W niedzielę 14 kwietnia rozdano nagrody XVIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi.
Wśród duetów instrumentalnych (kategoria A) najlepsi okazali się muzycy z Łodzi: Daroch Duo, czyli rodzeństwo Maria Daroch (fortepian) i Tomasz Daroch (wiolonczela). W kategorii B (tria, kwartety i kwintety fortepianowe) zwyciężył zespół z Francji – Trio Suyana, które tworzą bracia: David Castro-Balbi (skrzypce) i Alexandre Castro-Balbi (wiolonczela) oraz pianista Thibaud Epp.
W kategorii duetów (A) przyznano ponadto dwie równorzędne drugie nagrody oraz dwa wyróżnienia, w kategorii B – dwie trzecie nagrody oraz jedno wyróżnienie. Laureaci zostali wyłonieni po sześciu dniach wielogodzinnych przesłuchań, podczas których dominowała muzyka Johannesa Brahmsa, Ludwiga van Beethovena i Cesara Francka.
Konkurs składał się z dwóch etapów, w drugim znalazły się 24 ansamble: 13 zespołów w kategorii duetów instrumentalnych (8 z Polski i 5 o międzynarodowym składzie) i 11 zespołów w kategorii triów, kwartetów i kwintetów fortepianowych (6 z Polski i 5 o międzynarodowej obsadzie). O nagrody w poszczególnych kategoriach konkurowali muzycy z 14 krajów: z Polski, Albanii, Azerbejdżanu, Chorwacji, Finlandii, Francji, Japonii, Korei, Łotwy, Niemiec, Turcji, Ukrainy, Węgier i Włoch. Oceniało ich międzynarodowe jury, któremu przewodniczył prof. Cezary Sanecki, rektor łódzkiej Akademii Muzycznej.
O werdykcie mówi prof. Bogusław Pikała, dyrektor konkursu i członek jury: O rozdziale nagród decydowała suma punktów z pierwszego i drugiego etapu. W kategorii A pierwsza nagroda była bezapelacyjna, a dwa następne zespoły otrzymały II nagrody ex aequo, ponieważ różnice w punktacji były nieduże. W kategorii triów, kwartetów i kwintetów zwycięskie trio było wprost znakomite i wyznaczyło tak wysoki poziom, że trudno było przyznać drugą nagrodę, dlatego zdecydowaliśmy o przydziale dwóch III nagród.
– Wszyscy są zgodni – podkreśla prof. Pikała – Konkurs stał się prestiżowy, ma ogromny oddźwięk w postaci wielkiej liczby uczestników, również z zagranicy. Należy przede wszystkim podkreślić, że to bardzo specyficzny konkurs. Jest konkurs kameralistów, nie indywidualności muzycznych, zatem przede wszystkim oceniamy zespół, jakość kameralnego muzykowania, czyli porozumienia i „muzycznej rozmowy” między członkami zespołu. Jeżeli są to ludzie wysokiej kultury muzycznej, to przede wszystkim potrafią słuchać swoich partnerów i odpowiednio skomentować, to co usłyszą: odpowiedzieć lub zadać pytanie i to wszystko odbywa się na bardzo wysokim poziomie kształtowania muzycznej narracji. Zespół francuski jest tego najlepszym przykładem. Między muzykami z Tria Suwana istnieje takie porozumienie, że nie ocenia się ich interpretacji w prostych kategoriach, np. proporcji brzmienia między instrumentami - nikt się już nawet nie zastanawia nad tym. Oni grając, opowiadają jakąś prawdę i od razu chce jej się słuchać! Włączamy się w to opowiadanie i od razu jesteśmy w samym centrum ich historii. Natomiast, jeśli każdy gra w zespole tylko dla siebie, to – nawet jeśli są to świetni instrumentaliści – będą sobie w zespole przeszkadzać. W kameralistyce najważniejszy jest dialog.
Akademia Muzyczna w Łodzi ma powody do zadowolenia. Wśród laureatów konkursu są aż trzej młodzi, utytułowani muzycy (laureaci wielu innych konkursów) związani z tą uczelnią: wiolonczelista Tomasz Daroch jest studentem Akademii i jednocześnie asystentem-stażystą, a zdobywcy jednej z II nagród w kategorii A to: pianista Wojciech Kubica – asystent w łódzkiej AM i wiolonczelista Marcel Markowski – student AM.
W niedzielę w samo południe w sali koncertowej Akademii Muzycznej wręczono uroczyście
Nagrody. Laureaci zaprezentowali się podczas koncertu we fragmentach konkursowego repertuaru. Na koniec zagrali zwycięzcy: duet Darochów wykonał dwie części II Sonaty D-dur op. 58 Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego, Trio Suyana – Trio fortepianowe op. 8 Dymitra Szostakowicza.
LAUREACI XVIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi
8-14 kwietnia 2013 roku
*** W kategorii duet instrumentalny z fortepianem
I NAGRODA (24 000 zł)
Daroch Duo: Maria DAROCH – fortepian (Polska), Tomasz DAROCH – wiolonczela (Polska)
II NAGRODA ex aequo (12 000 zł)
Wojciech KUBICA – fortepian (Polska), Marcel MARKOWSKI – wiolonczela (Polska)
II NAGRODA ex aequo (12 000 zł)
Magdalena WOJCIECHOWSKA – fortepian (Polska), Bartłomiej DUŚ – saksofon (Polska)
WYRÓŻNIENIE (2 000zł)
Marek BRACHA – fortepian (Polska), Maciej FRĄCKIEWICZ – akordeon (Polska)
*** W kategorii trio fortepianowe, kwartet fortepianowy, kwintet fortepianowy
I NAGRODA (50 000 zł)
Trio Suyana:
Thibaud EPP – fortepian (Francja)
David CASTRO-BALBI – skrzypce (Francja)
Alexandre CASTRO-BALBI – wiolonczela (Francja)
III NAGRODA ex aequo (12 000 zł)
Kwintet:
Łukasz CHRZĘSZCZYK – fortepian (Polska)
Małgorzata WASIUCIONEK – skrzypce (Polska)
Mateusz KONOPELSKI – skrzypce (Polska)
Tomasz KARWAN – altówka (Polska)
Marta KORDYKIEWICZ – wiolonczela (Polska)
III NAGRODA ex aequo (12 000 zł)
Trio Laon:
Boram KIM – fortepian (Korea)
Kyoungmin KIM – skrzypce (Korea)
Hyeran JI – wiolonczela (Korea)
WYRÓŻNIENIE (4000 zł)
Flex Ensamble:
Endri NINI – fortepian (Albania)
Kana SUGIMURA – skrzypce (Japonia)
Anna SZULC-KAPALA – altówka (Polska)
Martha BIJLSMA – wiolonczela (Niemcy)
Daroch Duo – zespół utworzony w 2004 roku przez rodzeństwo Marię i Tomasza Darochów. Maria Daroch jest absolwentką Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu prof. Czesława Stańczyka, Tomasz Daroch jest studentem Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie wiolonczeli prof. Stanisława Firleja. W roku 2007 wspólnie ukończyli studia w zakresie kameralistyki u prof. Michaela Flaksmana, prof. Michaela Haubera i prof. Jeleny Ocic-Flaksman w Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim. Artyści doskonalili swój warsztat także na mistrzowskich kursach pod kierunkiem wybitnych kameralistów.
Członkowie Daroch Duo są laureatami programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”, przyznawanego wyróżniającym się artystom młodego pokolenia oraz stypendystami fundacji „Menuhin Live Music Now” oraz „Freunde Junger Musiker” w Niemczech.
Rokrocznie zespół bierze udział w wielu prestiżowych wydarzeniach artystycznych, konkursach, międzynarodowych festiwalach muzycznych. Artyści koncertują w Polsce i za granicą m.in. w Niemczech, Włoszech i Austrii.
Mają w dorobku wiele nagród na międzynarodowych konkursach solowych oraz kameralnych, m.in. Mendelssohn Preis Wettbewerb w Berlinie, Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Grand Prix Emanuel Feuermann w Berlinie, Międzynarodowy Konkurs Indywidualności Muzycznych im. A. Tansmana w Łodzi.
Trio Suyana – zespół powstał w 2009 roku. Tworzą go: pianista Thibaud Epp zafascynowany kameralistyką oraz bracia: David Castro-Balbi (skrzypce) i Alexandre Castro-Balbi (wiolonczela), którzy od najmłodszych lat muzykowali wspólnie ze swoim ojcem. „Suyana” znaczy „nadzieja” w języku Quechua z Ameryki Południowej, co podkreśla korzenie braci Castro-Balbich. Zespół pragnie – ma nadzieję – przybliżać publiczności bogaty repertuar dla tria fortepianowego: od Haydna do Piazzolli, poprzez Beethovena i Szostakowicza. Nadzieja ta inspiruje muzyków do nieustającej pracy nad własnym warsztatem i interpretacjami. Biorą udział w wielu kursach mistrzowskich, m.in. prowadzonych przez Ysaye Quartet.
Członkowie zespołu są laureatami wielu konkursów solowych. W 2012 roku wspólnie zdobyli II nagrodę (pierwszej i trzeciej nie przyznano) na międzynarodowym konkursie w Grazu w Austrii (8th International Competition „Franz Schubert and Modern Music”).