Wiele osób zajmujących się zawodowo muzyką oraz tych, których pasjonuje słuchanie utworów, pracuje lub spędza czas wolny przy komputerze. Do naszych domów częściej kupujemy komputery przenośne, rzadziej natomiast komputery stacjonarne. Czy jednak jest jakiś sposób, aby zorganizować w domowym zaciszu stanowisko komputerowe, które odpowiadałoby najwyższym standardom ergonomii nie wydając na to dużych sum pieniędzy? Zapraszam do lektury!
Ergonomiczne stanowisko pracy składa się z kilku elementów składowych. Są to: wygodne biurko, fotel obrotowy, monitor, klawiatura i mysz oraz podnóżek. Poniżej opiszę każde z nich.
Biurko powinno posiadać takie wymiary aby swobodnie ułożyć wszelkie niezbędne przedmioty, które wykorzystujemy w czasie pracy. Dla jednych jest to tylko monitor, klawiatura i mysz oraz miejsce na kubek kawy, dla innych będzie to także ładowarka indukcyjna do telefonu, drukarka, miejsce na dokumenty oraz przybory piśmiennicze, a także miejsce do pisania. Przepisy BHP, które nie obowiązują w domu lub mieszkaniu jednak niosą wiele cennych sugestii, nie regulują żadnych wytycznych dotyczących wymiarów biurka.
Fotel obrotowy powinien posiadać 5-ramienną podporę z kółkami, podłokietniki, wyprofilowane oparcie w okolicach lędźwi oraz regulację wysokości. Są to minimalne wymagania, aby w ogóle mówić o ergonomii fotela. Jednak dodatkowymi zalecanymi elementami są także: oparcie głowy, oddychająca tkanina czy regulacja podłokietników w zakresie wysokości i pozycji.
Monitor, klawiatura i mysz są niezbędnymi elementami stacjonarnego zestawu komputerowego. Jednak gorąco zachęcam do ich zakupu nawet kiedy używamy laptopa. Po podłączeniu, komputer przenośny zaczyna pełnić rolę jednostki centralnej, a my zyskujemy możliwość regulacji odległości i wysokości wszystkich elementów. Warto dodać iż zewnętrzne monitory często oferują lepszą jakość obrazu, pełniejsze odwzorowanie barw, a do tego są znacznie większe niż wyświetlacz laptopa. Ponadto monitor ustawiony nieco wyżej sprawia iż nie musimy mocno pochylać głowy tak jak to robimy podczas pracy z laptopem. Zalecane jest także stosowanie podkładek żelowych pod nadgarstki, które zapewniają komfort ułożenia dłoni na miękkim podłożu.
Podnóżek jest ostatnim zalecanym elementem wyposażenia ergonomicznego stanowiska pracy. Sprawia on iż nasze nogi są nieco uniesione co zapobiega uciskaniu mięśni nóg, a to poprawia krążenie w kończynach dolnych. Rozciągnięta łydka, przez uniesienie stopy ku górze zapobiega skurczom.
Ile to wszystko kosztuje? Niewiele! Biorąc pod uwagę iż mówimy o naszym zdrowiu oraz zważywszy że jest to jednorazowy wydatek około 500-1000 zł to będą to dobrze zainwestowane pieniądze, które zapewnią komfort i ochronę zdrowia na długi czas.
Paweł Sereda
Główny Specjalista ds. BHP
SAFETY Service
Krakowskie Centrum BHP
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl