Nakładem założonej w 2016 roku przez greckiego kompozytora Michaila Travlosa fundacji Phasma-Music ukazała się kolejna płyta, będąca częścią przedsięwzięcia fonograficznego muzycznie ilustrującego poszczególne znaki najstarszego zachowanego alfabetu jakim jest, powstały w starożytności na terenie dzisiejszego Libanu ok.1050 roku p.n.e., alfabet fenicki.
Pod koniec XIX wieku francuscy archeologowie odkopali inskrypcje alfabetu w ruinach fenickich miast-państw: Tyrze, Byblos i Kartaginie, a indeks wpisany został na listę UNESCO „Pamięć Świata”. Ten składający się z 22 znaków, odczytywany od prawej do lewej strony spółgłoskowy alfabet zapoczątkował wszystkie inne stosowane do dziś w Europie. Poszczególne litery alfabetu fenickiego oznaczają również całe wyrazy (np. aleph to wół, beth – dom, gimel – wielbłąd, a daleth to drzwi), jednak ich znaczenie na przestrzeni wieków ulegało wielu zmianom.
Na program płyt składają się utwory przygotowane przez rozmaitych współczesnych kompozytorów z całego świata, w których każdorazowo instrumentem przewodnim jest flet. Pojawia się on jednak w różnych odmianach (flet altowy, basowy, piccolo), oraz występuje w rozmaitych konfiguracjach: solo, z fortepianem, klarnetami, harfą, wibrafonem, gitarą, obojem, fagotem, czy jak ma to miejsce na omawianej płycie: z elektroniką.
Za partie przeprowadzącego nas przez magię alfabetu fenickiego fletu, każdorazowo odpowiedzialna jest, specjalizująca się w nowych formach muzycznych i muzyce współczesnej, od 1995 roku zamieszkała w Atenach Iwona Glinka. Artystka jest założycielką powstałego w 2016 roku zespołu Phasma-Music Ensemble i ma za sobą gorąco przyjmowane koncerty z orkiestrami i zespołami kameralnymi w obu Amerykach, Europie i Azji.
W nagraniach ukazujących się na kolejnych płytach Iwonie Glince towarzyszą tacy muzycy jak: Anna Sikorzak-Olek (harfa), Adam Eljasiński i Grammenos Chalkias (klarnety), Leszek Lorent (wibrafon), Vicky Stylianou (fortepian), Konstantinos Giovanis (obój), Ioannis Evangelatos (fagot) i Angelos Botsis (gitara).
Po płytach: „Aleph”, „Beth”, „Gimel”, „Daleth” i „He”, ukazał się szósty już album, odnoszący się do kolejnego fenickiego znaku. Płyta "Waw" przynosi 13 kompozycji przygotowanych przez 12 kompozytorów z USA, Izraela, Grecji, Kanady, Kolumbii, Włoch i Anglii.
Album ukazal się 31 maja 2019 pod patronatem LongPlay.
Robert Ratajczak
program:
1. Ryan Carraher – „Colors, he says to the screen's black lattice for solo bass flute”
2. Talia Amar – „MutaMorphosis for flute and electronics”
3. Charalampos Navrozidis – „Feelings and emotions for solo flute”
Aris Carastathis – „Silver Pieces for flute and tape”:
4. „Ice Rain”
5. „Gnome”
6. „Retrospect”
Athina Pavlaki-Pirounia – „Wandering for solo flute”:
7. I
8. II
9. III
10. Jacob Elkin – „Love Genesis for flute and electronics”
Richard Pressley
11. „Psalm 119: 41–48 for solo flute”
„Orisons for solo piccolo”:
12. I. „Aspiration”
13. II. „Haiku”
14. II. „Selah”
15. IV. „Austru”
16. Michail Travlos – „Requiem for flute and electronics”
17. Greg A Steinke – „INQUIETUDE Revisited II for solo alto flute”
18. Juan Carlos Vasquez – „Coinula Biore for flute and electronics”
19. Daniele Vulpiani – Studio dei movimenti di una macchina inutile for solo bass flute”
20. Peter S Walton – „On Terrington Marsh for flute and tape”
Iwona Glinka – flety
tekst wydawcy:
An exceptional album WAW of the outstanding Greek-Polish soloist, Iwona Glinka, with electro-acoustic and solo compositions for flute was recorded in April 2019 and includes 13 works by 12 contemporary composers, which are released for the first time (world premiere recordings). Six of these compositions are for flute with the electroacoustic media such as tape, computer-generated sounds and electronics by Talia Amar, Aris Carastathis, Jacob Elkin, Michail Travlos, Juan Carlos Vasquez and Peter S Walton.
In WAW, the composers who have written music for solo flute are: Ryan Carraher, Charalampos Navrozidis, Athina Pavlaki-Pirounia, Richard Pressley, Greg A Steinke and Daniele Vulpiani.
Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl