I Łódzki Maraton Bachowski

Do wspólnego świętowania 330. rocznicy urodzin Jana Sebastiana Bacha zapraszają Akademia Muzyczna w Łodzi i Filharmonia Łódzka. Program trzech koncertów zaplanowanych w ramach I Łódzkiego Maratonu Bachowskiego (6-10 marca) obejmuje dzieła Bacha, z których większość nigdy dotąd nie była prezentowana w Łodzi na instrumentach historycznych.


Jako wykonawcy koncertów I Łódzkiego Maratonu Bachowskiego staną obok siebie pedagodzy i studenci Akademii Muzycznej w Łodzi, którzy na co dzień zgłębiają tajniki interpretacji muzyki dawnej. Dwukrotnie wystąpi studencka Orkiestra Barokowa działająca w łódzkiej Akademii.

Muzyczna ofiara
Na otwarcie Maratonu Bachowskiego, w piątek 6 marca zabrzmi mistrzowski cykl „Musikalisches Opfer” („Muzyczna ofiara”) w wykonaniu pedagogów Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej łódzkiej Akademii. Będzie to wyjątkowa okazja, aby w Łodzi usłyszeć cały ten cykl wykonany na żywo od pierwszej do ostatniej nuty! Kunsztowne kanony, ricercary, fuga i sonata, które tworzą „Musikalisches Opfer”, będą mienić się brzmieniami dawnych instrumentów: barokowych skrzypiec i wiolonczeli, fletów, violi da gamba i klawesynu. Wystąpią: Judyta Tupczyńska i Kornelia Korecka (skrzypce barokowe), Magdalena Pilch (flet traverso), Marek Nahajowski (flet podłużny), Justyna Krusz (viola da gamba), Jakub Kościukiewicz (wiolonczela barokowa), Ewa Mrowca i Krzysztof Urbaniak (klawesyn). Koncert rozpocznie się o godz. 18.00, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a (bilety w cenie 10 zł i 5 zł).
Inspiracją do napisania cyklu „Musikalisches Opfer” była wizyta Jana Sebastiana Bacha w maju 1747 na dworze króla pruskiego Fryderyka II. Podczas kameralnego koncertu król podał J. S. Bachowi temat własny i poprosił o zaimprowizowanie 6-głosowej fugi. Stary Mistrz nie podjął wyzwania natychmiast. Po trzech miesiącach przysłał Fryderykowi II oparte na „królewskim temacie” dzieło składające się z dwóch ricercarów, dziesięciu kanonów, fugi oraz Sonaty triowej na flet, skrzypce i klawesyn. Najmiłościwszy Panie – napisał w dedykacji – Waszej Królewskiej Mości poświęcam niniejszym z najgłębszym oddaniem tę muzyczną ofiarę, której najszlachetniejsza część z najłaskawszej własnej ręki Waszej pochodzi”. Zdaniem Bohdana Pocieja „Muzyczna Ofiara” stanowi, obok „Kunst der Fuge”, najwyższe stadium sublimacji myśli poetycko-religijno-muzycznej Bacha.

Bach i kobiety
W programie drugiego koncertu „Maratonu” szczególną atrakcją będą koncerty na 3 i 4 klawesyny z orkiestrą oraz słynny V Koncert brandenburski na skrzypce, flet traverso, klawesyn i orkiestrę Jana Sebastiana Bacha. Solistkami tego koncertu, który odbędzie się 8 marca, są... wyłącznie kobiety, które na co dzień wykładają w łódzkiej Akademii Muzycznej. Wystąpi sześć klawesynistek: Ewa Piasecka, Ewa Mrowca, Joanna Cyrulik, Natalia Drozen, Magdalena Itman i Paulina Wierdak (studentka AM), a także Judyta Tupczyńska (skrzypce barokowe) i Magdalena Pilch (flet traverso). Solistkom towarzyszyć będzie studencka Orkiestra Barokowa prowadzona przez Jakuba Kościukiewicza.
W programie znajdą się: V Koncert brandenburski BWV 1067, Koncert klawesynowy D-dur BWV 1054, Koncert na 2 klawesyny c-moll BWV 1060, Koncert na 3 klawesyny C-dur BWV 1064, Koncert na 4 klawesyny a-moll BWV 1065. Zapraszamy do Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a (bilety 10 zł i 5 zł), początek koncertu o godz. 18.00.
V Koncert brandenburski D-dur BWV 1067 należy do zbioru sześciu koncertów zadedykowanych margrabiemu Christianowi Ludwikowi Brandenburskiemu, zaś niemal wszystkie koncerty klawesynowe Bacha zostały skomponowane dla Collegium Musicum, a ich powstanie wiąże się z cotygodniowymi koncertami, które kompozytor musiał przygotowywać. Bach wielokrotnie w swych kompozycjach stosował technikę transkrypcji, przeobrażając swoje wcześniejsze dzieła bądź kompozycje innych mistrzów, czego przykładem są utwory prezentowane podczas Maratonu Bachowskiego.

Nowe organy w roli głównej
Ostatni koncert Maratonu Bachowskiego odbędzie się we wtorek 10 marca w Filharmonii Łódzkiej. W programie koncertu zaplanowano wykonanie utworów organowych i Kantaty BWV 49 Jana Sebastiana Bacha, czyli historyczne interpretacje z wykorzystaniem możliwości nowych barokowych organów łódzkiej Filharmonii. Muzykę organową zagrają pedagodzy łódzkiej Akademii: Irena Wisełka-Cieślar, Piotr Grajter i Krzysztof Urbaniak, w wykonaniu kantaty wezmą udział jako soliści Studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego, studencka Orkiestra Barokowa prowadzona przez Jakuba Kościukiewicza oraz organista Krzysztof Urbaniak.
Program pierwszej części koncertu w Filharmonii wypełnią utwory organowe, wykonane na kopii organów Gottfrieda Silbermanna, saksońskiego XVIII-wiecznego organmistrza zaprzyjaźnionego ze sławnym lipskim kantorem. Obok utworów przeznaczonych na organo pleno, takich jak wczesna Toccata, Adagio i Fuga C-dur oraz późniejsza Toccata d-moll „Dorycka” zabrzmi bogata we francuskie zdobnictwo Fantazja c-moll. Dopełnieniem tej części koncertu będzie Canzona d-moll oraz trzy opracowania chorałowe prezentujące ogromne możliwości kolorystyczne nowych filharmonicznych organów.
W drugiej części koncertu wykonana zostanie Bachowska kantata „Ich gehe und suche mit Verlangen”, która po raz pierwszy w tej części Europy zabrzmi nie z pozytywem organowym, ale z dużymi organami - jak miało to miejsce za czasów Jana Sebastian Bacha. Dzięki historycznemu strojowi nowych barokowych organów Filharmonia Łódzka jest obecnie jedynym w Polsce miejscem, gdzie w barokowej muzyce wokalno-instrumentalnej zrealizować można w pełni pochodzące z kręgu Bacha wskazówki registracyjne dotyczące wykonania basso continuo.
Początek koncertu w Filharmonii Łódzkiej o godz. 19.00, ul. Narutowicza 20/22 (bilety 20 zł i 10 zł).


PROGRAM W SKRÓCIE

KONCERT I
Jan Sebastian Bach: Musikalisches Opfer BWV 1079
6 marca 2015 roku, piątek, godz. 18.00, Sala koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a, bilety 10 i 5 zł
Wykonawcy: Judyta Tupczyńska, Kornelia Korecka – skrzypce barokowe; Magdalena Pilch – flet traverso, Marek Nahajowski – flet podłużny, Justyna Krusz – viola da gamba, Jakub Kościukiewicz – wiolonczela barokowa, Ewa Mrowca, Krzysztof Urbaniak – klawesyn

KONCERT II
Jan Sebastian Bach: V Koncert brandenburski BWV 1067 oraz koncerty na 1, 2, 3 i 4 klawesyny
8 marca 2015 roku, niedziela, godz. 18.00, Sala koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a, bilety 10 i 5 zł
Wykonawcy: Judyta Tupczyńska – skrzypce barokowe, Magdalena Pilch – flet traverso; Ewa Piasecka, Ewa Mrowca, Joanna Cyrulik, Natalia Drozen-Czaplińska, Magdalena Itman, Paulina Wierdak – klawesyny; Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Łodzi, Jakub Kościukiewicz – przygotowanie i kierownictwo artystyczne

KONCERT III
Jan Sebastian Bach: utwory organowe oraz Kantata „Ich geh und suche mit Verlangen” BWV 49
10 marca 2015 roku, wtorek, godz. 19.00, Sala koncertowa Filharmonii Łódzkiej, ul. Narutowicza 20/22, bilety 20 i 10 zł
Wykonawcy: Irena Wisełka-Cieślar, Piotr Grajter, Krzysztof Urbaniak – organy; Studenci Wydziału Wokalnego-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi; Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Łodzi; Krzysztof Urbaniak, Jakub Kościukiewicz – przygotowanie i kierownictwo artystyczne

www.amuz.lodz.pl/lifemotion/pl/aktualnosci/61-2015/149788-i-lodzki-maraton-bachowski-koncert-i/



Powiązane Video Wszystkie video

BALTIC NEOPOLIS ORCHESTRA - SINFONIETTA parts I-IV
Eve Muzyka filmowa - Ewelina Lichman, Bohdan Palowski
Le Blakk - The Blakk SWAN
A. Vivaldi - Lato, Burza na akordeonie

Instrumenty i sprzęt muzyczny

Yamaha CLP 330 Clavinova pianino cyfrowe
Yamaha PianoCraft MCR-330 miniwieża CD 3 lata Gw. PL, kable i transport gratis!!
Yamaha PianoCraft MCR-330 miniwieża CD 3 lata Gw. PL, kable i transport gratis!!
Hayman HB-330 janczary instrument perkusyjny

Kontakt


Maria Łakomik
Materiały prasowe, patronaty, treści. Filip Łakomik
Sprawy techniczne, integracje. Prześlij artykuł o muzyce
Można bezpłatnie nadsyłać dowolne materiały (tekst/grafika/video) związane z muzyką klasyczną, które Waszym zdaniem powinny znaleźć się w serwisie. Artykuły sponsorowane przyjmujemy poprzez platformę whitepress.

Partnerzy

Księgarnia Alenuty.pl
Sprzedaż nut i książek.
  • księgarnia muzyczna

Sklep Muzyczny.pl
Instrumenty muzyczne.
  • sklep muzyczny
kultura w sieci

Copyright © 2011-2024 CameralMusic.pl