Akademia Muzyczna w Łodzi wznawia studencki spektakl pt. „Kantata o kawie” Jana Sebastiana Bacha w inscenizacji i reżyserii Piotra Micińskiego. Zgodnie z obietnicami prof. Micińskiego, Bach w interpretacji studentów nie jest nudny! Jest za to jest dowcipny, przewrotny i aktualny!
Kantaty Bacha to dzieła przeznaczone do wykonań koncertowych, ale „Kantata o kawie”, w humorystyczny sposób poruszająca temat uzależnienia od kawy, to niemal kameralna opera komiczna, która doczekała się wielu realizacji scenicznych. Premiera przedstawienia przygotowanego przez łódzką Akademię odbyła się wiosną ubiegłego roku. Spektakl grany był wtedy w Łodzi kilkakrotnie. Nowocześnie zrealizowany, z wieloma odniesieniami do współczesności, z tekstem podanym w dwóch językach (niemieckim i polskim), bawił i wzbudzał aplauz widzów w każdym wieku. Wszystkie przedstawienia grane były przy nadkompletach publiczności.
W tym roku „Kantata o kawie” znalazła się w programie Operowego Forum Młodych w ramach Bydgoskiego Festiwalu Operowego (30 kwietnia) i została bardzo dobrze przyjęta. Dotychczasowe sukcesy w Bydgoszczy i w Łodzi to wystarczający powód, aby zobaczyć Kantatę po raz pierwszy... albo po raz kolejny. Na dwa przedstawienia zapraszamy do Akademii już we wtorek 7 maja (godz. 17.30 i 19.15). Wykonawcami są soliści – studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego oraz Orkiestra kameralna AM. WSTĘP WOLNY!
Piotr Miciński pisał w ubiegłym roku o spektaklu „Kantata o kawie”: Bach nie musi być nudny, potrafi zachwycać równie dobrze teraz, jak przed prawie 300 laty. By się jednak o tym przekonać, nie wystarczy posłuchać jego kantaty z płyty CD, trzeba obejrzeć nasz spektakl – rozkoszować się świetnie wykonaną muzyką, jednocześnie delektując się scenicznymi sytuacjami, jakby wprost zaczerpniętymi ze współczesnego życia…
„Kantata o kawie” (Kaffeekantate: Schweigt stille, plaudert nich) opatrzona w katalogu dzieł Bacha numerem 211 powstała prawdopodobnie w 1734 roku dla potrzeb kawiarni Zimmermanna w Lipsku. Autorem tekstu jest Picander. W sztuce biorą udział trzy postaci: Schlendrian – ojciec (bas), jego córka Lieschen (sopran) i narrator – tenor. Tematem dzieła jest uzależnienie Lieschen od kawy, z którym całkowicie nieskutecznie usiłuje walczyć jej ojciec. Przeniesienie akcji sztuki w realia współczesnego świata daje Schlendrianowi wiele nowych środków – telefon, internet, telewizję. Czy i tym razem jego starania zakończą się, jak w 1734 roku, niepowodzeniem?...
7 maja 2013 roku, wtorek, godz. 17.30 i godz. 19.15
Akademia Muzyczna w Łodzi, ul. Gdańska 32, wstęp wolny
REALIZATORZY
Kierownictwo muzyczne: Ewa Rzetecka-Niewiadomska
Inscenizacja i tłumaczenie: Piotr Miciński
Współpraca muzyczna: Marek Nahajowski
Kostiumy: Agnieszka Tokarska
Asystent reżysera, prezentacja multimedialna: Przemysław Baiński
SOLIŚCI ŚPIEWACY
SPEKTAKL I / godz. 17.30
Lieschen: Aleksandra Borkiewicz
Schlendrian: Jan Szurgot, Dawid Spryszyński
Partia tenorowa: Michał Kapica, Przemysław Baiński
SPEKTAKL II / godz. 19.15
Lieschen: Alina Adamska
Schlendrian: Dariusz Perczak, Dawid Spryszyński
Partia tenorowa: Przemysław Baiński, Michał Kapica