Magdalena Lisak i Lutosławski Quartet na festiwalu „Dni muzyki Romana Statkowskiego” w Warszawie

Lutosławski Quartet, NFM,
fot. Sisi Cecylia
DNI MUZYKI ROMANA STATKOWSKIEGO. OD WARSZAWY DO HOLLYWOOD

→ 12 grudnia 2019 (czwartek), godz. 19.00, Studio Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana
Kompozycje Romana Statkowskiego na fortepian solo
Magdalena Lisak – fortepian
Program:
Roman Statkowski (1859-1925)
Valse flottande op. 5 nr 1
Valse caprice op. 5 nr 2
Immortelles op. 19
(Zeszyt 2):
Allegro tempestuoso, Moderato, Con moto giusto
All’Antico op. 16 nr 4
Alla Burla op. 16 nr 5
Auprès de la Fontaine op. 16 nr 6
Krakowiak op. 23 nr 5
Oberek op. 9 nr 2
6 Preludiów op. 37:
Nr 1 Moderato
Nr 2 Agitato e strepitoso
Nr 3 Allegretto
Nr 4 Patetico marcatissimo
Nr 5 Largo
Nr 6 Con moto
Toccata op. 33

Bilety: polskieradio.bilety24.pl/nfrontbuy/buy/id/277530/ref/b24_polskieradio/lang

MAGDALENA LISAK – urodzona w Katowicach pianistka od najmłodszych lat zdobywała najwyższe konkursowe laury. W 1994 roku ukończyła z wyróżnieniem klasę fortepianu prof. Jasińskiego w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W tym samym roku otrzymała prywatne stypendium i kontynuowała naukę w Konserwatorium w Zurychu u Homero Francescha. Jednym z jej najcenniejszych doświadczeń były studia w Musik-Akademie w Bazylei w latach 1996-1998 pod kierunkiem Krystiana Zimermana. Zdobyta w XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 1995 roku VI nagroda otworzyła Magdalenie Lisak drzwi do prestiżowych sal koncertowych na całym świecie. Realizuje projekty artystyczne pod egidą Śląskiego Towarzystwa Muzycznego, którego jest założycielką i prezesem. Od 2008 roku jest adiunktem w Katedrze Fortepianu katowickiej Akademii Muzycznej. Jej działalność pedagogiczna obejmuje także kursy mistrzowskie m.in. w Showa Academia Musicae w Tokio, wykłady na japońskich wyższych uczelniach artystycznych oraz nagranie DVD utworów dla dzieci i młodzieży w ramach publikacji dydaktycznych The Piano. General method. Ponadto uczestniczyła w jury International Chopin Piano Competition in Asia (2010, 2011, 2012), Komisji Kwalifikacyjnej XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (2010) oraz Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (2013).

→ 20 grudnia (piątek), godz. 19.00, Muzyczne Studio Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej
Kwartety smyczkowe Romana Statkowskiego
Lutosławski Quartet – w składzie: Roksana Kwaśnikowska – I skrzypce, Marcin Markowicz – II skrzypce, Artur Rozmysłowicz – altówka, Maciej Młodawski – wiolonczela
Program:
Roman Statkowski (1859-1925)
IV Kwartet smyczkowy Es-dur op. 38
Larghetto. Allegro moderato
Molto allegro
Andante
Allegro scherzando
V Kwartet smyczkowy e-moll
op. 40
Poco sostenuto. Appassionato
Presto
Andante elegiaco
Allegro molto

Bilety: polskieradio.bilety24.pl/nfrontbuy/buy/id/277515/ref/b24_polskieradio/lang

LUTOSŁAWSKI QUARTET – zespół, odwołujący się swoją nazwą do wielkiego kompozytora XX wieku Witolda Lutosławskiego, jest jednym z wiodących polskich kwartetów. Od momentu powstania w 2007 roku Lutosławski Quartet szybko ugruntował swoją pozycję, występując na wielu prestiżowych festiwalach: Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Klarafestival w Brukseli, Ankara Music Festival w Turcji, Hong Kong Arts Festival, Tongyeong International Music Festival w Korei Południowej, World Music Days, Jazztopad Festival. Wystąpił w renomowanych salach koncertowych: Kioi Hall w Tokio, Yong Siew Toh Conservatory of Music w Singapurze, Hangzhou Theatre w Hangzhou, Forbidden City Concert Hall w Pekinie, Megaron Concert Hall w Atenach, Konzerthaus w Berlinie, Bozar oraz Operze Brukselskiej, a także w salach SESC w São Paulo, Filharmonii Narodowej oraz Studiu im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Zespół współpracował z paryskim IRCAM – Centre Pompidou. Kwartet koncertował wspólnie z Garrickiem Ohlssonem, Kevinem Kennerem, Brunem Canino, Michelem Lethiekiem, Tomoko Akasaka, Eugenem Indjicem, Ryszardem Groblewskim, Andrzejem Bauerem oraz z tak wybitnymi jazzmanami, jak Kenny Wheeler, John Taylor, Uri Caine, Benoît Delbecq. Zespół nagrywał dla wytworni Naxos, NFM, DUX i CD Accord. Lutosławski Quartet wykonuje głównie muzykę XX i XXI wieku, skupia się przy tym na popularyzacji muzyki polskiej, m.in. Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna, a także Marcina Markowicza – jednego z członków kwartetu. Lutosławski Quartet działa jako jeden z zespołów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.



ROMAN STATKOWSKI
Roman Statkowski (ur. 24 grudnia 1859 r. w Szczypiornie – obecnie dzielnica Kalisza, zm. 12 listopada w Warszawie) – polski kompozytor i pedagog muzyczny, profesor Konserwatorium Warszawskiego.
Początkowo kształcił się w Instytucie Muzycznym w Warszawie pod kierunkiem Władysława Żeleńskiego (1872-1878). Następnie ukończył studia prawnicze (1884), ale ostatecznie pasja muzyczna zwyciężyła i w latach 1886-1890 doskonalił swój warsztat w Konserwatorium w Petersburgu u Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina (kompozycja) oraz Nikołaja Rimskiego-Korsakowa (instrumentacja).
W 1909 roku przejął klasę kompozycji po śmierci Zygmunta Noskowskiego, którą prowadził aż do śmierci. Na niwie pedagogicznej osiągnął znaczące sukcesy, skoro do jego wychowanków zaliczali się zarówno wybitni twórcy muzyki poważnej, m.in. Jerzy Lefeld, Michał Kondracki, Piotr Perkowski, Bolesław Szabelski, Apolinary Szeluto, Kazimierz Wiłkomirski, jak i rozrywkowej – Henryk Wars czy Victor Young.
Twórczość kompozytorska Statkowskiego należy do nurtu późnoromantycznego, wykazując zróżnicowane, ale harmonijnie eksponowane wpływy takich twórców, jak Stanisław Moniuszko, Modest Musorgski, Piotr Czajkowski czy Ryszard Wagner. Do jego najwybitniejszych osiągnięć zaliczyć należy dwie opery: Filenis (1897; I nagroda na międzynarodowym konkursie w Londynie w 1903 r.) oraz Marię (1903-1904, I nagroda na ogólnopolskim konkursie na najlepszą operę według poematu Maria Antoniego Malczewskiego w 1904 r.).
Statkowski świetnie też sprawdzał się na terenie muzyki instrumentalnej: jego sześć kwartetów smyczkowych, z często stosowanymi formami polifonicznymi, stanowi znaczącą propozycję w polskiej literaturze kameralnej tego czasu. To samo powiedzieć można o muzyce fortepianowej, z której na czoło wysuwa się Six pièces op. 16, Toccata op. 33 oraz cykl 6 Preludiów op. 37.
Twórczość Statkowskiego wciąż czeka na swoje pełne odkrycie i szersze wprowadzenie do obiegu repertuarowego.

Powiązane Video Wszystkie video

Chanelle Bednarczyk - Szalone Dni Muzyki
Wojciech Kilar - temat z filmu "Pianista"
Boris Berezovsky - Piotr Czajkowski : II Koncert fortepianowy G-dur op.44
All Improvviso 2011

Instrumenty i sprzęt muzyczny

PWM Lutosławski Witold - Najpiękniejszy Lutosławski na fortepian
Triangle Quartet kolumny podłogowe serii Genese 120W/8 (matt mahogany)
Groove Tubes E34LS Medium Quartet lampy elektronowe (4 szt. sparowane)
Groove Tubes GT-EL84-S MED QUARTET lampa elektronowa

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl