Kończy się sezon artystyczny 2017/2018 w Filharmonii Łódzkiej. W tym tygodniu mamy zaszczyt zaprosić Państwa na zamykający go koncert, podczas którego wystąpi skrzypaczka Alena Baeva, a Orkiestrę Symfoniczną FŁ poprowadzi dyrektor artystyczny FŁ Paweł Przytocki. Nadchodzi lato, ale także w tym wakacyjnym czasie nie pozostawiamy melomanów bez muzycznych propozycji: 1 lipca w Łowiczu odbędzie koncert inaugurujący 19. Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”, najważniejsze wydarzenie artystyczne sezonu letniego w województwie łódzkim.
Szczegóły repertuaru – w drukowanym roczniku na bieżący sezon i na filharmonia.lodz.pl
Informacje o repertuarze FŁ i ciekawostki – na naszym profilu na FB: www.facebook.com/FilharmoniaLodzka/
Szczegółowy program 19. edycji Festiwalu Kolory Polski – w drukowanym informatorze festiwalowym, na stronie interetowej filharmonia.lodz.pl/pl/kolory-polski oraz na profilu na FB www.facebook.com/KoloryPolski/
KONCERT SYMFONICZNY
NA ZAKOŃCZENIE SEZONU ARTYSTYCZNEGO 2017/2018
22 CZERWCA /PIĄTEK /19.00
Wykonawcy: Alena Baeva – skrzypce, Paweł Przytocki – dyrygent, Dyrektor Artystyczny FŁ, Dawid Ber – przygotowanie chóru, Orkiestra Symfoniczna i Chór FŁ
Program: C. Debussy – Nokturny, K. Szymanowski – I Koncert skrzypcowy op. 35, H.M. Górecki – IV Symfonia „Tansman Epizody”
W pierwszej części wieczoru usłyszymy I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego (1916), dedykowany skrzypkowi Pawłowi Kochańskiemu. Utwór uchodzi za pierwszy nowoczesny koncert skrzypcowy. Szymanowski zerwał z XIX-wieczną tradycją, odchodząc od systemu dur-moll, tworząc nowy język muzyczny i nową ekspresję. Jako solistka wystąpi pochodząca z Kirgizji Alena Baeva, jeden z największych talentów swojego pokolenia. Wygrała XII Konkurs im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, potem zdobyła Grand Prix w Konkursie im. Niccolò Paganiniego w Moskwie i na rok dostała Stradivariego z 1723 r. (na którym grał też Henryk Wieniawski). Po przerwie zabrzmi IV Symfonia „Tansman Epizody” Henryka Mikołaja Góreckiego. Kompozytorowi nie udało się jej ukończyć, pozostała w formie skróconej partytury. Zadanie dokończenia IV Symfonii, napisania orkiestracji i doprowadzenia do prawykonania powierzył swojemu synowi, Mikołajowi. Premiery utworu odbyły się w 2014/2015 roku, w Londynie, Los Angeles, Amsterdamie i Łodzi (na Tansman Festival). „Muzyka zaczyna się tam, gdzie słowo jest bezsilne – muzyka jest tworzona dla niewyrażalnego” – powiedział Claude Debussy. Nokturny tego właśnie kompozytora rozpoczną koncert.
Zapraszamy na spotkanie przedkoncertowe, które poprowadzi Adam Suprynowicz – początek g. 18.15.
„KOLORY POLSKI” – ŁOWICZ
1 LIPCA /NIEDZIELA /19.30
Bazylika katedralna Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i św. Mikołaja, Stary Rynek 24/30
LUX AETERNA
Wykonawcy: Patrycja Krzeszowska-Kubit – sopran, Zbigniew Rymarczyk, Tomasz Kaszuba – fortepian; Dawid Ber, Maria Hubluk-Kaszuba – dyrygenci, Chór Filharmonii Łódzkiej
W programie koncertu: Mikołaj Zieleński – Magnificat, Domus mea; Edward Elgar – „My love dwelt in a northern land”, Lux aeterna; Benjamin Britten – Jubilate Deo, Hymn to the Virgin; Anton Bruckner – Christus factus, Os justi; Aleksander Greczaninow – Antyfona z „Liturgia Domestica”, Paweł Czesnokow – Hymn paschalny, Pietro Mascagni – Regina caeli i Innegiamo z opery „Rycerskość wieśniacza”
W łowickiej bazylice zabrzmi muzyka chóralna, w tym m.in. Magnificat (pierwszy zachowany polski utwór 12-głosowy na 3 chóry 4-głosowe) Mikołaja Zieleńskiego, który tworzył na przełomie XVI i XVII wieku, i Lux aeterna – wersja na chór części „Nimrod” z wariacji „Enigma” brytyjskiego kompozytora Edwarda Elgara. Warto zwrócić uwagę na „Hymn do Panny” Benjamina Brittena, najwybitniejszego kompozytora brytyjskiego XX w. – to miniaturowe dzieło sztuki stworzył on w wieku zaledwie 16 lat. W programie koncertu są także dwa motety austriackiego neoromantyka Antona Brucknera i utwory dwóch rosyjskich kompozytorów muzyki cerkiewnej: Aleksandra Greczaninowa i Pawła Czesnokowa. Wieczór zwieńczą fragmenty melodramatu włoskiego kompozytora Pietra Mascagniego „Rycerskość wieśniacza (1890). Partie solowe podczas tego koncertu wykona sopranistka Patrycja Krzeszowska-Kubit, solistka Teatru Wielkiego w Łodzi, która ma w swoim repertuarze nie tylko arie operowe, ale także utwory muzyki oratoryjno-kantatowej i lirykę wokalną.
MECENASEM SEZONU 2017/2018 JEST PKO BANK POLSKI
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl