Łańcuch X: Stypendyści Witolda Lutosławskiego

Witold Lutosławski przez wiele lat wspierał stypendiami uzdolnionych młodych kompozytorów, umożliwiając wielu z nim zagraniczne studia, podczas których rozwijali swoje talenty pod okiem najwybitniejszych pedagogów z całego świata. Działalność tę Lutosławski prowadził dyskretnie i pozostaje ona wciąż znana wąskiemu gronu osób.

W piątek, 1 lutego 2013 roku w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej odbędzie się niezwykły koncert, na który złożą się wyłącznie utwory stypendystów Witolda Lutosławskiego, obdarowanych przez niego lub przez kontynuujących jego działania spadkobierców. Wyjątkowy hołd pamięci kompozytora złożony zostanie poprzez prezentację utworów Grażyny i Andrzeja Krzanowskich, Aleksandra Lasonia, Tadeusza Wieleckiego, Pawła Mykietyna i Tomasza Opałki. Wśród wykonawców znajdą się orkiestra Sinfonietta Cracovia prowadzona przez Roberta Kabarę oraz przygotowana przez Wojciecha Michniewskiego Orkiestra Festiwalu „Łańcuch” X. Bilety do nabycia w kasach Filharmonii Narodowej oraz na stronie internetowej.


PROGRAM KONCERTU:


1 lutego 2013 r. Filharmonia Narodowa, Sala Kameralna, g. 19:00
Stypendyści
Weronika Dziadek – skrzypce, Krzysztof Lasoń – skrzypce
Sinfonietta Cracovia – Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa, Robert Kabara – dyrygent
Jadwiga Czarkowska – klarnet basowy, Łukasz Owczynnikow – kontrabas
Orkiestra kameralna Festiwalu „Łańcuch” X, Wojciech Michniewski – dyrygent

w programie:
Grażyna Krzanowska – Silver line na 15 instrumentów smyczkowych
Aleksander Lasoń – Suibusium felix na dwoje skrzypiec i smyczki
Andrzej Krzanowski – II Symfonia na 13 instrumentów smyczkowych
Tadeusz Wielecki – Czas kamieni na kontrabas amplifikowany i orkiestrę kameralną
Tomasz Opałka – Koncert „D.N.A” na klarnet basowy i zespół instrumentalny (prawykonanie)
Paweł Mykietyn – 3 dla 13 na 13 instrumentów

WYKONAWCY:

WERONIKA DZIADEK jest obiecującą postacią młodej wiolinistyki polskiej. Obecnie uczennica Szkoły Muzycznej II st. w Katowicach, swoją edukację muzyczną zaczynała u mgr M. Krzeszowiec i mgr U. Szygulskiej, aby następnie w latach 2008-2012 pozostawać pod opieką pedagogiczną prof. W. Kwaśnego z Akademii Muzycznej w Krakowie. Jako adeptka solistyki konsekwentnie rozwija swoje predyspozycje artystyczne, uczestnicząc od 2005 roku corocznie w kursach i warsztatach skrzypcowych, łącznie z kursem mistrzowskim M. Vengerova w Gdańsku, a także startując w licznych konkursach krajowych i zagranicznych, gdzie stale zajmuje miejsce na podium laureatów (wśród osiemnastu konkursów siedmiokrotnie została zwyciężczynią). Jej talent, inwencja i wrażliwość wraz z ciągłym doskonaleniem warsztatu są doceniane przyznawanymi jej nagrodami oraz stypendiami. Ma również na swoim koncie blisko 30 wystąpień scenicznych. Jest podopieczną Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. W 2012 została wytypowana do programu TVP Kultura jako „Młody Muzyk Roku”. Obecnie pracuje pod kierownictwem artystycznym i pedagogicznym Roberta Kabary.

KRZYSZTOF LASOŃ ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach (klasa prof. J. Skramlika), gdzie obecnie pracuje na stanowisku adiunkta. Studiował również w Kunstuniversität w Grazu i w Akademii Muzycznej w Warszawie u prof. M. Ławrynowicza; nadto rozwijał swój warsztat w kontaktach z wysoko cenionymi pedagogami i skrzypkami, jak m.in. Z. Bron, G. Pauk, A. Han-Gorski, J. Kaliszewska i P. Pławner. Był stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Fundacji Dashy Zhukovej „Iris”, sponsorującej międzynarodowy ośrodek „Garage Center for Contemporary Culture” w Moskwie. Uprawia klasyczną solistykę i kameralistykę, przywiązując szczególną wagę do wykonań muzyki współczesnej. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie i Premio Tina Orsi Anguissola Scotti we Włoszech. Jest pierwszym skrzypkiem formacji Lasoń Ensemble i Orkiestry Muzyki Nowej, specjalizującej się w muzyce awangardowej. Drugim nurtem jego działalności artystycznej jest etnomuzyka i improwizacja. Został tu uhonorowany licznymi nagrodami, m.in. Nagrodą im. Czesława Niemena, a wraz z kwintetem skrzypcowym Vołosi, którego jest liderem – nagrodą dla najlepszego solisty na festiwalu Polskiego Radia „Nowa Tradycja” i Grand Prix dla najlepszego utworu w gatunku world music w konkursie Europejskiej Unii Nadawców EBU.

ORKIESTRA KAMERALNA „SINFONIETTA CRACOVIA”.
Początki orkiestry to młodzieńcza inicjatywa studentów Akademii Muzycznej w Krakowie, którą objął opieką artystyczną Robert Kabara, aby po dwóch latach niezwykle intensywnej pracy przekształcić zespół początkujących muzyków w profesjonalną orkiestrę o zwracającym uwagę wizerunku artystycznym. W 1994 starania muzyków – przy życzliwym poparciu władz miejskich i osobistości życia muzycznego, jak pp. Elżbieta i Krzysztof Pendereccy – doprowadziły do formalnego ukonstytuowania się Sinfonietty Cracovii, której Prezydent Miasta nadał status Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa. Zaproszenia Sinfonietty przyjmują wybitne osobistości dyrygentury, a wśród nich Krzysztof Penderecki, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, jak również Christoph Eschenbach, Lorin Maazel, Walery Giergiew oraz John Axelrod, będący I gościnnym dyrygentem orkiestry w latach 2001- 2003. W swoich annałach Sinfonietta ma także liczne, z uznaniem odnotowane występy w czasie prestiżowych festiwali: Schleswig Holstein Music Festival, Festival International de Colmar, Białe Noce w Sankt Petersburgu, Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena oraz Sacrum Profanum i Misteria Paschalia w Krakowie.

ROBERT KABARA – szef artystyczny Sinfonietty Cracovii należącej do grona najlepszych orkiestr kameralnych w Europie. Jest wirtuozem skrzypiec, utytułowanym w wielu międzynarodowych konkursach: zwycięzcą w Australia Bicentennial w Adelajdzie, laureatem IX Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (III nagroda i dziewięć nagród pozaregulaminowych) i zdobywcą nagrody specjalnej w Konkursie im. Zino Francescatiego w Marsylii. Od trzech lat występuje także jako altowiolista. Grał w ducie z Maksimem Vengerovem Sinfonię concertante Mozarta oraz Koncert altówkowy Krzysztofa Pendereckiego w Alte Oper we Frankfurcie i w Konserwatorium Moskiewskim pod batutą kompozytora. Koncertował na najbardziej renomowanych scenach Europy i świata. Ma w dorobku liczne nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne, wśród których Pory roku Vivaldiego wyróżnione zostały nagrodą Fryderyk 1998, a Diapason d’Or we Francji otrzymało nagranie I Koncertu skrzypcowego Krzysztofa Pendereckiego z Sinfoniettą Cracovią.

JADWIGA CZARKOWSKA – klarnecistka, w 2011 roku ukończyła Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie klarnetu dr. hab. Romana Widaszka. Swój warsztat doskonaliła na wielu kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Eduarda Brunnera, Oriola Romani, Florenta Héau, Antonia Saiote, Arnauda Leroy, Mathiasa Müllera, Andrzeja Janickiego, Wojciecha Mrozka, Aleksandra Romańskiego i Jana Jakuba Bokuna. W czasie studiów zainteresowała się grą na klarnecie basowym, który stał się jej drugą specjalizacją. Jako solistka i kameralistka występowała na wielu koncertach towarzyszących różnym festiwalom, w tym na XIX Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Międzynarodowym Festiwalu Klarnetowym „Clarimania”, „Take Your Own Seat” (koncert multimedialny Fundacji ForMusic), festiwalu „Krzanowski in memoriam”, Festiwalu „Muzyka Kameralna na Śląsku”, X Festiwalu Muzyki Kameralnej Instrumentów Dętych w Katowicach. Jest laureatką takich konkursów, jak VIII Festiwal Klarnetowy w Piotrkowie Trybunalskim oraz II Zachodniopomorski Festiwal Klarnetowy w Szczecinie. W 2011 roku nagrała wraz z Kwartetem Śląskim utwór Andrzeja Krzanowskiego Con vigore, który znalazł się na płycie pt. Pokolenie stalowowolskie wydanej przez fundację Musica Pro Bono.

ŁUKASZ OWCZYNNIKOW
– kontrabasista urodzony w Warszawie. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Piotra Czerwińskiego, wcześniej zaś śp. prof. Tadeusza Górnego oraz Policealnego Studium Jazzowego w Warszawie w klasie prof. Adama Cegielskiego. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich, m.in. we Wrocławiu, w Paryżu, Berlinie, Łodzi, pod kierunkiem Rufusa Reida, Wilberta de Joode, Franka Proto, Thierry’ego Barbé, Rustema Gabdullina, Rinata Ibragimowa i wielu innych. Występował na licznych festiwalach w Polsce m.in. Warszawska Jesień, Ad libitum, Warszawskie Spotkania Muzyczne, solo w spektaklu podczas Łódzkich Spotkań Baletowych, na EthnoJazz festiwal w Kiszyniowie, Vinnitsa Jazz Festival, Nimi Noczi w Odessie, Jazz Bez: Lwów, Harków, Sewastopol. Dokonał wielu prawykonań i nagrań utworów muzyki współczesnej, m.in. utwory Tadeusza Wieleckiego, Krzysztofa Pendereckiego, Kazimierza Przybylskiego, Marcina Stańczyka, Bartosza Kowalskiego-Banasewicza, Tomasza Opałki, Andrzeja Kwiecińskiego, Ignacego Zalewskiego, Mateusza Dębskiego czy Pawła Zalewskiego. Koncertował z wieloma orkiestrami, m.in. Sinfonią Varsovią, Young Sound Forum of Central Europe, Sinfonią Iuventus, orkiestrą Opery Narodowej w Warszawie, Opery na Zamku w Szczecinie, Orkiestry Smyczkowej im. Zenona Brzeskiego i innych, pod dyrekcją m.in. Christopha Altstaedta, Jacka Kaspszyka, Tadeusza Wojciechowskiego, Jerzego Maksymiuka, Krzysztofa Pendereckiego. W maju podczas festiwalu Nowa Tradycja w Studiu im. Witolda Lutosławskiego Polskiego Radia zadebiutował z zespołem Mazovian Qiuntet, z którym aktualnie nagrywa płytę.

ORKIESTRA KAMERALNA FESTIWALU „ŁAŃCUCH” X to zespół, w którego skład wchodzą przede wszystkim muzycy na co dzień zasiadający w orkiestrze Filharmonii Narodowej, na Festiwalu „Łańcuch” występujący pod batutą Wojciecha Michniewskiego.

WOJCIECH MICHNIEWSKI
studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie – dyrygenturę pod kierunkiem Stanisława Wisłockiego, teorię muzyki oraz kompozycję zaś u Andrzeja Dobrowolskiego. Artysta jest dyrygentem bardzo wszechstronnym, prowadzi zarówno koncerty symfoniczne, jak i spektakle operowe, a obok repertuaru klasycznego jest szczególnie ceniony za interpretacje muzyki współczesnej. Dyrygował w niemal wszystkich krajach Europy, Kanadzie, Argentynie, Meksyku, Hongkongu, Stanach Zjednoczonych i na Kubie. Występował w takich salach, jak Filharmonia Berlińska, Schauspielhaus w Berlinie, Teatro alla Scala w Mediolanie, Barbican Hall w Londynie, Teatro Colón w Buenos Aires. Dokonał wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. W 1996 uhonorowany został nagrodą polskiego przemysłu fonograficznego – Fryderykiem za płytę z muzyką Witolda Lutosławskiego, nagraną wraz z Krzysztofem Jakowiczem i z orkiestrą Sinfonia Varsovia. W 1999 tę samą nagrodę otrzymała inna jego płyta, galowy koncert Rossiniego z Ewą Podleś, w 2004 zaś nominację do Fryderyka uzyskały jego interpretacje muzyki Mieczysława Karłowicza i Wojciecha Kilara. W 2005 Wojciech Michniewski uhonorowany został Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich „za wieloletnie i kreatywne towarzyszenie polskiej muzyce  współczesnej” oraz Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego
www.lutoslawki.org.pl
e-mail: [email protected]

Powiązane Video Wszystkie video

Witold Lutos?awski, Zachodzi s?oneczko, proMODERN
Piotr Lachert - XX Sonata
J.S.Bach - koncert na obój i skrzypce
Gabriel Fauré - Pavane - 15 fletów

Instrumenty i sprzęt muzyczny

PWM Lutosławski Witold - Najpiękniejszy Lutosławski na fortepian
PWM Kulpowicz Witold - Etiudy na akordeon z. 1
PWM Kulpowicz Witold - Szkoa gry na akordeonie
PWM Krotkiewski Witold - Gamy i pasae na skrzypce, z. 1 - I pozycja

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl