instytucje kultury jest sponsoring. Na tym gruncie obydwa środowiska, sztuki oraz biznesu, mogą budować wspólną narrację. Ponadto, wśród przedsiębiorców jedną z alternatywnych form zabezpieczenia kapitału przed inflacją czy dewaluacją jest inwestowanie w dzieła sztuki. Dla wielu osób, obok celów inwestycyjnych, równie istotnym aspektem jest także wartość emocjonalna. W przypadku sektora muzycznego alternatywną formą inwestycji jest lokowanie środków w instrumenty muzyczne.

Wnioski z debaty
Instytucje kultury, takie jak Narodowe Forum Muzyki, funkcjonują w przestrzeni społecznej. Ich misją jest tworzenie społeczności wokół wartości, jakie niesie sztuka, w tym przypadku muzyka. W czasach pandemii, wojny i kryzysu gospodarczego te miejsca to jedne z niewielu przestrzeni, które tworzą wspólnotę. Musimy podkreślić odpowiedzialność biznesu za bogactwo, którym dzięki takim instytucjom jak NFM możemy dzielić się ze społeczeństwem.
Ze względu na odmienną sytuację geopolityczną w Litwie, która dopiero na początku lat dziewięćdziesiątych XX w. odzyskała niepodległość, proces rozwijania współpracy między światem biznesu i kultury był odmienny i trudniejszy. Jeszcze w połowie lat dziewięćdziesiątych biznes i kultura stały do siebie w opozycji. Według Gintautasa Kėvišasa te dwie sfery powinny się przenikać.
Dla większości ludzi biznesu celem nadrzędnym jest dokonanie czegoś więcej niż samo zarabianie pieniędzy. Dla każdego przedsiębiorcy to „coś więcej” może mieć różne znaczenie. Światy biznesu i kultury to dwa odrębne światy, które nie są połączone żadnymi mostami – wspólnym celem ludzi kultury i przedsiębiorców jest to, by te mosty stworzyć.
W przedsiębiorstwach finansowanie kultury odbywa się często na zasadzie akcyjności. Nie ma systemu stałej współpracy. Warto skupić się na rozwiązaniach długofalowych. Istnieje potrzeba znalezienia systemowych rozwiązań wspierania instytucji kultury i młodych artystów.
Kluczowe jest zbudowanie przyjacielskich i trwałych relacji między światem kultury i biznesu opartych na wzajemnej komunikacji. Ważne jest, aby w kolejnych kilku latach wychodzenia z kryzysu gospodarczego związanego z pandemią, wojną i inflacją, dołożyć starań, aby pogłębić współpracę między światem kultury i biznesu przy wsparciu samorządu. Należy stworzyć przestrzeń do dyskusji o tym, co przedsiębiorcy mogą zrobić dla kultury w naszym mieście, jak wartościowo mogą wspomóc tę dziedzinę. Warto również zachęcić do inwestowania w kulturę nie tylko duże koncerny, ale też małych i średnich przedsiębiorców.
Luką, którą trzeba zapełnić, jest stworzenie spójnego programu promocji polskiej kultury za granicą. NFM od kilku lat organizuje nowojorską edycję festiwalu Jazztopad, która celebruje polską scenę muzyczną jazzu i improwizacji oraz międzykontynentalną współpracę z najlepszymi nowojorskimi artystami. Szósta odsłona Jazztopadu w Nowym Jorku, która odbyła się w czerwcu tego roku, obejmowała występy na Manhattanie i Brooklynie, w tym w Dizzy’s Club Coca Cola w Jazz at Lincoln Center, Barbès, The Owl Music Parlor.
Uczestnicy debaty wskazali na potrzebę stworzenia mechanizmów wspierania artystów i instytucji kultury. Wszyscy podkreślali, że poza jednorazowymi akcjami potrzebne są narzędzia systematycznego wspierania kultury i artystów.

W konferencji udział wzięli:
Andrzej Kosendiak – Dyrektor Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego,
Bartłomiej Świerczewski – Dyrektor Departamentu Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego Wrocławia,
Gintautas Kėvišas – litewski pianista, działacz kultury i polityk, Minister Kultury w latach 2000–2001, Dyrektor Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie w latach 2002–2017, działacz krajowych i międzynarodowych organizacji artystycznych,
Maciej Kaczmarski – właściciel Kaczmarski Group,
Piotr Krupa – Prezes Zarządu KRUK, inicjator powstania galerii sztuki Krupa Gallery,
Barbara Pokorny – Dyrektorka Zarządzająca Euroimpex.
Konferencję poprowadził prof. dr hab. Andrzej Kaleta, Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Debata odbyła się pod patronatem: Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej, Dolnośląskiej Izby Gospodarczej, Zachodniej Izby Gospodarczej – Pracodawcy i Przedsiębiorcy.

Powiązane Video Wszystkie video

Moniuszko & Chopin – Interpretacje cz. 1
Moniuszko & Chopin – Interpretacje cz. 2
Moniuszko & Chopin – Interpretacje cz. 3
Moniuszko & Chopin – Interpretacje cz. 4

Instrumenty i sprzęt muzyczny

PWM Pasieczny Marek - The Tango Impressions. W hodzie Sztuce Astora Piazzolli
AN Marek Ulaski ″Pieni pasyjne na gitar solo″ ksika + CD, ed. Mirosaw Drodowski
Seymour Duncan SET ZEPHYR HB Zephyr przetworniki do gitary typu Humbucker Set (S-1N & S-1B), kolor czarny
Seymour Duncan ZTL-1S - Zephyr Tele Set, przetworniki do gitary elektrycznej typu Tele, Set(ZTR-1,ZTL-1), kolor nikiel/czarny

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl