Koncert Trio Tris w Austriackim Forum Kultury

© Nancy Horowitz
from ensemble-tris.info
25.05.2014 (Nd.)

19:00

Austriackie Forum Kultury, ul. Próżna 7/9, Warszawa

Wstęp wolny

Koncert zespołu TRIS

W ramach XVII Dni Książki Żydowskiej

Skład: Holger Busch (fortepian), Jörg Wachsenegger (klarnet), Gerhard Waiz (wiolonczela)


Program:

Joachim Stutschewsky (1891 - 1982) - Hassidic Fantasy für Klarinette, Cello und Klavier
Joachim Stutschewsky - Kaddish (1970) für Violoncello und Klavier
Ella Milch-Sheriff (* 1954) - Elegyfür Klarinette, Cello und Klavier (1985)
Israel Brandmann (1901 - 1992) - Variationen über ein Volksthema op.12 für Klarinette und Klavier
Vally Weigl (1894 - 1982) - New England Suite für Klarinette, Violoncello und Klavier


Zespół TRIS kładzie główny nacisk na harmonijną całość, różnorodność repertuaru oraz spójne tematycznie programy koncertowe. Austriacki kompozytor Wolfram Wagner zadedykował zespołowi utwór, którego prawykonanie odbyło się w 2012 roku. Rzadko wykonane utwory Joachima Stutschewsky'ego i Israela Brandmanna - członków mającego siedzibę w Wiedniu okresu międzywojennego Towarzystwa Rozwoju Muzyki Żydowskiej - oraz Elli Milch-Sheriff, kompozytorki izraelskiej i Vally Weigl, austriacko-amerykańskiej kompozytorki i terapeutki muzycznej, zapowiadają bardzo ciekawy program koncertu.


Ensemble TRIS
Połączyć trzy różniące się od siebie założenia muzyczne, tworząc jednocześnie, przy całym napięciu, melodyjną całość: oto sztuka muzyki kameralnej. „Kulinarna” nazwa założonego w 2004 r. przez Holgera Buscha, Jörga Wachseneggera oraz Gerharda Waiza zespołu TRIS stanowi część koncepcji, która kładzie nacisk właśnie na te niespotykane możliwości.
Koncepcją zespołu TRIS jest różnorodność. Oprócz słynnych klasyków można więc odkryć przeróżne utwory gatunku ‘trio klarnetowe’, które często niesłusznie popadły w zapomnienie. Dzięki ciągłym poszukiwaniom oraz ciekawym znaleziskom repertuar zespołu nieprzerwanie rozszerza się i rozwija. Nie brakuje też współczesnych kompozycji; nawiązanie do teraźniejszości stanowi więc jedną z najistotniejszych misji TRIS.
Repertuar obejmuje m.in. tria klarnetowe, wiolonczelowe oraz fortepianowe Ludwiga van Beethovena, Johannesa Brahmsa, Vincenta d’Indy, Louise Farrenc, Alexandra Zemlinsky'ego, Carla Frühlinga, Edwarda von Lannoya, Paula Juona, Ferdinanda Riesa, Maxa Brucha, Michaiła Glinki, Horsta Ebenhöh, Grahama Waterhouse`a, Richarda Dünsera, Geralda Rescha oraz Antuna Tomislava Śabana. W repertuarze znajdują się również duety i utwory solowe na każdy instrument, gdyż koncepcja zespołu TRIS naturalnie wymaga też „mieszanych” programów z odmienną obsadą.
Zespół TRIS proponuje szereg skomponowanych wariantów programu z precyzyjnie rozłożonymi akcentami. Budowanie pomostów jest jedną z koncepcji TRIS: kompozycje są powiązane tematycznie i umiejscowione w ich kontekście historycznym. TRIS umożliwia swoim słuchaczom np. przysłuchiwanie się muzyce kameralnej Beethovena i jego uczniów lub utworom z kręgu Johannesa Brahmsa – a to wszystko podczas jednego koncertu. Inną koncepcją TRIS są kontrasty, powstające w aranżacji programu przez zestawienie często ekstremalnie różnych kompozycji. Najważniejsza jest jednak przyjemność wspólnego muzykowania, grania oraz muzyczne niespodzianki i odkrycia.
Dobry odbiór muzyki nie zależy wyłącznie od doskonałego odtwarzania utworów muzycznych; istotne są też inne czynniki. Wszystkie programy, na życzenie, mogą być moderowane przez muzyków. Szczegółowa oferta programów znajduje się poniżej.
W grudniu 2005 r. poświęcono zespołowi TRIS odcinek audycji radiowej Intra w Ö1 (stacja radiowa muzyki klasycznej prowadzona przez ORF). Trasa koncertowa po Turcji w październiku 2007 r. oraz tournée w Iranie 2011 r. cieszyły się wielką popularnością. W styczniu 2009 zaproszono zespół do Rzymu, by zagrał koncert z okazji obchodów rocznicy wyzwolenia obozu Auschwitz-Birkenau. Wolfram Wagner zadedykował zespołowi TRIS nowe trio, którego premiera odbyła się we wrześniu 2012 r. w Londynie.
Jörg Wachsenegger urodził się w Wiedniu, studiował u prof. Schmidl w Akademii Muzycznej. Dyplom otrzymał w 1987 r. Doświadczenia pracy w orkiestrze zdobył m.in. w Wiedeńskiej Operze Narodowej, Wiedeńskiej Orkiestrze Symfonicznej i w VSOP (Vienna Symphonic Orchestra Project), w RSO (ORF Radio Symphony Orchestra), w Wiedeńskiej Operze Ludowej oraz w Orkiestrze Johanna Straußa.
Od 1983 r. Wachsenegger jest członkiem Vereinigte Bühnen Wien, gdzie uczestniczy w każdej dużej produkcji musicalowej, jak np. Fantom w Operze, Les Miserables, Grease, Taniec Wampirów, Mozart, Elisabeth itd. Poza tym jest członkiem Wiedeńskiej Orkiestry Mozartowskiej oraz Wiedeńskiego Lanner Ensemble.
Jako popularny akompaniator muzyki kameralnej regularnie koncertuje z różnymi zespołami i śpiewakami. Liczne trasy koncertowe zaprowadziły go do Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Polski, Meksyku, Argentyny, Brazylii, Chin i Japonii. Nagrania płytowe, jak np. nagranie utworu Aufforderung zum Tanz z Lanner Ensemble (wytwórnia Camerata) oraz nagrania dla radia i telewizji w Austrii i Japonii świadczą o jego różnorodnym repertuarze.
Holger Busch otrzymał pierwszą lekcję gry na fortepianie w wieku 4 lat. Studiował grę na fortepianie w Hannoverze, w Mozarteum w Salzburgu i w Wyższej Szkole Muzycznej w Wiedniu (dziś uniwersytet). Dyrygenturę chóralną studiował u profesorów Karl-Heinza Kämmerlinga, Michaela Krista, Olega Maisenberga i Rudolfa Kehrera oraz Waltera Hagen-Grolla. W 1998 r. otrzymał dyplom magistra sztuki.
Busch koncertował we wszystkich niemieckojęzycznych i kilku innych europejskich krajach oraz w Australii i Izraelu (inauguracja pianina Bösendorfer w Centrum Pokoju w Betlejem). Był również zapraszany na festiwale takie jak Europejski Festiwal Klasyki w Dortmundzie, festiwal Steirischer Herbst, Aspekte Salzburg i inne. Jako kierownik muzyczny współpracował przy wielu premierach zespołu Österreichisches Ensemble für Neue Musik. Od 1999 r. gra w duecie z pianistką Margarete Babinsky. Świadczą o tym dwie płyty CD wytwórni Capriccio, na których znajdują się utwory Rachmaninowa i Szostakowicza. Produkcje radiowe dla stacji ORF i WDR.
Od 2002 r. prowadzi lekcje gry na fortepianie oraz śpiewu chóralnego w szkole muzycznej w Wiedniu (Musik- und Singschule Wien). Holger Busch był wykładowcą „Wiener Meisterkurse″, regularnie pełni funkcję referenta na seminariach (np. EPTA Austria – European Piano Teachers Association Austria) oraz funkcję jurora w konkursach.
Gerhard Waiz, urodzony w Wiedniu, pierwszą lekcję gry na wiolonczeli otrzymał w wieku siedmiu lat. Studiował w Konserwatorium Wiedeńskim u Cecilii Ottensamer, gdzie w wieku 19 lat zdobył dyplom. Podjął dalsze studia oraz uczestniczył w kursach mistrzowskich u Franza Bartolomey.
Już w młodym wieku dał się poznać jako solista i wielokrotny laureat konkursów. Dzięki licznym koncertom w kraju i za granicą, występom w radiu i telewizji oraz nagraniom płytowym (m.in. wykonane z zespołem Ensemble Classico oraz Konzertensemble Wiener Flair) zdobył renomę jako solista i stał się wziętym muzykiem kameralnym. Poza zespołem TRIS, Waiz należy do różnych formacji muzyki kameralnej jak Arkadia Ensemble Wien oraz kwartet Gloriette.
Ogromne doświadczenie, które zdobył jako muzyk orkiestrowy (m.in. u Wiedeńskich Filharmoników, w RSO - Radio Symphony Orchestra i jako wiolonczelista solowy w szwajcarskim zespole classico oraz w Vienna Mozart Orchestra) jest wielkim jego atutem. Liczne trasy koncertowe zaprowadziły go przez Europę i Turcję do Japonii, Korei, Meksyku, Brazylii, Gwatemali, Kanady i do USA.
Jego repertuar obejmuje wszystkie epoki i style, począwszy od baroku do modernizmu. Jednak Waiz szczególnie interesuje się muzyką współczesną. Wiele kompozytorów i kompozytorek powierza mu wykonanie prapremiery swoich najnowszych kompozycji. W ostatnich latach muzyk również intensywnie zajmuje się komponowaniem własnych utworów. Ponadto od 2010 r. jest wykładowcą w Szkole Muzycznej im. Beethovena w Mödling. Waiz znalazł swoją pasję także w pisaniu: 2012 r. w wydawnictwie Resistenz ukazał się tom poezji pt. Die Beine der schöneren Lügen.

Powiązane Video Wszystkie video

Little Inspiration - Piano Solo
Wroc?aw - Narodowe Forum Muzyki
La Mer Trio Trio - Sonata g-moll - G.Ph.Telemann
Sonata Suita a 4 Dietrich Becker - HORRENDUS

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Digitech Trio+ Band Creator efekt gitarowy
Pearl Forum FZ725F/B91 zestaw perkusyjny z hardwarem
Pearl Forum FZ725/C700 zestaw perkusyjny z hardwarem
Pearl FZ1455S/B31 Forum Series werbel 14″ x 5,5″ (czarny)

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl