9.03.2012
Piątek, godz. 19:00
Koncert wielkopostny
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Sabine Goetz – sopran
Iwona Leśniowska-Lubowicz – sopran
Monika Wieczorkowska – sopran
Piotr Łykowski – kontratenor
Jacek Wisłocki – tenor
Bogdan Makal – bas
Zespół Instrumentów Dawnych
Program:
F. Couperin – Leçons de ténèbres
A. M. Bononcini – Stabat Mater
„Stała Matka bolejąca, koło krzyża łzy lejąca, gdy na krzyżu wisiał Syn” – słynna sekwencja maryjna, przypisywana średniowiecznemu poecie i mistykowi Jacopone da Todi, wzbudzała żywe zainteresowanie kompozytorów wielu epok. Stabat Mater ukazuje scenę opłakiwania przez Matkę Boską ukrzyżowanego Zbawiciela. Najpiękniejsze w tym utworze jest to, co najprostsze – ukazanie uczuć cierpiącego człowieka. Dzieło włoskiego kompozytora Antonio Marii Bononciniego jest ascetyczne i powściągliwe w swym wyrazie, dzięki czemu skłania do zadumy i wewnętrznego skupienia. Utwór został napisany w 1711 roku podczas pobytu kompozytora w Wiedniu, gdzie pełnił on funkcję kapelmistrza. Trzy lata później powstało inne wielkie dzieło, którego autorem jest jeden z najwybitniejszych francuskich kompozytorów barokowych – François Couperin. Leçons de ténèbres to zbiór trzech utworów przeznaczonych do liturgii Wielkiego Tygodnia. Ich tekst twórca zaczerpnął z Lamentacji Jeremiasza należących do ksiąg prorockich zawartych w Starym Testamencie. Do wątków przewodnich należą: klęska starożytnego Królestwa Judy w okresie najazdu Babilońskiego oraz rozpacz z powodu zniszczenia Jerozolimy i upadku dynastii Dawidowej. W tradycji religii katolickiej wydarzenia te stały się symbolem samotności Chrystusa, zdrady Judasza i opuszczenia Jezusa przez Apostołów. W ten wielkopostny, pełen zadumy i powagi nastrój wprowadzą soliści, Chór Filharmonii Wrocławskiej oraz Zespół instrumentów dawnych pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka.