JOSEPH HAYDN | INAUGURACJA OBCHODÓW 40-LECIA POLSKIEGO CHÓRU KAMERALNEGO

16.02.2018 | piątek | godz. 20:00 | Archikatedra Oliwska w Gdańsku | ul. Bpa Edwarda Nowickiego 3

40 lat historii, ponad 80 nagranych płyt i niemal 650 prawykonań na koncie. Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, należący do światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych, obchodzi w tym roku swój jubileusz.
Takie wydarzenia stanowią zawsze okazję do podsumowań, dają też pretekst do podejmowania nowych twórczych działań. Ani jednych, ani drugich nie zabraknie w jubileuszowym roku 2018.
Na inaugurację obchodów jubileuszu wybraliśmy Stabat Mater Josepha Haydna na sopran, alt, tenor, bas, chór mieszany oraz orkiestrę. Utwór napisany w 1767 jest dziełem bez wątpienia wybitnym. Pierwsze wykonanie zrobiło duże wrażenie na słuchaczach i doczekało wielu pochwał wśród recenzentów, którzy określali je jako „kwiat w centralnej Europie”. Koncert odbędzie się w Archikatedrze Oliwskiej w piątek 16 lutego o godz. 20:00

W PROGRAMIE
Joseph Haydn Stabat Mater
WYKONAWCY
Laura Mitchell (USA) - sopran
Ewa Marciniec - alt
Jorge Navarro Colorado (Hiszpania) - tenor
Jarosław Bręk - bas
Polski Chór Kameralny
Orkiestra Kameralna Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis
Jan Łukaszewski – dyrygent

Bilety w cenie 40zł/30zł do nabycia w biurze Polskiego Chóru Kameralnego (ul. Opata J. Rybińskiego 24, tel. 58 552 41 73) w godzinach 9:00–16:00 oraz w miejscu koncertu na godzinę przed rozpoczęciem. Obowiązuje zniżka dla posiadaczy Karty do Kultury.


O artystach

Laura Mitchell 
Laureatka nagród w konkursach wokalnych Kathleen Ferrier Awards oraz Lies Askonas Prize. Studiowała w Royal College of Music w Londynie, a także National Opera Studio.
Jej bieżące angaże operowe to między innymi role Héro w Béatrice et Bénédict and Ismeny Mitrydatesie, królu Pontu w Walijskiej Operze Narodowej. Występuję także jako Helena w Śnie nocy letniej, Romilda w Kserksesie, Fiordiligi w Così fan tutte, hrabin Almaviva w Weselu Figara i Tosca z English Touring Opera. W jej repertuarze są także role Kristiny w Sprawie Makropulosa z Angielską Operą Narodową, Donny Elviry w Don Giovannim z Opera Holland Park, Paminy w Czarodziejskim Flecie z Operą Szkocką, a także Gildy w Rigoletto z zespołem Grange Park Opera.
Laura Mitchell regularnie koncertuje, w ostatnim czasie wykonywała partię sopranu w Pasji wg św. Jana i w Pasji wg św. Mateusza podczas tournee po Europie i Dalekim Wschodzie z Orkiestrą Wieku Oświecenia, w Mesjaszu wspólnie z College Cambridge i Filharmonią Strasburską. Śpiewała także w Stworzeniu Świata z Royal Philharmonic Orchestra, a także w Mszy Nelsońskiej, jak i Małej Mszy Uroczystej Rossiniego, z którą – wraz z Orkiestrą Francuskiego Radia – odbyła tournee po Europie wykonała serię koncertów na najważniejszych scenach Wielkiej Brytanii, m.in. Royal Albert Hall, Royal Festival Hall czy Manchester’s Bridgewater Hall.

Ewa Marciniec
Alt.
Absolwentka dwóch wydziałów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku: Wokalno-Aktorskiego oraz Kompozycji i Teorii Muzyki. Ukończyła studia podyplomowe w Musikhochschule und Darstellende Kunst w Stuttgarcie.
Laureatka wielu nagród, m.in. I Nagrody w Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (1991). Umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez takie autorytety, jak Paul Esswood czy Helmut Rilling.
Krąg zainteresowań Ewy Marciniec obejmuje muzykę dawną poprzez romantyczną aż do współczesności.
Artystka występuje w wielu krajach europejskich oraz USA, w prestiżowych teatrach operowych i salach koncertowych: Berliner Philharmonie, Palais des Beaux-Arts czy Teatro la Fenice di Venezia (Włochy),Teatro dell’ Opera di Roma.
W Polsce Ewa Marciniec koncertuje w niemal wszystkich filharmoniach w i na scenach Opery Bałtyckiej w Gdańsku (partia Łariny w Eugeniuszu Onieginie, Marfy w Skrzypcach Rotszylda) oraz Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Gości także na licznych festiwalach polskich i zagranicznych, kilkukrotnie występowała na festiwalu Mozartiana w Gdańsku.
Współpracowała z takimi dyrygentami, jak: Marc Albrecht, Frans Brüggen , Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Gabor Ötvös, , Stanisław Skrowaczewski, Tadeusz Strugała, George Tchitchinadze, Antoni Wit.
„Ciemny i ciepły” głos altowy Ewy Marciniec, jak bywa on określany, usłyszeć można na nagraniach archiwalnych Polskiego Radia ( utwory kompozytorów polskich), a także na licznych płytach CD ( G. Rossini Messa di Gloria, K. Penderecki Credo, Siedem Bram Jerozolimy, M. Weinberg VIII Symfonia „Kwiaty Polskie”).
Ewa Marciniec prowadzi klasę śpiewu solowego, pracując na stanowisku profesora AM im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Jorge Navarro Colorado (Hiszpania)
tenor
Laureat stypendium Audition Oracle Scholarship w 2017 oraz Gil – Rodriguez Scholarship w 2016 (organizowanego przez festiwal Opéra de Baugé), laureate Nagrody Beca Bach w 2015. Hiszpański tenor, który ukończył studia operowe w Guildhall School of Music, jest wychowankiem Britten-Pears oraz Samling Artist.
Pracował z takimi dyrygentami, jak David Angus, Renato Balsadonna, Stephen Barlow, występował z British Youth Opera, Chelsea Opera Group, Garsington Opera, Glyndebourne Festival Opera, Grange Park Opera, the New London Consort.
W jego repertuarze znajdują się między innymi role Cloraca w Armidzie Haydna, Rodrigueza w Don Kiszocie, Agenore’a w Il Re Pastore czy Aminta w Eurydyce.
W 2017 wystąpił po raz pierwszy na festiwalu Göttingen, kreując rolę Berengaria w operze Lotario. Aktualnie przygotowuje premierę Acis i Galatea dla London Handel Festival, w której wciela się w rolę Damona. Występuje także z Gothenburg Baroque jako Apollo w Orfeuszu, Don Ottavio w Don Giovannim w produkcji HeadFirst Productions czy Settimio w Agrypinie Nicoli Porpory na deskach Barber Opera. Przygotowuje także bachowskie Oratorium na Wielkanoc z Israel Camerata, a wspólnie z z Capilla de Música Santa María del Coro, San Sebastian – kantatę Święty Mikołaj Benjamina Brittena. Temu ostatniemu artysta poświęci również specjalny recital, który odbędzie się w Ciclo de Lied de Santiago.
Jorge Navarro Colorado występował już w Gdańsku, wykonując partię tenora w koncercie finałowym festiwalu Mozartiana w 2016 roku.

Jarosław Bręk
bas-baryton
Laureat konkursów wokalnych w Barcelonie, Vercelli i Lizbonie.
Śpiewał na scenach i estradach Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Holandii, Austrii, Rumunii, Wysp Kanaryjskich, Japonii, Libanu, Ukrainy, Rosji, Francji, Monaco, Szwajcarii, Belgii, Czech, Anglii i Izraela. Współpracował z ponad 110 orkiestrami i 160 chórami z całego świata, wykonał około 20 partii operowych oraz ponad 130 dzieł oratoryjnych. Występował z wybitnymi dyrygentami: T. Bugaj, K. Bumann, A. Duczmal, E. Higginbottom, J. Kaspszyk, J. Katlewicz, I. Łacanycz, J. Maksymiuk, W. Michniewski, M. Plasson, P. Rophé, A. Ros-Marba, T. Strugała, A. Wit, A. Zedda. Współpracował ze znakomitymi orkiestrami, m.in. Berliner Philharmoniker, Hamburger Symphoniker, NDR Radiophilharmonie, BBC Concert Orchestra, Orquesta Sinfonica del Principado de Asturias, Real Filharmonia de Galicia. Brał udział w prawykonaniach utworów J. Bruzdowicz, W. Kilara, K. Knittla, A. Kurylewicza, P. Łukaszewskiego, M. Ptaszyńskiej, R. Twardowskiego.
Nagrał około 40 płyt CD, wielokrotnie nagradzanych Fryderykami oraz nagrodą Złotego Orfeusza. Wydane przez NAXOS nagranie Stabat Mater K. Szymanowskiego w 2009 roku otrzymało nominację do nagrody Grammy.

Jan Łukaszewski
Dyrygent i dyrektor Polskiego Chóru Kameralnego i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana, wykładowca kursów mistrzowskich, profesor sztuk muzycznych − jest uznawany za jednego z najwybitniejszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej.
Ceniąc kunszt artystyczny Polskiego Chóru Kameralnego i jego Dyrektora, współcześni kompozytorzy, polscy i zagraniczni (m.in. Wojciech Kilar, Krzesimir Dębski, Edward Pałłasz, Krzysztof Penderecki, Paweł Łukaszewski), już niemal 620 razy powierzyli Janowi Łukaszewskiemu dyrygowanie światowymi prawykonaniami swoich kompozycji. Współpracował m.in. z chórami Polskiego Radia, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Wrocławskiej i Filharmonii Śląskiej. Występuje jako dyrygent z takimi orkiestrami jak m.in. Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Academy of Ancient Music, Akademie für Alte Musik Berlin czy Venice Baroque Orchestra. Obok Polskiego Chóru Kameralnego prowadzi także Chór Chłopięco-Męski Pueri Cantores Olivenses.
Ze swoimi zespołami koncertował niemal we wszystkich krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach i Japonii. Zasiada w jury konkursów chóralnych, m.in. w Japonii, Walii, na Litwie, we Włoszech oraz Szwajcarii. Jest także jurorem konkursów kompozytorskich w Polsce, Anglii, Francji i Niemczech.
Dokonał licznych nagrań dla PR i TVP (m.in. 68 ofertoriów G. P. Palestriny), a także dla niemieckich rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych. Zarejestrował ponad 80 płyt CD.
Jako pierwszy dyrygent dokonał nagrania kompletu utworów Krzysztofa Pendereckiego na chór a cappella, za które w 2010 i w 2014 roku otrzymał nagrody Orphee D’or przyznaną przez Academie du Disque Lyrique. W roku 2013 Jan Łukaszewski poprowadził nagranie 55 motetów Andrzeja Hakenbergera (1574-1627) w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego i szwajcarskiego zespołu instrumentalnego Musica Fiorita.
Płyty nagrane przez Jana Łukaszewskiego były 18 razy nominowane do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyk, a pięciokrotnie ją zdobyły − ostatnio w 2014 roku za płytę „Marian Borkowski Choral Works” w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.
Z jego inspiracji odbyły się m.in. Międzynarodowe Sympozja Muzyki Chóralnej, Dni Bachowskie, Festiwal Chopin w Gdańsku, a także kolejne edycje Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana.

Polski Chór Kameralny należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Założony w 1978 roku przez Ireneusza Łukaszewskiego, a od 1983 prowadzony przez jego brata Jana.
Repertuar chóru jest niezwykle obszerny – od muzyki a cappella po duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Zespół cieszy się opinią niezrównanego wykonawcy muzyki współczesnej, dokonał niemal 620 prawykonań, w tym dzieł takich kompozytorów jak m.in. Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar czy Krzysztof Penderecki. Swoje utwory dedykowali chórowi m.in. Wojciech Kilar, Augustyn Bloch, Krzysztof Meyer, Edward Pałłasz, Andrzej Koszewski, Krzysztof Penderecki czy Paweł Łukaszewski.
Niezmienna od lat najwyższa jakość brzmienia i interpretacji Polskiego Chóru Kameralnego gwarantuje mu współpracę z najlepszymi światowymi orkiestrami (m.in. Sinfonia Varsovia, NOSPR, Academy of Ancient Music, Divino Sospiro, Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concilium Musicum Wien, Akademie für Alte Musik Berlin, Venice Baroque Orchestra) oraz znakomitymi dyrygentami chóralnymi jak Eric Ericson, Uwe Gronostay, Stephen Layton.
Zespół był wielokrotnie zapraszany na międzynarodowe festiwale muzyczne, takie jak Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Soundstreams, Muzyka w Starym Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Bydgoski Festiwal Muzyczny, Warszawskie Spotkania Muzyczne, a także do Salzburga, Drezna, Berlina i Tokio. Tournées koncertowe wiodą go po niemal całej Europie, a także do USA, Kanady i Japonii. Polski Chór Kameralny występował również na jednej z największych scen muzyki współczesnej - Muziekgebouw aan 't IJ w Amsterdamie – w ramach festiwalu TENSO Days 2016.
Oprócz ponad 80 płyt CD, kaset magnetofonowych i video, z których wiele nominowanych było do nagród fonograficznych, Polski Chór Kameralny nagrywał także dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych, m.in. dla TVP (w tym komplet 68 ofertoriów Giovanniego P. da Palestriny), a za granicą dla Dutch Radio, Sender Freies Berlin, Westdeutscher Rundfunk oraz dla ZDF (drugiego kanału niemieckiej telewizji publicznej). Jest jedynym na świecie zespołem posiadającym w swoim repertuarze wszystkie utwory na chór a cappella Krzysztofa Pendereckiego.
W 2013 Chór z towarzyszeniem szwajcarskiego zespołu instrumentalnego Musica Fiorita nagrał 55 motetów Andrzeja Hakenbergera (1574-1627) opracowanych przez Jana Węcowskiego. W czerwcu 2017 nakładem Warner Classics ukazała się nagrana przez Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego najnowsza płyta z muzyką chóralną Pawła Łukaszewskiego.
Płyty Polskiego Chóru Kameralnego były 18 razy nominowane do nagrody Fryderyk, a pięciokrotnie ją zdobyły. Ostatnia z nich „Marian Borkowski Choral Works” została nagrodzona w 2014 roku w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Zespół jest również laureatem dwóch Orphee D’or − nagród przynawanych przez francuską Academie du Disque Lyrique za najlepsze nagranie muzyki chóralnej.
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis jest Instytucją Kultury Miasta Gdańska. Należy również do Europejskiego Stowarzyszenia Profesjonalnych Chórów Kameralnych TENSO.
Polski Chór Kameralny jest organizatorem wielu projektów artystycznych, takich jak Dni Bachowskie, Międzynarodowy Festiwal Chopin w Gdańsku oraz Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana.
W 2018 Polski Chór Kameralny obchodzi jubileusz 40-lecia działalności.

Skład Polskiego Chóru Kameralnego

SOPRANY
Katarzyna Herrmann
Anna Kondek
Wiesława Łukaszewska
Dagmara Piotrowska
Justyna Wartacz
Ludwika Wujtewicz
ALTY
Danuta Mackiewicz
Aleksandra Muraczewska
Bożena Nadolska
Agata Sierańska
Katarzyna Witschenbach
Klaudia Żmigrodzka
TENORY
Damian Bykowski
Kacper Kłosiński
Mateusz Kołos
Krzysztof Pękała
Jerzy Stelmański
Lech Wittschenbach
BASY
Mariusz Czapiewski
Jędrzej Kacprzyk
Andrzej Macierzyński
Sebastian Mandziej
Janusz Sierla
Krzysztof Stachowski

Powiązane Video Wszystkie video

Joseph Haydn - Sonata G-dur na fortepian
Joseph Haydn - The heavens are telling
Haydn - koncert na tr?bk? cz. 3
Piano Day w Krakowie 2018

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Rohema Percussion Haydn, batuta
Hipshot BT8 - Bass Xtender, for post 2018 American Standard Fender, Lefthand ″ chromowany klucz gitarowy
Hipshot BT8 - Bass Xtender, for post 2018 American Standard Fender ″ chromowany klucz gitarowy
PRS 2018 SE Standard 24 Multi Foil - gitara elektryczna - WYPRZEDA

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl