Jazztopad Festival – edycja nowojorska

Piotr Orzechowski
fot. Adam Golec

Jazztopad Festival to najważniejsze wydarzenie tego rodzaju w Polsce.
Nate Chinen („The New York Times”)

…najwyższej klasy muzycy będą improwizować na estradzie w ojczyźnie jazzu – Stanach Zjednoczonych…
Bonnie Johnson (WICN, w programie „Colors of Jazz”)

Jazztopad Festival przywozi do Stanów Zjednoczonych to, co się dzieje w jazzie europejskim…
Tim Longo (Sneek City)

Jazztopad jest festiwalem o międzynarodowej renomie, z jasno zdefiniowanym etosem, łączącym duży szacunek dla tradycji i korzeni tej muzyki z progresywną wizją, która stanowi platformę dla tego, co współczesne i innowacyjne.
Ian Patterson (All About Jazz)

4. JAZZTOPAD FESTIVAL W NOWYM JORKU

3–6 października 2018 r.

DIZZY’S CLUB COCA-COLA AT JALC, THE JAZZ GALLERY, JOE’S PUB, SOUP & SOUND

3 października, środa, godz. 19:30 i 21:30
PIOTR ORZECHOWSKI (PIANOHOOLIGAN) SOLO & KUBA WIĘCEK TRIO
Dizzy’s Club Coca-Cola
Jazz at Lincoln Center
10 Columbus Circle (Broadway and 60th Street), 5th Floor
New York, NY 10019

4 października, czwartek, godz. 19:00
WACŁAW ZIMPEL SOLO
Joe’s Pub
The Public Theater
425 Lafayette Street (at Astor Place)
New York, NY 10003

5 października, piątek, godz. 19:30
KUBA WIĘCEK & PIOTR ORZECHOWSKI (PIANOHOOLIGAN) DUO, WACŁAW ZIMPEL, MICHAŁ BARAŃSKI, ŁUKASZ ŻYTA ORAZ GOŚCIE SPECJALNI
Soup & Sound
292 Lefferts Ave.
Brooklyn, NY 11225

6 października, sobota, godz. 13:00
KUBA WIĘCEK & PIOTR ORZECHOWSKI (PIANOHOOLIGAN) DUO, WACŁAW ZIMPEL, MICHAŁ BARAŃSKI, ŁUKASZ ŻYTA ORAZ GOŚCIE SPECJALNI
Soup & Sound
292 Lefferts Ave.
Brooklyn, NY 11225

6 października, sobota, godz. 19:30 i 21:30
KRIS DAVIS, JOHN HEBERT, FRANCISCO MELA, KUBA WIĘCEK QUARTET, WACŁAW ZIMPEL & PIOTR ORZECHOWSKI (PIANOHOOLIGAN) DUO
The Jazz Gallery
1160 Broadway
New York, NY 10001

Już po raz czwarty specjalna edycja wrocławskiego Jazztopad Festival odbędzie się w Stanach Zjednoczonych. Jest ona organizowana we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku i przy w wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza. W październiku 2018 r. wystąpią w Nowym Jorku wielokrotnie nagrodzeni artyści, m.in. Wacław Zimpel, Piotr Orzechowski, Kuba Więcek, Michał Barański oraz Łukasz Żyta. Jesienią Jazztopad Festival powróci również do Waszyngtonu – 1 października odbędzie się tam koncert Piotra Orzechowskiego.

Jazztopad Festival, najważniejsze tego rodzaju wydarzenie w Polsce, ma swoje edycje satelitarne na całym świecie (Japonia, Turcja, Korea Południowa). Od ponad dziesięciu lat festiwal zamawia nowe utwory u najważniejszych artystów amerykańskich, m.in. u Wayne’a Shortera, Charlesa Lloyda, Jasona Morana, Williama Parkera, Vijaya Iyera i Terence’a Blancharda. Jazztopad Festival współpracuje z tak prestiżowymi organizacjami, jak Jazz at Lincoln Center, Monterey Jazz Festival, Kennedy Center, London Jazz Festival czy Los Angeles Philharmonic. Nagrania z koncertów zarejestrowanych podczas festiwalu zostały wydane przez wytwórnie ECM i Blue Note Records.

Amerykańska edycja Jazztopad Festival jest przede wszystkim doskonałą okazją do poznania najważniejszych postaci polskiej współczesnej sceny jazzowej. Jazztopad Festival jest dobrze rozpoznawalną marką na świecie – wydarzenie jest cenione zarówno za jakość i poziom samego festiwalu, jak i kunszt artystów.

Amerykańska edycja Jazztopad Festival jest prezentowana przez Narodowe Forum Muzyki we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza oraz Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku.

Projekt dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej w ramach wieloletniego programu Niepodległa 2017–2021.

Soup & Sound to program realizowany przez Continuum Culture & Arts, Inc., organizację non-profit typu 501 (C)(3).



O artystach

PIANOHOOLIGAN | PIOTR ORZECHOWSKI

Rocznik 1990. Pianista i kompozytor, absolwent Berklee College of Music, jeden z najbardziej utytułowanych muzyków jazzowych młodego pokolenia. Laureat wielu nagród, w tym najważniejszej – głównej nagrody w Montreux Jazz Piano Competition (2011), którą zdobył jako pierwszy Polak w historii tego legendarnego szwajcarskiego festiwalu.

Lider kwartetu jazzowego High Definition, z którym wygrał kilka międzynarodowych konkursów, m.in. Jazz Hoeilaart w Belgii w 2011 r. Wraz z tą formacją zaprosił do współpracy giganta trąbki jazzowej Randy’ego Breckera, czego owocem były dwie trasy koncertowe: po Polsce (2012) oraz krajach Zatoki Perskiej (2013). Występował w składach wybitnych postaci światowego jazzu, takich jak Victor Mendoza (tournée po Tajwanie, 2014) czy Perico Sambeat (trasa po Ekwadorze, 2015).

Ma na swoim koncie kilka albumów: Experiment: Penderecki (Decca/Universal, 2012) – płytę solową z aranżacjami dzieł Krzysztofa Pendereckiego i utworami inspirowanymi twórczością kompozytora, wydany z High Definition Quartet krążek Hopasa (EmArcy/Universal, 2013) z własnymi kompozycjami czy nagrany wraz z Marcinem Maseckim i Capellą Cracoviensis album Bach Rewrite (Decca/Universal, 2013). Jego ostatnie albumy to solowa CD 15 Studies for the Oberek (Decca/Universal, 2014) oraz wydany z High Defintion Quartet krążek Bukoliki, na którym znalazły się dokonane przez Piotra Orzechowskiego aranżacje utworów Witolda Lutosławskiego (ForTune, 2015).

Piotr Orzechowski jest laureatem Grand Prix Jazz Melomani („Jazzowego Oscara”) w kategorii „Nadzieja Melomanów” (2012) oraz „Płyta Roku” za album Hopasa (2013); ponadto został wyróżniony tytułem „Nadzieja Polskiego Jazzu” magazynu „Jazz Forum” (2014) i otrzymał nominacje do najważniejszych polskich nagród, takich jak Koryfeusz Muzyki Polskiej (2012), Gwarancje Kultury TVP Kultura (2013) i Fryderyk (2013, 2014).

Piotr Orzechowski współpracował z tak wybitnymi osobowościami świata muzyki, jak m.in.: Philip Glass, Steve Reich, Krzysztof Penderecki, Adrian Utley, Avishai Cohen, Randy Brecker, Victor Mendoza, Carlos Zíngaro, Skalpel, Adam Bałdych czy Vladyslav „Adzik” Sendecki.

„Uważam, że Piotr Orzechowski to wspaniały pianista, kompozytor i muzyk, jeden z najlepszych, z którymi kiedykolwiek grałem, a dodajmy, że grałem z każdym od Herbiego Hancocka do Horace’a Silvera. Jest w stanie zagrać wszystko, cokolwiek mu dasz, zarówno z zakresu jazzu, jak i klasyki”.
Randy Brecker

„Niezwykle dojrzały pianista. Wielka wrażliwość i wyjątkowa wyobraźnia muzyczna pozwala mu na opracowywanie utworów, które wydają się być nie do ruszenia”.
Zbigniew Namysłowski

„Aby tworzyć muzykę na poziomie, trzeba być więcej niż utalentowanym… Jestem pewien, że ten młody człowiek stanie się światowej klasy muzykiem i dostarczy nam niezapomnianych muzycznych wrażeń”.
Vladyslav „Adzik” Sendecki

www.pianohooligan.com


WACŁAW ZIMPEL

Wacław Zimpel należy do najbardziej oryginalnych i unikalnych polskich talentów, które ujawniły się po 2000 r. Jest multiinstrumentalistą, kompozytorem i producentem. Dzięki inspiracji zarówno jazzem, jak i elektroniką, minimalizmem oraz muzyką korzeni z całego świata nie tyle zaciera granice, ile je eliminuje, aby stworzyć zupełnie nowy język muzyczny.

Urodził się i wychowywał w Poznaniu. Do jego najwcześniejszych muzycznych wspomnień należy obraz ojca grającego na fortepianie. W wieku sześciu lat Wacław Zimpel rozpoczął naukę gry na skrzypcach, jednakże szybko zrezygnował z formalnych lekcji muzyki, by poświęcić się jazzowi i improwizacji.

Jest mistrzem w komponowaniu na instrumenty dęte drewniane, w tym klarnet i khaen, odmianę harmonijki z Laosu. Jako z natury ciekawy muzyk, który nie chce być zaszufladkowany, Wacław Zimpel stosuje w swojej twórczości nieskończone możliwości elektroniki i loops, czym wyznacza tym drogę przyszłym pokoleniom.

Katalog jego nagrań ciągle rośnie. Jego aktywność solowa zaowocowała świetnym albumem Lines, który spotkał się z uznaniem krytyków. Ten określony przez The Quietus jako „spektakularna wypowiedź” krążek sprawił, że Wacław Zimpel dołączył do grupy reprezentantów imponującej tradycji, która obejmuje nie tylko takich pionierów, jak Terry Riley i La Monte Young, lecz także muzyków jazzowych pokroju Johna Coltrane’a i Ornette’a Colemana. Wacław Zimpel jest również niezwykłym artystycznym współpracownikiem. Dzięki projektowi Saagara udało mu się połączyć pozornie odmienne dyscypliny zachodniej muzyki jazzowej i indyjskiej ragi – można to zauważyć na dwóch znakomitych albumach; w tej chwili artysta pracuje nad trzecią płytą. Wraz z perkusistą Hubertem Zemlerem i pianistą Krzysztofem Dysem Wacław Zimpel założył LAM, improwizujące trio, którego debiutancki album LAM z powodzeniem łączy różne prądy, przez co wypełnia lukę między sztuką minimalistyczną a muzyką trance.

Za jego najbardziej udaną muzyczną współpracę można uznać kooperację z muzycznym poszukiwaczem Kubą Ziołkiem. Ich wspólny występ na OFF Festival 2016 w Katowicach zaowocował nagraniem rewelacyjnego albumu Zimpel/Ziołek, który dotarł do bardzo szerokiej publiczności. W swoich utworach artyści nawiązują do twórczości takich wykonawców, jak Popol Vuh, Roy Harper, Moondog, a nawet wczesny Pink Floyd.

Międzynarodowe uznanie dla twórczości Wacława Zimpla systematycznie rośnie. Po udanych występach przed liczną publicznością na takich polskich festiwalach, jak OFF Festival, Enea Spring Break i Unsound, w tym roku dał wraz z Kubą Ziołkiem znakomicie przyjęty koncert na festiwalu Rocket Recordings 20 w Londynie. Został również zaproszony przez program Late Junction w BBC Radio 3 do wzięcia udziału w improwizowanej sesji z producentem Forestem Swordsem i poetką Belindą Zhawi, gdzie wystąpił w roli muzyka i aranżera.

Zawsze niespokojny Wacław Zimpel jest muzykiem, który nie potrafi długo przebywać w jednym miejscu. Gdy tylko kończy jeden projekt, przechodzi do następnego, aby wciąż rozwijać swój język muzyczny. „Pojawi się coś nowego – zapowiada. – Nie wiem skąd, ale możesz się tego spodziewać”.

www.waclawzimpel.pl


KUBA WIĘCEK TRIO

Kuba Więcek – saksofonista i kompozytor. Mimo młodego wieku jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych muzyków jazzowych w Polsce. Za swój debiutancki album Another Raindrop otrzymał wiele ważnych nagród, takich jak Fryderyk czy Mateusz Trójki. Jest pierwszym artystą, który zadebiutował w ramach legendarnej serii nagraniowej Polish Jazz, wznowionej po 28 latach. W ubiegłym roku ukończył studia licencjackie w Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze, a obecnie studiuje w Krakowie. Mieszka w Warszawie i regularnie koncertuje na całym świecie. Współpracuje z takimi sławami, jak m.in. Ralph Alessi, Gilad Hekselman, George Garzone czy Maciej Obara.

W wieku siedmiu lat rozpoczął naukę gry na wiolonczeli, ale cztery lata później porzucił ten instrument dla saksofonu. Rozwinął swoją techniczną biegłość i pogłębił wrażliwość muzyczną, studiując muzykę klasyczną. Przygodę z jazzem rozpoczął na warsztatach w Puławach i Chodzieży, gdzie jako siedemnastolatek miał także okazję nawiązać kontakty z młodymi muzykami studiującymi w Danii – to zainspirowało go do kontynuowania studiów za granicą. Swoje umiejętności doskonalił w konserwatorium w Amsterdamie. Jego dążenie do autoekspresji zaowocowało pierwszą podróżą do Nowego Jorku; w tym samym czasie zmienił szkołę na Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze.

Artysta dzieli swój czas między tymi dwoma miastami a Warszawą, gdzie bierze czynny udział w życiu kulturalnym. Jako wnikliwy obserwator odnajduje inspirację w wielobarwnej rzeczywistości otaczającego go świata. Czerpie z doświadczeń różnych gatunków i stylów, w tym muzyki klasycznej, europejskiego folkloru, a także projektów elektronicznych, alternatywnych i hip-hopowych. Jego prywatna kolekcja muzyczna zawiera, obok nagrań Johna Coltrane’a i Charliego Parkera, albumy takich artystów, jak Steve Reich, Brian Eno, Tom Waits, Bon Iver, Flying Lotus i Kanye West.

Michał Barański urodził się w 1984 r. Ukończył Wydział Jazzu na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Jako trzynastolatek został zauważony podczas warsztatów muzycznych przez amerykańskiego klarnecistę, Brada Terry’ego. Wraz z pianistą Mateuszem Kołakowskim i perkusistą Tomaszem Torresem dołączyli do kwartetu Terry’ego – wystąpili podczas licznych koncertach w USA, co umożliwiło im zdobywanie doświadczenie w samym sercu jazzu. Michał Barański jest laureatem Grand Prix konkursu 40. Festiwalu Jazz nad Odrą. Otrzymał także główną nagrodę Swinging Raven na 3. Hot Jazz Spring w Częstochowie oraz Jazz Angel na festiwalu Bielska Zadymka Jazzowa w 2005 r. Wraz z zespołem Triology zdobył czwarte miejsce w konkursie Jazz Hoeilaart w Belgii. Jest laureatem dwóch Fryderyków („Polskich Grammy”) za płyty Assymetry Zbigniewa Namysłowskiego i Umiera piękno Agi Zaryan. Był także nominowany do Fryderyka 2015 w kategorii „Jazzowy artysta roku”. Jest zwycięzcą plebiscytu czytelników magazynu „Jazz Forum” dla najlepszego kontrabasisty w latach 2008, 2014 i 2015. Współpracuje z wieloma znanymi artystami, takimi jak: Bennie Maupin, Dan Tepfer, Nigel Kennedy, Zbigniew Namysłowski, Michał Urbaniak, David Doruzka, Vladyslav „Adzik” Sendecki, Derrick McKenzie, Bernard Maseli, Piotr Wojtasik, Adam Bałdych, Aga Zaryan. Jego album Early Reflections, nagrany z legendą jazzu Benniem Maupinem (Miles Davis Bitches Brew, Herbie Hancock Headhunters), zdobył w 2008 r. drugie miejsce w rankingu Jazz Times Critics w kategorii „Najlepszy album roku”.

Łukasz Żyta jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Otrzymał nagrody w konkursach w Hoeilaart (Belgia), Krakowie i Katowicach oraz nagrodę główną na Jazz Drummers Meeting w Grodzisku Mazowieckim. Występował na festiwalach w Polsce, Czechach, Belgii i na Węgrzech. Współpracował z takimi muzykami, jak Andrzej Cudzich, Joachim Mencel, Brad Terry, Darek Oleszkiewicz, Kuba Stankiewicz i Grzegorz Nagórski. Obecnie wykłada na Akademii Muzycznej w Krakowie, a jego studenci należą do najlepszych perkusistów w Polsce.

Łukasz Żyta spółpracował z Januszem Muniakiem, Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Tomaszem Szukalskim, Zbigniewem Namysłowskim, Andrzejem Olejniczakiem, Adamem Pierończykiem, Piotrem Baronem, Henrykiem Miśkiewiczem, Piotrem Wojtasikiem, Jerzym Małkiem, Grzegorzem Nagórskim, Jarosławem Śmietaną, Szymonem Miką, Andrzejem Cudzichem, Jackiem Niedzielą-Meirą, Michałem Barańskim, Sławomirem Kurkiewiczem, Kubą Stankiewiczem, Joachimem Menclem, Michałem Tokajem, Piotrem Wyleżołem, Arturem Dutkiewiczem, Wojciechem Groborzem, Agą Zaryan, Grażyną Auguścik, Urszulą Dudziak, Izą Zając, Ewą Bem, Benniem Maupinem, Davidem Doruzką, Jaromirem Honzákiem, Lee Konitzem, Gregiem Osbym, Garym Thomasem, Chrisem Cheekiem, Danem Tepferem, Davidem Murrayem, Davidem Friedmanem, Bobbym Watsonem, Bradem Terrym, Stephenem Rileyem, Dayną Stephens, Ingrid Jensen, Timucinem Sahinem, Stevem Loganem i innymi.

Występował na takich festiwalach, jak Jazz Jamboree, Jazz nad Odrą, Komeda Jazz Festival, Festiwal Pianistów Jazzowych, Jazz Od Nowa Festival, Jazz Juniors, Muzeum Jazz Festival, Lublin Jazz Festival, Pomorska Jesień Jazzowa, Młyn Jazz Festival, Sopot Jazz Festival, Sopot Molo Jazz Festival, RCK Pro Jazz Festival, Silesian Jazz Meeting, Starzy i Młodzi, czyli Jazz w Krakowie, Tarnów Jazz Contest, Palm Jazz Festival, Ladies Jazz Festival, Zakopiańska Wiosna Jazzowa, Drums Fusion, Ankara Jazz Festival, Berlin Jazz Festival, Brno Jazz Festival, Cheltenham Jazz Festival, Jazz Rally Düsseldorf, Edinburgh Jazz & Blues Festival, Getxo International Jazz Festival, Izmir European Jazz Festival, Jazzahead, Nine Gates Jazz Festival, Roma Jazz Festival, Festival da Jazz St. Moritz, Tokyo Jazz Festival, Trutnov Jazz Festival, „Utsav Jazz Festival” (Nowe Delhi), „White Nights Jazz Festival” (Sankt Petersburg).

Łukasz Żyta wziął udział w nagraniu ponad 50 albumów, z których wiele zostało uhonorowanych prestiżowymi nagrodami.

www.kubawiecek.com

Powiązane Video Wszystkie video

Olivier Messiaen - improvisation "Puer Natus Est"
„Pierwsze Kroczki” – Mama Dada
W?ród nocnej ciszy - kwartet Altra Volta
Król Swingu - flash mob - Maciej Stuhr

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Audio Technica ATH-M50x PB (38 Ohm) suchawki zamknite, edycja limitowana, purpurowe
Epiphone Valve Junior Hot Rod Head wzmacniacz gitarowy
Fender Hot Rod Deluxe III lampowy wzmacniacz gitarowy 40W
Fender Hot Rod Deluxe 112 Enclosure wzmacniacz gitarowy 80W

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl