ŁOWICZ | INAUGURACJA 25. WĘDROWNEGO FESTIWALU FILHARMONII ŁÓDZKIEJ „KOLORY POLSKI”

{oh} orkiestra,
fot. Clemens Manser.jpg

6 lipca 2024, 19.00
Łowicz, Kościół Pijarów pw. Matki Bożej Łaskawej i św. Wojciecha, ul. Pijarska 2
INAUGURACJA 25. WĘDROWNEGO FESTIWALU FILHARMONII ŁÓDZKIEJ „KOLORY POLSKI”

Tegoroczna, jubileuszowa edycja festiwalu rozpocznie się występem jednego z najważniejszych polskich zespołów wykonujących muzykę dawną. {oh!} Orkiestra została powołana do życia przez jej dyrygentkę, Martynę Pastuszkę, w 2012 roku i od ponad dekady gości na licznych koncertach i festiwalach w Polsce i za granicą, poruszając słuchaczy niezwykłą żywiołowością wykonań.

Choć Georg Friedrich Händel urodził się w Niemczech, a większą część życia spędził w Anglii, to wczesny okres twórczości, gdy kształcił się we Włoszech, rzutował na stylistykę jego późniejszych dzieł. Nie dziwi więc, że pisywał concerti grossi, barokową formę wykształconą w Italii, w której współzawodniczy kilka solowych instrumentów oraz orkiestra. Opus 6 Händla powstało już w Londynie w 1739 roku i oprócz wyrazistych wpływów lekkiej muzyki włoskiej, można w nim wysłyszeć sporo inspiracji Francją (choćby w rozpoczynającej całość stylizacji uwertury z wyrazistymi, punktowanymi rytmami). Być może kompozytor znał dzieła Georga Muffata, który starał się łączyć wpływy wielu muzycznych kultur? Gdyby przetłumaczyć tytuł zbioru − „Florilegium” − byłby to bukiet, co doskonale obrazuje wielobarwność jego muzyki. Suita „Gratitudo”, czyli „wdzięczność”, złożona jest z szeregu tańców o wyraźnej francuskiej proweniencji. Program koncertu uzupełnią kompozycje wokalno-instrumentalne Händla − solowa, religijna kantata Gloria, ujmująca wirtuozerią, oraz aria „Rejoice greatly” z oratorium „Mesjasz”, jednego z najsłynniejszych utworów muzyki, jakie kiedykolwiek powstały. Do {oh!} Orkiestry dołączy Narea Son, sopranistka południowokoreańska. Stale związana z teatrem operowym w Hamburgu, występuje także m.in. na festiwalu opery barokowej w Bayreuth, w operze w Seulu, w Teatrze Wielkim w Szanghaju czy w Teatrze Poly w Shenzhen.

Z charakterem muzyki baroku doskonale łączy się architektura i sztuka tej epoki. Już nieregularna fasada Kościoła Pijarów pw. Matki Bożej Łaskawej i św. Wojciecha w Łowiczu może kojarzyć się z bogactwem twórczości Händla czy Lully’ego. Świątynia ufundowana przez Jana Szamowskiego została wzniesiona w latach 1670−72. We wnętrzu warto zwrócić uwagę na główny ołtarz Jakuba Fontany z 1720 roku, a także boczny z rzeźbą Matki Boskiej Łaskawej oraz przedstawieniami Salomona i Mojżesza − być może autorstwa Jana Jerzego Pierscha, jednego z najwybitniejszych warszawskich rzeźbiarzy.

Wykonawcy:
Narea Son – sopran (zmiana solistki)
Martyna Pastuszka – kierownictwo artystyczne, skrzypce
{oh!} Orkiestra

Program:
Georg Friedrich HaendelConcerto Grosso D-dur op. 6 nr 5, HWV 323
Georg Friedrich Haendel – Aria „Rejoice greatly” z oratorium Mesjasz, HWV 56
Georg Muffat – Suita Gratitudo ze zbioru Florilegium Primum
Georg Friedrich Haendel – Gloria, HWV deest


LUTOMIERSK. KONCERT FESTIWALU KOLORY POLSKI
7 lipca 2024, 19.00
Lutomiersk, Kościół Niepokalanego Poczęcia NMP, Klasztor Księży Salezjanów, 95-083 Lutomiersk

Lutomiersk pozostaje jednym z najchętniej odwiedzanych przez „Kolory Polski” miejsc − będziemy tu gościć po raz szesnasty. Zapraszamy na koncert w całości poświęcony muzyce Wolfganga Amadeusa Mozarta, której charakter doskonale wpisuje się w tegoroczny jubileusz Festiwalu.

W pierwszej połowie występu usłyszą Państwo fragmenty kwartetów smyczkowych tego kompozytora. Jego twórczość w tym gatunku rozwijała się pod wpływem Josepha Haydna, pioniera kompozycji na ten skład. Kluczem do selekcji części z sześciu kwartetów Mozarta była towarzysząca tegorocznym „Kolorom Polski” radość. To autorski, przygotowany specjalnie na ten wieczór, wybór Royal String Quartet, zespołu występującego już 25 lat, docenionego przez krytyków i publiczność licznymi nagrodami, m.in. sześcioma Fryderykami. Ci lubiący wyzwania muzycy prowadzą od prawie dwóch dekad autorski festiwal Kwartesencja, gdzie chętnie zestawiają ze sobą muzykę bardzo odmiennych stylistyk.

Drugą część wieczoru wypełni występ katowickiego organisty, Daniela Strządały, związanego z tamtejszą Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego. Spuścizna Mozarta na ten instrument pozostaje rzadko grywana i słabo doceniana. Tymczasem, wiedeński kompozytor ujmuje w niej słuchacza charakterystycznym dla siebie, lekkim stylem, wprowadzając często elementy taneczne, na przykład ländlera (protoplastę walca) w Andante F-dur KV 616. Pozostawia przy tym spore możliwości wykonawcy do jak najbarwniejszej i najefektowniejszej registracji, co słychać w wirtuozowskiej Fantazji f-moll KV 594. Strządała dał się poznać nie tylko jako solista, ale i improwizator, o czym świadczy I miejsce w Międzyuczelnianym konkursie improwizacji na instrumentach klawiszowych w Katowicach w 2017 roku. Zakończy więc występ własną „Fantazją wiedeńską”, będącą właśnie improwizacją w stylu Mozarta.

Kościół Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny i przylegający do niego klasztor salezjanów w Lutomiersku pozostają perłą baroku ziemi sieradzkiej. Świątynia wzniesiona w 1659 roku, pierwotnie dla Franciszkanów reformatów, w przeszłości wiele doświadczyła. Po powstaniu styczniowym zakon został skasowany, ponieważ duchowni wspierali walczących, a w czasie I wojny światowej klasztor spłonął. Jego odbudowa rozpoczęła się w 1925 roku siłami przybyłych do Lutomierska Salezjanów. Obecnie działa w nim również szkoła muzyczna.

Wykonawcy:

Royal String Quartet w składzie:
Izabella Szałaj-Zimak – I skrzypce
Elwira Przybyłowska – II skrzypce
Paweł Czarny – altówka
Michał Pepol – wiolonczela

Daniel Strządała – organy

W programie muzyka Wolfganga Amadeusa Mozarta:
Andante F-dur KV 616
Fantazja f-moll [Adagio i Allegro] KV 594
Kwartet smyczkowy D-dur KV 499, cz.1
Kwartet smyczkowy C-dur KV 465, cz.2
Kwartet smyczkowy B-dur KV 458, cz.2
Kwartet smyczkowy G-dur KV 387, cz. 4
Kwartet smyczkowy D-dur KV 575, cz 1
Kwartet smyczkowy B-dur KV 458, cz 3
Kwartet smyczkowy F-dur KV 590, cz 3
Kwartet smyczkowy C-dur KV 465, cz 4

oraz Daniela Strządały:
Fantazja wiedeńska (Improwizacja w stylu W. A. Mozarta)

Powiązane Video Wszystkie video

Nikola Lipska – O gwiazdeczko
Nikola Lipska – O mój Jezusicku
Gummibärchen (Gumisie)- The ThreeX
Piotr Wróbel - Moliendo Cafe cz. I, Anna Wrobel, Camerata Vistula

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Latin Percussion Guiro Cuban Style Cuban Style
DuraTruss DT 14-030 element konstrukcji aluminiowej 030cm
Hannabach Nylonowy rdze Dla maszynki Dresden Throw-off Standard
AN Lesicki Artur ″Jak oni to robi″ ksika

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl