W piątek 27 marca zabrzmi monumentalna Pasja według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha, która powstała w ostatnim okresie jego twórczości, gdy zajmował stanowisko kantora przy kościele św. Tomasza w Lipsku. Premiera odbyła się w Wielki Piątek, 15 kwietnia 1729 r. Nic wówczas nie zwiastowało jej obecnej popularności – po premierze partytura przeleżała sto lat zapomniana w archiwum, do czasu aż odkrył ją i przedstawił światu na nowo, 11 marca 1829 r. w berlińskiej Singakademie, niemiecki kompozytor i dyrygent, Felix Mendelssohn-Bartholdy.
Dzieło powstawało jesienią 1728 r. W trakcie pracy nad nim Bach otrzymał wiadomość o śmierci przyjaciela, księcia Leopolda z Köthen, wraz z poleceniem przygotowania na tę okoliczność muzyki żałobnej. Kompozytor nie miał szans, aby na trzy tygodnie przed premierą Pasji tworzyć pośpiesznie jeszcze inny utwór. Zwrócił się zatem do poety Friedricha Henriciego, znanego jako „Picander”, z prośbą o ułożenie tekstu do gotowych już części komponowanej Pasji. Literackim tworzywem dzieła stała się relacja św. Mateusza zapisana w 26 i 27 rozdziale jego Ewangelii. Do tego tekstu Picander dopisał 28 strof, opracowanych muzycznie jako arie o charakterze medytacyjnym.
„Nie ma słów, którymi dałoby się wyrazić głębię i piękno tego arcydzieła” - stwierdził autor biografii Bacha, Ernest Zavarsky.
Wykonawcy: Sylwester Smulczyński – tenor, Adam Kutny – baryton, Marta Boberska - sopran, Dorota Lachowicz - alt, Tomasz Krzysica - tenor, Jarosław Bręk – bas; Kai Bumann – dyrygent, Dawid Ber – przygotowanie chóru , Anna Kamerys – przygotowanie chóru dziecięcego, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej, Chór Filharmonii Łódzkiej, Chór Dziecięcy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. H. Wieniawskiego w Łodzi