Koncert symfoniczny w Filharmonii Wrocławskiej

Ł. Rajchert
30.11.2012, piątek, godz. 19:00
Sala koncertowa Filharmonii

Wykonawcy:
Paul McCreesh – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej

Program:
W.A. Mozart – Symfonia Es-dur nr 39 KV 543, Symfonia g-moll nr 40 KV 550, Symfonia C-dur nr 41 „Jowiszowa” KV 551

Gdyby zagłębić się w historię powstania największych dzieł muzycznych, można wysnuć wniosek, że niejednokrotnie powstawały one z wielkim trudem, a sam proces twórczy mógł ciągnąć się nawet latami. Odmiennie rzecz ma się z Wolfgangiem Amadeusem Mozartem – gdyby porównać liczbę skomponowanych przez niego symfonii do liczby jego lat, wynik byłby naprawdę imponujący. W swoim krótkim, bo zaledwie trzydziestopięcioletnim, życiu artysta stworzył ich prawdopodobnie około pięćdziesięciu. Pierwszą napisał już w wieku ośmiu lat. W panteonie kompozytorów nikt oprócz jeszcze bardziej płodnego w tym gatunku Josepha Haydna nie mógł poszczycić się tak obfitą twórczością orkiestrową i to z zachowaniem najwyższego poziomu artystycznego. Podobno umiejętność całościowego kreowania dzieła z pominięciem mozolnego procesu twórczego jest cechą genialnych umysłów. Mozart przelewał na papier nutowy to, co już wcześniej usłyszał w swojej głowie. Nie czekał na natchnienie, nie trudził się w poszukiwaniu różnych rozwiązań. Jak zauważył Edward Grieg: „[…] u Mozarta [podziwiamy] zaś boski instynkt; w jego muzyce nie ma żadnego wysiłku, śladu walki, oporu materii […], bo Mozart tworzył jak Bóg, bez bólu”. Jest wysoce prawdopodobne, że jego trzy ostatnie symfonie (39, 40 i 41) zostały skomponowane zaledwie w sześć tygodni, w letnich miesiącach 1788 roku. Powód, dla którego kompozytor podjął się tego zadania, nie jest do końca znany, jednak najczęściej przypuszcza się, że dotyczył on kwestii finansowych. Mozart w trakcie pisania znajdował się w stanie załamania nerwowego. Podczas pracy nad Symfonią nr 40 oznajmił w liście do żony: „Gdyby ludzie mogli zajrzeć do wnętrza mojego serca, zawstydziliby mnie. Czuję, że wszystko wokół mnie jest zimne jak lód”. Spośród całej trylogii największą popularność zdobyły Symfonia g-moll oraz C-dur, nazwana przez Johanna Petera Salomona „Jowiszową”, wszystkie trzy jednak są uważane za genialne. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi wieloletni dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, Paul McCreesh.

Powiązane Video Wszystkie video

Rachel Barton Pine zaprasza na swoje koncerty w Polsce
New Year's Day - Mi?osz Rutkowski i Shoko Sakai
Premiera teledysku Klezmafour i Orkiestry Filharmonii w Szczecinie
Adam Walicki - Romans - Sala Samobójców

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Samson Expedition Express kolumna aktywna 6″ LF + 1″ HF, wbudowany interfejs Bluetooth i akumulator (do 8 godz. pracy)
Yamaha TP-3326 kocio symfoniczny 26″
Yamaha TP-3332 kocio symfoniczny 32″
Yamaha TP-3329 kocio symfoniczny 29″

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl