D. Scarlatti – Sonata d-moll K.1, Sonata g-moll K.8, Sonata D-dur K.29
R. Schumann – Karnawał op. 9
K. Szymanowski – Etiuda b-moll op. 4 nr 3, Preludium op. 1 nr 1
F. Chopin – Sonata h-moll op. 58 nr 3
Współorganizacja: Fundacja im. A. Markowskiego
Podczas koncertu legendarna kubańska pianistka Juana Zayas przedstawi interpretacje utworów, które znacząco wpłynęły na kształt światowej pianistyki. Dziś nikt nie podważa historycznej roli, jaką odegrały w rozwoju faktury klawiszowej sonaty Domenica Scarlattiego. Niemniej znacząca była twórczość Fryderyka Chopina, która inspirowała również innych kompozytorów. Robert Schumann zafascynowany osobowością polskiego twórcy w jednej z cyklu dwudziestu miniatur zawartych w Karnawale op. 9 z 1834 roku stworzył muzyczny portret Chopina.
Preludia op. 1 oraz Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego, należące do najwcześniejszych kompozycji twórcy z Tymoszówki, w dużym stopniu nawiązują do stylu Skriabina i Chopina. Oba dzieła szybko zyskały bardzo dużą popularność oraz uznanie publiczności. Kompozytor ubolewał nad tym, pisząc o swojej etiudzie w liście do Grzegorza Fitelberga: „...fatalnie jest już w tak młodym wieku skomponować swoją IX Symfonię...”.
Bardzo złe recenzje zbierała początkowo Sonata h-moll op. 58 nr 3 Fryderyka Chopina. Krytykowana była za nadmiar motywów, brak koncentracji i zmysłu konstrukcyjnego, a według jednego z angielskich biografów „namiętność finału przekraczała granice przyzwoitości”. Dziś uznawana jest za jedno z najwspanialszych dzieł kompozytora, zdaniem zaś Artura Hedleya „w jej czterech częściach znajdujemy najpiękniejsze melodie, jakie kiedykolwiek napisane zostały na fortepian”.
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl