Koncert zespołu "Joseph Woelfl Trio"

Koncert zespołu "Joseph Woelfl Trio"

Austriackie Forum Kultury zaprasza na wykład i koncert

Wtorek 13. maja 2014,, godz.16.00

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Krakowskie Przedmieście 32, wejście C, parter

Wykład prof. Margit Haider-Dechant "Joseph Woelfl - życie i twórczość" (po angielsku)

Prof. Margit Haider-Dechant od wielu lat zajmuje się życiem i twórczością Josepha Woelfl`a (ur. 1773, w Salzburgu - zm. 1812 w Londynie), ucznia Leopolda, Nannerl i W. A. Mozartów, już w młodym wieku uznanego pianisty i kompozytora. W latach 1791-95 był nauczycielem gry na fortepianie na dworze Księcia Michała Kleofasa Ogińskiego, później odnosił sukcesy zarówno jako wirtuoz fortepianu, jak i kompozytor - w Wiedniu, Niemczech, Paryżu i Londynie. Spis jego utworów zawiera 620 kompozycji.

Tego samego dnia wtorek 13. maja o godz. 19:00 odbędzie się także

Koncert zespołu "Joseph Woelfl Trio"

Skład: Cornelia Löscher - skrzypce, Dorothea Schönwiese-Guschlbauer - wiolonczela, Margit Haider-Dechant - fortepian

Austriackie Forum Kultury /Österreichisches Kulturforum, ul. Próżna 7/9, Warszawa

Program: W. A. Mozart - Divertimento B-dur KV 254,

Joseph Woelfl - Trio G -dur Op. 5 Nr. Nr. 1

Hermann Dechant -Melodramma stromentale

Joseph Woelfl - Grand Trio c-moll Op. 23 Nr. 3

Wstęp wolny


Joseph Woelfl Trio

Skład zespołu Joseph Woelfl-Trio Wien:
Cornelia Löscher - skrzypce
Dorothea Schönwiese-Guschlbauer - wiolonczela
Margit Haider-Dechant - fortepian

Biografie

Cornelia Löscher pochodzi z Salzburga, studiowała u profesorów Irmgard Gahl, Benjamina Schmida, Joshuy Epsteina i Ernsta Kovacica, uczestniczyła także w licznych kursach mistrzowskich.
W 2005 roku ukończyła studia na z wyróżnieniem i otrzymała nagrodę uznaniową Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu.
Jest laureatką konkursów krajowych i zagranicznych. Otrzymała I. nagrodę na międzynarodowym konkursie Alpe Adria "Alfredo Marcosig" w Gorizia (Włochy), gdzie grała I koncert Paganiniego, oraz Nagrodę im. Christy Richter Steiner „Stowarzyszenia Przyjaciół Wyższej Szkoły Muzycznej Mozarteum“. Dzięki nagrodzie austriackiego radia Ö1 przez dwa lata miała możliwość grać na skrzypcach G.B.Ceruti z 1840 roku.

Na jej dokonania artystyczne, składają się liczne koncerty za granicą i w kraju na znanych festiwalach takich, jak Styriarte, czy na zamku Grafenegg, Występuje jako solistka i kameralistka także w wiedeńskim Konzerthaus i Brucknerhaus w Linzu, Salzburskim Towarzystwie Kulturalnym, Mozarteum w Salzburgu, w Innsbrucku, Saarbrücken, we Włoszech (Orchestre di Padua e Veneto pod dyrekcją Piero Toso). Wielokrotnie występowała w Sofii (Bułgaria). Coraz częściej gra koncerty kameralne poświęcone muzyce dawnej (sonaty Mozarta i Beethovena na skrzypce barokowe i hammerklavier wspólnie z Wolfgangiem Brunnerem i Hrvoje Jugovicem). Grywa także
recitale solowe od Bacha do Bouleza, partity Bacha z recytacją austriackiej aktorki Johanny Lonsky w programie „Niebo i Ziemia“. Intensywnie pracuje nad utworami I. Pleyela, w szczególności kwartetami i kwintetami, jak również nad utworami Josepha Woelfla.
.
Ma na swoim koncie liczne nagrania i wywiady dla austriackiego radia Ö1, nagrania płytowe, m. in. jako solistka z orkiestrą Szombathely z utworami I. Pleyela, jak również dwie płyty solowe: „Fülle der Einsamkeit - die Partiten von J. S. Bach“ („Pełnia samotności – partity J. S. Bacha”) i nagraną w ORF (Austriackie Radio i Telewizja) płytę pt. „Solo“.
Cornelia Löscher jest koncertmistrzynią i solistką filharmonii kameralnej Lockenhaus.
Od 2007 roku jest wykładowczynią w Konserwatorium im. Józefa Haydna w Eisenstadt, gdzie prowadzi własną klasę skrzypiec i muzyki kameralnej.

Dorothea Schönwiese-Guschlbauer, urodziła się w Wiedniu, pierwsze lekcje gry na wiolonczeli pobierała od Hedy Kont, później studiowała u Tobiasa Kühne w Wiedniu, Heidi Litschauer w Salzburgu, Ralpha Kirshbauma w Manchesterze, jak również w Juilliard School of Music w Nowym Jorku. Otrzymała też dyplomy koncertowe z wyróżnieniem z Royal Northern College of Music i z „Mozarteum“ w Salzburgu. Swoją wiedzę uzupełniała na kursach mistrzowskich u Heinricha Schiffa i Williama Pleetha, Paula Tortelier i Arto Norasa. Nad suitami wiolonczelowymi Bacha i innymi utworami barokowymi pracowała z Nikolausem Harnoncourtem podczas studiów w Salzburgu. Znaczący wpływ na jej grę miały lekcje u Sandora Végha. Jeszcze za jego życia była członkinią Camerata Academica Salzburg i występowała z nią również jako solistka.
W dziedzinie muzyki współczesnej porusza się tak samo swobodnie, jak w romantycznej muzyce kameralnej czy muzyce dawnej.
Od ponad 20 lat występuje z Concentus Musicus Wien pod dyrekcją Nikolausa Harnoncourta, gdzie obecnie objęła również stanowisko solistki.
Jako kameralistkę regularnie można ją usłyszeć na koncertach Ernst Krenek Ensemble Wien, Piccolo Concerto Wien, Capriccio Stravagante, jak również w eksperymentalnym duecie improwizacyjnym ze skrzypaczką Marią Kubizek. Kolejnym istotnym jej projektem jest Anton Webern Quartett Wien.
Dokonała prawykonania utworów kameralnych Christiana Muthspiela, Renalda Deppe, Geralda Rescha i wielu innych. Przez wiele lat gościnnie była pierwszą wiolonczelistką w Klangforum Wien, oraz RSO Wien. Wielokrotnie występowała gościnnie w Chamber Orchestra of Europe.
Była solistką grupy wiolonczel Gustav Mahler Jugendorchester (na zaproszenie Claudio Abbado), a obecnie pełni tę funkcję w Ensemble Claudiana (dyr. Luca Pianca) oraz w Ensemble Prisma (dyr. Thomas Fheodoroff).
Jej partnerami w muzyce kameralnej są Erich Höbarth, Hanna Weinmeister, Andrea Bischof, Eszter Haffner, Tatjana Masurenko, Matthias Schorn (klarnecista solowy Wiedeńskich Filharmoników) i Stefan Gottfried.

Margit Haider-Dechant w latach 1970 – 1976 studiowała grę na fortepianie w Konserwatorium im. Brucknera w Linzu u prof. Nikolausa Wiplingera. W ramach tych studiów otrzymała stypendium Bösendorfera. Otrzymała dyplom koncertowej gry na fortepianie oraz pedagogiki instrumentalnej i wokalnej z wyróżnieniem. Kontynuowała studia w Mozarteum w Salzburgu u prof. Petera Langa Studiowała także u Leonarda Hokansona w Frankfurcie n. M. i u Vitalija Margulisa w Freiburgu.
Dodatkowo studiowała historię muzyki na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu. Od 2005 roku jest profesorem Prywatnego Uniwersytetu im. Antona Brucknera w Linzu. W grudniu 2008 roku skończyła pracę doktorską p.t. „Joseph Woelfl – spis dzieł“ i w marcu 2009 roku otrzymała tytuł doktora filozofii z wyróżnieniem.
Margit Haider-Dechant zagrała wiele koncertów na całym świecie, jej koncerty zostały nagrane przez radio i telewizję. Jej nagrania posiadają ORF i Bayerischer Rundfunk, poza tym dokonała nagrań płytowych dla największej japońskiej wytwórni płytowej Fontec. Po ukazaniu się CD p.t. „Wagner für Tasten“ (Wagner na klawisze) została zaproszona przez Wolfganga Wagnera do Willi Wahnfried w Bayreuth.
Jej repertuar koncertowy sięga od baroku do modernizmu. Jeżeli to tylko jest możliwe, prezentuje muzykę historyczną na instrumentach z epoki. Szczególnym umiłowaniem darzy literaturę wirtuozowską XIX wieku, m. in. Charlesa-Valentina Alkana - jej udziałem było pierwsze publiczne wykonanie uznawanego do tego momentu za niewykonalny „Concert sans orchestre“ Op. 39 przy okazji „Festival Alkan“ w 1990 roku w Paryżu. Wykonuje także utwory Erika Satie, Groupe des Six, Oliviera Messiaena oraz kompozytorów czasów austriackiego modernizmu.
Margit Haider-Dechant prowadzi klasę fortepianu na Prywatnym Uniwersytecie im. Antona Brucknera w Linzu. Pośród jej studentów znajdują się liczni laureaci konkursów krajowych i międzynarodowych. W 2000 roku otrzymała profesurę honorową Federacji Rosyjskiej. W latach 2000-2001 była profesorem gościnnym na Uniwersytecie Mahidol w Bangkoku. 1998 została członkinią honorową Towarzystwa Ryszarda Wagnera w Barcelonie.



Joseph Woelfl (1773-1812) był jedną z ciekawszych postaci środowiska artystycznego przełomu XVII i XIX wieku. Urodził się 24.12.1773 roku
w domu Michaela Haydna w Salzburgu. Był uczniem Leopolda, Nannerl i Wolfganga Amadeusa Mozartów i już jako bardzo młody człowiek był jednym z bardziej uznanych pianistów i kompozytorów w Europie.
Na polecenie W. A. Mozarta Woelfl został zatrudniony w 1791 roku jako nauczyciel gry na fortepianie przez księcia Michała Kleofasa Ogińskiego. Komponował on pod kierunkiem Woelfla, a jego polonezy zyskały później dużą sławę. W 1795 roku, w obliczu trzeciego rozbioru Polski, Woelfl wrócił do Wiednia, gdzie miało miejsce wiele prawykonań jego utworów, oprócz szeregu utworów kameralnych i na fortepian były to również trzy opery. W 1798 wiedeńska arystokracja zorganizowała „pojedynek gry na fortepianie” między nim a L. v. Beethovenem, który wygrał Woelfl. Po, częściowo sensacyjnych, koncertach w roli pianisty, we wszystkich najważniejszych miastach niemieckich - w 1801 roku został okrzyknięty przez Journal de Paris jednym
z najsłynniejszych wirtuozów fortepianu w Europie. Wszystkie koncerty zostały udokumentowane przez Allgemeine Musikalische Zeitung – Leipzig (Ogólną Gazetę Muzyczną w Lipsku). Po dalszych czterech latach pełnych sukcesów jako pianista i kompozytor, w 1805 roku Woelfl udał się do Londynu, gdzie na koncertach witany był przez zachwyconą publiczność. Woelfl był bardzo ceniony również jako kompozytor, jego balet wystawiono na przykład w 1805 roku, kiedy po trwającej blisko rok renowacji ponownie otworzono King’s Theater.
Woelfl zmarł 21 maja 1812 roku w Marylebone High Street, bardzo szanowany jako pianista, kompozytor i nauczyciel. Obecnie uchodzi za ojca angielskiej szkoły pianistycznej oraz prekursora klasycyzmu w muzyce.

Powiązane Video Wszystkie video

J. S. Bach - Suita orkiestrowa Nr 2 BWV 1067 - Uwertura
SOLO ALBUM - Justyna Philipp
La Mer Trio Trio - Sonata g-moll - G.Ph.Telemann
The Pink Mice - Sonata Ksi??ycowa i Dla Elizy

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Digitech Trio+ Band Creator efekt gitarowy
Triangle Trio głośniki podstawkowe serii Genese 90W/8 (matt mahogany)
PWM Rni - Play-along jazz with a jazz trio na klarnet (+ CD)
Latin Percussion Shaker Conga Shaker Trio

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl